Franks gaat weer bouwen: Astera

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mrcrabb
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 16:04
Locatie: Driebergen

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door mrcrabb »

Dat gaan hele mooie kastjes worden!! echt fantastisch project :goeie:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Ben nu bezig met de positie van de drivers in de Baffle, door een ontwerpfoutje :oops: is de bovenkant van de baffle iets te smal. Ik wilde een tweeter van 104 mm gebruiken,maar dat gaat maar waarschijnlijk net niet lukken. 2 oplossingen: 1 de woofer en tweeter wat laten zakken, maar dan komt er aan de bovenzijde wat veel ruimte tot aan de bovenzijde 2 een tweeter zoeken met een diameter van 94 mm. Deze tweeter moet gaan samenwerken met en seas U18RNX/P woofer.
iemand suggesties?

Gr Frank
Bijlagen
20130213_183855.jpg
20130213_183949.jpg
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MH »

franks schreef:
Ben nu bezig met de positie van de drivers in de Baffle, door een ontwerpfoutje :oops: is de bovenkant van de baffle iets te smal. Ik wilde een tweeter van 104 mm gebruiken,maar dat gaat maar waarschijnlijk net niet lukken. 2 oplossingen: 1 de woofer en tweeter wat laten zakken, maar dan komt er aan de bovenzijde wat veel ruimte tot aan de bovenzijde 2 een tweeter zoeken met een diameter van 94 mm. Deze tweeter moet gaan samenwerken met en seas U18RNX/P woofer.
iemand suggesties?

Gr Frank
72mm mag dat ook?

Afbeelding

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7926

Ik blijf dit een interessant tweetertje vinden (de SB acoustics : SB29RDNC-C000-4)
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

MH schreef:
franks schreef:
Ben nu bezig met de positie van de drivers in de Baffle, door een ontwerpfoutje :oops: is de bovenkant van de baffle iets te smal. Ik wilde een tweeter van 104 mm gebruiken,maar dat gaat maar waarschijnlijk net niet lukken. 2 oplossingen: 1 de woofer en tweeter wat laten zakken, maar dan komt er aan de bovenzijde wat veel ruimte tot aan de bovenzijde 2 een tweeter zoeken met een diameter van 94 mm. Deze tweeter moet gaan samenwerken met en seas U18RNX/P woofer.
iemand suggesties?

Gr Frank
72mm mag dat ook?

Afbeelding

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7926

Ik blijf dit een interessant tweetertje vinden (de SB acoustics : SB29RDNC-C000-4)
Dat biedt wel wat meer mogelijkheid tot plaatsing, maar het liefst zou ik voor een seas tweeter H1499-06 27tbcd gaan, omdat hier een bijpassend filter voor bestaat (seas Idunn). Maar met de tweeter die je voorstelt is misschien ook wel een filter in elkaar te flansen

Gr Frank
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Ik heb de oplossing gevonden, ik maak de baffle dun, van 12 mm keihard multiplex, de drivers passen er dan net in met maar een minimale onderlinge afstand. Indien nodig kan ik een zijkant evt, nog wat verbreden door er een laagje fineer op te lijmen. ik kan nu in ieder geval wel een tweeter plaatsen van 104 mm.
De achterzijde van de relatief dunne baffle ga ik aan de achterzijde verstevigen en daarna wordt het geheel met de kast verlijmd.
Nadeel is de geringe onderlinge afstand en geringe afstand tot de zijkant van de kast, voordeel is dan wel weer het zeer geringe frontale oppervlak, wat weer gunstig is voor de afstraling.

Gr Frank
Bijlagen
20130213_183949-001.jpg
20130214_213403.jpg
20130214_213412.jpg
20130214_213630.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

Knap opgelost! :goeie:

Dat worden echt hele fraaie speakers :rock:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Vandaag toch een andere oplossing uitgevoerd, ik ben naar de lokale houthandel geweest en heb met hun zaagmachine met groter zaagblad, een plakje van 6 mm van de voorzijde af laten zagen. Nu heb ik voldoende plkaats voor beide drivers. Bij de vorige oplossing was er nog nauwelijks plaats over naast de drivers, daar zou ik problemen mee krijgen bij het fineren. Nieuwe bafle's heb ik reeds gezaagd, foto's volgen morgen nadat ik naar de AZ-show ben geweest.

Gr Frank
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door mijkie »

dit is echt puzzelen voor gevorderden, respect hoor :goedzo:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

franks schreef:
een plakje van 6 mm van de voorzijde af laten zagen.
:goeie:



:foto:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Zoals beloofd nog wat foto's. Front heb ik verwijderd en daarna 6 mm van de voorzijde van de kast verwijderd. Het gevolg is dat de breedte thv de tweeter, groter is geworden waardoor ik nu wel een 104 mm tweeter kan gebruiken. Hierdoor heb ik wel 2 nieuwe baffle's moeten maken omdat ze iets breder moesten worden. Baffle's zijn nu 12 mm dik, maar worden aan de binnenzijde, daar waar mogelijk, verstevigd tot 24 mm.De gaten voor de tweeters heb ik nog niet gefreesd omdat ik wacht tot ik ze binnen heb, zodat ik de juiste diameter kan opmeten.

Gr Frank
Bijlagen
6 mm verwijderd van voorzijde
6 mm verwijderd van voorzijde
20130220_204232.jpg
20130220_204252.jpg
20130220_204536.jpg
20130220_204554.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door hannesie »

Wel grappig te lezen dat je deze gaat realiseren i.c.m. de Idunn. :mrgreen:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1#p1490661
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

@Hannesie: Ik heb je topic nog niet eerder gezien en ga het nu eens doorspitten. Ik heb voor de idunn versie gekozen omdat de gebruikte componenten niet de hoofdprijs kosten en omdat ik dan meteen een filterontwerp heb wat als basis gebruikt kan worden voort een prototype van de definitieve astera Voor de definitieve versie ga ik waarschijnlijk voor de bifrost drivers.

gr Frank
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Na een een weekje ziekzijn de draad weer opgepakt. De baffle's die ik had gemaakt van multiplex, waren toch niet helemaal naar mijn zin. Ze waren vrij zacht en de uitgefreesde rand voor de woofers, was aan 1 zijde niet netjes (splinters weg). Ik heb er afgelopen middag 2 nieuwe voor gemaakt van 12 mm mdf, dze zijn veel strakker geworden :D

Gr Frank
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

compromisloos :goeie:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Nieuwe mdf frontjes voorzien van een stukje "achterzijde" . Door dit afgeschuinde gedeelte krijgt de baffle plaatselijk een een wanddikte van 22 + 12 mm= 34 mm.Tevens kan ik op deze manier de baffle in zijn geheel verlijmen met de kast.

Gr Frank
Bijlagen
frontje mdf
frontje mdf
zijaanzicht van front en afgeschuinde achterzijde
zijaanzicht van front en afgeschuinde achterzijde
20130225_210743.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

Keurig hoor Franks! Dat doe je goed mien jong :goeie:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Hopelijk heb ik het komende weekeinde tijd om langs speakerland te gaan om een passende tweeter te zoeken bij mijn seas woofers. de originele tweeter van de seas idunn heeft een diameter van 103,5 mm, terwijl de meeste gangbare tweeters 104 mm zijn. op www lees ik verschillende verhalen over de seas tweeter H1499-06 27TBCD/GB-DXT . ik ben aan het twijfelen :? om toch maar een scan speak tweeter te nemen, heb daar goede ervaringen mee, seas ken ik verder niet goed. Voordeel is ook dat ik het filter van idunn als uitgangspunt kan nemen.

Gr Frank
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door hannesie »

Die DXT is echt wel goed hoor, alleen wel het goede filter maken voor wat betreft de Tweeter, en dat komt dan neer op de juiste weerstand op de juiste plaats.
Dat kost je de kop niet en is echt goed i.v.m de prijs/kwaliteits verhouding.

Nu staat die Idunn ++ bij mijn zus, en zeker niet het idee dat het niet goed klinkt. :sure: :sure:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Ik heb vanmiddag een bezoekje gebracht aan Ruud van speakerland in Oss en ben met 2 scanspeak tweeters naar buiten gekomen :sure: . Ik heb ervaringen met scanspeak en ben er altijd erg tevreden over geweest.

Gr Frank
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door dre »

maar welke dan? :sure:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Scan-Speak D2608-913000

Gr Frank
Bijlagen
tweetert
tweetert
woofert
woofert
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Nu ik de tweeters in mijn bezit heb, heb ik nu ook de gaten ervoor kunnen frezen. gaatjes zijn geboord. aan de achterzijde van de baffle nog wat verstevigingen lijmen voor de bevestigingsbouten van de drivers en dan kan het fineren beginnen :D

Gr Frank
Bijlagen
20130302_184713.jpg
20130302_184418.jpg
20130302_184027.jpg
20130302_184434.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door markbakk »

In elk geval geen verkeerde tweeter! En volgens mij heeft jeroen_d met deze (toen nog Peerless HDS) een monitorspeaker gemaakt.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

franks schreef:
.......en dan kan het fineren beginnen :D
spannend Frank! Eerste keertje?

zo ja, dan heb ik in mijn topic nog wat vragen uitgezet en heb daar uitvoerig antwoord opgekregen met een hele riedel tips weer, vanf hier en verder
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Bedankt voor de tip, het is zeker niet mijn eerste keer :) . Ik heb al meerdere luidsprekers, kasten, en een hele zwik draaitafels gefineerd en dan ook met alle mogelijke manieren. Dus met natte lijm klemmen, met strijkbout en met contactlijm. Mijn voorkeur gaat uit naar de methode met natte lijm en dan klemmen dat zal echter met dit model moeilijk gaan worden ivm de vele vlakken waardoor ik niet kan klemmen, het zal dus met de strijkbout gaan gebeuren.

Gr Frank
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”