Concaeve Solide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

waar ken ik dat toch van........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

ik zie allemaal beelden voorbij flitsen........ 8-[
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

Neem van mij aan dat Ed niet eens tijd heeft om überhaubt deze boxen te maken.. 'n dikke auto rijden en een mooi huis aan een heuse allee gaat meestal gepaard met een baan die niet veel vrije tijd laat voor hobbies...en nog een rot baan ook... zoals die van Ed...
Maar hij heeft tenminste nog werk... nog.........

Kees
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Concaeve Solide

Bericht door anonamemouse »

audiomanics schreef:
Neem van mij aan dat Ed niet eens tijd heeft om überhaubt deze boxen te maken.. 'n dikke auto rijden en een mooi huis aan een heuse allee gaat meestal gepaard met een baan die niet veel vrije tijd laat voor hobbies...en nog een rot baan ook... zoals die van Ed...
Maar hij heeft tenminste nog werk... nog.........

Kees
Ik heb inmiddels MASSAS tijd... Mocht iemand nog een leuk baantje weten?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Neem van mij aan dat Ed niet eens tijd heeft om überhaubt deze boxen te maken.. 'n dikke auto rijden en een mooi huis aan een heuse allee gaat meestal gepaard met een baan die niet veel vrije tijd laat voor hobbies...en nog een rot baan ook... zoals die van Ed...
Maar hij heeft tenminste nog werk... nog.........s
Er zit waarheid in je verhaal Kees, alleen die dikke autos zijn door onze vlaamse tegenhanger van de nederlandse bijtelling, de VAA, sinds vorig jaar heel wat kleiner geworden. Direkteurs rijden nu nog uitsluitend met 4 pitters en max 139gr CO2 uitstoot.

Dat van die rotjob klopt ook niet, daar moet staan 'rotbazen'
Bijna 20 jaar heb ik dit bedrijf gerund voor een type baas zoals wijzelf, een geniale DIYer die begrijpt wat werken is. Daarna is het overgenomen door een 'ander soort' investeerder en de lol is er sindsdien vanaf.

Maar goed, we houden de moed er in en ondanks de kleinere auto en ondankbare dollartellers blijven we verder hobbyen. Laat het ons de pret niet ontnemen.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Concaeve Solide

Bericht door fritzie »

Daarna is het overgenomen door een 'ander soort' investeerder en de lol is er sindsdien vanaf.
helaas de realiteit bij heel veel bedrijven
de missie van een bedrijf verandert dan ook meteen in "de aandeelhouders en inversteerders tevreden stellen"

(en dat was ook waarschijnlijk ook de missie van sns reaal)

Mvg Bert
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Henkjan »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XlxztrFLg-8[/youtube]

@Ed: is eigen auto met km vergoeding niet mogelijk? of schiet je er dan nog meer bij in?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
so God made banker
grappig, maar ook droevig, want het is wel de waarheid.
Henkjan schreef:
is eigen auto met km vergoeding niet mogelijk? of schiet je er dan nog meer bij in?
precies, dat is precies wat ik (en vele andere ondernemers) bij de introductie van het VAA hebben gedaan. De ML heb ik onmiddelijk doorverkocht en privé een Ford Galaxy uit duitland gehaald. die levert mij nu geld op en voor verre reizen neem ik een flinke huurauto.

Clou van het verhaal: de staat dacht met deze regeling 400 mlj extra op te halen. Maar door verkoop van al die dikke bakken pakken ze nu naast honderden miljoenen aan btw, inschrijvingstax en brandstoftax, wat enkele honderd mlj verlies opleverd.

Maar goed, terug on-topic, want van die hele zaak word ik wat weemoedig.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

ik heb bij houtbuigerij G-DeSmet nog eens nagevraagd en ook van een paar andere profielen prijzen gekregen.

Mijn favoriet is nog steeds profiel 07.306
Prijs 150 euro voor een lengte van 1228mm, opgebouwd in een combinatie van MDF en Okumé (MDF langs buiten).
Op mijn vraag of het mogelijk is de benen iets naar binnen of naar buiten te trekken om zodoende de opening van 311 naar bvb 325mm te trekken, reageerde de verkoper negatief. Volgens hem is het materiaal met de dikte van 26mm zo stijf dat er geen beweging in te krijgen is. Daar heb ik nog steeds twijfels bij. Zou door het stomen en drogen de zaak zo gehard zijn dat het scheurt bij de minste vervorming?!
07.306.jpg
Toen ik hem vertelde wat mijn bedoeling was verwees de verkoper mij naar profiel 12.537
Zij zouden de mal slechts voor een deel kunnen vullen met materiaal waardoor zowel de diepte als de breedte kleiner zou worden.
Ik vind dit persoonlijk niets. Het wijkt teveel af van een halve ronde, moet daardoor teveel volume prijs geven. De wanddikte is met 42mm wel heel fors en ook de lengte is weer te kort. Daarop zei hij dat ze minder materiaal ook in de dikte in de mal kunnen plaatsen, tot 26mm dik wordt de wand dan. Prijs voor dergelijk profiel zou dan 100 euro zijn.
12.537.jpg
Er kan ook met een halve ronde gewerkt worden waar dan vlakke MDF platen tegen gezet worden.
Om die reden heb ik nagevraagd naar profiel 05.010. Deze heeft een wanddikte van 20mm en is eveneens in een langte van 1228mm beschikbaar. Prijs eveneens 150 euro / stuk.
05.010.jpg
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook geïnformeerd naar profiel 05.557
Deze zou ik kunnen gebruiken voor mijn nieuwe corner woofers.
Met een wanddikte van 33mm zeker fors genoeg en dan vooral als er dan nog bracings in gefreesd worden.
Alleen is dat profiel slechts een goede 60 cm lang. Mijn Cornerwoofer zou bijna 2 meter hoog worden, dat zijn dan 3 stukken per woofer en dat is teveel. Temeer omdat zo'n deel 100 euro kost. Dat komt dan op 300 euro voor één achterwand.
Gaat dus niet door.
05.557.jpg
Leveringstermijn ongeveer 3 weken.
Zoals het er nu uitziet neig ik toch wel sterk naar die 07.306.
Ik weet ook nog niet of ik met de nieuwe 32 Revelator (IB) of met de Discovery 26 (PM) ga werken in de setup. De 32W zou ik eigenlijk liever als cornerwoofer inzettenen en de 26 als subondersteuning bij de Concave SOLide.
Als het toch die 32W gaat worden, dan zou de frontplaat in de breedte iets voorbij de kast moeten komen.
Bij de 26cm Discoverywoofer passen de woofer en het passief membraan perfect in de 311mm frontplaat. Daarbij kunnen de zijwanden dan zelfs nog mooi afgerond worden.
07.306 front.jpg
to be continued ...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Concaeve Solide

Bericht door Arno »

Het is vast een heel stevig profiel, maar net als jij heb ik sterk mijn twijfels over dat dat niet een beetje op te rekken zou zijn. Als je okumé binnenkant eens goed nat maakt, en er dan vervolgens wat bracing in perst die dus iets te groot is, dan moet dat toch wel lukken?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Arno schreef:
Het is vast een heel stevig profiel, maar net als jij heb ik sterk mijn twijfels over dat dat niet een beetje op te rekken zou zijn. Als je okumé binnenkant eens goed nat maakt, en er dan vervolgens wat bracing in perst die dus iets te groot is, dan moet dat toch wel lukken?
dat zou ik ook denken ja, maar die verkoper, die toch wel zeer goed op de hoogte was, kwam heel overtuigend over (en dat nog in het westvlaams, daar krijg je gewoon bang van).
aiai, hier gaat Dirk wat op te zeggen hebben, let op!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

Wil je de zaak persé fineren of is (professioneel) spuiten ook een optie?
In dat laatste geval zou je de zijkanten ter hoogte van de woofers een paar wangetjes kunnen geven. Mits goed gesculpt kan dat nog best fraai worden imho.

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Wil je de zaak persé fineren of is (professioneel) spuiten ook een optie?
In dat laatste geval zou je de zijkanten ter hoogte van de woofers een paar wangetjes kunnen geven. Mits goed gesculpt kan dat nog best fraai worden imho.
in die richting was ik ook al aan het denken Kees, maar in tegenstelling tot vroegere ontwerpen zou ik dingen eenvoudiger willen maken, niet moeilijker.

Kijk, als Veerle afkomt met de vraag of ik een nieuw weet-ik-wat voor haar wil maken, zeg ik heel trouw en zonder aarzelen 'ja'.
Zij blij, en dan begint het. Ik teken een recht-toe-recht-aan ontwerp en plaats daar dan een deadline op die dan nog niet echt lang is.
Maar dan begint het, zij gaat dingen aanpassen waarna de moeilijkheidsgraad en de tijd om het verwezenlijken kwadratisch oploopt. Na afloop zegt ze dan, laat maar zitten, het lijkt me teveel moeite.
Datzelfde heb ik nu ook met mijn eigen ontwerpen. Ik probeer het zodanig te maken dat het niet uitzichtloos is. Elk klein obstakel maakt zulk een groot verschil uit in tijd en slaagkans!
De oerconcave heeft 3 jaar geduurd, weet je nog, en toen had ik nog meer tijd dan vandaag.

Dus, een profieltje van g-desmet, dat is gewoon even telefoontje plegen. Een frontje, recht-toe-recht-aan (euh niet echt, maar dat weet je ondertussen al), enkele bracings erin, en hoedje en sokkeltje erop, klaar!

De afwerking: die zou kunnen in lak of met iets beplakt en daar zijn vandaag meer mogelijkheden voor dan je fantasie rijkt. De frontplaat zou ik in massief hout maken omwille van de afronding. Ik heb tenslotte nog zoveel massief hout waar ik ooit eens vanaf wil.

Ed
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

ben nog niet veel verder geraakt, buiten wat simulatie en denk/reken/teken-werk.
Volgende week ga ik langs die firma met gebogen multiplex.
Eens kijken en voelen hoe stabiel die dingen zijn.

Heb ondertussen ook een paar woofertjes binnen.
Sjonge, wat zijn die dingen zwaar ... en mooi.
Ga ze komend weekend aan de F generator hangen om in te spelen.
Bijlagen
32W 1.JPG
32W 2.JPG
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Concaeve Solide

Bericht door rho »

Was het nu HH of K+T waar ze als beste 30cm subwoofer ooit getest werden?
De vervormingscijfers liggen fenomenaal laag voor een sub. Maar of dat nu het belangrijkste is in dat frequentiegebied is nog maar de vraag.
Neemt niet weg dat de andere meetgegevens ook indrukwekkend zijn.

Ik vind 'm alleen een beetje duur. Je krijgt er ook wel wat voor in de plaats dan.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

rho schreef:
Ik vind 'm alleen een beetje duur. Je krijgt er ook wel wat voor in de plaats dan.
precies en die centen hoef ik al zeker niet naar Cyprus of andere zuiderse oorden af te geven :mrgreen:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

8-[
vinden jullie dit wat?

Scoort niet het hoogst in een speakerdesign verkiezing, maar hij geeft een relatief slanke indruk terwijl er toch probleemloos een 12" langs voor in past.
Zowel klankmatig als konstruktief zie ik geen bezwarende argumenten.

Afmetingen: 40 breed, 46 diep en 95 hoog.
Volume: 58 liter + 22 liter + 8 liter (- drivers en bracings)
Bijlagen
SOLide proto 2a.jpg
SOLide proto 2b.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Concaeve Solide

Bericht door hsmeets »

nee, een beauty-contest zal hij niet winnen. =;

Wat dacht je van een schuin geplaatste woofer, zoals Quadral dat doet met enkele modellen? Dan kan het front nog vrij smal blijven.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Concaeve Solide

Bericht door AatV »

En je maakte voorheen van die mooie luidsprekers... :(

groet,
Aat
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Concaeve Solide

Bericht door rho »

Ik ga niet zeggen dat ik 'm echt lelijk vind, maar mooi vind ik 'm zeker ook niet.
Uhm, ... jawel, ik ga wel zeggen dat ik 'm lelijk vind. :hide:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Vinculum »

Ik ga mee met bovenstaande reactie... Sorry Ed.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Concaeve Solide

Bericht door Arno »

Ik vind het idee zeker leuk, alleen de uitvoering nog niet.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Concaeve Solide

Bericht door hsmeets »

mhmm, als je deze woofer frontaal op het klankbord gaat zetten valt aan een wat 'chubby' ontwerp haast niet te ontkomen.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Re: Concaeve Solide

Bericht door Martijn v »

Ik vind het ontwerp op zich wel mooi maar kan me niet bedenken in welk interieur dit goed zou staan.

Als een paar boekenplank formaatjes zie ik ze wel links en rechts langs een breedbeeld tv op een meubel staan.(iets andere verhouding)
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Concaeve Solide

Bericht door fritzie »

Pfff vaak moet je hier van ontwerpen kwijlen

Heeeeeeeeeeeeel soms iets anders 8-[

Maar Ed is het model als de avatar van Rikpost niets


mvg Bert
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”