Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Moderator: Beheerdersteam
Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Ik ben nu al een tijdje aan het google'n, maar ik kom er niet uit. Ik ben op zoek naar een "strakke" en "mooie" subwooferbehuizing. Nu zijn beide termen erg subjectief. Het idee is dat de looks een beetje aansluiten bij mijn fronts. Niet perse wat betreft kleur of vorm, maar om aan te geven dat ik niet een sub zoek met houtfineer, maar iets moderners.
Dus niet dit; Maar iets moderners als de fronts; Nu hebben deze jongens een sub in de serie. Maar, mooi vind ik hem niet; Deze van Rel is al mooier; Maar hoe lang ik ook zoek en hoeveel alternatieven voor "design" ik ook gebruik. Het blijven veelal zwarte blokken. Als het meubel niet zo duur was geweest, had ik zoiets gekocht en daar dan een losse sub in gezet. Nu komen jullie vast met de subs van Vinculum als voorbeeld met dat folie, maar ik denk dat dat niet echt goed uit ziet bij een formaat van 30-40 liter.
Dus, bestaan ze? Mooie subs? Technisch gezien vind ik een Dipole ook wel wat hebben, maar ik weet niet waar de driverparameters dan aan moeten voldoen. Af en toe staat er hoge Qts, andere keren maakt het kennelijk niet uit. Ik heb in het verleden een keer een ripole gemaakt. Dat ging niet helemaal lekker. Inmiddels heb ik een minidsp dus de kans op slagen is wel groter.
Dus niet dit; Maar iets moderners als de fronts; Nu hebben deze jongens een sub in de serie. Maar, mooi vind ik hem niet; Deze van Rel is al mooier; Maar hoe lang ik ook zoek en hoeveel alternatieven voor "design" ik ook gebruik. Het blijven veelal zwarte blokken. Als het meubel niet zo duur was geweest, had ik zoiets gekocht en daar dan een losse sub in gezet. Nu komen jullie vast met de subs van Vinculum als voorbeeld met dat folie, maar ik denk dat dat niet echt goed uit ziet bij een formaat van 30-40 liter.
Dus, bestaan ze? Mooie subs? Technisch gezien vind ik een Dipole ook wel wat hebben, maar ik weet niet waar de driverparameters dan aan moeten voldoen. Af en toe staat er hoge Qts, andere keren maakt het kennelijk niet uit. Ik heb in het verleden een keer een ripole gemaakt. Dat ging niet helemaal lekker. Inmiddels heb ik een minidsp dus de kans op slagen is wel groter.
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Ik denk dat in de meeste woonsituaties de maat van de behuizing heel belangrijk is voor het al dan niet "mooi" zijn of het "passen" in de kamer. Ik zou eerst eens een aantal kartonnen dozen van verschillend formaat neerzetten met eventueel een kleurtje om zeker te zijn dat de kast de goede maat heeft. Kijk ook eens naar andere afwerkingsmogelijkheden als HPL.
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
40*40*40 cm lijkt me nog acceltabel. Daar zou ik misschien nog een Dipole voor kunnen maken. Wat betreft HPL. Ik heb samples van Formica in huis en er komen er nog een paar aan.
AR Plus, hoogglans. Het is geen lak finish want echt heel strak is het niet en de drager is een donder, vrij dikke kunststof laag. Ik ben op zoek geweest naar voorbeelden waarbij het is gebruikt, maar nergens zie ik details van de hoekpunten
Iets uit de "Solid" (oid) serie komt er aan. Daarvan heeft als het goed is de drager dezelfde kleur als de afwerking. Echter, dat is niet hoogglans. Ik heb ook een sample besteld met een textuur erin om te kijken hoe daar de kwaliteit van is.
1 ding is zeker. Als ik een vorm/concept heb gevonden die me aanstaat ik ga niet zelf lakken/spuiten. Ik zou het dan laten spuiten of een materiaal kiezen wat fabriek af al mooi is. Zoiets als HPL op multiplex is misschien nog wel gaaf. Dan heb je een groot genoeg contrast tussen de toplaag en de "plakjes" van het hout.
We dagdromen nog ff verder.
Het wordt een gesloten of Dipole behuizing. Geen BR en geen TL. BR, lelijke pijp en voor de dynamica heb ik het niet nodig, vermogen zat en een minidsp zouden al een eind komen. TL niet ivm afmetingen.
AR Plus, hoogglans. Het is geen lak finish want echt heel strak is het niet en de drager is een donder, vrij dikke kunststof laag. Ik ben op zoek geweest naar voorbeelden waarbij het is gebruikt, maar nergens zie ik details van de hoekpunten
Iets uit de "Solid" (oid) serie komt er aan. Daarvan heeft als het goed is de drager dezelfde kleur als de afwerking. Echter, dat is niet hoogglans. Ik heb ook een sample besteld met een textuur erin om te kijken hoe daar de kwaliteit van is.
1 ding is zeker. Als ik een vorm/concept heb gevonden die me aanstaat ik ga niet zelf lakken/spuiten. Ik zou het dan laten spuiten of een materiaal kiezen wat fabriek af al mooi is. Zoiets als HPL op multiplex is misschien nog wel gaaf. Dan heb je een groot genoeg contrast tussen de toplaag en de "plakjes" van het hout.
We dagdromen nog ff verder.
Het wordt een gesloten of Dipole behuizing. Geen BR en geen TL. BR, lelijke pijp en voor de dynamica heb ik het niet nodig, vermogen zat en een minidsp zouden al een eind komen. TL niet ivm afmetingen.
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Ik heb vanmiddag/avond een prototype ripole behuizing in elkaar gelijmd voor 1 woofer. De eerste indrukken zijn na wat schuifjes verzetten in de minidsp positief. Ik wist dat het rendement laag zou worden, maar dit is wel erg extreem. De fronts spelen nu op -15db tov de sub. Met een tweede driver zou zo uit mijn hoofd het subvolume met 3db verhogen. Dan zouden de fronts alsnog op -12db moeten spelen.
Met een moving mass van 114 gram, zonder impulscorrectie (1 driver he..) en 1 niet vastgelijmd paneel trilt er van alles mee, maar ik vind het wel leuk om hier mee door te gaan.
More to come....
Met een moving mass van 114 gram, zonder impulscorrectie (1 driver he..) en 1 niet vastgelijmd paneel trilt er van alles mee, maar ik vind het wel leuk om hier mee door te gaan.
More to come....
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
krijg je niet ook 3db extra gain van het verdubbelde vermogen
ik dacht dat 1 extra driver 6db gaf(correct me if i'm wrong)
ik dacht dat 1 extra driver 6db gaf(correct me if i'm wrong)
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Beide drivers zouden even veel vermogen krijgen. Maar de sommetjes van akoestische power heb ik niet paraat dus het is een "gok".
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Op te bouwen via de 'plakjes' methode. Het klanbord als rechthoekige plaat er later nog in lijmen zodat je vooraf makkelijker het gat voor de driver kunt maken.
Eventueel een downfire als je geen grille/front wil.
Ave,
Sir Sketch-a-Lot.
Eventueel een downfire als je geen grille/front wil.
Ave,
Sir Sketch-a-Lot.
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Leuk zeg! Dat zijn nou eens vormen die ik niet zelf zou verzinnen. Wat betreft Front- of Downfiring hebben beide hun nadeel.hsmeets schreef:Op te bouwen via de 'plakjes' methode. Het klanbord als rechthoekige plaat er later nog in lijmen zodat je vooraf makkelijker het gat voor de driver kunt maken.
Eventueel een downfire als je geen grille/front wil.
Front; Grill maken. Zeker met die bolling erin, is een voorgevormde drager nodig.
Down; pootjes draaien en anodiseren.
Ik pruts van de week nog even met een dipole om te kijken of dat bevalt. Hij wordt wel vrij groot (40*40*44 kom ik denk ik op uit met mijn prototype).
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Front hoeft geen punt te zijn, je maakt een raamwerk met bogen die de kromming van de wand volgt.
De stof span je dwars op de bogen, zodat er dus geen geulen in de stof tussen de bogen ontstaan.
En en ander kun je zo maken dat de voorkant van de gril gelijk is met de wand van de kast of juist iets naar voren komt.
Je zou het ook zo kunnen maken dan de hele wand waar de speaker in zit uit doek bestaat. Dus breder en van bodem tot bovenkant.
Genoeg opties om mee te spelen.
De stof span je dwars op de bogen, zodat er dus geen geulen in de stof tussen de bogen ontstaan.
En en ander kun je zo maken dat de voorkant van de gril gelijk is met de wand van de kast of juist iets naar voren komt.
Je zou het ook zo kunnen maken dan de hele wand waar de speaker in zit uit doek bestaat. Dus breder en van bodem tot bovenkant.
Genoeg opties om mee te spelen.
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Hier nog een andere variant, een stuk eenvoudiger om te maken.
Moet je alleen nog wat met de verhoudingen schuiven eer het helemaal okay is.
Moet je alleen nog wat met de verhoudingen schuiven eer het helemaal okay is.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Paar design ideetjes, vind de tulp sub echt prachtig!
(is aluminium gebruiken een optie? in een vlak, of in een mix met hout)



(is aluminium gebruiken een optie? in een vlak, of in een mix met hout)



Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Hmmz, dan vind ik die eerste leuker.hsmeets schreef:Hier nog een andere variant, een stuk eenvoudiger om te maken.
Van die opties vind ik de B&O ook het mooist. Maarja. hoe krijg ik in vredesnaam het aluminium in die vorm zonder dat het lelijk wordt?bartsegers schreef:Paar design ideetjes, vind de tulp sub echt prachtig!
Ik ben aan het google'n naar Acrylglas/Plexyglas/Polycarbonaat van 12-18mm dik. Ik zou dan kijken of ik twee "doorzichtige" Ripoles kan maken. Maar, met >300 euro per vierkante meter is dat spul geen koopje.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Dat buigen hebb en ze al gedaan voor je

Veel te dure vaas... aja meer dan 500 euro, maar het is een idee natuurlijk!

geinig in rvs (lelijke wieltjes)

http://www.leuvenink.nl/design-vazen

Veel te dure vaas... aja meer dan 500 euro, maar het is een idee natuurlijk!

geinig in rvs (lelijke wieltjes)

http://www.leuvenink.nl/design-vazen
Re: Inspiratie nodig voor subwoofer behuizing
Hmmz, misschien een domper voor de mensen die mooie renders hebben gemaakt, maar ik ben eigenlijk wel te spreken over mijn prototype RiPole. Ik heb in het verleden een RiPole-experiment gedaan, maar daar was ik niet zo over te spreken.
Mijn eerste topic op ZBA te zien aan mijn datum van registratie
viewtopic.php?f=3&t=9396
Nu, met andere fronts, subdriver en een minidsp klinkt het al lekker. Ik denk dat als ik een extra RiPole maak, het geluidtechnisch gezien wel snor zit. Gek eigenlijk, want over de BR en gesloten behuizingen die ik heb geprobeerd was niet ik niet zo positief. Mechanisch gezien snap ik niet dat dit beter zou klinken. Als ik (kort door de bocht?) beredeneer denk ik dat dit systeem niet zo strak/lekker zou moeten klinken omdat de driver helemaal niet zo'n stijve ophanging heeft. Met andere woorden, ik verwacht dat dat ding zomaar wat aan het heen een weer wapperen is.
Voorbeeldje; De drums in de intro van "Muse, Map of your head" klinkt echt als een drumstel. Dat is naar mijn standaard al een hele prestatie.
Als ik met dit concept doorga is de grote vraag. Hoe kan ik een Ripole er mooi/anders uit laten zien? Ik heb, zoals ik eerder al meldde gekeken naar plexyglas, maar ik vrees dat dat te kostbaar wordt. In Nederland vragen leveranciers prima 300 euro per m^2 bij 15mm dikte.
Op ebay is veel uit Duitsland in het aanbod. Als ik genoegen zou nemen met 12mm is deze leverancier nog goed te betalen. Het grote voordeel is dan ook dat ik voor de bewerking bij 12mm eventueel gebruik kan maken van een laser-snij machine
http://www.ebay.de/itm/Plaque-en-polyca ... 1095390644
Aluminium kan ook, maar kost ook een slordige 330 euro per m^2 (15mm) en zou nadien nog geanodiseerd moeten worden, no go...
Glas kan, maar is (lijkt mij) minder eenvoudig met het bewerken (kan wel; http://www.youtube.com/watch?v=HlGg62p3wWI)
3D printen, kan ik niet doen ivm de maximale afmetingen van een model. Daarnaast is de afwerking wel netjes, maar niet uitzonderlijk mooi, no go....
HighGloss HPL op multiplex platen. Prima te betalen, In alle hippe kleuren denkbaar leverbaar. "Lak"-laag niet uitzonderlijk mooi, maar wel prima
MDF kast maken en laten spuiten, bij twee kasten ook al snel 300+ euro en ik weet niet of zo aan zo'n rare vorm willen werken ..
3mm niet-doorzichtig plexyglas op een MDF behuizing.... Tjah.
We slapen er nog een nachtje over.
PS. Grappig dat ik toen schreef;
Mijn eerste topic op ZBA te zien aan mijn datum van registratie
viewtopic.php?f=3&t=9396
Nu, met andere fronts, subdriver en een minidsp klinkt het al lekker. Ik denk dat als ik een extra RiPole maak, het geluidtechnisch gezien wel snor zit. Gek eigenlijk, want over de BR en gesloten behuizingen die ik heb geprobeerd was niet ik niet zo positief. Mechanisch gezien snap ik niet dat dit beter zou klinken. Als ik (kort door de bocht?) beredeneer denk ik dat dit systeem niet zo strak/lekker zou moeten klinken omdat de driver helemaal niet zo'n stijve ophanging heeft. Met andere woorden, ik verwacht dat dat ding zomaar wat aan het heen een weer wapperen is.
Voorbeeldje; De drums in de intro van "Muse, Map of your head" klinkt echt als een drumstel. Dat is naar mijn standaard al een hele prestatie.
Als ik met dit concept doorga is de grote vraag. Hoe kan ik een Ripole er mooi/anders uit laten zien? Ik heb, zoals ik eerder al meldde gekeken naar plexyglas, maar ik vrees dat dat te kostbaar wordt. In Nederland vragen leveranciers prima 300 euro per m^2 bij 15mm dikte.
Op ebay is veel uit Duitsland in het aanbod. Als ik genoegen zou nemen met 12mm is deze leverancier nog goed te betalen. Het grote voordeel is dan ook dat ik voor de bewerking bij 12mm eventueel gebruik kan maken van een laser-snij machine
http://www.ebay.de/itm/Plaque-en-polyca ... 1095390644
Aluminium kan ook, maar kost ook een slordige 330 euro per m^2 (15mm) en zou nadien nog geanodiseerd moeten worden, no go...
Glas kan, maar is (lijkt mij) minder eenvoudig met het bewerken (kan wel; http://www.youtube.com/watch?v=HlGg62p3wWI)
3D printen, kan ik niet doen ivm de maximale afmetingen van een model. Daarnaast is de afwerking wel netjes, maar niet uitzonderlijk mooi, no go....
HighGloss HPL op multiplex platen. Prima te betalen, In alle hippe kleuren denkbaar leverbaar. "Lak"-laag niet uitzonderlijk mooi, maar wel prima
MDF kast maken en laten spuiten, bij twee kasten ook al snel 300+ euro en ik weet niet of zo aan zo'n rare vorm willen werken ..
3mm niet-doorzichtig plexyglas op een MDF behuizing.... Tjah.
We slapen er nog een nachtje over.
PS. Grappig dat ik toen schreef;
Misschien toch een Di/Ripole kwaliteitDe drum klinkt nu als een drum ipv een aardige drum-interpretatie van een luidspreker.
