Fullrange voor FAST
Moderator: Beheerdersteam
Fullrange voor FAST
Enige jaren geleden heb ik het idee opgevat om met een paar HiVi M3N's en Dayton weeters een compact en actief sub-sat te maken. De sub-driver is een W8-740C geworden en dit alles zou aangestuurd worden door een 41hz AMP9-BASIC i.c.m. een Reckhorn F1 crossover. Leuk, maar door een geschonken 5.1 Logitech setje van schoonpa, is een compacte 2.1 (reis)set niet meer zo interessant.
Zodoende een MiniDSP aangeschaft en het idee opgevat om een FAST met W8-740C te maken met een HiVi M3N als fullrange.
Heeft iemand de M3N al eens fullrange ingezet en is deze überhaupt fullrange te gebruiken? Volgens HiVi is het een "full frequency driver".
Zo nee, welke drivers raden jullie aan, rekening houdend met:
- Inzetbaarheid vanaf 250-300hz
- 2-4 inch
- Lage vervorming
- Max 140 euro per paar
Ik kom niet veel verder dan:
- Alpair 5/6
- Tangband W4-1320
- Fountek FR88EX?
- Tangband W4-1337?
- CSS FR125SR?
Zodoende een MiniDSP aangeschaft en het idee opgevat om een FAST met W8-740C te maken met een HiVi M3N als fullrange.
Heeft iemand de M3N al eens fullrange ingezet en is deze überhaupt fullrange te gebruiken? Volgens HiVi is het een "full frequency driver".
Zo nee, welke drivers raden jullie aan, rekening houdend met:
- Inzetbaarheid vanaf 250-300hz
- 2-4 inch
- Lage vervorming
- Max 140 euro per paar
Ik kom niet veel verder dan:
- Alpair 5/6
- Tangband W4-1320
- Fountek FR88EX?
- Tangband W4-1337?
- CSS FR125SR?
Re: Fullrange voor FAST
Voldoet niet helemaal aan je eisen, maar ik ben zelf erg grote fan van de TB W5-1611sa. Heb hem in een TL en op een OB en erg happy mee.
Gr rOdy
Gr rOdy
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Fullrange voor FAST
Lijkt me prima voor een fast, niet voor fullrange.
Deed me hier aan denken: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
Succes
Deed me hier aan denken: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
Succes
Re: Fullrange voor FAST
Ik denk dat je de FR125SR kan afstrepen sinds die niet meer wordt geproduceerd of maar heel beperkt leverbaar is

maar de fountek lijkt heel interessant uit de test te komen
maar de fountek lijkt heel interessant uit de test te komen
Re: Fullrange voor FAST
Die had ik gezien en las inderdaad meerdere goede verhalen. Ik ben bang dat off-axis m.n. de hoge frequenties snel teruglopen. Ik ben in bezit van een kleine woonkamer waar we dicht op de TV en "in de breedte" zitten. Spreiding is belangrijk.Rody schreef:Voldoet niet helemaal aan je eisen, maar ik ben zelf erg grote fan van de TB W5-1611sa. Heb hem in een TL en op een OB en erg happy mee.
Bovendien is de driver groot. De W8-740 kan makkelijk tot 250hz spelen, vandaar dat ik aan 2-4 inch dacht.
De budget monitor gebruikt optisch nagenoeg dezelfde driver, maar meet technisch schijnen er wat meer hiccups in de M3N te zitten, wat jammer is. Metingen kan ik echter niet vinden van de M3N, behalve die van HiVi zelf. Zaph geeft aan dat het onder de 130hz wel gebeurd is en de bas veranderd in thick mud.wouter schreef:Lijkt me prima voor een fast, niet voor fullrange.
Verliefd ben ik inmiddels niet meer op de looks van de M3N dus ben er absoluut niet mee getrouwd. Denk wel dat de M3N een relatief weinig gebruikte driver is hier (en daardoor misschien juist wel interessant)
Oh, dat wist ik niet. Misschien dat ik aan een tweedehands paartje kan komen. De Fountek (ik bedoelde eigenlijk de 89, niet de 88) komt op papier goed uit de verf maar ik zie ze eigenlijk weinig gebruikt worden. Misschien is hier een reden voor?feraty schreef:Ik denk dat je de FR125SR kan afstrepen sinds die niet meer wordt geproduceerd of maar heel beperkt leverbaar is
maar de fountek lijkt heel interessant uit de test te komen
Aan het lijstje toegevoegd: Visaton B80. Erg mooie driver om te zien en redelijke gevoeligheid.
Re: Fullrange voor FAST
indien off-axis echt belangrijk is kom je met fr125sr niet uit.FritsK schreef:Die had ik gezien en las inderdaad meerdere goede verhalen. Ik ben bang dat off-axis m.n. de hoge frequenties snel teruglopen. Ik ben in bezit van een kleine woonkamer waar we dicht op de TV en "in de breedte" zitten. Spreiding is belangrijk.Rody schreef:Voldoet niet helemaal aan je eisen, maar ik ben zelf erg grote fan van de TB W5-1611sa. Heb hem in een TL en op een OB en erg happy mee.
deze unit bundeld vrij veel van af 4 khz door het formaat
is het niet leuk om een coaxje te proberen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Fullrange voor FAST
als off axis echt belangrijk is, zou je een CAST (coax...) kunnen overwegen
Re: Fullrange voor FAST
Ik weet niet of het echt zo belangrijk is. Wanneer ik muziek luister zit ik altijd op de beste plek. Ze zullen altijd gebruikt worden voor het versterken van het TV-geluid, dan is het wellicht wat meer van belang. Als ik tot een hoek 30-40 graden geen verschrikkelijk afvallend hoog heb, lijkt het me voldoende. De speakers bijdraaien is anders een optie; standje muziek (= recht vooruit), standje TV (= bijdraaien).Henkjan schreef:als off axis echt belangrijk is, zou je een CAST (coax...) kunnen overwegen
Je ziet; ik draai een beetje om een COAX heen, omdat ik geen verstand heb van filtering. Met een DSP kan ik natuurlijk wat makkelijker spelen (andere overgangsfrequenties/ stijlheid/ Q etc..) en op het gehoor af gaan. Dit gaat bij analoge filtering niet zo makkelijk.
De Vifa valt wat mij betreft qua looks af. De Visaton B80 en Fountek FR89EX staan voorlopig bovenaan de lijst.richard schreef:De Vifa TC9-FD18/08 en de Visaton B80?
Ik kan wel voorzichtig de conclusie trekken dat de M3N niet direct de keuze is voor het gebruik in een FAST.
