Welke boeken? buizen en solid state

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
seraph1nia

Welke boeken? buizen en solid state

Bericht door seraph1nia »

Hallo medebouwers,

de laatste maanden is mijn intresse wat betreft zelfbouwaudio behoorlijk aangewakkerd. Vooral voor DACs en buizenversterkers. Ik 'weet' uit de ervaring van andere mensen wat goed klinkt en ik heb daar met de schema's er naast mijn conclusies uit getrokken. Maar echt begrijpen waarom iets goed klinkt doe ik ik te weinig. Ik wil graag twee boeken aanschaffen die me een goede basis geven, voordat ik me teveel door mensen met twijfelachtige profesionaliteit laat vertellen hoe het zit.

Mijn idee was om twee boeken aan te schaffen. Een voor buizen en een voor transistoren, mosfets etc. Nederlands of engels maakt niet echt uit.
De volgende wensen, of eigenlijk eisen, heb ik voor deze boeken.

-Het moet bedoelt zijn voor een 100% beginner. Een lastig beginnersboek lijkt me een leuke uitdaging.
-Het moet de basis goed uitleggen, liever met theorie dan met talloze voorbeelden.
-Ik wil naast het versterkergedeelte, ook solid state voedingen kunnen ontwerpen. Voor een DAC bijvoorbeeld. ik blijf nu 'hangen' bij simple spanningsregelaars als de LM317, 7805 etc.

Ik vind het lastig om verder eisen te stellen gezien ik niet weet wat er mogelijk is.

Alvast bedankt! :D

Seraph1nia

(Excuses als hier al een draadje voor is, maar die heb ik niet kunnen vinden.)
BertDB

Bericht door BertDB »

elektuur heeft een ERG goed boek over buisjes:

'Fundamentele versterkertechniek met elektronenbuizen'.

niet goedkoop, maar zie het als een moderne bijbel :twisted:
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

de buizenboeken van Menno van der Veen zijn ook leesbaar. Soms wat veel diepgang voor de gewone bouwer, maar wel begrijpbaar.

Kees
disco

Bericht door disco »

Als je een degelijke basis zoekt voor audio -toegespitst op buizen- en bovendien inzicht wilt krijgen in praktische schakelingen kan ik Morgan Jones - Valve Amplifiers aanbevelen.
Voor moderne elektronica kan ik The Art of Electronics (Horowitz & Hill) aanbevelen. Beide boeken zijn in het engels maar lezen gemakkelijk.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik zit/zat in hetzelfde schuitje, heb eerst Morgan Jones aangeschaft, maar dat vond ik moeilijk en tamelijk droge theorie. De boeken van Menno vind ik zelf héél goed leesbaar èn begrijpelijk -al verschilt dat natuurlijk per persoon. Zelf zou ik zijn 'High End Buizenversterkers deel 2' aanraden. Succes!
willem 813

Bericht door willem 813 »

probeer de volgende link even
http://www.pmillett.com/technical_books_online.htm
veel boeken te downloaden, en verder op deze site ook veel ontwerpen en andere informatie.

vr gr willem 813
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Jaaaa, die site is echt een geweldige resource! Staan hele mooie dingen op.
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Ook erg informatief en leuk om te lezen zijn de boeken van Bruce Rozenblit.

Dit is er een van. Over het hoe en waarom van een aantal "heilige huisjes" binnen de audiowereld.
http://www.transcendentsound.com/audioreality.htm.
De andere heet "Beginner's Guide to Tube Audio Design"; zegt genoeg dunkt mij.
richard

Re: Welke boeken? buizen en solid state

Bericht door richard »

seraph1nia schreef:
-Het moet bedoelt zijn voor een 100% beginner.
Persoonlijk heb ik veel aan dit boek gehad:

Afbeelding
thetris

Bericht door thetris »

waar ik ook veel aan heb gehad is de
tube guitar amplifier servicing & overhaul.

Op internet zowel te koop als ook te downloaden. Het is een video van enkele uren met verschillende reparaties van buizenversterkers, het meten van een onbekende uitgangstrafo, bias afregelen, condensatoren vervangen, etc. Het is een andere benadering dan een boek en voor mij in elk geval heel handig. Voor de downloaders, het is een file van enkele gigs, dus geduld.. :twisted:

*edit, daarnaast is de gast die alles presenteert een typische rocker. Hij zal ongetwijfeld een chronische wietgebruiker zijn :o
Plaats reactie