Antieke luidspreker upgrade

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
TipoTurismo

Antieke luidspreker upgrade

Bericht door TipoTurismo »

Beste forumleden.

Tot nog toe bestond mijn audio hobby vooral uit het samenvoegen van versterkers, speakers en mengpanelen die ik veelal voor weinig kocht/kreeg. Zo goed als al mijn apparatuur stamt dan ook uit de jaren 80.

Op uitzondering van een paar cd-spelers, mengpanelen en de luidsprekers van mijn opa.

Die luidsprekers van mijn opa is een apart verhaal, mijn moeder is in 1955 geboren en kan zich niet herinneren dat mijn opa deze speakers niet had, ze zijn waarschijnlijk op bestelling gemaakt door een houtbewerkingsafdeling van het warenhuis ckc te Paramaribo.

Ik heb de speakers een tijdje gebruikt maar ze zien er een stuk mooier uit dan ze klinken, al waren ze behoorlijk beschadigd onder andere door het krabben van een hond.

Om deze redenen heb ik besloten ze op te knappen en up te graden, ik wil dit graag goed doen maar ik ga er geen gigantische bedragen in stoppen (kan ik me simpelweg niet veroorloven). De voor mij meest logische weg om te gaan was een paar Jamo SL-95 (3-weg) speakers pakken en deze als donors te gebruiken voor de oldtimers. De rand van de lage tonen 6,5 inch units van de jamo's zijn vergaan dus heb ik een stel Visaton WS17 woofers besteld.

Op het moment heb ik nog een paar dingen waar ik over twijfel:
-Welk volume maak ik de speakers, de jamo's hadden 20L inhoud maar bijvoorbeeld voor de Visaton staat 22L (heb 28L ruimte max. in de oldtimer kasten)
-Hoe werk ik de voorkant netjes af, speakerdoek vind ik eigenlijk geen mooie oplossing maar de units open en bloot laten leent de vorm zich ook niet echt voor.
-Splits ik de woofer af van de midden en hoge tonen door een schot? Dit was niet zo bij de jamo's, maar ik heb er niet genoeg verstand van om te zeggen dat dat DE manier is.

Nu een paar plaatjes!
Bijlagen
De kasten, volledig van lak ontdaan. Opgebouwd uit ceder multiplex met een sierlijst van kopiehout
De kasten, volledig van lak ontdaan. Opgebouwd uit ceder multiplex met een sierlijst van kopiehout
De originele indeling van de voorkanten, hier zat bij de ene speaker geel doek voor en bij de andere rood..
De originele indeling van de voorkanten, hier zat bij de ene speaker geel doek voor en bij de andere rood..
Originele unit, oorsprong onbekend
Jamo SL95 filter, 8 ohm, 90 watt<br />tweeter: 4000-20000Hz<br />mid: 1500-4000Hz<br />laag: 35-1500Hz
Jamo SL95 filter, 8 ohm, 90 watt
tweeter: 4000-20000Hz
mid: 1500-4000Hz
laag: 35-1500Hz
Ronkel

Re: Antieke luidspreker upgrade

Bericht door Ronkel »

TipoTurismo schreef:
Om deze redenen heb ik besloten ze op te knappen en up te graden, ik wil dit graag goed doen maar ik ga er geen gigantische bedragen in stoppen (kan ik me simpelweg niet veroorloven). De voor mij meest logische weg om te gaan was een paar Jamo SL-95 (3-weg) speakers pakken en deze als donors te gebruiken voor de oldtimers. De rand van de lage tonen 6,5 inch units van de jamo's zijn vergaan dus heb ik een stel Visaton WS17 woofers besteld.

Op het moment heb ik nog een paar dingen waar ik over twijfel:
-Welk volume maak ik de speakers, de jamo's hadden 20L inhoud maar bijvoorbeeld voor de Visaton staat 22L (heb 28L ruimte max. in de oldtimer kasten)
-Hoe werk ik de voorkant netjes af, speakerdoek vind ik eigenlijk geen mooie oplossing maar de units open en bloot laten leent de vorm zich ook niet echt voor.
-Splits ik de woofer af van de midden en hoge tonen door een schot? Dit was niet zo bij de jamo's, maar ik heb er niet genoeg verstand van om te zeggen dat dat DE manier is.

Nu een paar plaatjes!
Welkom, en meteen een leuk project! :D

Alvast een paar opmerkingen: het volume is bij een woofer meestal niet erg kritisch, mits het niet veel te klein is. Er geldt trouwens niet dat Vas het benodigde volume is, dat ligt net iets ingewikkelder. Hoe dan ook lijkt die 28 liter me prima gezien de hoge Qts van de woofer.

Wat betreft de afwerking zou je de WS17E misschien van achter kunnen monteren en het gat kunnen afronden. Zo zie je de korf niet en heb je geen doek nodig.

Verder zul je een nieuw scheidingsfilter moeten ontwerpen, omdat je een andere woofer gebruikt. Je wilt de originele Jamo tweeters nog gebruiken begrijp ik? Als die gesloten zijn aan de achterkant (bijna altijd) dan heb je geen schot nodig.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Hallo TipoTurismo , welkom hier!

Die originele units zouden wel eens Philips breedbanders kunnen zijn, daar valt (als ze t nog doen) mogelijk best nog een goed klinkende speaker mee te maken.

maar mocht je toch de Jamo richting gaan: maak eens een foto van de achterkant van die Jamo mid. dan kunnen we antwoord geven of die een eigen kastje nodig heeft of niet. Wat betreft die woofer: probeer toch maar een zelfde te vinden als in die Jamo, want anders klopt het filter niet meer. Mss kan je bij een kringloopwinkel of op MP nog een setje vinden?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

De originele units zijn leuke Philips breedbandertjes.
http://hupse.eu/radio/speakers/AD7060.htm
Typenummer komt niet geheel overeen maar philips maakte erg veel varianten.
Misschien dat de kastjes van origine leeg waren van binnen en dan klinken de breedbandertjes uiteraard niet mooi (hol)
TipoTurismo

Ronkel schreef:
Welkom, en meteen een leuk project! :D
Dank jullie wel ;)
Ronkel schreef:
Verder zul je een nieuw scheidingsfilter moeten ontwerpen, omdat je een andere woofer gebruikt. Je wilt de originele Jamo tweeters nog gebruiken begrijp ik? Als die gesloten zijn aan de achterkant (bijna altijd) dan heb je geen schot nodig.
Ajj jammer van dat filter, toch nog niet genoeg ingelezen dus :P
Henkjan schreef:
maar mocht je toch de Jamo richting gaan: maak eens een foto van de achterkant van die Jamo mid. dan kunnen we antwoord geven of die een eigen kastje nodig heeft of niet. Wat betreft die woofer: probeer toch maar een zelfde te vinden als in die Jamo, want anders klopt het filter niet meer. Mss kan je bij een kringloopwinkel of op MP nog een setje vinden?
Fototje erbij, ziet er gesloten uit dus hoeft geen aparte kamer te hebben?
Ik ga me is inlezen over filters, ik heb geprobeerd een vervanger te vinden met zoveel mogelijk dezelfde specs maar dat maakt dus helaas niet uit voor filter begrijp ik :P
Olaf Markus schreef:
De originele units zijn leuke Philips breedbandertjes.
http://hupse.eu/radio/speakers/AD7060.htm
Typenummer komt niet geheel overeen maar philips maakte erg veel varianten.
Misschien dat de kastjes van origine leeg waren van binnen en dan klinken de breedbandertjes uiteraard niet mooi (hol)
De originele units zijn in uitstekende staat en er zat inderdaad geen demping in, ook was de kast niet volledig luchtdicht. Philips klinkt trouwens wel logisch want ckc was indertijd philips importeur/leverancier.

Het origineel laten en verbeteren met demping is dus ook een goede optie qua klank? Of ga ik dan toch snel de hoge/lage tonen missen..

thnx voor jullie inzicht ;)
Bijlagen
Tweeter en mid
Tweeter en mid
arjank

Bericht door arjank »

Het zijn zeer zeker Philips units, 6.5" breedbander, ben zelf Philips ouwe meuk freak :D . Met een beetje fatsoenlijk dempingsmateriaal in de kast (zoals reeds aangegeven) en eventueel een simpel notch filtertje kan hier een prettig klinkende speaker van gemaakt worden. Verwacht dan geen hoge volume of een flinke bas.
Je zou kunnen overwegen een FAST te maken als je toch al de WS17 gekocht hebt. Een FAST is een tweeweg luidspreker met een woofer(WS17) en een breedbander(Philips). De kast zou dan moeten worden voorzien van een extra gat voor de WS17 en je zou dan tevens een tussenschot moeten plaatsen zodat beide units hun eigen volume krijgen. Laat dan voor het gemak de kast gesloten (geen bassreflex dus). Een redelijk passend filter kunnen wij hier op het forum wel voor je ontwerpen.
markbakk

Bericht door markbakk »

Kijk hier eens!
TipoTurismo

Mooie link :D materialen zijn anders maar mijn speakers zijn wel duidelijk op dat ontwerp gebaseerd!!
Als ik het goed lees zijn de breedbanders dus 800 ohm met 10 watt vermogen :shock: kon mijn versterker er daardoor niks moois van bakken?

Lastig, je gaat op deze manier meer denken aan een restauratie dan een upgrade...
arjank

Bericht door arjank »

Die link van Markbakk zijn inderdaad jouw kasjes, leuke retro spul.
markbakk

Bericht door markbakk »

TipoTurismo schreef:
ees zijn de breedbanders dus 800 ohm met 10 watt vermogen :shock: kon mijn versterker er daardoor niks moois van bakken?
Ja, vroeger ging dat gewoon OTL(Output TransformerLess) aan de buizenversterker vermoed ik.
TipoTurismo

De kasten van mij zijn alleen wel namaak: dikker materiaal, geen logo's, hout is anders verwerkt en ze lijken ook groter dan de speakers op die site (kijk bijvoorbeeld naar de opening voor de speaker in de front-plaat)

Het zou leuk zijn om dit spul te restaureren maar ook totaal onpraktisch omdat ik ze niet goed kan aansturen, daarnaast hebben ze voor mij een emotionele waarde en gebruik ik ze liever dan dat ze ergens staan te verstoffen met de 800 ohm units (hebben ze al lang genoeg gedaan!).

Dus terug naar het originele plan met de Jamo ingewanden.

Het zou inderdaad erg mooi zijn als iemand mij zou kunnen helpen met het filter ontwerp. In ruil kan ik mijn vaardigheden met een 3D cad programma (denk aan 3d printen, CNC frezen, lasersnijden etc.) en/of grafisch werk aanbieden (logo voor op speakers/versterkers?), misschien het beste een topic van maken onder "ruilen"?

Als het goed is ligt er straks thuis een pakketje Visaton woofers :D ik heb overigens ook plannen voor een simpele versterker, maar eerst moeten de speakers af zijn.
TipoTurismo

Tijdje weggeweest maar de speakers zijn af! Jamo midden en hoog, Visaton laag en aangestuurd door een class-D snijplank versterker!
Bijlagen
th_CWR speakers.jpg
CWR speakers 2.jpg
CWR speakers 3.jpg
CWR speakers 4.jpg
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Ziet er goed uit, mooi gedaan :D
richard

Bericht door richard »

Mooi hoor, zo'n tweede leven voor een stukje persoonlijke historie.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Mooi geworden, mooie foto's ook!

Doet me qua concept denken aan mijn philips breedbander + 17 cm laagspeaker: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=17644

Wellicht interessant voor je om te zien wat zo'n breedbander nou doet. En hoeveel het kan uitmaken hoe je de laagspeaker aansluit (Plus of min omwisselen)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”