Bouw 'Flat three': een wall-mount drie weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Free

Re: Bouw 'Flat three': een wall-mount drie weg

Bericht door Free »

wouter schreef:
Dat is misschien ook een deel reflectie van het plafond wat je ziet, als ik er een kussen tussen houdt (tussen mic en plafond) verandert de rimpel. Close zie je hem niet, maar hoe verder ik van de speaker afmeet hoe groter die rimpel rond 150 Hz

De moeite waard om te proberen, maar die groene curve is duidelijk beter....
De respons is, zoals b_force al suggereerde, opgemeten met tijdvenster, de rimpels zijn dus helaas echt.

Free
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Close range meten, om te controleren of er evt resonanties in het spel zijn.
Dat kun je zien in CSD of BD diagram.
Eventueel kun je ook impedantie meten, daar kun je soms ook al zien of er resonanties in de kast zijn.
Free

Bericht door Free »

b_force schreef:
Close range meten, om te controleren of er evt resonanties in het spel zijn.
Dat kun je zien in CSD of BD diagram.
Eventueel kun je ook impedantie meten, daar kun je soms ook al zien of er resonanties in de kast zijn.
Resonanties zijn er niet (meer), die heb ik opgespoord met BD én impedantie meting :wink:
De grondvlak meting laat een mooie vlakke respons zien (al is er waarschijnlijk nog iets loos rond 2k, maar dat is voor later...)
de 'verfijnde' vleugel is een variant op de opstelling van een paar posts terug.

Free
Bijlagen
blauw: grondvlakmeting<br />rood: baseline<br />groen: verfijnde vleugel
blauw: grondvlakmeting
rood: baseline
groen: verfijnde vleugel
dre

Bericht door dre »

we gaan weer verder! 8)
markbakk

Bericht door markbakk »

Free schreef:
De grondvlak meting laat een mooie vlakke respons zien (al is er waarschijnlijk nog iets loos rond :!: 2k, maar dat is voor later...)
de 'verfijnde' vleugel is een variant op de opstelling van een paar posts terug.
Die grondvlakmeting is met de speaker 'vrij' opgesteld? Die is zonder filter toch wel heel vlak!

De geometrie van de kast zorgt m.i. voor een behoorlijk deel van de rimpels. Redelijk vierkante vorm en scherpe overgangen naar de achterwand leveren in dit geval blijkbaar zowel rond 150Hz een te gunstige akoestische koppeling en een uitdoving bij 300Hz, als bij hogere freq nogal wat diffractie-interferenties (wat in zekere zin ook weer hetzelfde is...).

M.i. zal deze kastvorm het minder doen tegen de wand. Vlak inbouwen is uiteraard het beste, maar als dat niet kan zou ik eerder kiezen voor 'prismatische' vormen met vlakken die onder flauwe hoeken met elkaar en met de achterwand staan.
Free

Bericht door Free »

markbakk schreef:
Die grondvlakmeting is met de speaker 'vrij' opgesteld? Die is zonder filter toch wel heel vlak!
Klopt, de kast stond rechtop op de vloer
markbakk schreef:
De geometrie van de kast zorgt m.i. voor een behoorlijk deel van de rimpels. Redelijk vierkante vorm en scherpe overgangen naar de achterwand leveren in dit geval blijkbaar zowel rond 150Hz een te gunstige akoestische koppeling en een uitdoving bij 300Hz, als bij hogere freq nogal wat diffractie-interferenties (wat in zekere zin ook weer hetzelfde is...).

M.i. zal deze kastvorm het minder doen tegen de wand. Vlak inbouwen is uiteraard het beste, maar als dat niet kan zou ik eerder kiezen voor 'prismatische' vormen met vlakken die onder flauwe hoeken met elkaar en met de achterwand staan.
Ik denk nu inderdaad dat een prisma vorm beter is. Helaas is er weinig informatie te vinden over goede vormen voor een wall-mount. Om niet nog eens een proefkast te moeten maken ben ik daarom op zoek gegaan naar een simulatie tool. Na enig snuffelwerk ben ik terecht gekomen bij ABEC2.
De gesimuleerde respons komt vrij goed overeen met wat ik gemeten heb. De kastvorm zal inderdaad een dip geven op 350 en een piek op 800.

ABEC2 heeft zowat 5 min nodig om de respons te berekenen. Een model invoeren duurt wel iets langer, in notepad coördinaten ingeven. :roll: Zo is een nieuw idee toch net iets makkelijker te evalueren :rock:
Bijlagen
vereenvoudigd model. de mesh is automatisch gegenereerd
vereenvoudigd model. de mesh is automatisch gegenereerd
gesimuleerde respons met theoretische vlakke speaker<br />groen: 0<br />blauw: 15<br />rood: 30
gesimuleerde respons met theoretische vlakke speaker
groen: 0
blauw: 15
rood: 30
Free

Bericht door Free »

Het simuleren in ABEC2 gaat verder! Jammer dat ik de tool nu pas ontdek, dat had me een bouwfase kunnen sparen, maar goed, niets aan te doen.

Ik zal een overzichtje proberen geven van de zoektocht naar de ideale wall-mount vorm ;-)
De plaatje zijn jammer genoeg steeds met verschillende schaal, ABEC doet auto-zoom. Het rode chassis is steeds hetzelfde, en is dus een goede referentie.
Te beginnen met het oorspronkelijke ontwerp
Het originele ontwerp
Het originele ontwerp
Respons originele ontwerp
Respons originele ontwerp
Wat zou er gebeuren als ik de kast verbouw en aan de onder en bovenkant een schuine kant toevoeg mat de zelfde ronde vorm? En die kast 2cm minder diep zou maken?
Verbouwde kast
Verbouwde kast
Een pak beter dan het oorspronkelijke ontwerp
Een pak beter dan het oorspronkelijke ontwerp
Hoe zou een simpele 40x40 schoendoos het doen? Dit zal waarschijnlijk ongeveer de slechtste vorm zijn in 40x40 formaat.
Simpele doos
Simpele doos
let op gelijkenis met het oorspronkelijke ontwerp
let op gelijkenis met het oorspronkelijke ontwerp
Hoe zou een smal kastje op 80cm van de muur het doen?
lijkt op de opstelling die ik nu heb...
lijkt op de opstelling die ik nu heb...
10dB dips! auw! en toch klinkt het niet slecht...
10dB dips! auw! en toch klinkt het niet slecht...
even de muur weghalen...
Hello baffle step!
Hello baffle step!
De resultaten van de simulatie lijken sterk op wat ik verwacht, Nu eens kijken wat een piramide vorm doet. Ik was er al uit dat de diepte van de kast erg belangrijk is. 8cm is de minimale diepte, dus even kijken wat dat doet:
simpele piramide 8cm
simpele piramide 8cm
niet slecht
niet slecht
En als de kist asymmetrisch gemaakt word?
Ze is 56x58x8 en is wel erg groot, toch maar eens kijken:
De dingen een beetje asymmetrisch maken
De dingen een beetje asymmetrisch maken
BigBox8cmHigh_response.png
Nog beter, maar er is steeds een rimpel te zien beneden 1 en 2k. Dit komt door de platte 'bovenkant' van de piramide. Toch maar eens een andere vorm proberen.
In perspectief ziet het er nogal raar uit, dus maar even vlakke shots.
frontaal
frontaal
zij aanzicht
zij aanzicht
Diamond04_response.png
Deze 4e versie lijkt me voorlopig een redelijk compromis tussen vlakheid en grootte: 45x67x8

Free
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Erg mooi die BEM simulaties. :!: :goedzo:
Paar jaar geleden ook een mee aan het stoeien geweest.
Ik was toen alleen niet heel erg wegwijs in sketchup, dus daar strandde het een beetje.
Kun je misschien vertellen welke stappen je precies gedaan hebt?
Laatst gewijzigd door b_force op ma 04 mar 2013, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Honing Jager

Bericht door Honing Jager »

Hi Free,

Leuk project. Ik zit zelf ook met soort gelijks in het hoofd.
Volgens mij moet een dubbel gekromde afronding optimaal zijn buiten 'in wall mounted' natuurlijk.

Heb je al aan beton gieten gedacht?
De mal is wel een kleine investering maar als je wat meer luidsprekers wil voor surround dan kan het wel..

Welke software tool heb je gebruikt voor het meshen van de solids?

Grt,
HJ
Free

Bericht door Free »

b_force schreef:
Erg mooi die FEM simulaties. :!: :goedzo:
Paar jaar geleden ook een mee aan het stoeien geweest.
Ik was toen alleen niet heel erg wegwijs in sketchup, dus daar strandde het een beetje.
Kun je misschien vertellen welke stappen je precies gedaan hebt?
Dankjewel
Sketchup komt (jammer genoeg) niet voor in het process.

Een 3D-model word gecreëerd door in plain-test bestandjes:
-3-D punten te definiëren; de coördinaten dus
-van die punten drie of vierhoeken samen te stellen
-het model samenstellen uit die vlakken.

Dit is vrij moeizaam, met als gevolg dat ik voorlopig enkel eenvoudige vormen simuleer. :roll:
Daarna definieer je de positie van het chassis. microfoon posities; te simuleren frequentie bereik.

De handleiding gaat verder in op de details, maar hier komt het op neer.

Ik geloof dat er wel 3D CAD programma's bestaan die voor jouw het tekst bestandje dat het model definieert kunnen creëren. Het formaat is vrij generiek. Waarschijnlijk dmv een 'export-to functie' of zo; maar daar heb ik nog niet echt naar gezocht. Sketchup kan het in ieder geval niet. Om complexe vormen te kunnen simuleren is het onontbeerlijk denk ik zo ;-)

Free
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik meen me toch echt te herinneren dat er een Sketchup plugin voor was oid.
Of was dat de oudere versie?

edit:
Misschien is het zo dat Sketchup direct kan exporteren naar dergelijke coördinaten.
Free

Bericht door Free »

b_force schreef:

edit:
Misschien is het zo dat Sketchup direct kan exporteren naar dergelijke coördinaten.
Klopt: :goeie:
http://www.jonsh.net/blog/?p=19

is jammer genoeg voor ABEC1, maar werkt mss voldoende, want ik geloof dat de verschillen qua tekst notatie klein zijn...

Free
koenjer

Bericht door koenjer »

Heb eens wat pmc inwalls gehoord en die waren echt goed!
Wellicht kun je hier wat mee?
http://www.pmc-speakers.com/products/co ... /wafer2-iw
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Free schreef:
b_force schreef:

edit:
Klopt: :goeie:
http://www.jonsh.net/blog/?p=19

is jammer genoeg voor ABEC1, maar werkt mss voldoende, want ik geloof dat de verschillen qua tekst notatie klein zijn...

Free
Even met z'n allen gaan zeuren dat hij update moet afmaken :wink:
markbakk

Bericht door markbakk »

Free schreef:
Deze 4e versie lijkt me voorlopig een redelijk compromis tussen vlakheid en grootte: 45x67x8
Ik vind dit topic en je zoektocht echt klasse! De 4e versie (met willekeurige dimensies) had ik ook in gedachten. Ik denk dat het beter wordt naarmate je minder vlakken toepast. Drie lijkt me wel een minimum overigens...
Honing Jager

Ik heb even gekeken naar ABEC2 maar wordt daar niet zo snel wijs uit. Misschien dat ik in het weekend wat meer tijd heb.
Hoe dan ook, een tijdje terug ben ik bezig geweest met onderstaande shell in Leap.
Het vervelende is dat Leap alleen maar diffractie analyse doet en geen reflectie :roll:
Misschien dat jij deze shell in ABEC2 kan evalueren? :oops:
Het OBJ-bestand van de shell heb ik bijgevoed. Als het goed is is de shell volledig convex.
Shell aaa8.jpg
Honing Jager

Ik zie zojuist dat er nog een (kleine) rand/overgang tussen het klankbord en de gekromde zijwanden zit.

Ook het bijvoegen OBJ bestand gaat niet goed. Dan maar via web hosting.

http://www.filehosting.org/file/details/424089/aaa8.obj

Hiervoor moet je je e-mail adress opgeven. Zal nog eens verder kijken. :roll:

Die bovenstaande link kan je beter niet gebruiken.
Beter deze.
http://www.filedropper.com/aaa8

Het OBJ bestand is gewoon to openen met een tekst editor.
Free

Bericht door Free »

Honing Jager schreef:
Ik heb even gekeken naar ABEC2 maar wordt daar niet zo snel wijs uit. Misschien dat ik in het weekend wat meer tijd heb.
Hoe dan ook, een tijdje terug ben ik bezig geweest met onderstaande shell in Leap.
Het vervelende is dat Leap alleen maar diffractie analyse doet en geen reflectie :roll:
Misschien dat jij deze shell in ABEC2 kan evalueren? :oops:
Het OBJ-bestand van de shell heb ik bijgevoed. Als het goed is is de shell volledig convex.
De bijlage Shell aaa8.jpg is niet meer beschikbaar
Da's best wel een mooie vorm, maar ik was niet van plan om een evaluatie dienst op te zetten in m'n thread :evil: Helaas! M'n nieuwsgierigheid was geprikkeld :lol: Ik wou nu wel eens uitzoeken hoe moeilijk het is om een complexe vorm te simuleren.

Het blijkt dat een .obj bestand een uitstekend uitgangspunt is om te importeren in ABEC; er zit een lijstje punten (vertex) en een lijstje vlakken in (faces). Met excel is het makkelijk om deze te nummeren, en dan moeten beide lijstjes alleen nog maar op de juiste plaats in de ABEC bestandjes geplakt worden.
Zo gezegd, zo gedaan:
voor en achterkant ontbreken
voor en achterkant ontbreken
Helaas zijn de platte voor en achterkant op een afwijkende manier genoteerd in het oorspronkelijke .obj bestand, en ontbreken ze dus in ABEC. Ook moet er eigenlijk een gat in de voorkant voorzien worden voor het chassis. Het model moet dus aangepast. :(

Hier schematisch het afgelegde parcours:
.obj->[MeshLab]->.3ds->[Sketchup]->.stl->[MeshLab]->.obj

Er zijn ongetwijfeld nog 1000 andere manieren, maar dat is wat ik nu gedaan heb.
Geïmporteerd in sketchup
Geïmporteerd in sketchup
Na de mod
Na de mod
En dan krijg je:
Round_response.png
Voor de [Sketchup]->.stl stap is een plug-in nodig : http://www.guitar-list.com/sites/defaul ... to_dxf.rbz

Hopelijk helpt dit de beginnende ABECers op weg :rock:

Groetjes,
Free
Bijlagen
temp_sim.zip
(144.37 KiB) 34 keer gedownload
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou trouwens de rondingen minder gesmooth nemen, gewoon een veelhoek nemen (6 of 8 hoeken ofzo)
Je rekent je anders helemaal suf en qua uitkomst zal het niet bar veel schelen.

Eerst maar eens sketchup onder de knie krijgen (ik werk eigenlijk enkel maar met CoCreate)
Honing Jager

Hi Free,

Bedankt voor het analyseren.
Wederom mooi werk. :goeie:

Het is duidelijk dat de afrondingen t.o.v. afschuiningen geen verbetering van de frequentie karakteristiek oplevert. In ieder geval niet op de hoofd as. Dit is eigenlijk al te voorspellen aan de hand van je voorgaande simulaties.
Meest waarschijn zullen afrondingen wel beter zijn voor de polaire frequentie karakteristiek. Maar of dit werkelijk signifikant zal zijn in de praktijk blijft de vraag.

Grt,
HJ
markbakk

Bericht door markbakk »

Volgens mij zijn het niet de afrondingen maar is het de scherpe overgang naar de achterwand die voor de grillige karakteristiek zorgt.
Free

Bericht door Free »

Honing Jager schreef:
Hi Free,

Bedankt voor het analyseren.
Wederom mooi werk. :goeie:

Het is duidelijk dat de afrondingen t.o.v. afschuiningen geen verbetering van de frequentie karakteristiek oplevert. In ieder geval niet op de hoofd as. Dit is eigenlijk al te voorspellen aan de hand van je voorgaande simulaties.
Meest waarschijn zullen afrondingen wel beter zijn voor de polaire frequentie karakteristiek. Maar of dit werkelijk signifikant zal zijn in de praktijk blijft de vraag.

Grt,
HJ
Ook even m'n eigen theorie ventileren: :lol:
De afrondingen zijn volgens mij gewoon te klein tov de golflengte, daarom hebben ze dus quasi geen invloed. De curven tonen de respons op 0, 15 en 30 graden, alle tonen een grillig verloop.

Het lijkt me dat de golf die terugkaatst van de muur en dan voor de dip zorgt, moet geminimaliseerd worden. Waarschijnlijk kaatst alleen de 'sinus' component terug van de originele golf. Die sinus moet dus zo klein mogelijk.

Wat volgens mij dus van invloed is, is de hoek waarop de golf de muur raakt. Maw een grote en ondiepe behuizing. Aan een hoge, smalle kast een 'rok' toevoegen, zodat het lijkt dat de invalshoek klein is, zal niet helpen als die 'rok' klein is tov de golflengte (en dus quasi onzichtbaar is).

Ook denk ik dat, als de fase van de teruggekaatste golf uitgesmeerd wordt, de dip minder diep zal zijn (maar wel breder). Het is dus van belang dat de weglengte tussen chassis en muur zo veel mogelijk verschillend is over de 360 graden. Dus zeker geen cirkelvormige behuizing.

Free
markbakk

Bericht door markbakk »

Free schreef:
Het is dus van belang dat de weglengte tussen chassis en muur zo veel mogelijk verschillend is over de 360 graden.
Dat uitgangspunt gebruik je ook bij het ontwerpen van vrijstaande speakers met vlakke baffle. Zo veel mogelijk spreiding in afstanden tot de zij- en bovenkant zorgt (in elk geval on-axis) voor de meest lineaire response. Maar wanneer je off-axis ontwerpt zul je zo'n paradigma moeten bijstellen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”