Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Barry2001 schreef:
Wat zijn die kunstof 'hoekjes' op de alu profiletjes?
Zijn een soort kabelbindertjes voor tie-wraps. Hoop op deze wijze de draden/kabeltjes netjes te kunnen bevestigen.

Op dit moment bezig 98 zenerdioden te plaatsen en te solderen. Ik moet zeggen dat dit wel theurapeutisch werkt.... :sure:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Gaat weer mooi worden Aat! Wat zijn die kunstof 'hoekjes' op de alu profiletjes?
Ik denk dat daar tiewraps door kunnen om kabels te binden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

98 Zeners ! :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Barry2001 »

Ok, ik zie het nu ja. Slim trouwens om de buisvoeten zo te bevestigen, je hebt en geen mechanisch gebreek van de contacten op de print, en je kunt de buisjes mooi boven een topplaat laten uitsteken zonder dat er montageschroefjes zichtbaar zijn.

Maar die kabelboompjes, had je die niet via een connector aan de zijkant naar buiten kunnen laten komen? Zul je wel niet op 1 kant redden, zou je dubbelzijdig moeten etsen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
98 Zeners ! :shock:
Zal wel meevallen,Aat heeft al geoefend met stapels LEDs :rofl: .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Barry2001 schreef:
Maar die kabelboompjes, had je die niet via een connector aan de zijkant naar buiten kunnen laten komen? Zul je wel niet op 1 kant redden, zou je dubbelzijdig moeten etsen.
Ik vind enkelzijdig al moeilijk genoeg. Bovendien, om stromen van 1,75A van de ene kant naar de andere kant van de print te laten lopen, ik doe het liever met soepel 1 mm. montagekabel.


Er is ook weer voortgang geweest. Heb de print voor de gloeispanning/stroom (4x) gewijzigd en er de hoogspanningsvoeding (2x) aan toegevoegd. Er ontbreekt nog een condensator (het grote rode blok). Voor de rest: het wachten is nu nog op de voedingstrafo, maar het Chinese nieuwjaar zal de levertijd wel geen goed doen. :( Misschien moet ik ondertussen maar een ander projectje gaan doen..

de gebruikelijke plaatjes: (net als bij de kapper, van links en van rechts)
voedingsprint gloei.jpg
voedingsprint hsp.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Vakwerk !
Gaat prachtig worden. Versterker van jaar 2013 !
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Vinculum »

Domme vraag: waarom zoveel diodes? Als het om hoeveelheid stroom gaat dan zijn er toch vast wel grotere types te krijgen?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Vinculum schreef:
Domme vraag: waarom zoveel diodes? Als het om hoeveelheid stroom gaat dan zijn er toch vast wel grotere types te krijgen?
Een een stukje gekopieerd uit de Wiki :
In silicon diodes up to about 5.6 volts, the zener effect is the predominant effect and shows a marked negative temperature coefficient. Above 5.6 volts, the avalanche effect becomes predominant and exhibits a positive temperature coefficient.
Dus met andere woorden : het tunneleffect (voor zeners onder de 5 Volt) en het lawine-effect (voor zeners boven de 6 Volt) hebben een tegengestelde temperatuurcoëfficient. Bij zeners van 5V6 zou de stabiliteit het grootste moeten zijn.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Ik begreep ook al niet waarom je niet een Zener van een Volt of 200 had gepakt. dat is nu duidelijk. iets duidelijker. :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Zou trouwens hoogstens een zener van 68 Volt bij een dissipatie van 1,3 Watt kunnen zijn bij een geplande stroom van 20 mA. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door BertDB »

ik vind het ook wel iets hebben, al die zenertjes gezellig bij elkaar !
Ook weer iets bijgeleerd over stabiliteit van zener, waarvoor dank ! :goeie:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

Je moet je niet zo blindstaren op die temp-afhangkelijkheid.
Er is ook nog zoiets als de dynamische weerstand.Dwz hoeveel veranderd de spanning als de stroom veranderd.
Dat gaat nogal doorwegen met zoveel in serie.Bij de 5V6/500mW is dat ong 40ohm.Met 45 in serie dus 1800ohm.Konkreet,10mA stroomverandering geeft 18V verschil over 45 diodes.
Als je dan naar 6V2 zener gaat,met minder dan 15ohm is dat maar goed 6V.Eigenlijk beter want dan heb je er minder nodig.
Zeg dat het er 40 zijn en 3mV/° ,geeft 120mV/° tezamen.Dan 100° stijging geeft 12V met die 6V van daarnet ook 18V.
Dat komt ongeveer gelijk uit dus,maar op gebied van spanningswisselingen opvangen (ruis,brom) doen de 6V2 het beter.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Er zijn metingen gedaan met 5V6 zeners (BZX55 om precies te zijn) om juist die "dynamische" weerstand te meten.
  • Uitslag :
    Bij 5 mA. 20 Ohm;
    Bij 10 mA. 11 Ohm;
    Bij 20 mA 6 Ohm.
Bovendien is de verandering in weerstand bij 20 mA bij verandering in stroom veel kleiner dan bij 10 mA.
Ergo: je moet zeners gebruiken met een stroom van minimaal 20 mA.
Bovendien, de versterkerschakeling werkt met stevige stroombronnen. De stroomveranderingen naderen dan wat de schakeling betreft tot nul.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Er zijn metingen gedaan met 5V6 zeners (BZX55 om precies te zijn) om juist die "dynamische" weerstand te meten.
  • Uitslag :
    Bij 5 mA. 20 Ohm;
    Bij 10 mA. 11 Ohm;
    Bij 20 mA 6 Ohm.
Bovendien is de verandering in weerstand bij 20 mA bij verandering in stroom veel kleiner dan bij 10 mA.
Ergo: je moet zeners gebruiken met een stroom van minimaal 20 mA.
Bovendien, de versterkerschakeling werkt met stevige stroombronnen. De stroomveranderingen naderen dan wat de schakeling betreft tot nul.
groet,
Aat
Dat zijn flink betere cijfers als wat ik van de BZY79 vond.
De stroomveranderingen zijn wel stroombron-verbruiker,als alles zo vast stond kon het ook wel met een weerstand.En die mogelijke veranderingen zijn ook ruis.Hoewel ze die eerder toevoegen :( .
Anne
Bijlagen
ZZ.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Metingen zijn gedaan door M. Jones. Gepubliceerd in "valve amplifiers" 4th edition door uitgeverij Newness.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Ik had gehoopt de lange levertijden van Schagen te omzeilen door de voedingstrafo in Hongkong te bestellen, maar daar duurt het ook zo'n twee maanden. Helaas... :(

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Vinculum »

Daar is nu het chinese nieuwjaar bezig. Dat bekend dat alles 2 maanden plus duurt. Ik zit ook al tijden te wachten op iets.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Zouden er in Schagen soms ook Chinezen achter de wikkelbanken staan ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Nog steeds in afwachting van de voedingstrafo. :(
Ben intussen begonnen met het maken van de behuizing. Het wordt een soort flexikastje, waardoor ik makkelijk bij de bedrading kan. Als alles naar behoren werkt, dan kan het in een soort ombouwkastje geschoven worden.
Eerst het kastje dicht:
flexikastje dicht.jpg
dan vervolgens het kastje open:
flexikastje open.jpg
De draadeinden moeten nog worden ingekort. Tot die tijd kan ik de hoogte nog variëren.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

Zo,je zoek 't weer in de hoogte O:) klein behuisd zeker :lol: .
Past de trafo daar gelijkvloers nog wel tussen,de ruimte ziet er zo smal en lang uit.
Die stangen omhoog laten zitten,een strip erop (rondom),heb je een soort reling.
Dakterras met smurfen :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Daar zijn vast een hoop uurtjes zagen en vijlen in gaan zitten. Chapeau ! =D> =D>
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Fokko »

Ziet er goed uit! Vakmanschap. Het valt mij op dat de scharnieren direct op het koper zitten, heb je dit bewust gedaan?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Fokko schreef:
Ziet er goed uit! Vakmanschap. Het valt mij op dat de scharnieren direct op het koper zitten, heb je dit bewust gedaan?
Nee, eigenlijk niet. Heb het koper laten zitten om niet alles weg te hoeven etsen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Hoort eigenlijk in het mekkertopic, maar toch maar hier neergezet :
Wacht nu al bijna drie maanden op de customtrafo, maar nog niet binnnen! Eerst was er het Chinese nieuwjaar en nu zijn ze weer een week dicht i.v.m. de paasvakantie.:evil: Schagen begint steeds sneller te lijken!
Ik verwacht de versterker nu voor Breda 2014 wel ongeveer klaar te hebben. :(

groet,
Aat
Plaats reactie