Reference Monitor SE + (LAT) MA26 +DSP
Moderator: Beheerdersteam
Helemaal met Jeroen eens. Je zou zelfs met 1 sub kunnen beginnen om ervaring op de doen met een sub en DSP. De 2e sub kun je dan later toevoegen als je meer ervaring hebt met instellen en luisteren (en iets mist).
Mijn ervaring met de normale ref monitor is dat hij in een normale kamer behoorlijk laag gaat (BR kast), dus de sub kan nog wel wat lager ingesteld worden (even proberen in jouw kamer op de manier zoals Jeroen al aangaf).
De Peerless 12" sub van S&C is dan erg mooi, maar dan met een DSP sub amp (die Omnes audio is ideaal).
Mijn ervaring met de normale ref monitor is dat hij in een normale kamer behoorlijk laag gaat (BR kast), dus de sub kan nog wel wat lager ingesteld worden (even proberen in jouw kamer op de manier zoals Jeroen al aangaf).
De Peerless 12" sub van S&C is dan erg mooi, maar dan met een DSP sub amp (die Omnes audio is ideaal).
Holy Moly!
Ik dacht er uit te zijn, na lang wikken en wegen, maar deze posts (ongetwijfeld goedbedoeld) schudden mijn plannen weer behoorlijk door elkaar heen.
Het bouwplan is inderdaad een monitor met geïntegreerde subwoofer. De enige meerwaarde die dit heeft is het uiterlijk: twee zuilen vind ik mooier dan monitors met subs. Maar je bent minder flexibel flexibel in het plaatsen van de subs, dus ik snap wat je bedoelt. Het uitgangspunt is de Maxima, maar die vind ik te duur, en niet mooi, vandaar dit idee.
Maar jullie idee geeft wel mogelijkheden. Ik zou kunnen beginnen twee refmons en twee subs die later samen te voegen zijn, dus de subs in de vorm van de onderkast van de refmon (kast van 24cm breed met woofer aan de zijkant). Nadeel is dat de kast voor de MA26 vrij ondiep is (ademruimte). Dan kan ik gaan experimenteren met de plaatsing en de DSP.
Ik dacht er uit te zijn, na lang wikken en wegen, maar deze posts (ongetwijfeld goedbedoeld) schudden mijn plannen weer behoorlijk door elkaar heen.
Eerlijk gezegd vind ik je ontwerp met de sidefiring woofer een beetje onzin (niet kwaad bedoeld hoor!!!), omdat het geen echt drieweg systeem is maar een geïntegreerd satelliet/subwoofersysteem in één kast. Dit geeft geen
Het bouwplan is inderdaad een monitor met geïntegreerde subwoofer. De enige meerwaarde die dit heeft is het uiterlijk: twee zuilen vind ik mooier dan monitors met subs. Maar je bent minder flexibel flexibel in het plaatsen van de subs, dus ik snap wat je bedoelt. Het uitgangspunt is de Maxima, maar die vind ik te duur, en niet mooi, vandaar dit idee.
Maar jullie idee geeft wel mogelijkheden. Ik zou kunnen beginnen twee refmons en twee subs die later samen te voegen zijn, dus de subs in de vorm van de onderkast van de refmon (kast van 24cm breed met woofer aan de zijkant). Nadeel is dat de kast voor de MA26 vrij ondiep is (ademruimte). Dan kan ik gaan experimenteren met de plaatsing en de DSP.
Als je het stap voor stap doet kom je denk ik tot een beter resultaat, dus:
1. Bouw monitors en ga luisteren, na een paar weken heb je een goed beeld wat wel en niet goed is en hoe ze het doen in je kamer (opstelling optimaal etc.).
2. Bouw indien nodig een sub met DSP en integreer hem goed, dan zou je prima sub laag moeten hebben.
3. Bepaal dan of je nog een 2e nodig hebt / wilt proberen (hangt van veel zaken als akoestiek, filterpunt etc. af).
Alles in één keer bouwen en goed integreren is erg lastig als je nog weinig ervaring hebt. De meeste lopen al lerende een stappenplan als boven af.
1. Bouw monitors en ga luisteren, na een paar weken heb je een goed beeld wat wel en niet goed is en hoe ze het doen in je kamer (opstelling optimaal etc.).
2. Bouw indien nodig een sub met DSP en integreer hem goed, dan zou je prima sub laag moeten hebben.
3. Bepaal dan of je nog een 2e nodig hebt / wilt proberen (hangt van veel zaken als akoestiek, filterpunt etc. af).
Alles in één keer bouwen en goed integreren is erg lastig als je nog weinig ervaring hebt. De meeste lopen al lerende een stappenplan als boven af.
Even een update, voor wie dat interessant vindt.
De Reference monitor SE staat ondertussen te spelen. In de originele kast, voor het geval ik hem later als monitor speaker zou willen gebruiken. Het volume is verkleind naar 15l door middel van een massieve MDF wig, die via het gat van de woofer is te verwijderen. De wig sluit de poort af, het -3dB punt ligt lekker laag op 70 Hz.
De MA26 zit in een symmetrische 35l gescheiden kast. Voordat ik ga afwerken en fineren kan eerst geëxperimenteerd worden met de side firing: woofers naar binnen, buiten, allebei naar links of rechts. Als het niets is, kunnen er altijd nog losse subwoofers van gemaakt worden, eventueel in andere kasten.
Ik ga nu verder met het afbouwen van de UCD180ST en Groundsound DCN23 in 1 kastje voor het actieve laag. Ook krijgt de Relaixed preamp extra uitgangen.
Er kan dan uitgebreid geëxperimenteerd worden met DSP. Ook kan later de DCN23 worden vervangen door een DCN24, om de monitor ook actief te filteren (maar het is de vraag of dat een verbetering is).
Wordt dus vervolgd.......
Ik wil overigens een meetmicrofoon gaan aanschaffen. Is ATB de beste keuze?
De Reference monitor SE staat ondertussen te spelen. In de originele kast, voor het geval ik hem later als monitor speaker zou willen gebruiken. Het volume is verkleind naar 15l door middel van een massieve MDF wig, die via het gat van de woofer is te verwijderen. De wig sluit de poort af, het -3dB punt ligt lekker laag op 70 Hz.
De MA26 zit in een symmetrische 35l gescheiden kast. Voordat ik ga afwerken en fineren kan eerst geëxperimenteerd worden met de side firing: woofers naar binnen, buiten, allebei naar links of rechts. Als het niets is, kunnen er altijd nog losse subwoofers van gemaakt worden, eventueel in andere kasten.
Ik ga nu verder met het afbouwen van de UCD180ST en Groundsound DCN23 in 1 kastje voor het actieve laag. Ook krijgt de Relaixed preamp extra uitgangen.
Er kan dan uitgebreid geëxperimenteerd worden met DSP. Ook kan later de DCN23 worden vervangen door een DCN24, om de monitor ook actief te filteren (maar het is de vraag of dat een verbetering is).
Wordt dus vervolgd.......
Ik wil overigens een meetmicrofoon gaan aanschaffen. Is ATB de beste keuze?
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08
De monitor klinkt heel goed. Heerlijk neutraal, en gedetailleerd zonder agressief te worden. Je kunt er naar blijven luisteren. Ik had de speaker al op proef gehad van Speakerland, dus ik wist wat me te wachten stond. Ik vind wel dat de D3000 iets te hard staat, dus die is 1-2 dB's zachter gezet door de serieweerstand aan te passen. De poort is al dicht, terwijl de baskast nog niet klaar is, dat compenseer ik voorlopig met een kleine baslift door de toonregeling.
Ik vind ze beter klinken dat de AC Volla. Na lang luisteren was ik er achter gekomen dat m'n voorkeur uit gaat naar een 'gewone' papierconus en een textieldome, maar dan wel van hoge kwaliteit zoals bij SS. Maar dat is persoonlijk; ik kan me voorstellen dat anderen de voorkeur geven aan de Volla, die meer presence heeft en veel meer aanwezig is. De G1 ribbon heeft ook zeker z'n kwaliteiten.
Ik vind ze beter klinken dat de AC Volla. Na lang luisteren was ik er achter gekomen dat m'n voorkeur uit gaat naar een 'gewone' papierconus en een textieldome, maar dan wel van hoge kwaliteit zoals bij SS. Maar dat is persoonlijk; ik kan me voorstellen dat anderen de voorkeur geven aan de Volla, die meer presence heeft en veel meer aanwezig is. De G1 ribbon heeft ook zeker z'n kwaliteiten.
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08
Ik heb zelf ook de Volla,s gehad, vondt het dipje in midweergave erg storend waren ook er lastig te plaatsen.Inderdaad tweeter een topper jammer dat ze niet iets lager inzetbaar waren.
Grappig,ik heb dat met units van Seas pas geleden nog setje uit de prestige reeks gehoord en dat klonk in mijn oren erg goed.
Ook de Ma 26 gehad van Vifa ook zeer goede woofers konden erg veel hebben van de Hypex ds 4.0.
Grappig,ik heb dat met units van Seas pas geleden nog setje uit de prestige reeks gehoord en dat klonk in mijn oren erg goed.
Ook de Ma 26 gehad van Vifa ook zeer goede woofers konden erg veel hebben van de Hypex ds 4.0.
Ze zijn klaar!
Vooral de afwerking heeft veel meer tijd gekost dan ik had gedacht, maar het is aardig gelukt voor een eerste keer, al zeg ik het zelf (niet in de laatste plaats dankzij de informatie op dit forum).
Het laag wordt dus via een Groundsound DSP geregeld, en dat biedt toch wel veel voordelen voor ruimtecorrectie. De eerste ervaringen sluiten helemaal aan bij de DSP demo van Harry en Ed (en Leonidas) op de geweldige luisterdag in Breda. Het bevalt zo goed, dat ik overweeg om helemaal actief te gaan, om ook boven de 70Hz te kunnen corrigeren. Maar daarvoor ga ik eerst nog veel luisteren. Zo wil ik b.v. als test het signaal voor de monitor door de DSP sturen om te zien wat er met de ruimtelijkheid gebeurt.
Nog bedankt voor alle adviezen!
Vooral de afwerking heeft veel meer tijd gekost dan ik had gedacht, maar het is aardig gelukt voor een eerste keer, al zeg ik het zelf (niet in de laatste plaats dankzij de informatie op dit forum).
Het laag wordt dus via een Groundsound DSP geregeld, en dat biedt toch wel veel voordelen voor ruimtecorrectie. De eerste ervaringen sluiten helemaal aan bij de DSP demo van Harry en Ed (en Leonidas) op de geweldige luisterdag in Breda. Het bevalt zo goed, dat ik overweeg om helemaal actief te gaan, om ook boven de 70Hz te kunnen corrigeren. Maar daarvoor ga ik eerst nog veel luisteren. Zo wil ik b.v. als test het signaal voor de monitor door de DSP sturen om te zien wat er met de ruimtelijkheid gebeurt.
Nog bedankt voor alle adviezen!
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
knap, zeer mooie afwerking en ook de techniek is niet van gisteren.wilco schreef:Het bevalt zo goed, dat ik overweeg om helemaal actief te gaan, om ook boven de 70Hz te kunnen corrigeren. Maar daarvoor ga ik eerst nog veel luisteren. Zo wil ik b.v. als test het signaal voor de monitor door de DSP sturen om te zien wat er met de ruimtelijkheid gebeurt.
DSP voor de monitor zou ik eerder niet doen. De grootste winst van een DSP haal je in het laag.
Verder kan een DSP enkele hobbeligheid uit je drivers halen, maar dat lijkt me met deze units niet echt nodig.
Een DSP voor het mid/hoog zou ik om die redenen alleen prefereren als je een oplossing hebt die ook het analoge gedeelte uit je versterker kan weghalen. Daarmee bedoel ik, digitaal over heel de lijn zonder ergens AD/DA te moeten gaan inzetten (zoals bij deze Groundsound het geval is).
Het volledig digitaal houden geeft volgens mij een nieuwe dimentie op vlak van microdetailering.
Wat ruimtelijkheid betreft heb ik nog geen mening die ik kan staven.
Ik heb niet de indruk dat er een beter breedte of dieptebeeld ontstaat door het inzetten van DSP. Eigenlijk zou het wel moeten, als je bepaalde electronica gaat vervangen door digitale correcties, omwille van het verdwijnen van fase beinvloedende faktoren.
Maar rond dit onderwerp gaat in de komende maanden wel heel wat gedebatteerd worden op het ZBA denk ik.
Ed.
Dank.
De monitor gaat al behoorlijk laag, daarom wordt baskast met DSP pas vanaf 70Hz ingezet. Dat heeft voordelen (minder integratieproblemen in verband met side firing), maar een nadeel is dat de hogere bas niet onder controle van de DSP is. Vandaar het idee om ook de monitor actief aan te sturen. Maar omdat er dan inderdaad extra A/D-D/A omzetting plaatsvinden zou dat ten koste kunnen gaan van het 3-dimensionale beeld. Dat ga ik nog proberen. Ach, er zijn nog veel leuke dingen om te proberen. Omdat baskast en monitor gescheiden zijn, zijn er allerlei combinaties mogelijk, zoals plaats en richting van de woofer, of de subs in hoeken zoals bij Lyngdorf, of Geddes, enzovoorts.
De monitor gaat al behoorlijk laag, daarom wordt baskast met DSP pas vanaf 70Hz ingezet. Dat heeft voordelen (minder integratieproblemen in verband met side firing), maar een nadeel is dat de hogere bas niet onder controle van de DSP is. Vandaar het idee om ook de monitor actief aan te sturen. Maar omdat er dan inderdaad extra A/D-D/A omzetting plaatsvinden zou dat ten koste kunnen gaan van het 3-dimensionale beeld. Dat ga ik nog proberen. Ach, er zijn nog veel leuke dingen om te proberen. Omdat baskast en monitor gescheiden zijn, zijn er allerlei combinaties mogelijk, zoals plaats en richting van de woofer, of de subs in hoeken zoals bij Lyngdorf, of Geddes, enzovoorts.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dat zou toch niet mijn voorkeur genieten.wilco schreef:Dank.
De monitor gaat al behoorlijk laag, daarom wordt baskast met DSP pas vanaf 70Hz ingezet. Dat heeft voordelen (minder integratieproblemen in verband met side firing), maar een nadeel is dat de hogere bas niet onder controle van de DSP is.
In princiepe kun je de Vifa probleemloos hoger laten overnemen. Op 150 hz bijvoorbeeld. Dan kun je het gehele probleemgebied met je woofer DSP bewerken. btw, stijl filteren!
Het zou me werkelijk verwonderen dat de hogere crossfrekwentie problemen zou geven. Bij mij is de cross nu op 400 hz en de woofer staat bijna 2 meter van de SATelite opgesteld. Ik geloofde er oorspronkelijk ook niet in, maar heb mijn koppigheid even opzij gezet en Lyngdorfs advies gevolgd, ... met succes!
De Vifa zou ik niet te hoog laten doorlopen omwille van het relatief zware membraan. Maar tussen de 100 en 150 hz moet toch probleemloos kunnen.
Wat wel kritischer kan zijn is de staande golf in de hoogte van de kast.
Het hoger crosspunt zal je laag/midunit ook ten goede komen.
Wat de woofers in de hoeken betreft. Yep, ook daar even moeten buigen wat vooroordelen betreft. Voorlopig komen bij mij alleen baskasten in de hoeken te staan, daar waar ze thuishoren
Niet mooi om naar te kijken, maar wel om naar te luisteren
Groeten,
Ed.
Subs mono aansluiten op de dsp en ref's stereo filteren. Als het goed is zou je de ergste staande golven zo ook wel redelijk moeten kunnen bedwingen, maar dan is meten wel handig.
De a-d d-a conversie doet niks met je geluid. Ik heb het ook eens dubbel blind getest, omdat ik dat makkelijk kon doen met een DEQX 2.6 pre.
Hoe zit de dsp nu eigenlijk in de keten? Je kan eigenlijk alleen maar 2 kanalen gebruiken als je hem voor de volumeregeling zet, wat het meest gunstige is. Als je drie kanalen wil regelen (stel subs mono monitors stereo)moet hij erna en dat is theoretisch minder gewild.
De a-d d-a conversie doet niks met je geluid. Ik heb het ook eens dubbel blind getest, omdat ik dat makkelijk kon doen met een DEQX 2.6 pre.
Hoe zit de dsp nu eigenlijk in de keten? Je kan eigenlijk alleen maar 2 kanalen gebruiken als je hem voor de volumeregeling zet, wat het meest gunstige is. Als je drie kanalen wil regelen (stel subs mono monitors stereo)moet hij erna en dat is theoretisch minder gewild.
De DSP zit nu op een tweede uitgang van de preamp, dus na de volumeregeling. De DSP voor volumeregeling plaatsen is in theorie inderdaad beter, dan maak je beter gebuik van de beschikbare bits van de AD ingang. Maar volgens Groundsound is dat geen probleem, omdat 24 bits omzetters gebruikt worden, dit is (meen ik) 50dB meer dynamische bereik dan het 16 bit CD signaal. (als je 24 bits files via een DAC gaat afspelen wordt het vast een ander verhaal)
De DSP heeft 2 ingangen en 3 uitgangen, de 3e uitgang kan inderdaad voor een (monosignaal) sub gebruikt worden. Het signaal van de monitor gaat dan ook door de DSP (wat nu dus nog niet het geval is). Dat ga ik eens proberen, want de meningen zijn nogal verdeeld over de mogelijke (ongewenste) beinvloeding van het signaal van de DSP.
De DSP heeft 2 ingangen en 3 uitgangen, de 3e uitgang kan inderdaad voor een (monosignaal) sub gebruikt worden. Het signaal van de monitor gaat dan ook door de DSP (wat nu dus nog niet het geval is). Dat ga ik eens proberen, want de meningen zijn nogal verdeeld over de mogelijke (ongewenste) beinvloeding van het signaal van de DSP.
