Eerste opzet vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
Kan ik de aansturing voor mid/laag dan niet hetzelfde houden als Bifrost, crossover ook t zelfde en alleen voor het hoog nieuw stukje ontwerpen?JvS schreef:Volgens mij moet je een heel nieuw filter ontwerpen toch?
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
Op t moment bezig met het bekijken van het filter. Zal ik snel plaatsen....
Nog even praktische tips voordat ik begin:
Waarmee de kast dempen? volplakken met Loodbitumen? en daarna wat wol oid in het begin van de lijn stoppen?
En de voetjes, iets van outriggers vind ik wel mooi, waar zijn mooie bestaande te koop? Anders ga ik zelf wat tekenen. Is het in ieder geval op maat...
De aansluit terminals. Wat zijn mooie/goede voor een leuke prijs?
Nog even praktische tips voordat ik begin:
Waarmee de kast dempen? volplakken met Loodbitumen? en daarna wat wol oid in het begin van de lijn stoppen?
En de voetjes, iets van outriggers vind ik wel mooi, waar zijn mooie bestaande te koop? Anders ga ik zelf wat tekenen. Is het in ieder geval op maat...
De aansluit terminals. Wat zijn mooie/goede voor een leuke prijs?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste opzet vloerstaander
ik dacht dat Rumoh die hadjaspervdakker schreef:En de voetjes, iets van outriggers vind ik wel mooi, waar zijn mooie bestaande te koop?
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
Ik kan ze daar niet vinden, maar die ik op internet tegenkom, vind ik niet erg mooi. Dat wordt dus ook zelf maken.... (zoiets als de voet van de Cambridge audio SL70 vind ik wel leuk)Henkjan schreef:ik dacht dat Rumoh die hadjaspervdakker schreef:En de voetjes, iets van outriggers vind ik wel mooi, waar zijn mooie bestaande te koop?
Nog iemand tips voor demping van de kast en filter suggesties?
Het filter heb ik in de bijlage geplaatst. Is er iemand dit dit aub snel kan simuleren?
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
Even nuanceren,
Met snel bedoel ik uiteraard niet dat ik het snel wil hebben. Maar dat het vooral niet te veel moeite moet kosten....
jaspervdakker schreef:Het filter heb ik in de bijlage geplaatst. Is er iemand dit dit aub snel kan simuleren?
Met snel bedoel ik uiteraard niet dat ik het snel wil hebben. Maar dat het vooral niet te veel moeite moet kosten....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste opzet vloerstaander
heb je dan ook de opgemeten curves van de drivers in de kast? zonder dat valt er weinig te simuleren aan t filter
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
Nou, nee. Er is nog niets gebouwd, laat staan gemetenHenkjan schreef:heb je dan ook de opgemeten curves van de drivers in de kast? zonder dat valt er weinig te simuleren aan t filter
Dan nog een vraag over de MJ King MathCad sheets. Ik zie allemaal .pdf sheets staan, hoe kan ik de worksheets gebruiken? Ben nieuwsgierig en wil daar ook eens naar kijken...
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Eerste opzet vloerstaander
Vind ik een lastige vraag. In principe kan je, als je de breedte van de kast niet meer dan 10% laat afwijken en de units -van boven gezien- op dezelfde positie zet, een kast "verlengen" en er een vloerstaander van maken. En je kan ook wel een andere tweeter gebruiken en hetzelfde crossoverpunt kiezen (zodat je alleen de helft van het filter opnieuw moet maken).jaspervdakker schreef:Kan ik de aansturing voor mid/laag dan niet hetzelfde houden als Bifrost, crossover ook t zelfde en alleen voor het hoog nieuw stukje ontwerpen?JvS schreef:Volgens mij moet je een heel nieuw filter ontwerpen toch?
Maar je gaat de woofer ook inzetten in een transmissielijn. Ik weet niet zo goed wat dat allemaal doet. En ook een tweeter kan je volgens mij niet zomaar in een theoretisch filter inzetten.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
JvS schreef:Vind ik een lastige vraag. In principe kan je, als je de breedte van de kast niet meer dan 10% laat afwijken en de units -van boven gezien- op dezelfde positie zet, een kast "verlengen" en er een vloerstaander van maken. En je kan ook wel een andere tweeter gebruiken en hetzelfde crossoverpunt kiezen (zodat je alleen de helft van het filter opnieuw moet maken).jaspervdakker schreef:Kan ik de aansturing voor mid/laag dan niet hetzelfde houden als Bifrost, crossover ook t zelfde en alleen voor het hoog nieuw stukje ontwerpen?JvS schreef:Volgens mij moet je een heel nieuw filter ontwerpen toch?
Maar je gaat de woofer ook inzetten in een transmissielijn. Ik weet niet zo goed wat dat allemaal doet. En ook een tweeter kan je volgens mij niet zomaar in een theoretisch filter inzetten.
Dank voor je reactie. Omdat er hier op het forum al mensen zijn die een bestaand ontwerp tot TL hebben omgetoverd met bestaand filter.
Maar dit gaat dus niet zomaar?
Wie kan me op weg helpen. Welke software gebruiken jullie om een theoretisch filter te ontwerpen om als startpunt te dienen voor je eigen ontwerp.
Heb al veel zitten rekenen, en er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.....
Had ook al het eenvoudige filter van de monitor van K+T (Nexus monitor) bekeken.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
Filter ben ik wel over uit. Alleen of ik het IN de speaker plaats, of erbuiten, weet ik nog niet. Hoe groot zou ik een luikje moeten maken om het filter te kunnen verwijderen? Te groot is lelijk vind ik...
Nog graag advies over het volgende:
Hoe de kast dempen? plak ik loodbitumen op de wand? of wat anders?
Wat ik nog ga doen komende dagen:
1. Ik moet nog een mooie voet tekenen (of even wachten wat RumoH nog kan leveren)
2. Een logo op de voorkant ontwerpen.
3. Een RVS plaatje achterop met de speaker terminals. (afmeting afhankelijk van filter in of buiten de speaker)
Wanneer ik klaar ben, plaats ik definitieve tekening hier....
Nog graag advies over het volgende:
Hoe de kast dempen? plak ik loodbitumen op de wand? of wat anders?
Wat ik nog ga doen komende dagen:
1. Ik moet nog een mooie voet tekenen (of even wachten wat RumoH nog kan leveren)
2. Een logo op de voorkant ontwerpen.
3. Een RVS plaatje achterop met de speaker terminals. (afmeting afhankelijk van filter in of buiten de speaker)
Wanneer ik klaar ben, plaats ik definitieve tekening hier....
Re: Eerste opzet vloerstaander
Ik zou het filter in een compartiment in de voet onderbrengen en die demonteerbaar maken.
Overigens lijkt me dat je nu de speaker maar gewoon moet gaan bouwen. Daarna kun je, bijvoorbeeld door de units bij Speakerland te kopen of hier een mede-forumlid zo gek zien te krijgen dat hij/zij (...) de metingen voor je doet, de benodigde metingen bemachtigen en zelf verder werken aan een filter. Is toch de 'icing on the cake', sterker nog, puur noodzakelijk voor het niveau waarop jij bezig wilt zijn.
Overigens lijkt me dat je nu de speaker maar gewoon moet gaan bouwen. Daarna kun je, bijvoorbeeld door de units bij Speakerland te kopen of hier een mede-forumlid zo gek zien te krijgen dat hij/zij (...) de metingen voor je doet, de benodigde metingen bemachtigen en zelf verder werken aan een filter. Is toch de 'icing on the cake', sterker nog, puur noodzakelijk voor het niveau waarop jij bezig wilt zijn.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
Als ik het filter in de voet wil verwerken, wordt de speaker hoger, ik weet niet of ik dat wil. Ik overweeg nog een luikje van een RVS plaatje waar ook de terminals in moeten komen.markbakk schreef:Ik zou het filter in een compartiment in de voet onderbrengen en die demonteerbaar maken.
Overigens lijkt me dat je nu de speaker maar gewoon moet gaan bouwen. Daarna kun je, bijvoorbeeld door de units bij Speakerland te kopen of hier een mede-forumlid zo gek zien te krijgen dat hij/zij (...) de metingen voor je doet, de benodigde metingen bemachtigen en zelf verder werken aan een filter. Is toch de 'icing on the cake', sterker nog, puur noodzakelijk voor het niveau waarop jij bezig wilt zijn.
Heb ook al gezien dat er bedrijven als speakerland inderdaad metingen doen. Ik ga er vrijdag eens langs.
Maar zag even snel op de www van speakerland dat ze geen Seas verkopen.
Misschien kan ik gelijk demping voor de kast meenemen. Loodbitumen???
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
Nou, afgelopen weekend eens langs geweest bij Speakerland in Oss met mijn idee over de TL.
Heb er even over gesproken, maar dit werd toch min of meer afgeraden. Beter kon ik gaan voor een goede BR. Heb nog even geluisterd naar de Ultimo's, Vertigo's en de Vivace. Klonken allemaal niet verkeerd. (Erg goed zelfs)
Ik moet maar eens op een rijtje zetten wat ik wil. Want de TL waaraan ik zelf gerekend heb, is natuurlijk een grote gok.
Ook aangezien de Fs van de Seas in de TL 40Hz is, en de Ultimo's 28Hz (Kast op 30Hz) en zelfs bij de Ultimo's had ik het gevoel dat ik wat laag te kort kwam. Dat kan met de plaatsing te maken hebben, maar dan komt mijn TL bij voorbaat wel wat te kort denk ik.
Nog meningen hierover?
Vertigo's vs Ultimo's: Vertigo vind ik wat mooier klinken. (lees voller) Ultimo's een erg goed alternatief, wel vond ik het laag wat te min. In het mid en hoog vond ik ze niet veel minder dan de Vertigo. Alleen de prijs van de Vertigo vind ik toch iets te veel van het goede.
(Is de zilveren tweeter in de Ultimo ook in het zwart leverbaar?)
Heb er even over gesproken, maar dit werd toch min of meer afgeraden. Beter kon ik gaan voor een goede BR. Heb nog even geluisterd naar de Ultimo's, Vertigo's en de Vivace. Klonken allemaal niet verkeerd. (Erg goed zelfs)
Ik moet maar eens op een rijtje zetten wat ik wil. Want de TL waaraan ik zelf gerekend heb, is natuurlijk een grote gok.
Ook aangezien de Fs van de Seas in de TL 40Hz is, en de Ultimo's 28Hz (Kast op 30Hz) en zelfs bij de Ultimo's had ik het gevoel dat ik wat laag te kort kwam. Dat kan met de plaatsing te maken hebben, maar dan komt mijn TL bij voorbaat wel wat te kort denk ik.
Nog meningen hierover?
Vertigo's vs Ultimo's: Vertigo vind ik wat mooier klinken. (lees voller) Ultimo's een erg goed alternatief, wel vond ik het laag wat te min. In het mid en hoog vond ik ze niet veel minder dan de Vertigo. Alleen de prijs van de Vertigo vind ik toch iets te veel van het goede.
(Is de zilveren tweeter in de Ultimo ook in het zwart leverbaar?)
Re: Eerste opzet vloerstaander
De ultimo's geven echt voldoende laag, bij speakerland lijkt het laag minder en dat is het daar ook. Ik weet bijna zeker dat Ruud heeft vertelt dat het ligt aan het grote aantal luidsprekers wat er staat opgesteld, met allemaal woofers die gezamenlijk het laag van de spelende luidspreker dempen. Maak je er geen zorgen over, ik heb ze ook maar dan in een eigen variant.
De tweeter is verkrijgbaar in 3 kleurstellingen zwart, zilver en een combi met zilveren faseplugje (puntje).
Gr Franks
De tweeter is verkrijgbaar in 3 kleurstellingen zwart, zilver en een combi met zilveren faseplugje (puntje).
Gr Franks
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
Ruud had daar niet heel veel over verteld, hij was ook druk met een andere klant, maar had zelf al het idee dat het ook komt door het gordijn wat er achter hangt. Bij mij komen ze dan tegen de muur....franks schreef:De ultimo's geven echt voldoende laag, bij speakerland lijkt het laag minder en dat is het daar ook. Ik weet bijna zeker dat Ruud heeft vertelt dat het ligt aan het grote aantal luidsprekers wat er staat opgesteld, met allemaal woofers die gezamenlijk het laag van de spelende luidspreker dempen. Maak je er geen zorgen over, ik heb ze ook maar dan in een eigen variant.
De tweeter is verkrijgbaar in 3 kleurstellingen zwart, zilver en een combi met zilveren faseplugje (puntje).
Gr Franks
Mag ik weten wat voor een 'variant' je hebt? En waar onderscheid zich dat in?
Re: Eerste opzet vloerstaander
Ik heb de ultimo als basis genomen (drivers, volume en filter) en hiervoor een optimale behuizing voor gemaakt.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=9807
Gr Frank
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=9807
Gr Frank
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste opzet vloerstaander
met welke argumenten dan?jaspervdakker schreef:.... mijn idee over de TL ... ... min of meer afgeraden. Beter kon ik gaan voor een goede BR.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
De argumenten waren dat TL een erg verouderd concept was, en in veel gevallen niet kon tippen aan een BR.Henkjan schreef:met welke argumenten dan?jaspervdakker schreef:.... mijn idee over de TL ... ... min of meer afgeraden. Beter kon ik gaan voor een goede BR.
Hij legde dit uit vanuit de metingen. Een TL zou fouten bevatten in de metingen. Ook zouden de drivers niet erg geschikt meer zijn voor TL.
Ook had ik het idee dat hij vraagtekens had bij het feit dat ik in een paar dagen/weekjes een ontwerpje maak, waar hij een jaar over doet...
Ik weet nu dus niet hoe reeel mijn ontwerp is als iemand die er zijn werk van gemaakt heeft dit toch afraad.
Maar als goede vervanger heeft hij mij de optimo's laten luisteren. Ook erg mooi, alleen vind ik de Seas beter smoelen...
Dus ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik ga doen. Wellicht een Ultimo wanneer mijn eigen ontwerp toch geen goed idee is
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste opzet vloerstaander
wat een drogreden... beide concepten zijn oud... open baffle is nog ouder, en dat serveren we om die reden toch ook niet af?jaspervdakker schreef:De argumenten waren dat TL een erg verouderd concept was, en in veel gevallen niet kon tippen aan een BR.Henkjan schreef:met welke argumenten dan?jaspervdakker schreef:.... mijn idee over de TL ... ... min of meer afgeraden. Beter kon ik gaan voor een goede BR.
[toelichting achteraf: ik werd er op gewezen dat waar ik op reageer een (te) korte samenvatting van de uitleg van Speakerland is, dus voor de duidelijkheid: mijn reactie hier is alleen van topepassing op het argument van oud concept en niep op andere argumenten in de BR vs TL discussie]
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 15 feb 2013, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
Tsja, iedereen heeft nou zijn voorkeur voor een bepaalde techniek. En de event was dan nog wel een TL speaker die hij redelijk goed vind.Henkjan schreef:wat een drogreden... beide concepten zijn oud... open baffle is nog ouder, en dat serveren we om die reden toch ook niet af?
Maar een eigen design was dan toch wel moeilijk. En dus ben ik nog niet wijzer geworden of mijn TL een reeele kans van slagen heeft.
Ruud gaf ook aan dat de Scan speak drivers uit de Ultimo betere drivers zijn dan de Seas Excel drivers.
Dus misschien toch de ultimo's?!?
Re: Eerste opzet vloerstaander
Op naar de Gamma, 32 euro aan underlayment uitgeven, even zagen, en je weet het 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Eerste opzet vloerstaander
Dat heeft hij dan goed overgebracht!jaspervdakker schreef:vraagtekens had bij het feit dat ik in een paar dagen/weekjes een ontwerpje maak, waar hij een jaar over doet...
Ik weet nu dus niet hoe reeel mijn ontwerp is als iemand die er zijn werk van gemaakt heeft dit toch afraad.
Volgens mij is de Ultimo en de Optimo met dezelfde onderdelen gebouwd, dus ik zie weer - opnieuw - mogelijkheden.
Kijken naar een merknaampje vind ik echt niet slim, zeker niet als je seas boven scanspeak zet. Beide prima, maar ik weet wel dat ik de Optimo erg mooi vind, de Ultimo lijkt me minstens net zo mooi. Staat op MP toch?
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Eerste opzet vloerstaander
wouter schreef:Dat heeft hij dan goed overgebracht!jaspervdakker schreef:vraagtekens had bij het feit dat ik in een paar dagen/weekjes een ontwerpje maak, waar hij een jaar over doet...
Ik weet nu dus niet hoe reeel mijn ontwerp is als iemand die er zijn werk van gemaakt heeft dit toch afraad.![]()
Volgens mij is de Ultimo en de Optimo met dezelfde onderdelen gebouwd, dus ik zie weer - opnieuw - mogelijkheden.
Kijken naar een merknaampje vind ik echt niet slim, zeker niet als je seas boven scanspeak zet. Beide prima, maar ik weet wel dat ik de Optimo erg mooi vind, de Ultimo lijkt me minstens net zo mooi. Staat op MP toch?
Ik begrijp ook heel goed dat waar hij heel lang over doet ik niet even snel doe ik een paar weekjes.
Mijn ontwerp is met dezelfde methode ontworpen als jij hebt gedaan Wouter, alleen ben ik wat huiverig over de kwaliteit van mijn geluid. Kom ik wel laag genoeg en als het geluid echt slecht is, in hoeverre krijg ik dit nog goed met tunen van het filter.
Dat iets in een BR goed werkt, wil natuurlijk niet zeggen dat het in een TL ook goed werk.
Hoe groot is de kans dat mijn TL lekker zou klinken?
Maar vooralsnog ben ik nog niet begonnen, omdat ik gewoon niet weet wat ik moet doen nu. Het liefst bouw ik de TL die ik voor ogen had, maar wanneer dit flopt, zou ik nog evt voor de bifrost gaan. Maar die komt misschien wel wat laag te kort.
De Ultimo's klinken best goed, dus wellicht moet ik daar gewoon mee starten en mijn TL ideeën laten varen.... Kan ik eindelijk beginnen ipv moeilijk doen op t forum en niet weten wat ik wil (lijk wel een vrouw)
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Eerste opzet vloerstaander
Er staat in het verkoop/marktplaats gedeelte een setje Optimo's te koop in de TL opzet, de Ultimo van Tony Gee.
Ik zou die dan heel serieus gaan overwegen. De Optimo vind ik een goed ontwerp van wat ik er van gehoord heb. Ik schat hem een stukje hoger in dan mijn ALKE. TL of BR is qua filtering niet heel anders. Een TL is doorgaans groter voor een gelijk frequentiebereik, maar zet dat dan wel weer moeitelozer neer. Kleuring is iets dat beide hebben, een TL kleurt in mijn beleving mooier maar soms werkt een BR makkelijker in de kamer. Dit is mijn subjectieve gedachtengoed
Ik zou die dan heel serieus gaan overwegen. De Optimo vind ik een goed ontwerp van wat ik er van gehoord heb. Ik schat hem een stukje hoger in dan mijn ALKE. TL of BR is qua filtering niet heel anders. Een TL is doorgaans groter voor een gelijk frequentiebereik, maar zet dat dan wel weer moeitelozer neer. Kleuring is iets dat beide hebben, een TL kleurt in mijn beleving mooier maar soms werkt een BR makkelijker in de kamer. Dit is mijn subjectieve gedachtengoed
