Lakken of beitsen over bijenwas?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
P@ulus

Lakken of beitsen over bijenwas?

Bericht door P@ulus »

Op gevaar dat ik nog niet goed genoeg heb gezocht en het al te vinden is op dit forum...

En op gevaar dat ik al een vermoeden heb wat het antwoord is :wink:

Ik heb onlangs -tot mijn grote vreugde- een paar mooie Dynaudio Nuances gekocht. Ze zijn ook erg mooi afgewerkt. Alleen vind mijn vriendin ze niet mooi, ze vind ze te donker. Onze andere speakers waren maple/berken plasticfineer en deze Nuances zijn afgewerkt met écht fineer, ik meen Ahorn, is net iets donkerder dus. Maar als ik het me goed herinner uit de advertentie heeft de meubelmaker die ze in elkaar heeft gezet ze afgewerkt met bijenwas.

Als ik nu mijn vriendin tegemoet wil komen en ze lichter wil afwerken, kan dat uberhaupt?

En zo ja, wat is dan de te bewandelen weg?

Dank alsvast voor goede tips...

-edit- speakers zijn denk ik zo'n 15 jaar oud, dus de afwerking waarschijnlijk ook. voelen ook helemaal niet vettig aan of zo, voelt echt droog aan. als ik niet wist dat ze met bijenwas afgewerkt zijn, zou ik denken dat je er zo overheen kon lakken of beitsen (na wat schuren natuurlijk). weet niet of dit nog helpt in de adviezen......
Dan

Re: Lakken of beitsen over bijenwas?

Bericht door Dan »

Over bijenwas kun je niet schilderen/beitsen. Je zult ze eerst moeten strippen met een geschikt middel. Bij de verfspeciaalzaak kunnen ze je vast verder helpen.
Arno

Bericht door Arno »

Op zich hoeft bijenwas niet vettig aan te voelen. Als je het een beetje verwarmt wordt het wel plakkerig/vettig, dus dat zou je eens kunnen proberen met bijvoorbeeld een haarföhn oid.
Wanneer het inderdaad bijenwas is, kun je lakken of beitsen vergeten, tenminste dan zal eerst de was verwijderd moeten worden. Vaak is fineer te dun om nog eens stevig kaalgehaald te worden.

Met een verfföhn en een plamuurmes alle fineer eraf steken en opnieuw fineren is geen gekke optie als je een klusje niet schuwt.
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Vanavond ook mijn schoonvader gesproken, een man met véél ervaring als het op klussen aan komt...

Hij dacht dat het wel te proberen was; eerst de toplaag schrapen, dan flink ontvetten, en dan zou het moeten lukken of in ieder geval zou ik een poging moeten kunnen wagen.

Waar ik toen op kwam: ik wilde eigenlijk het hout van het fineer blijven zien, dat zou dan dus beitsen moeten worden ipv lakken.

Maar ehh, dan krijg ik 'm natuurlijk nevernooit LICHTER dan 'ie nu is :( stom dat ik dat niet meteen bedacht. (zo ervaren ben ik nu met houtbewerking)

Ergo, als het zo al zou lukken moet er gelakt worden. Hmmm om dat dan weer mooi strak te krijgen :?

Bovendien is het in geval van lakken dan misschien ook beter 'm helemaal top op het mdf te strippen, niet dan?

Moet ik nog eens héél goed over na gaan denken.

Want dan zou ik meteen zoiets als een Xanadu afwerking willen, maar ja, da's nogal kostbaar dunkt me......................................
Pjotr

Bericht door Pjotr »

P@ulus schreef:
Maar ehh, dan krijg ik 'm natuurlijk nevernooit LICHTER dan 'ie nu is :( stom dat ik dat niet meteen bedacht. (zo ervaren ben ik nu met houtbewerking)
Dat bedacht ik ook al. Als het kleurwas is geweest dan zit de kleurstof diep ingetrokken.

Overigens gaat Woca werkbladolie/meubelolie wel over oude was. Mits je het eerst goed schoon maakt met water en ammoniak, goed laten drogen en licht opschuren. Zo heb ik ook een eikenhouten tafel gedaan die jaren lang in de was gezet was. Maar de donkere kleur zal lastig blijven. Of het met Hardwax ook werkt weet ik niet, daar is Arno meer bekend mee.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Onze andere speakers waren maple/berken plasticfineer en deze Nuances zijn afgewerkt met écht fineer, ik meen Ahorn, is net iets donkerder dus.
..volgens mij is Maple hetzelfde als Ahorn (en weer hetzelfde als Esdoorn). Dat de ene donkerder is dan de andere, zal dus niet komen door een andere houtsoort (of houtsoort die het simuleert te zijn). Esdoorn is erg, erg licht van kleur, dus een donker tintje zal inderdaad van de afwerklaag gekomen zijn.

Aan de meer ervaren houtwurmen : zou het dan mogelijk zijn om zoiets te bleken ? Als ik een beetje rondgoogle zie ik dat hout wel eens gebleekt wordt (bijvoorbeeld http://www.swerk.be/dossierdetail.aspx? ... 114n03.mth ).
Het lijkt mij dat dit kleurstoffen in bijvoorbeeld olie ook wel zou moeten neutraliseren...Schuur of steek je in ieder geval niet door je fineer heen.

(Neem dit alsjeblieft niet direct aan als een advies Paulus ! Ik heb hier totaal geen ervaring mee. )
(EDIT. Tsja, struikelblok 1 zie ik al wel. Als de fineer er met houtlijm op zal zitten, zal die wel de neiging hebben om op te lossen in het bleekmiddel...)
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Ik vind het in ieder geval een heel interessante link...

Goed idee dat anderen van dit forum, en dan vooral het houtbewerkingsdeel hier eens naar kijken, want hoe geweldig het idee ook lijkt, misschien kan het helemaal niet in verband met de bijenwas bijvoorbeeld.

In ieder geval heb ik stof tot googlen vanavond :)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

je zou kunnen proberen met het donker er wat af te halen, door schrapen of schuren. Maar als het fineer is moet je wel opletten. Zo'n 6/10 mm zit je snel door.

Er bestaan verschillende olieproducten die je met wit of grijs pigment kunt mengen.
Afhankelijk van de tekening en struktuur blijf je dan de tekening nog zien en wordt het geheel toch lichter.

Bij parket bvb wordt dit veelvuldig toegepast. TripTrap is zo'n voorbeeld.

Ahorn: duits
Maple: amerikaans
Esdoorn: nederlands.
Erable: frans
Sycamore: engels

Allemaal hetzelfde hout van de Acer familie, maar met verschillen.
Maple is doorgaans zachter en roos/bruin kleuriger.
Ahorn is de meest zuivere en zeer licht van kleur.
Inlands en frans esdoorn heb ik nog niet bewerkt. Weet niet hoe die zich verhouden, maar ik vermoed dat ze vergelijkbaar zijn met Ahorn, zei het iets minder taai en groffer / donkerder van nerf.

Ik dacht net: ontweringsmiddel. Als er een plek is die niet zichtbaar is (onderkant bvb), zou je de test wel eens voorzichtig kunnen doen. Of met aceton! Heb je misschien wel kans dat het fineer los komt, alhoewel dat Aceton zo vluchtig is dat het onmiddelijk weg is.
Plaats reactie