3 weg 6dB
Moderator: Beheerdersteam
3 weg 6dB
Na vele jaren het plan opgevat om weer eens wat te doen met twee flinke baskasten met een Focal 10V516 daarin. Ik wil het mezelf niet te moeilijk maken en wil het geheel filteren op 6 db per octaaf. Daar heb ik wel geschikte units voor nodig. Ik zoek daarom een midunit met een gelijkmatig frequentieverloop (PP of vergelijkbaar) en tweeters met een lage resonantiefrequentie die wat kunnen hebben. Ik wil het bescheiden houden qua prijs, misschien zelfs gebruik maken van tweedehands units. Ideeen en suggesties zijn welkom.
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: 3 weg 6dB
Dan denk ik dat je het simpelst en met een goed resultaat moet denken aan een bestaand 2-weg en de focals eronder als sub-laag weegave .
Subs aan sturen met een of 2 goedkope plate amp , mivoc am80 of am120 of een gebruikte plate amp .
Dan kan je daarboven een bestaand 2-weg nemen die gesloten bouwen.
Uiteraard kan je de units verkopen , en opzoek naar een bestaand 3-weg systeem .
bv
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... .htm#INDEX
En uiteraard waarom juist wel of juist niet zelf ontwerpen om teleur stelling te voorkomen moet je dit weten en kunnen toepassen .
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2
Subs aan sturen met een of 2 goedkope plate amp , mivoc am80 of am120 of een gebruikte plate amp .
Dan kan je daarboven een bestaand 2-weg nemen die gesloten bouwen.
Uiteraard kan je de units verkopen , en opzoek naar een bestaand 3-weg systeem .
bv
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... .htm#INDEX
En uiteraard waarom juist wel of juist niet zelf ontwerpen om teleur stelling te voorkomen moet je dit weten en kunnen toepassen .
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
voor een breedbandige mid, zou ik gaan zoeken in de breedbanderhoek, in de 4" à 5" maat is daar enorm veel keuze.
@bas: het lijkt er op dat de TS wel eens wat gebouwd heeft
@bas: het lijkt er op dat de TS wel eens wat gebouwd heeft
- bas focal m180
- Contacteer:
Ik zie het , jij had voorkennis .Henkjan schreef:
Maar wel eens wat gebouwd lijkt me eerder heel wat gebouwd , een electrostaat is niet niets , zeker als je met je vingers verkeerd zit .
- bas focal m180
- Contacteer:
Als de ts kan meten en weet wat de focals in het laag doen aan rendement dan lijkt me deze tang band W4-655 een zeer goede keus , test in hobby hifi 1-2013 , mooier meetresultaten heb ik nog niet gezien in de 4inch klasse , zelfs de scan speak illuminator is niet beter maar wel vele malen duurder .Henkjan schreef:voor een breedbandige mid, zou ik gaan zoeken in de breedbanderhoek, in de 4" à 5" maat is daar enorm veel keuze.
Ik zie niet in waarom je een breedbander zou nemen wanneer je ook een hogetonenunit gaat gebruiken.
Als je echt 6dB wilt filteren wordt dat vele malen gemakkelijker met een breedbander. Je moet flink hoog crossen anders is de tweeter nog niet in zijn echt vlakke gebied. Een groot probleem blijft dan nog het bundelen van de breedbander.
Waar het eigenlijk telkens op neer komt, 6dB filteren is helemaal niet gemakkelijk als je het goed wilt doen.
Kijk eens naar de oplossing van sietse, die heeft een combi waarbij het heel goed uitpakt. Monacor midwoofer, niet gefilterd aan de onderkant, bovenkant slechts een spoeltje. Woofer ook gefilterd aan de bovenkant met een spoel. Visaton magnetostaat slechts met een weerstand en condensator gefilterd.
Waar het eigenlijk telkens op neer komt, 6dB filteren is helemaal niet gemakkelijk als je het goed wilt doen.
Kijk eens naar de oplossing van sietse, die heeft een combi waarbij het heel goed uitpakt. Monacor midwoofer, niet gefilterd aan de onderkant, bovenkant slechts een spoeltje. Woofer ook gefilterd aan de bovenkant met een spoel. Visaton magnetostaat slechts met een weerstand en condensator gefilterd.
Als het de bedoeling is om relatief eenvoudig te beginnen, zou ik juist níet voor een 1e orde filter gaan. Een 1e orde filter is juist erg lastig goed te krijgen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat zou dan wijzen op een kleinere (max 4") met vlak membraan, die hebben vaak minder bundeling. tot hoe hoog kan je die woofers inzetten?jeroen_d schreef:.... Een groot probleem blijft dan nog het bundelen van de breedbander..
- bas focal m180
- Contacteer:
Die woofers lopen vlak tot over de 1500hz , bij 2000hz is er een lichte resonantie .Henkjan schreef:dat zou dan wijzen op een kleinere (max 4") met vlak membraan, die hebben vaak minder bundeling. tot hoe hoog kan je die woofers inzetten?jeroen_d schreef:.... Een groot probleem blijft dan nog het bundelen van de breedbander..
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dan kan je zelfs een 3" breedbander pakken en bij bv 800Hz crossen naar de woofer (evt zuigkring om die reso van de woofer te onderdrukken)bas focal m180 schreef:Die woofers lopen vlak tot over de 1500hz , bij 2000hz is er een lichte resonantie .Henkjan schreef:dat zou dan wijzen op een kleinere (max 4") met vlak membraan, die hebben vaak minder bundeling. tot hoe hoog kan je die woofers inzetten?jeroen_d schreef:.... Een groot probleem blijft dan nog het bundelen van de breedbander..
Zo, wat een reacties na een dag!
Ik wil 6 dB omdat dit het meest rustige fasegedrag heeft. Plan is inderdaad om een klein kastje op de baskasten te plaatsen. Ik wil het geheel een rustig karakter geven en daarom zachte konusmaterialen gebruiken die resonanties goed dempen. Een breedbander is een prima idee, maar daarboven natuurlijk wel een tweeter.
Tangband tang band W4-655 is interessant, goedkoop, maar ik zie wel wat opbreekinkjes en in het hoog loopt hij me teveel op.
Monacor heeft interessante producten. Zeer bruikbaar is bv de SPH-135KEP met een kaarsrecht frequentieverloop en geen zichtbare resonanties. Hoeft aan de onderkant niet gefilterd te worden. Redelijke prijs, heeft iemand deze unit wel eens gebruikt?
Qua tweeter lijkt me de Vifa D27TG-35-06 wel wat met een mooie lage resonantiefrequentie. Hoe staan die XT series tweeters van Vifa met die puntjes trouwens bekend?
Ik was vroeger erg gecharmeerd van Seas tweeters (25TF H456!) maar die is niet meer verkrijgbaar. 27TFF ziet er ook goed uit en is niet duur.
Ik wil 6 dB omdat dit het meest rustige fasegedrag heeft. Plan is inderdaad om een klein kastje op de baskasten te plaatsen. Ik wil het geheel een rustig karakter geven en daarom zachte konusmaterialen gebruiken die resonanties goed dempen. Een breedbander is een prima idee, maar daarboven natuurlijk wel een tweeter.
Tangband tang band W4-655 is interessant, goedkoop, maar ik zie wel wat opbreekinkjes en in het hoog loopt hij me teveel op.
Monacor heeft interessante producten. Zeer bruikbaar is bv de SPH-135KEP met een kaarsrecht frequentieverloop en geen zichtbare resonanties. Hoeft aan de onderkant niet gefilterd te worden. Redelijke prijs, heeft iemand deze unit wel eens gebruikt?
Qua tweeter lijkt me de Vifa D27TG-35-06 wel wat met een mooie lage resonantiefrequentie. Hoe staan die XT series tweeters van Vifa met die puntjes trouwens bekend?
Ik was vroeger erg gecharmeerd van Seas tweeters (25TF H456!) maar die is niet meer verkrijgbaar. 27TFF ziet er ook goed uit en is niet duur.
Veel (bas)middentoners vallen heel netjes af buiten hun werkgebied. Heb je niet eens een elektrisch filter voor nodig, zo je zo graag met 6dB zou willen filteren. Een breedbander heeft m.i. per definitie output tot 15-20kHz en moet dan ook elektrisch worden aangepakt. Plus: breedbanders zijn vaak een compromis tussen output tot 15-20kHz, opbreekgedrag van de conus en rendement dat niet meer het goede compromis is wanneer je ook een tweeter wilt inzetten, enkele uitzonderingen (10F bv.) daargelaten. De bundeling zie ik overigens meer als een mogelijk terecht gewenst bijproduct in onze akoestisch harde Hollandse huiskamers.jeroen_d schreef:Als je echt 6dB wilt filteren wordt dat vele malen gemakkelijker met een breedbander.
Deze is inderdaad perfect geschikt en vertoont niet de problemen die markbakk noemt die bij normale breedbanders optreden. Dit is ook de Monacor die sietse gebruikt. Het is een hele mooie en goed betaalbaar. Je moet alleen wel heel goed checken dat je een goed exemplaar krijgt. De productiekwaliteit is namelijk niet heel constant. Maar als je daarmee geen pech hebt dan is dit een mooie keus.Taita schreef:Monacor heeft interessante producten. Zeer bruikbaar is bv de SPH-135KEP met een kaarsrecht frequentieverloop en geen zichtbare resonanties. Hoeft aan de onderkant niet gefilterd te worden. Redelijke prijs, heeft iemand deze unit wel eens gebruikt?
Een eerste-orde filter is wat anders dan één spoel voor de woofer en één condensator voor de tweeter. Het ideale fasegedrag heb je alleen in het geval van een akoestisch eerste-orde filter. Dat betekent dat er flinke eisen aan de drivers gesteld worden, zowel wat betreft bandbreedte als robuustheid. Bovendien zul je de drivers akoestisch moeten uitlijnen. In het filter zul je de impedanties vlak moeten trekken middels zobels en zuigkringen. Het nauwkeurig compenseren van de baffle-step wordt ook wat lastiger als je een echt eerste-orde systeem wilt maken. Ten slotte zul je sterke klankverschillen krijgen als je je verticaal ten opzichte van de luidspreker verplaatst. Dan klopt het filter niet meer en heb je juist een erg slechte fase.Taita schreef:Ik wil 6 dB omdat dit het meest rustige fasegedrag heeft.
Naar mijn mening wegen de theoretische voordelen van een eerste-orde filter niet op tegen de nadelen. Ik zou daarom in de regel voor minimaal een tweede orde, maar doorgaans akoestisch vierde orde filter gaan.
- pvanlingen
IK zou voor deze gaan:
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w5-1685.htm
Laag over (150Hz), en de drivers uitlijnen.
Paul.
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w5-1685.htm
Laag over (150Hz), en de drivers uitlijnen.
Paul.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik heb in onderdelen een 3-weg met 1e orde filter liggen. Voor het grootste gedeelte is de akoestische helling 6dB per octaaf, bij beide overgangen.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=16889
Een vifa P13 kost ook weinig en ligt ook lineaal strak. Ik zag een setje op MP voor 30 euro ofzo.
En dan een tweeter + waveguide, maakt ook 6dB filtering mogelijk met voldoende roll off...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=16889
Een vifa P13 kost ook weinig en ligt ook lineaal strak. Ik zag een setje op MP voor 30 euro ofzo.
En dan een tweeter + waveguide, maakt ook 6dB filtering mogelijk met voldoende roll off...
Het idee wordt wat concreter. Ik heb net de baskasten van zolder gehaald en de datasheet gevonden.
De kasten zijn 65x34x45 cm met een netto inhoud van ongeveer 83 liter en met wol gevuld. De Focal 10V516 heeft de volgende parameters:
Fs: 23,2 Hz
Vas: 132 l
Qts: 0,42
Rendement: 87,5-89,5 db
Ik heb inmiddels veel middentoners bekeken en internet afgestruind naar ervaringen. De Monacor SPH-135KEP (mijn dochter vond het een sinaasappelpers) is fraai, maar ik zie ervaringen dat hij in het hoogste spectrum ‘nasaal’ genoemd wordt. Ik heb verder gekeken in het Monacor programma en kwam daar de MSH-115 tegen. Een eenvoudige middentoner zonder faseplug en ‘diecast aluminium basket’, maar wel met een zeer vlakke frequentiekarakteristiek met een ideale afval aan de hoge kant. Ervaringen en metingen die ik vond zijn ook positief. Rendement met 89 db netjes. De prijs is ook nog zeer laag, kortom ik zie alleen maar voordelen.
Voor het hoog heb ik meerdere mogelijkheden:
Het oorspronkelijke idee was een 1” softdome met een lage fs en die 6db (electrisch) filteren rond de 4000 hz. Hier zijn diverse opties zoals:
• Monacor DT-107 (zeer vlakke impedantie)
• Seas 27 TFF (diverse goede ervaringen gevonden)
• SB acoustics SB26STC (lages fs, geen ferrofluid)
Ik las het e.e.a. over een waveguide. Zou dat interessant kunnen zijn met deze tweeters?
Ik kan de MSH-115 ook verder laten doorlopen (tot 6-8 Khz) en daarna een ribbontweeter/magnetostaat gebruiken. Die moet dan wel stijl gefilterd worden. Monacor heeft met de RBT-95 een interessante optie. Als alternatief kan ik ook zelf een electrostatische tweeter maken (sterker nog ik heb elementjes liggen van de hoofdtelefoon), maar omdat het rendement lager is heb ik een tweede versterker nodig.
De kasten zijn 65x34x45 cm met een netto inhoud van ongeveer 83 liter en met wol gevuld. De Focal 10V516 heeft de volgende parameters:
Fs: 23,2 Hz
Vas: 132 l
Qts: 0,42
Rendement: 87,5-89,5 db
Ik heb inmiddels veel middentoners bekeken en internet afgestruind naar ervaringen. De Monacor SPH-135KEP (mijn dochter vond het een sinaasappelpers) is fraai, maar ik zie ervaringen dat hij in het hoogste spectrum ‘nasaal’ genoemd wordt. Ik heb verder gekeken in het Monacor programma en kwam daar de MSH-115 tegen. Een eenvoudige middentoner zonder faseplug en ‘diecast aluminium basket’, maar wel met een zeer vlakke frequentiekarakteristiek met een ideale afval aan de hoge kant. Ervaringen en metingen die ik vond zijn ook positief. Rendement met 89 db netjes. De prijs is ook nog zeer laag, kortom ik zie alleen maar voordelen.
Voor het hoog heb ik meerdere mogelijkheden:
Het oorspronkelijke idee was een 1” softdome met een lage fs en die 6db (electrisch) filteren rond de 4000 hz. Hier zijn diverse opties zoals:
• Monacor DT-107 (zeer vlakke impedantie)
• Seas 27 TFF (diverse goede ervaringen gevonden)
• SB acoustics SB26STC (lages fs, geen ferrofluid)
Ik las het e.e.a. over een waveguide. Zou dat interessant kunnen zijn met deze tweeters?
Ik kan de MSH-115 ook verder laten doorlopen (tot 6-8 Khz) en daarna een ribbontweeter/magnetostaat gebruiken. Die moet dan wel stijl gefilterd worden. Monacor heeft met de RBT-95 een interessante optie. Als alternatief kan ik ook zelf een electrostatische tweeter maken (sterker nog ik heb elementjes liggen van de hoofdtelefoon), maar omdat het rendement lager is heb ik een tweede versterker nodig.
-
wouter
- Ook commercieel actief
De ronde versie zit volgens mij ook als middentoner in de monacor Straight, een 1e orde 3-weg van monacor
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... raight.htm
Wellicht is een scan speak discovery M15 ook de moeite waard te bekijken, als je toch naar grafiekjes kijkt. Eenmaal ingebouwd is het helaas zo netjes niet meer, behalve bij een kastvorm die helemaal rond weg loopt. Vandaar de 8 cm radius van de Vera 3 waar ik naar verwees.
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... raight.htm
Wellicht is een scan speak discovery M15 ook de moeite waard te bekijken, als je toch naar grafiekjes kijkt. Eenmaal ingebouwd is het helaas zo netjes niet meer, behalve bij een kastvorm die helemaal rond weg loopt. Vandaar de 8 cm radius van de Vera 3 waar ik naar verwees.
Ik heb veel monacor drivers gehoord, ook de goedkopere, maar de 135KEP steekt er duidelijk bovenuit. Dat nasale herken ik niet, slechts als mensen hem tot 10kHz gebruiken (ver in het bundelingsgebied) en ja, die zijn er een paar, zelfs een professionele bouwer in het Noorden van het land.
...en vermoedelijk vergeten oplopende karakteristieken en andere troep die je na inbouw in een kast krijgt vergeten te compenseren...jeroen_d schreef:Dat nasale herken ik niet, slechts als mensen hem tot 10kHz gebruiken (ver in het bundelingsgebied)
@TS Ben je nu genezen van die 6dB-filters?
Een ding is zeker, er zijn weinig drivers die zich zo goed als deze lenen voor 6dB filtering op ca 4-5kHz met een mooie tweeter die daarbij past. En bafflestep compensatie is niet nodig in een drieweg zoals TS wil gaan doen.
De afweging t.a.v. de middentoner baseer ik o.m. op discussie in viewtopic.php?p=10160
6dB filtering is geen must. Maar in mijn keuze voor drivers kies ik liefst die modellen die zo weinig mogelijk gecompenseerd moeten worden. Dat komt ook door mijn ervaring uit het verleden waarin ik heb geworsteld met een kevlar focal middentoner. Dus kunnen jullie accepteren dat ik voor de MSH-115 ga of is dit troep?
Voor de middentoner en tweeter moet ik een aparte behuizing ontwerpen, dat geeft veel vrijheid, wat zou een goede vorm zijn?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie vinden van de tweeters: dome of bandje?
Verder heb ik me wat verdiept in software, maar vind het lastig. Ik heb speaker workshop gedownload (wel oud progje zeg). Je kunt daarmee meten en filters ontwerpen, dus lijkt goed bruikbaar, of raden jullie wat anders aan?
6dB filtering is geen must. Maar in mijn keuze voor drivers kies ik liefst die modellen die zo weinig mogelijk gecompenseerd moeten worden. Dat komt ook door mijn ervaring uit het verleden waarin ik heb geworsteld met een kevlar focal middentoner. Dus kunnen jullie accepteren dat ik voor de MSH-115 ga of is dit troep?
Voor de middentoner en tweeter moet ik een aparte behuizing ontwerpen, dat geeft veel vrijheid, wat zou een goede vorm zijn?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie vinden van de tweeters: dome of bandje?
Verder heb ik me wat verdiept in software, maar vind het lastig. Ik heb speaker workshop gedownload (wel oud progje zeg). Je kunt daarmee meten en filters ontwerpen, dus lijkt goed bruikbaar, of raden jullie wat anders aan?
De 115 is zeker geen troep. Trouwens wel leuk om zo'n oude discussie weer te lezen. Vooral de pagina die volgt op waarnaar je verwijst, daarin gaan we nog wat verder op de zaak in om zoveel mogelijk nuance in de beschrijving te krijgen. Wat wel opvalt, iedereen had toen wel ervaring met de 165KEP en de 135KEP (ik vind de 135 veel beter) maar nog niet echt met die papieren 115. Men was vooral onder de indruk van de getoonde meetplaatje. Dus wat dat betreft wel leuk als je hem probeert. Staar je echter niet al te blind op meetplaatjes. Ik ken inmiddels drivers die supervlak meten maar nergens naar klinken en andersom. Je kan je er niet echt een buil aan vallen. De 115 is niet duur. Bouw eerst een testkast, wel goed gebouwd maar nog niet ultiem qua uiterlijk. Ik zou Monacor kevlar trouwens nooit willen vergelijken met Focal kevlar, dat klinkt heel anders. Het Monacor kevlar breekt heel gecontroleerd op zoals je ook in die oude discussie leest.