Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Llewy
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 30 mei 2011, 22:00

Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door Llewy »

Na het bouwen van de Zaph's Monitor is ook bij mij het zelfbouwvirus toegeslagen. :)

Ik ben van plan om als volgende luidspreker de LBVS te gaan maken, daarover zal ik de search functie meermaals gebruiken en wellicht een topic met vragen openen.

Dit topic heb ik gestart omdat ik benieuwd ben naar de verschil in (geluids)kwaliteiten tussen een versterker op basis van de LM4780 of een Class D versterker.

Ik ben in het bezit van een (kleine) Class D versterker, welke mijn Zaph's Monitors van prima geluid voorziet. Daarop voortbordurend ben ik benieuwd of er iemand is die het verschil tussen de twee types versterker heeft gehoord en welke zijn voordeel geniet.

Ik wil uiteraard wel gelijkwaardige prijzen hanteren, waarbij de richtprijs voor de versterker op basis van de LM4780(excl behuizing) geraamd is op 100,-

Daarnaast nog een losse vraag, hoe presteren de voorgaande versterkers in vergelijking met commerciele exemplaren? Is er een prijsklasse of product te noemen waarmee (met name de LM4780) te vergelijken is?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door knuisje »

Algemene uitspraken doen is altijd lastig. Op de laatste luisterdag is een half gelukte poging gedaan een LM4780 versterker te vergelijken met een UcD en een goedkoop klasse D versterkertje. Wat me nog bij staat is dat die laatste het niet kon bijbenen.

Als ik zelf mijn eigen UcD en LM4780 versterkers vergelijk (niet A-B) dan zou je kunnen zeggen dat de LM een wat voller laag heeft en "liever" hoog. De UcD klinkt strakker en helderder maar met sommige luidsprekers ook meer klinisch. Meet technisch is de UcD de winnaar, maar goed die valt ook in een andere prijsklasse.

Je mag altijd een keer bij mij thuis komen luisteren naar een LM4780 in vergelijking met je eigen versterker.

Overigens ben je zonder kast geen 100,- kwijt maar als je de onderdelen bij Dick Best koopt meer richting 35,-. Komt dan nog een trafo bij van circa 35,- en aansluitmateriaal zeg 10,-. Als je een Hifi2000 kastje koopt kun je de zijkant gebruiken als koellichaam.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door SuperR »

knuisje schreef:
Overigens ben je zonder kast geen 100,- kwijt maar als je de onderdelen bij Dick Best koopt meer richting 35,-. Komt dan nog een trafo bij van circa 35,- en aansluitmateriaal zeg 10,-. Als je een Hifi2000 kastje koopt kun je de zijkant gebruiken als koellichaam.
Ik denk dat hij bedoelt, "alles behalve de behuizing". Als je een beetje rondkijkt op de aangeboden afdeling naar spullen moet dat wel lukken met een chipamp.

En wat betreft de klasse AB VS. D, kun je je ook de vraag stellen, wat vind ik het leukst om te bouwen? Als je het leuk vindt om eens een keer met een soldeerbout te hobbyen is dit een uitgelezen kans als je voor een LM4780 kiest. Meestal zijn klasse D eindversterkers al "af" als je ze koopt.

LM4780 kun je geen miskoop/maak aan doen, maar zoals eerder is gezegd; zoveel mensen, zoveel meningen.
Llewy
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 30 mei 2011, 22:00

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door Llewy »

SuperR schreef:
knuisje schreef:
Overigens ben je zonder kast geen 100,- kwijt maar als je de onderdelen bij Dick Best koopt meer richting 35,-. Komt dan nog een trafo bij van circa 35,- en aansluitmateriaal zeg 10,-. Als je een Hifi2000 kastje koopt kun je de zijkant gebruiken als koellichaam.
Ik denk dat hij bedoelt, "alles behalve de behuizing". Als je een beetje rondkijkt op de aangeboden afdeling naar spullen moet dat wel lukken met een chipamp.

En wat betreft de klasse AB VS. D, kun je je ook de vraag stellen, wat vind ik het leukst om te bouwen? Als je het leuk vindt om eens een keer met een soldeerbout te hobbyen is dit een uitgelezen kans als je voor een LM4780 kiest. Meestal zijn klasse D eindversterkers al "af" als je ze koopt.

LM4780 kun je geen miskoop/maak aan doen, maar zoals eerder is gezegd; zoveel mensen, zoveel meningen.
Knuisje en SuperR, dank voor jullie reactie! Zoals het er nu naar uitziet vind ik het inderdaad wel leuk om eens te leren solderen, behoort nog niet tot mijn kwaliteiten.

In eerste instantie wil ik dan dus ook de LM4780 gaan bouwen op basis van 1 print. Een snelle vraag daarvoor, mij ontbreekt het aan technische kennis, kan ik de 160VA die voor de ringkerntransformator te boek staat, ook overschrijden? En kan ik twee prints gebruiken op 1 ringkern?

Idee: In eerste instantie een versterker bouwen op basis van 1 print, met deze transformator en dan later uitbreiden naar 2 prints met dezelfde transformator.

Excuses voor mijn beginnersvragen!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door knuisje »

Meer dan 160VA kan altijd, je kan alleen het voltage niet (veel) meer verhogen. Op het plaatje is niet goed te zien of de trafo 2 secundaire windingen heeft. Dus of hij 1 x 22V geeft of 2 x 22V.

@SuperR: Wat ik bedoel is dat je zonder kast dan in totaal op 80,- komt ipv. 100,-
Llewy
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 30 mei 2011, 22:00

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door Llewy »

knuisje schreef:
Meer dan 160VA kan altijd, je kan alleen het voltage niet (veel) meer verhogen. Op het plaatje is niet goed te zien of de trafo 2 secundaire windingen heeft. Dus of hij 1 x 22V geeft of 2 x 22V.

@SuperR: Wat ik bedoel is dat je zonder kast dan in totaal op 80,- komt ipv. 100,-
Die vraag had ik reeds verstuurd, ik begrijp dat ik 2 x 22V nodig heb.

Rest de vraag of ik deze kan splitsen naar twee prints?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door knuisje »

Kan op zich wel, maar wel een verhoogde kans op brom. Je zou het moeten uitproberen.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door dirklammers »

Ik heb kortgeleden de LM4780 van Knuisje afgerond en die (tijdelijk) in de plaats gezet van mijn Hypex monoblokken 180HG. Tja, alles is natuurlijk een kwestie van prijs, de de Hypexen hebben iets meer gekost dan genoemd bedrag.
Ik vind de Hypexen net iets strakker met wat meer ruimtelijke breedte in het geluid. Moeilijk om te beschrijven omdat ik ook geen vakman ben, maar bij de Hypex class D hoor ik net iets beter "waar de instrumenten staan".
De LM4780 klinkt wat ronder en warmer. Mijn persoonlijke voorkeur gaat met een haarbreedte verschil voorlopig uit naar de class D Hypexen, maar dat er zo veel en mooi geluid kan komen uit een LM4780 chip !!
wel leuk om eens te leren solderen
Het kan aan mijn ogen liggen maar de LM4780 op de print solderen vond ik toch wel een redelijk precies klusje ....
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door Vuurkat »

Gainphile heeft een keer een gainclone vergeleken met een klasse D versterker, inclusief metingen.
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... eters.html
http://gainphile.blogspot.nl/2012/04/in ... tions.html
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door hannesie »

Casper schreef:
Gainphile heeft een keer een gainclone vergeleken met een klasse D versterker, inclusief metingen.
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... eters.html
http://gainphile.blogspot.nl/2012/04/in ... tions.html
Ik heb die Sure ook wel eens beluisterd op een behoorlijke set, maar ik wil hem zeker niet vergelijken met een UCD van Hypex, die Sure ruisen dan toch wel behoorlijk, klankmatig ging het wel redelijk goed, maar niet mijn keuze.
Bij een vergelijk waar Knuisje het over heeft/had, was wel een beter vergelijk van toepassing.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door SuperR »

hannesie schreef:
Casper schreef:
Gainphile heeft een keer een gainclone vergeleken met een klasse D versterker, inclusief metingen.
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... eters.html
http://gainphile.blogspot.nl/2012/04/in ... tions.html
Ik heb die Sure ook wel eens beluisterd op een behoorlijke set, maar ik wil hem zeker niet vergelijken met een UCD van Hypex, die Sure ruisen dan toch wel behoorlijk, klankmatig ging het wel redelijk goed, maar niet mijn keuze.
Bij een vergelijk waar Knuisje het over heeft/had, was wel een beter vergelijk van toepassing.
Daarnaast is die test niet echt representatief voor kwaliteit. Als een van die versterkers over het hele spructrum 10% distortion had, zou de lijn er identiek uit zien. Of als een van die versterkers bij +/-5Vdc zou clippen, ook dan kan die lijn er identiek uit zien. Dus die meting is slechts 1 van vele eigenschappen.

Maak maar gewoon die LM4780. Leuke versterker, je steekt er wat van op en het kost je geen vermogen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door hannesie »

SuperR schreef:
Maak maar gewoon die LM4780. Leuke versterker, je steekt er wat van op en het kost je geen vermogen.
Inderdaad, en koop eventueel een soldeerbout met een smalle punt en dan een rolletje dun soldeer van een 0,5 mm.

Die LM moet je toch als laatste solderen, dus dan heb je al wat meer ervaringen. :mrgreen:
Llewy
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 30 mei 2011, 22:00

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door Llewy »

hannesie schreef:
SuperR schreef:
Maak maar gewoon die LM4780. Leuke versterker, je steekt er wat van op en het kost je geen vermogen.
Inderdaad, en koop eventueel een soldeerbout met een smalle punt en dan een rolletje dun soldeer van een 0,5 mm.

Die LM moet je toch als laatste solderen, dus dan heb je al wat meer ervaringen. :mrgreen:
Dank voor de reacties, ik ga eens even een winkelmandje samenstellen :)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door SuperR »

Llewy schreef:
Dank voor de reacties, ik ga eens even een winkelmandje samenstellen :)
Okee, dan wil ik je als advies geven, bespaar niet te veel op je gereedschap. Ik heb 3 of 4 soldeerbouten versleten (Velleman, Gamma, Weller), allemaal de goedkope instappers. 4 keer 20-25 euro is uiteindelijk niet meer zo goedkoop.

Boutje, nog een boutje.
Wat tin erbij. Tangetje kan geen kwaad. Multimetertje, niet de aller goedkoopste, niet onnodig duur.

Andere leveranciers zijn er natuurlijk ook, maar Conrad had voor alles een prima optie. Dickbest heeft geen fatsoenlijke soldeerboutjes meer ("Voorraad uitgeput") en de multimeter mag op zijn minst wel een autorange functie hebben lijkt me :)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door Zweitse »

Een aantal forumleden, waaronder ik zelf, hebben dit soldeerstation. Zeer goed station voor weinig geld.

http://www.elv.de/loetstation-ls-50-ink ... la-50.html

Gelijk ook een aantal stiftjes mee bestellen :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door mischa72 »

knuisje schreef:
Kan op zich wel, maar wel een verhoogde kans op brom.
Deze opmerking interesseert mij Knuisje. Ik heb bij mijn UcD180 versterker uit dit topic een dubbele voeding gebouwd met een enkele (dubbelspoels) trafo als uitgangsbasis. Ik heb hier last van een lichte brom, zou die veroorzaakt kunnen worden door het splitsen van de voedingen?
De versterkers komen oorspronkelijk uit een dubbel-mono concept, opgebouwd in 2 behuizingen.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door knuisje »

Er kunnen vereffeningsstromen gaan lopen tussen de voedingen via de signaalmassa's.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door Henkjan »

iirc had Vinculum daar toch ook last van toen die probeerde met 1 trafo 2 LM4780 versterkers te voeden?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door knuisje »

Ja, hoewel anderen daarmee geen probs hadden. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Bericht door mischa72 »

AI, niet bij stil gestaan. Interessant idee om hem binnenkort eens van een enkele voeding te voorzien. En op zoek naar een stereo DC-beveiliging.

Sorry voor de Off Topic. :sure:

Gr. Mischa
Plaats reactie