Advies gevraagd bij ECC99 SRPP Headphone Amp project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jrietveld

Advies gevraagd bij ECC99 SRPP Headphone Amp project

Bericht door jrietveld »

Ik ben in het bezit van een AKG K1000 hoofdtelefoon en was hiervoor opzoek naar een hoofdtelefoonversterker. Pete Millett heeft hier een DIY project voor ontwikkeld dat ik inmiddels heb gebouwd (http://www.pmillett.com/ecc99_srpp_headphone_amp.htm).
Voordat ik er aan begon had ik alleen ervaring met opamps en geen enkel verstand van buizen.
Dit project met de ECC99 SRPP Headphone Amp zie ik dan ook als een kennismaking met buizentechniek.

Nu doet zich het volgende probleem voor met mijn hoofdtelefoonversterker waar ik de oorzaak nog niet voor gevonden heb:
Eén van de twee audiokanalen laat het signaal slecht zachtjes horen, terwijl het andere normaal werkt. Het komt ook voor, als de versterker een tijdje aanstaat dat bij laag inputsignaal, beide kanalen zacht klinken.
Zodra ik de muziek van het ingangssignaal harder zet, klapt het kanaal dat anders goed werkt, weer open naar normale versterking.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Advies gevraagd bij ECC99 SRPP Headphone Amp project

Bericht door Barry2001 »

Heb je die ECC99's al eens omgewisseld om te zien of het probleem mee verhuisd?
BertDB

Bericht door BertDB »

Inderdaad, zou ik ook eens doen.
ECC99's (en 12AU7's) eens onderling omwisselen.

Aangezien beide kanalen soms ook te zacht gaan kan het probleem zich ook ergens anders situeren.
Ga je soldeerverbindingen ook eens na en zorg ervoor dat je altijd een goede massaverbinding hebt..
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Ik had als eerste ook de ECC99 buizen verwisseld zonder dat dit een verandering opleverde. Ik heb voor ieder kanaal de componenten (weerstanden, condensatoren en elco's) op een aparte printplaat gezet om het overzicht te behouden. De soldeerverbindingen heb ik al eens nagelopen. Ook een tweetal elco's vervangen, zonder resultaat.
De aardverbinding zou inderdaad nog een probleem kunnen zijn. Ik heb daar nu nog een kroonsteentje als verbinding tussen zitten. Bij andere projecten zag ik dat men daar een centraal sterpunt voor gebruikten vast aan de behuizing.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Rotte verbinding inderdaad, dat bij opwarmen optreedt misschien. Massa is erg belangrijk, dit zou je inderdaad naar een sterpunt kunnen laten lopen. En is de potmeter niet gaar, die je als volumeregeling gebruikt?
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Naar aanleiding van jullie reacties aan de slag gegaan met een centraal massapunt aan te maken. Bij het opnieuw verbinden met dit massapunt kwam ik erachter dat een massaverbinding bij de uitgangstrafo's geen contact maakte. Dit was dus de oorzaak waarom het ene kanaal een zwak signaal gaf. Nu werken beide kanalen weer. Bedankt voor de inspiratie
Plaats reactie