http://www.solar-constructions.com/led%20verkeer.jpg
Vanmiddag had ik met een collega over het vroegtijdig overlijden van de straatpotjes accentverlichting in de markering van rijbanen. Deze straatpotjes hebben ledverlichting en een ingebouwd zonnecelletje, hierboven zie je een voorbeeld.
Nu vroeg ik me af of het fenomeen tinpest hier een rol in kan spelen. Als tin aan een temperatuur onder de 13 graden word blootgesteld zal het van een metallische fase overgaan naar een poederachtige kristalstructuur. Het is een proces dat als het eenmaal in gang is gezet niet meer stopt, hoe lager de temperatuur, hoe sneller het proces zal verlopen.
In onderstaand filmpje is de overgang weergegeven van een stukje tin bij een temperatuur van -40 graden Celcius.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FUoVEmHuykM[/youtube]
In de tijd dat soldeertin een groot aandeel lood bevatte was dit nauwelijks een probleem, maar als ik de Engelstalige Wiki mag gelopen is dit sinds de invoering van RoHS weer een serieus probleem waar rekening mee moet worden gehouden.
Wat is jullie mening hier over, zijn jullie met het effect bekend? Ik begrijp dat het jaren kan duren dat een verbinding is aangetast en er problemen ontstaan, ook speelt de mate van legering een rol.
Maar als er tinsoldeersoorten zijn die er meer gevoelig voor zijn, of er soorten zijn die wel stabiel blijven bij lage temperaturen is dat iets waar ik rekening mee kan houden bij het specificeren van de producten, zeker nu er steeds meer ledverlichting wordt gebruikt waar toch een hoop elektronica voor het lampje wordt geschakeld.
Misschien is het voor de duurzaamheid van je stereoapparatuur ook wel verstandig om de cv niet te laag te zetten.
RoHS en tinpest
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: RoHS en tinpest
De al dan niet aanwezigheid van lood zal wel niet zoveel uitmaken.Uit m'n studententijd (rond '58-'62,lood zat) herinner ik me (vaag,zo lang geleden) dat er toen al sprake van was.Dat was in België die waren toen al aan de zuidpool bezig en daar tegen dat gedonder aangelopen.Jammer genoeg weet ik niet meer wat er toen aan gedaan werd (misschien gewoon de boel warm genoeg houden).
Nu zou ik denken,als het dreigt te koud te worden,liever niet solderen maar de boel met de laser aan elkaar puntlassen.
Anne
Nu zou ik denken,als het dreigt te koud te worden,liever niet solderen maar de boel met de laser aan elkaar puntlassen.
Anne
of klem verbindingen, maar buiten de deur geen soldeer gebruiken dat voor interne elektronica is bedoeld.
Nog ff een korte toelichting, wat ik al eens eerder gedaan heb.sietse schreef:of klem verbindingen, maar buiten de deur geen soldeer gebruiken dat voor interne elektronica is bedoeld.
Soldeertin is "dood" materiaal. Het heeft geen veerkracht. Als door het uitzetten van iets dat er mee vast gemaakt is, zal het soldeer mee uitzetten, maar niet weer mee krimpen. De boel gaat dus los zitten. Ook in de huishoudelijke elektronica moet je er voor zorgen, dat er geen druk op de las kan zitten. Die las gaat dan de boel loslaten.
Snappen we dit verhaal ??
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Waar koudestress een probleem kan vormen, kan een bismut-tinlegering eventueel uitkomst bieden. "Eventueel" omdat het vrij zacht is. Bismut lijkt verder wat op tin, maar i.p.v. dat het krimpt zet het uit bij lage temperaturen. Geen idee of het nog ergens in Nederland wordt verkocht, maar hier is Sn42Bi58 verkrijgbaar. Hier nog meer.
--
En nog een document dat ook ondermeer bismut noemt:
[PDF] Tin and Tin Alloys for Lead-Free Solder
--
En nog een document dat ook ondermeer bismut noemt:
[PDF] Tin and Tin Alloys for Lead-Free Solder
Vandaag een leverancier van ledverlichting gesproken.
Het fenomeen is bekend en er wordt inderdaad rekening mee gehouden door soldeerverbindingen met bismut te gebruiken.
De testtemperatuur van de armaturen is ook tot -40° Celcius, op die temperatuur is de reactie van tinpest het sterkst. Het is ook handig om een lange garantieperiode te eisen, dus niet een paar jaar.
Het fenomeen is bekend en er wordt inderdaad rekening mee gehouden door soldeerverbindingen met bismut te gebruiken.
De testtemperatuur van de armaturen is ook tot -40° Celcius, op die temperatuur is de reactie van tinpest het sterkst. Het is ook handig om een lange garantieperiode te eisen, dus niet een paar jaar.