OBX2.0

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

OBX2.0

Bericht door architect »

De onderdelen

* Op marktplaats 4 stuks 12" woofers gekocht; Peerless CC315.
Lijkt me mooi om een open baffle mee te bouwen.

* Eton ER4, http://forum2.zelfbouwaudio.nl/viewtopi ... =6&t=17246
hannesie schreef:
Op verzoek, de kleine wat knullige opname van de Eton in Beetsterzwaag.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ETtADEb6-Uo&feature=plcp[/youtube]
* FR125S uit een ander eerder zelfbouwproject, een gesloten kastje
Bijlagen
FR125S
FR125S
Laatst gewijzigd door architect op do 14 apr 2016, 6:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: OBX

Bericht door dre »

heb je al een ontwerpje getekend?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

ja...
...maak nu plaatjes
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

motivatie :
deze gaan vast en zeker niet beter klinken dan mijn Linkwitz Orion speakers, maar het is hobby en ik had dringend weer een project nodig om te kunnen knutselen en puzzelen

2 x Peerless CC315
- symmetrische opstelling brengt kast minder in beweging
- extra output naar voren, dipoolafzwakking vooral naar achterzijde

CSS FR125S
- onderin niet te zwaar belasten
- bovenin wordt deze geholpen door ER4

Eton ER4
- van achter open

Het idee van de woofers opzij is dat goed? Ik zag het niet eerder maar het leek wel geschikt.
Bijlagen
frontaal, 90cm hoog, 30cm breed
frontaal, 90cm hoog, 30cm breed
mid en hoog luchtig erbovenop
mid en hoog luchtig erbovenop
en een beetje perspectief erbij vanuit Sketchup
en een beetje perspectief erbij vanuit Sketchup
en een filter hoort er ook bij
en een filter hoort er ook bij
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

De woofers zitten in een U-frame? Het beste is om dat wel enigszins te dempen vanwege de resonantie.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

ja u-frame met dichte kant naar voren, kan de u ook wat opener maken beetje meer richting V en ).
maar wat denk je ervan Ronkel? wil dit wat?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

Ik bedenk me nu dat het lastig gaat worden om het U-frame te koppelen aan de FR125. Het is een erg klein drivertje op een niet al te grote baffle en hij heeft een laag rendement. Zoiets kun je in een gunstig geval vanaf 400-500 Hz inzetten, afhankelijk van hoe hard je speelt. De resonantie van het U-frame zal dan in het werkingsgebied liggen en je krijgt misschien ook nog problemen met het afstraalgedrag of de response van die grote woofers aan de zijkant.

Ik denk dat het geheel kan werken als je de middentoner gesloten inzet of als je een 6,5" midwoofertje pakt (dipool) en de crossover legt op ca. 150-200 Hz.

Een andere optie is om de woofers op een vlakke baffle in te zetten en rond 500 Hz te crossen naar de FR125.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

wordt het koppelen van laag naar mid echt lastig, beide woofers zitten symmetrisch ten opzichte van de voorzijde; misschien moet ik de zijpanelen wat schuiner zetten

de resonantie van het u frame moet misschien gedempt, maar misschienkan dat ook wel enigszins met dempingsmateriaal en verder weet ik niet hoeveel effect dat heeft naar wat je voor de speakers hoort

hoeveel ervaring heb je Ronkel, met open baffles?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door jeroen_d »

De resonantie zal flink hoorbaar zijn, ik heb hier ervaring mee. Is niet met dempingsmateriaal weg te werken. Het werkingsgebied van de woofers moet het liefst beneden de resonantie liggen en de resonantie moet je wegfilteren. Dit betekent dat de crossover liever niet hoger dan 150Hz moet liggen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door markbakk »

Waarom zou je zo'n U-frame willen? Los van het optische aspect zie ik geen echte argumenten. Zulke ontwerpen krijg je m.i. alleen maar in de goede richting met veel kennis van zaken en goed meten en interpreteren. En bij relatief complexe vormen krijg je allerlei ongewenste en lastig voorspelbare effecten door de ingesloten holten, zoals jeroen al aangeeft.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

architect schreef:
wordt het koppelen van laag naar mid echt lastig, beide woofers zitten symmetrisch ten opzichte van de voorzijde; misschien moet ik de zijpanelen wat schuiner zetten

de resonantie van het u frame moet misschien gedempt, maar misschienkan dat ook wel enigszins met dempingsmateriaal en verder weet ik niet hoeveel effect dat heeft naar wat je voor de speakers hoort

hoeveel ervaring heb je Ronkel, met open baffles?
Ik heb zelf open baffles gebouwd en me uitgebreid verdiepd in theorie en verschillende simulaties (bijv. Edge en ABC dipole). Ik denk dat Jeroen wel eens gelijk zou kunnen hebben dat demping niet genoeg is om de resonantie van dat U-frame te onderdrukken. Die wil je eigenlijk niet in het werkingsgebied hebben liggen en bovendien denk ik dat je afstraalgedrag op een paar honderd Hz niet zo best meer is.

Als die Peerless woofers een bruikbare response hebben zou een vlakke baffle en crossover op 500 Hz een mooi afstraalgedrag op kunnen leveren.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

mooi forum zo met al die reacties.

dus jullie stellen allemaal voor om de woofers in het front te plaatsen
dan brengen ze dus ook veel trillingen over op de kast
de kast wordt zo groter
of ik kan ze schuin zetten zoals Linkwitz doet met zijn laatste creatie

hmm, vond het eerste idee mooier
Bijlagen
frontaal
frontaal
side
side
perspectief
perspectief
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

Het punt is niet de positie van de woofers maar de diepte van het U-frame en de resonantie die daardoor optreedt. Je kunt je originele idee prima doorzetten als je zorgt voor een 6,5" mid die je lager kunt inzetten, zodat je de resonantie van het U-frame vermijdt.

Let wel op dat als je je het best een driver met een behoorlijk rendement kunt kiezen en als je de boel passief wilt filteren de baffle wat breder kunt maken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door jeroen_d »

Wat je als alternatief kan doen is de woofers in de voorkant en de zijkanten lekkend maken (heel veel kleine gaatjes en nog steeds veel demping in de kast). Daarmee kun je een veel gecontroleerder afstraalgedrag krijgen en de resonantie voorkomen. Voor de laagste frequenties werkt dit echter niet en zal de lekkende kast gaan lijken op een gewone open baffle zonder zijwanden.

Zie dit topic, http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... =cardioide , vooral pagina 2 van dat topic toont mooie foto's van wat er is gedaan.
Daar heeft Martijn M dit principe toegepast voor het hele middengebied, voor de laagste frequenties heeft hij subwoofers gebruikt.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door hans_b »

Het mooie van een OB vind ik dat de kast niet zo diep is. Zie bijvoorbeeld de Jamo 909, de MOB3W of mijn hybride ESL. Dit kan trilling veroorzaken, maar die zijn vaak niet hinderlijk.

Als je ze trillingvrij wilt monteren, dan krijg je daar altijd weer een resonantie bij. Dat geld ook voor ons W-frame. Ook krijg je trouwens dan meer output.

Wel leuk zoals je het in sketchup tekend. Ik kan je ook heel veel variaties laten zien, die uiteindelijk tot het daudio W-frame en het rechte model hebben geleid. Je bent welkom om een keert te komen kijken.

En qua mid driver, weet je dat Jeroen en ik wel een heel goed advies voor je hebben O:)

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat. Hoe meer mooie dipool ontwerpen hoe beter!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

Zondag gepuzzeld op een oplossing met aanvullend een 10" woofer erbij van visaton, de w250-s4.

Boxsim
- de simulatie van boxsim gaat ervan uit dat de 3 woofers in het voorvlak zitten, op volgorde van links naar rechts maar dan dus zonder de knik erin die je in de sketchupplaatjes kunt zien.
- de baffle staat 10 graden naar achter gekanteld, hier houdt boxsim geen rekening mee.

de woofers aan weerszijden dempen elkaars beweging
de w250s4 gaat ook diep door maar loop bovenin hoger door en maakt een betere aansluiting op de fr125s mogelijk.

open baffle afzwakking vindt vooral plaats aan de achterzijde, resonanties zijn dan nog niet goed opgelost denk ik.
ik heb het idee dat drie woofers op deze manier in een kast zorgen voor meer laagoutput naar voren maar dan zonder het nadeel van een box/luidsprekerkast.

zou het werken als ik het onderste deel voorzie van allemaal gaten? voorkomt dit resonanties?
Bijlagen
03 perspectief.png
03 front.png
03 side.png
filter 02 w250s4.png
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

kansrijk plan die zijwoofers aangevuld met visaton w250s4?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door hannesie »

Is het niet mogelijk om het eens te proberen met een paar plankjes/stukken MDF, en zo een proefopstelling te maken om te zien/horen hoe het zich gedraagt?

Is niet zoveel werk/kosten lijkt mij, en meer zekerheid krijg je dan om het werkelijke gedrag te beluisteren.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

Ik heb nog steeds grote twijfels bij de gevouwen baffle in combinatie met de kleine middentoner. Ik denk dat je twee opties hebt:

1. Maak een vlakke baffle en koppel de middentoner rond 500 Hz aan.
2. Maak het ontwerp zoals je het nu hebt en zet er een 6,5" middentoner boven die je vanaf ca. 150-200 Hz inzet. Zo vermijd je hopelijk de resonantie van het U-frame.

Als laatste zul je voor het filter echt metingen moeten doen. De Boxsim simulatie van een dipool lijkt niet op wat er werkelijk gebeurt. Overigens denk ik dat de tweede optie gemakkelijker te filteren is omdat het rendement van de woofers hoger zal zijn.

Maar wat Hans zegt is zeker waar: het bouwen van een proefmodel (bijv. van het U-frame) en het doen van metingen is een hele goede eerste stap bij een dipool! Misschien kun je daar beginnen?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

ja die proefopstelling is een goed idee

bijgaand een plaatje van de laatste schetsen, een 3,5-weg
- vertikaal uitgelijnd
- 2 stuks 12inch woofers in een compacte u-vormige kast helpen een 10inch midbas voor het diepste laag
- een 10 inch woofer op de voorzijde maakt de overgang naar de fr125s

gestippeld een variant met de twee 12inchwoofers in serie ipv parallel, dan krijg je meer output rond 100hz maar hij valt in het laag sneller af
Bijlagen
04 - er4 fr125s 2x12inch Visaton w250-S.png
03 filter.png
Laatst gewijzigd door architect op zo 24 mar 2013, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

Oh, ik geloof dat ik je idee niet helemaal doorhad. Je wilt er min of meer een soort 3,5-weg van maken of niet met de 10" woofer als extra basmid of niet? De vraag is nog een beetje of de 12" woofers dan steil genoeg afvallen om de resonantie niet teveel aan te spreken. En uiteraard moet de baffle voor de 10" dan dus ook vrij ondiep worden (denk maximaal 10 cm).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door hannesie »

Beide opties maken mij nieuwsgierig wat het in het echt doet.

De tweede is dan door de bedachte uitlijning theoretisch echt leuk(soort puntbron haast), maar ik vermoed dat het minder zal klinken, maar dat is meer een onderbuik gevoel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

Ronkel schreef:
Oh, ik geloof dat ik je idee niet helemaal doorhad. Je wilt er min of meer een soort 3,5-weg van maken of niet met de 10" woofer als extra basmid of niet? De vraag is nog een beetje of de 12" woofers dan steil genoeg afvallen om de resonantie niet teveel aan te spreken. En uiteraard moet de baffle voor de 10" dan dus ook vrij ondiep worden (denk maximaal 10 cm).
mijn toelichtende tekst nog wat aangepast

ronkel : waarom moet de 10" in een ondiepe kast? deze kan toch gewoon meedoen in het laag?
nu is de afstand iets meer dan 9cm bovenin.
Bijlagen
04 - back.png
Laatst gewijzigd door architect op ma 25 mar 2013, 7:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

bericht 94000

en nog 2 plaatjes erbij
Bijlagen
03C - er4 fr125s 2x12inch Visaton w250-S.png
03D - er4 fr125s 2x12inch Visaton w250-S.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door markbakk »

Waarom wil je nu een OB bouwen met van die zijflanken? Geeft een hoop akoestische ellende, Ronkel wees daarop al. Als je een boxvorm wilt, kun je beter een box volgens gesloten, BR of transmissielijn-principes bouwen, denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”