Echte beginner!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Olivier

Echte beginner!

Bericht door Olivier »

Heren en Dames technici,

Kan ik (niet technisch, geen meet apparatuur...) toch een mooie buizenversterker in elkaar solderen?
Zijn de tekeningen en handleidingen duidelijk en logisch genoeg voor een leek als ik om er toch aan te beginnen?
Suggesties zijn zeer welkom, waarvoor bij voorbaat dank....
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Je zou misschien een "Kit " kunnen kopen.

http://www.jukebox-revival.nl/catalog/p ... ts_id/4366

Verder is een multimeter wel een must, maar die koop je voor een paar euro's.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb thuis nog een kit liggen met 2*8W. Is opgebouwd en getest.
Hoeft alleen maar een kast omheen.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Kun je überhaupt knap genoeg solderen? Anders zou ik dat eerst even onder de knie krijgen.. dat bespaart je later veel ellende.
Bedenk wel dat je bij een buizenversterker vaak met hoge spanningen te maken hebt.. Een beetje routine als het gaat om veiligheid is wel aan te raden.. Als je er iedere keer bij na moet denken, ga je het een keer vergeten... En wedden dat je dan meteen de 600V te pakken hebt...

Kun je een beetje schema lezen?

En, inderdaad, een multimetertje is een must!!

Kees
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Kijk, solderen kun je leren......
http://www.nproject.org/nl/solderen/sol ... leren.html
Is weliswaar van een modeltreinen-site, maar goed de basistechnieken zijn gewoon hetzelfde.

Een andere vraag is : kun je ook zelf je kast om de versterker maken of ga je voor een complete kit; er zijn namelijk ook genoeg kits te vinden op 't web die je voorzien van een printplaat met onderdelen en verders niks. Of zelfs alleen maar een printplaat.....

Succes !
(en natuurlijk veel bouwplezier; en denk eraan, 1 hand in je broekzak bij het meten!)
Olivier

Bericht door Olivier »

audiomanics schreef:
Kun je überhaupt knap genoeg solderen? Anders zou ik dat eerst even onder de knie krijgen.. dat bespaart je later veel ellende.
Bedenk wel dat je bij een buizenversterker vaak met hoge spanningen te maken hebt.. Een beetje routine als het gaat om veiligheid is wel aan te raden.. Als je er iedere keer bij na moet denken, ga je het een keer vergeten... En wedden dat je dan meteen de 600V te pakken hebt...

Kun je een beetje schema lezen?

En, inderdaad, een multimetertje is een must!!

Kees
Ik heb wel een paar keer een luidspreker filter gesoldeerd, wat me niet tegen viel.
En een multi metertje heb ik ook nog wel hoor, alleen begrijp ik lang niet alle termen die in de andere topics gebruikt worden.
Ik wil gewoon een compleet schema van een goede versterker, met een duidelijke handleiding, zonder er dingen in te moeten veranderen of uit proberen.
Een schema lezen gaat namelijk wel, en zelf een kast maken is ook geen probleem........
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je geen ervaring hebt, lukt het niet van een schema. Begin met een versterker waar een complete bouw handleiding van bestaat en ga daarvan leren hoe een goede versterker dient te worden opgebouwd. De goede werking van het schema staat of valt met de opbouw, plaatsing van componenten, keuze van componenten, aarding, opbouw voeding etc etc. Geen beginner spul zou ik zeggen en al helemaal niet in geval buizenbak.

Misschien is dit wat, maar ook dit komt bij mij niet over als kattepis. http://www.triodedick.com/annastasia_deel_1.htm
audiomanics
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Als je geen ervaring hebt, lukt het niet van een schema
Gelukkig zijn wij er dan nog om 'm aan de hand mee te nemen..

Van de TriodeDick versterker valt me meteen op dat de UGT's en voedingtrafo met elkaar in lijn staan... Vreemd..

Kees
thetris

Bericht door thetris »

als je niet op zijn minst basiskennis hebt van electronica, dan is het erg lastig om zelf iets te bouwen van een schema. Wel zijn er in de jaren 40,50 en 60 veel magazines en bouwboekjes van radios uitgekomen. In deze boekjes, zoals bijvoorbeeld jongensradio, werden amroh onderdelen gebruikt die toen overal verkrijgbaar waren. Er zaten vaak 3d tekeningen bij van de behuizing en het electronica gedeelte. Op deze wijze was het veel eenvoudiger een radio te bouwen. Helaas zijn deze spullen niet meer makkelijk verkrijgbaar tegenwoordig. Google maar eens op amroh.

Mijn ervaring van het zelf bouwen van een versterker is dat het hebben van theoretisch kennis van electronica, zoals spanning, stroom, weerstand, condensator, transistor, penthode, triode etc, een must is. Niettemin omdat je met een levensgevaarlijke hoogspanning van soms wel meer van 500 volt werkt.
audiomanics
Contacteer:

thetris schreef:
Er zaten vaak 3d tekeningen bij van de behuizing en het electronica gedeelte.
Word je zo nostalgisch van :wink:
Kees
Bijlagen
JR1.jpg
AatV

Bericht door AatV »

Iets later (1963), maar nog steeds nostalgisch.
Heb helaas geen modern equivalent voor je gevonden.

groeten,
AatV
Bijlagen
UN43.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wel nostalgisch allemaal, maar niet erg HiFi denk ik.

De site van TriodeDick bevat heel veel toelichtingen op het bouwen van een goed werkende buizenversterker.
Annastasia bevat niet veel componenten en is redelijk eenvoudig te bouwen.
In het artikel bij de beschrijving wordt ook vermeld dat de trafo's niet ideaal zijn opgesteld, maar dat het in dit specifieke geval niet tot brom heeft geleid.

Waar kom je vandaan Olivier? Heb je in je omgeving een ervaren zelfbouwer die jou kan helpen?

Je moet je eerst eens goed inlezen in de wijze waarop je een buizenversterker bouwt. Al met heel simpele versterkertjes kun je verbaasd staan over het geluid dat eruit komt.

Wat voor luidsprekers ga je gebruiken?
Olivier

Bericht door Olivier »

RobertD schreef:
Wel nostalgisch allemaal, maar niet erg HiFi denk ik.

De site van TriodeDick bevat heel veel toelichtingen op het bouwen van een goed werkende buizenversterker.
Annastasia bevat niet veel componenten en is redelijk eenvoudig te bouwen.
In het artikel bij de beschrijving wordt ook vermeld dat de trafo's niet ideaal zijn opgesteld, maar dat het in dit specifieke geval niet tot brom heeft geleid.

Waar kom je vandaan Olivier? Heb je in je omgeving een ervaren zelfbouwer die jou kan helpen?

Je moet je eerst eens goed inlezen in de wijze waarop je een buizenversterker bouwt. Al met heel simpele versterkertjes kun je verbaasd staan over het geluid dat eruit komt.

Wat voor luidsprekers ga je gebruiken?
Ik heb helaas niemand die hier ook maar iets van af weet in de omgeving Dordrecht, maar ik denk dat ik klein moet beginnen....
Ik ga me ook wel eerst verdiepen in de materie voordat ik echt aan de slag ga, en zal eerst eens een simpele kit kopen denk ik.

Mijn luidsprekers ga ik ook nog bouwen. Dit moeten 2 zuiltjes worden "ala" de Piega.
Àadjo

Bericht door Àadjo »

AatV schreef:
Iets later (1963), maar nog steeds nostalgisch.
Heb helaas geen modern equivalent voor je gevonden.

groeten,
AatV
Nog iets later uit het (gele) boekje ZO BOUW IK MIJN RADIO van Hans Richter uit 1965...
:cry: :wink:
Bijlagen
Novalette-1 1965.jpg
schema Novalette 1965.jpg
had ik ooit dozen van, allemaal uit de "streekontvangers"
had ik ooit dozen van, allemaal uit de "streekontvangers"
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Als bron van inspiratie.....
http://www.transcendentsound.com/
Levert complete kits, boeken met informatie en schema's, site heeft een forum voor vragen over de kits en onderdelen, enz.
En is van deze tijd ! Niet uit vervlogen dagen van vroeger........ :twisted:

Succes met kiezen !
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Olivier

Bericht door Olivier »

Ik wil iedereen bedanken voor zijn mening/reactie.
Ik heb hier al veel van opgestoken, en ga me dan nu ook verder verdiepen in de materie zelf, en dan eens een leuke kit in elkaar solderen!
Tot mails...............
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Olivier schreef:
Ik heb hier al veel van opgestoken, en ga me dan nu ook verder verdiepen in de materie zelf, en dan eens een leuke kit in elkaar solderen!
Tot mails...............
Wel posten hè!
Olivier

Bericht door Olivier »

RobertD schreef:
Olivier schreef:
Tot mails...............
Wel posten hè!
Doe ik zeker!
Plaats reactie