Gebalanceerd naar ongebalanceerd

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
avdboom

Gebalanceerd naar ongebalanceerd

Bericht door avdboom »

Ik vraag mij af wat jullie ervaringen zijn met het gebruiken van een gebalanceerd signaal naar een ongebalanceerde input.

Ik heb wat truuks gelezen waarbij een draad van het gebalanceerde signaal naar massa wordt \gelegd en de rest als ongebalanceerd (en onafgeschermd) naar het ongebalanceerde apparaat gaat, dit dan met een verlies van 6dB (geloof ik).

Andere optie is om met opamps een converter te maken.

Heeft iemand ervaringen met het eerste, en nadelige effecten daar aan gemerkt? Verlies van dB's en storing door gebrek aan afscherming voor een stukje?

En heeft iemand ervaringen met het tweede. Ik vraag me af of extra opamps het schone signaal (daar gaan we even van uit) geen geweld aan zal doen?
En heeft iemand een idee van de kosten van eht maken van zo'n converter ongeveer zal zijn?

In mijn vraag zou het gaan om een voorversterker (gebalanceerd) naar eindbak (ongebalanceerd).
ds23man
Ook commercieel actief

Re: Gebalanceerd naar ongebalanceerd

Bericht door ds23man »

Je moet een onderscheid maken tussen een gebalanceerde uitgang met een trafo en een electronische.

Bij een trafo MOET je altijd de - uitgang naar de massa leggen, anders heb je geen signaal.

Bij een electronisch gebalanceerde uitgang heb je 2 mogelijkheden. Alleen de plus uitgang en massa gebruiken, het uitgangssignaal is nu gehalveerd in spanning. Je kunt ook de - uitgang aan massa leggen en je gebruikt dan de volledige uitsturing. Maar pas op!!!!!!!!! Niet alle electronisch gebalanceerde uitgangen vinden het leuk om aan 1 kant kortgesloten te worden!! Zie de colgende link:

http://www.thatcorp.com/Line_Driver_Cli ... vior.shtml

In de praktijk kun je het beste gewoon alleen de + uitgang gebruiken, omdat een gebalanceerde uitgang een gain heeft van 6db en dat is vaak teveel voor een consumer level ongebalanceerde uitgang.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Nog even een toevoeging, je moet ook nog onderscheid maken tussen een gebalanceerde uitgang die volgens Cross-coupled output stage ( CCOS) werken en die opgebouwd zijn enkel alleen uit een positieve en negatieve buffer. Bij de eerste krijg je 6db gain als je - aan massa legt, bij de laatste sluit je de negatieve buffer gewoon kort!
avdboom

Bericht door avdboom »

Oke, je weet duidelijk waar je het over hebt. Maar ik zit wat minder in de electronica en stort me in het avontuur, dus ik zal het wat concreter maken.

Hoe zit dit dan met de RelaxeD pre (niet smd)? De schema's zijn te vinden op:
http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed/index.html

Misschien dat dit voor jou of een ander er makkelijk uit te vissen is zodat een specifiek antwoord op deze situatie mogelijk is?

Alvast bedankt voor je uitgebreide antwoord!
avdboom

Bericht door avdboom »

ds23man schreef:
In de praktijk kun je het beste gewoon alleen de + uitgang gebruiken, omdat een gebalanceerde uitgang een gain heeft van 6db en dat is vaak teveel voor een consumer level ongebalanceerde uitgang.
Als ik het goed begrijp zou het in deze situatie dus netto qua gain niets uitmaken t.o.v. een ongebalanceerde pre naar eindbak?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

avdboom schreef:
ds23man schreef:
Als ik het goed begrijp zou het in deze situatie dus netto qua gain niets uitmaken t.o.v. een ongebalanceerde pre naar eindbak?
Deze preamp heeft geen CCOS output, dus nooit de - aan massa knopen.
avdboom

Bericht door avdboom »

Dus wat zou hier de meest logische methode zijn en de bijeffecten?

Bedank
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat ligt er een beetje aan, die preamp is volledig gebalanceerd opgebouwd van ingang tot uitgang. Als je geen gebalanceerde bronnen gebruikt, zou ik gewoon de + uitgang gebruiken en de massa.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”