Strepen op PCB na wisselen merk
Moderator: Beheerdersteam
Strepen op PCB na wisselen merk
Eindelijk had ik het etsen onder de knie en het "recept" leek te werken. Ik gebruikte altijd Bungard printen. Nu moest ik een ander merk gebruiken en zie ik na 10 seconden in het etsmiddel streepjes ontstaan die lijken op oneffenheden van de productie. Ik had daar bij de Bungard printen geen "last" van. Herkennen jullie dit en zo ja, wat kan ik er aan doen zodat het voortaan gewoon in een keer netjes gaat?
Ik had al een test-stukje gebruikt om de belicht- en ontwikkeltijd te testen en daar zag ik het ook. Ik heb toen uit voorzorg de belichting en ontwikkelingstijd verlengd, maar nu gaat het nog steeds niet 100% lekker.
Als ik hem maar gewoon wat langer in de oplossing laat liggen etst hij door en komt het wel "goed". De baantjes zijn ook lang niet zo strak als van mijn laatste tien creaties van de printen die ik normaal gebruik.
Ik had al een test-stukje gebruikt om de belicht- en ontwikkeltijd te testen en daar zag ik het ook. Ik heb toen uit voorzorg de belichting en ontwikkelingstijd verlengd, maar nu gaat het nog steeds niet 100% lekker.
Als ik hem maar gewoon wat langer in de oplossing laat liggen etst hij door en komt het wel "goed". De baantjes zijn ook lang niet zo strak als van mijn laatste tien creaties van de printen die ik normaal gebruik.
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Ja vooral ouder printmateriaal had dit sterk. Daar kwam de "moet" van de glasvezelwapening sterk terug in het oppervlak. De hoger gelegen delen etsen dan sneller weg. Problemen had ik er niet mee, gewoon ietwat langer etsen. Maar het aanliggen bij belichten komt dan ook nauwkeuriger, eigenlijk ontkwam je niet aan een vacuüm belichtingsbak om randoneffenheden te voorkomen.
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Hmmz, voor de zekerheid, we hebben het over de streepjes bij de letters LL en de kleintjes tussen de IC's. Dit is de print;Pjotr schreef:Ja vooral ouder printmateriaal had dit sterk. Daar kwam de "moet" van de glasvezelwapening sterk terug in het oppervlak. De hoger gelegen delen etsen dan sneller weg. Problemen had ik er niet mee, gewoon ietwat langer etsen. Maar het aanliggen bij belichten komt dan ook nauwkeuriger, eigenlijk ontkwam je niet aan een vacuüm belichtingsbak om randoneffenheden te voorkomen.
http://nl.rs-online.com/web/p/photoresi ... s/1596057/
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Maar waarom koop je dan geen printen bij Ome Dick ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=106
Er gaat er bij mij ook wel eens eentje fout, maar dat is dat meestal mijn eigen schuld...
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=106
Er gaat er bij mij ook wel eens eentje fout, maar dat is dat meestal mijn eigen schuld...
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Die zie ik over de hele print, althans op de foto. Weet je zeker dat je voldoende belicht en ontwikkeld hebt?SuperR schreef:Hmmz, voor de zekerheid, we hebben het over de streepjes bij de letters LL en de kleintjes tussen de IC's. Dit is de print;
http://nl.rs-online.com/web/p/photoresi ... s/1596057/
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Die eurokaarten zijn nog flink aan de prijs bij RS, scheelt een procent of 40...
En dan komt zeker ook de BTW er nog bij...
En dan komt zeker ook de BTW er nog bij...
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Dit is niet voor hobby-doeleinden, maar voor een labsetup bij mijn opleiding. Aangezien mijn voorraad onderdelen ook eindig blijkt te zijn en ik het beu was om mijn portemonnee te trekken heb ik het een en ander via mijn opleiding besteld. Aangezien RS de hofleverancier is, was er een sterke voorkeur voor die leverancier.ray5150 schreef:Die eurokaarten zijn nog flink aan de prijs bij RS, scheelt een procent of 40...![]()
En dan komt zeker ook de BTW er nog bij...
Ik heb net weer wat geprobeerd. Ik maak zo wel een foto. Tips'n tricks zijn welkom.
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Hoogste tijd dat er op jouw opleiding eens een inkoper wakker wordt ! 
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Omdat ik moest wachten op de rariteiten die deze printen tonen zijn mijn letters bijna naar de knoppen. Maakt voor deze print niets uit, maar als je echt dunne baantjes wilt gebruiken wordt dat vervelend. De baantjes zijn 0.4 "breedte-eenheden" die Eagle hanteert. Mills?
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Eagle rekent standaard in Inches. = 2.54 centimeter.
0.04 x 25.4 = 1.016 mm. vrij dun dus voor thuisproductie. maar niet onmogelijk. op Cicuits online zie ik ze wel eens dunner langskomen.
0.04 x 25.4 = 1.016 mm. vrij dun dus voor thuisproductie. maar niet onmogelijk. op Cicuits online zie ik ze wel eens dunner langskomen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 03 mar 2013, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Ow wacht, ik had hem op mm staan. De schuifmaat bevestigt 0.4 mm. In ieder geval, ik heb maar 2 europrinten. Voor de hobby weer bij DickBest mijn "normale" halen.ray5150 schreef:Eagle rekent standaard in Inches. = 2.54 centimeter.
0.04 x 25.4 = 1.016 mm. vij dun dus voor thuisproductie. maar niet onmogelijk. op COL zie ik wel eens dunner langskomen.
Re: Strepen op PCB na wisselen merk
Misschien moet ik me niet zo aanstellen. Even fijn als Bungard is het niet, maar het doet wel wat het moet doen. De productie van vanmiddag.
