3 weg 6dB

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Taita

Re: 3 weg 6dB

Bericht door Taita »

Naast de Focal 10V516 en de Monacor MSH-115 heb ik de keuze gemaakt voor de SBacoustics SB26STC. Na het proberen van diverse simulatieprogramma's ben ik tot de conclusie gekomen dan Boxsim voor mij nu het meest productief is. Ik heb de gegevens van de units ingevoerd en heb daarna een filter ontworpen. Hieronder het voorlopige resultaat.
Filter.jpg
frequentierespons.jpg
Enkele opmerkingen hierbij:

Het streven was een 6db filter. Zoals door diverse posters aangegeven bleek dit niet realistisch. Alleen de middentoner heb ik 6db gefilterd. Bij de woofer bleek een tweede orde filter nodig omdat de lelijke opbrekingen bij 2Khz anders hoorbaar zouden zijn. De tweeter heb ik bij de lagere frequenties een extra duwtje naar beneden gegeven.
De middentoner is in tegenfase aangesloten wat aangeeft dat dit feitelijk 12 dB is.
Het effect van de baffle stepup leidt in combinatie met respons middentoner tot een klein piekje bij 1500 hz, dat zich moeilijk laat wegwerken.

Ik ben benieuwd naar reacties. Is deze simulatie in Boxsim geschikt als uitgangspunt om nu units en componenten te bestellen?
markbakk

Re: 3 weg 6dB

Bericht door markbakk »

Taita schreef:
Is deze simulatie in Boxsim geschikt als uitgangspunt om nu units en componenten te bestellen?
Units wel, filteronderdelen niet. Kast bouwen, units ongefilterd in de kast meten en die gegevens weer in Boxsim invoeren. Heel veel anders zit er niet op.
Plaats reactie