ecl82 waar te koop
Moderator: Beheerdersteam
ecl82 waar te koop
Hallo
Ik heb een leuk schema met een ecl 82 buis.
De reden dat ik dit schema gebruik is omdat het super
duidelijk is..voor een beginner!!
En ik ook nog een probleem met mijn hoofd heb dat ik niet goed kan denken enz
Dus vandaar dit schema.
Ik kan alleen in Nederland kopen.
Maar ik kan ze niet vinden.
Is er iemand die een web site weet.
Alvast bedankt Han
Ik heb een leuk schema met een ecl 82 buis.
De reden dat ik dit schema gebruik is omdat het super
duidelijk is..voor een beginner!!
En ik ook nog een probleem met mijn hoofd heb dat ik niet goed kan denken enz
Dus vandaar dit schema.
Ik kan alleen in Nederland kopen.
Maar ik kan ze niet vinden.
Is er iemand die een web site weet.
Alvast bedankt Han
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: ecl82 waar te koop
http://www.radiotwenthe.nl/
(geen webshop. mailtje sturen.)
http://www.latout.nl/lijst.php?productid=11
(geen webshop. mailtje sturen.)
http://www.latout.nl/lijst.php?productid=11
Re: ecl82 waar te koop
Ik leg de lat niet hoog met deze amp
Ik zou al blij zijn dat hij werkt
Maar is er ook een merk waar van je zegt koop die maar niet.
Han
Ik zou al blij zijn dat hij werkt
Maar is er ook een merk waar van je zegt koop die maar niet.
Han
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: ecl82 waar te koop
Inderdaad Wim Rotte: http://home.planet.nl/~rotte322/Voorraa ... aadset.htm
Ebay is ook een goede bron voor deze buizen.
Zoek ook even op 6BM8. Ik heb eens russische equivalenten gekocht via ebay die heel goed waren.
Ebay is ook een goede bron voor deze buizen.
Zoek ook even op 6BM8. Ik heb eens russische equivalenten gekocht via ebay die heel goed waren.
Re: ecl82 waar te koop
ik heb alleen een bank pas.
Dus eBay gaat hier nog niet.
Maar ik heb nu een paar adressen.( bedankt)
Mijn scanner doet het even niet,ik vraag mijn vrouw
of ze het schema even wil scannen.
Het gaat hier om een 2 Watt amp schema van een bouw pakket van
Philips ( heel wat jaren terug ).
Het is de Pionier senior
Hier wordt stap voor stap alles gebouwd.
Ik heb hier de mic pre amp van gemaakt en nu lijkt het mij
leuk om een stereo amp te maken voor bij de computer.
Dus eBay gaat hier nog niet.
Maar ik heb nu een paar adressen.( bedankt)
Mijn scanner doet het even niet,ik vraag mijn vrouw
of ze het schema even wil scannen.
Het gaat hier om een 2 Watt amp schema van een bouw pakket van
Philips ( heel wat jaren terug ).
Het is de Pionier senior
Hier wordt stap voor stap alles gebouwd.
Ik heb hier de mic pre amp van gemaakt en nu lijkt het mij
leuk om een stereo amp te maken voor bij de computer.
Re: ecl82 waar te koop
Dan bedoel je denk ik deze (via google):
Nog wat linkjes:
http://www.hansotten.com/index.php?page=senior (Fl 55,- kostte het toen!)
http://home.kpn.nl/~nostronica/schemas.htm
http://ee.old.no/pionier/
http://www.hansotten.com/index.php?page=senior (Fl 55,- kostte het toen!)
http://home.kpn.nl/~nostronica/schemas.htm
http://ee.old.no/pionier/
Re: ecl82 waar te koop
Ja dat is hem..
Er zit een ez80 in de voeding
Ik las hier op het forum dat die te ligt is voor twee buizen.
Ik heb denk ik wel een ez81,maar ik heb ook nog een AZ1
en die buis vind ik zo mooi.kan ik die ook gebruiken of
word dit lastig.
Ik kan ook eerst een ez81 en dan b.v. later die az1 doen.
Han
Er zit een ez80 in de voeding
Ik las hier op het forum dat die te ligt is voor twee buizen.
Ik heb denk ik wel een ez81,maar ik heb ook nog een AZ1
en die buis vind ik zo mooi.kan ik die ook gebruiken of
word dit lastig.
Ik kan ook eerst een ez81 en dan b.v. later die az1 doen.
Han
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: ecl82 waar te koop
De EZ80 moet het hele stereo versterkertje wel kunnen voeden. De AZ1 kan dat ook, let er wel op dat de AZ1 een lagere gloeispanning gebruikt. 4V ipv 6,3V. De EZ81 past zonder aanpassing op de plek van de EZ80. De AZ1 heeft een heel andere voet.
Zo'n ECL82 single ended is heel leuk. Paar gevoelige speakers eraan en je hebt echte muziek.
Ik heb wel wat bedenkingen bij het schema:
- P2, C2 en C1 kunnen weg.
- C3 moet wat groter, met 10nF krijg je te weinig lage tonen.
- C5 zou om dezelfde reden ook wat groter kunnen. Meestal zie je hier 100uF, soms nog meer.
- R9 en R10 zijn afhankelijk van de spanning die de voedingstransformator afgeeft. Je kunt daar de spanning op de versterker mooi mee tunen.
- C6 is afhankelijk van de uitgangstransformator. Deze moet oscillaties tegengaan, maar met een goed UGT is dat niet nodig.
Hoe ga je de versterker opbouwen? Heb je al onderdelen?
Zo'n ECL82 single ended is heel leuk. Paar gevoelige speakers eraan en je hebt echte muziek.
Ik heb wel wat bedenkingen bij het schema:
- P2, C2 en C1 kunnen weg.
- C3 moet wat groter, met 10nF krijg je te weinig lage tonen.
- C5 zou om dezelfde reden ook wat groter kunnen. Meestal zie je hier 100uF, soms nog meer.
- R9 en R10 zijn afhankelijk van de spanning die de voedingstransformator afgeeft. Je kunt daar de spanning op de versterker mooi mee tunen.
- C6 is afhankelijk van de uitgangstransformator. Deze moet oscillaties tegengaan, maar met een goed UGT is dat niet nodig.
Hoe ga je de versterker opbouwen? Heb je al onderdelen?
Re: ecl82 waar te koop
O.k ik doe gewoon de ez80.
Ik heb twee buizen ontvangers gesloopt.
Morgen even kijken naar de uitgang travo's
De voeding travo dat wordt even zoeken.
De buis voeten heb ik.
De buizen ga ik kopen op internet.( heb nu genoeg linkjes
)
De punten die je gaf op de schema volg ik op.
De speakers die er op aan komen zijn zelfbouw-Ga voor goud--elektuur 2008.
Han
Ik heb twee buizen ontvangers gesloopt.
Morgen even kijken naar de uitgang travo's
De voeding travo dat wordt even zoeken.
De buis voeten heb ik.
De buizen ga ik kopen op internet.( heb nu genoeg linkjes
De punten die je gaf op de schema volg ik op.
De speakers die er op aan komen zijn zelfbouw-Ga voor goud--elektuur 2008.
Han
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ecl82 waar te koop
Evt kun je ook de PCL82 of PCL86 (gelijk een ECL86) nemen.
Die zijn een stuk makkelijker te krijgen
Die zijn een stuk makkelijker te krijgen
Re: ecl82 waar te koop
De buizen zijn er
( als het goed is zijn ze nieuw )
Alleen jammer dat er op een buis mini watt
staat en de andere niet ( graag alles het zelfde )
Heb ook twee UGT deze komen uit twee zend / ontvangers.
Wel van het zelfde merk alleen zit er een paar jaar tussen.
Zo te zien lijken ze het zelfde.
Nu alleen nog even zoeken naar een voedings trafo.
En een kast waar ik hem op bouwen kan
Alleen jammer dat er op een buis mini watt
staat en de andere niet ( graag alles het zelfde )
Heb ook twee UGT deze komen uit twee zend / ontvangers.
Wel van het zelfde merk alleen zit er een paar jaar tussen.
Zo te zien lijken ze het zelfde.
Nu alleen nog even zoeken naar een voedings trafo.
En een kast waar ik hem op bouwen kan
Re: ecl82 waar te koop
Ik kan in mijn bak geen kleine trafo vinden.
Maar wel een hele grote.
Dus ik ga maar voor een externe voeding.
Omdat dit een leer project is wil ik er niet te veel geld aan uit geven.
In het schema gaat het over twee maal 280 Volt.
Dus totaal 560 Volt.
Op deze trafo kan ik de 460 volt nemen of de 600 Volt.
Maar hoe sluit ik dat aan op de EZ80.
Want ik heb nu geen twee maal 280 maar een maal b.v. 460 volt en een nul draad.
Dus dan heb ik maar een enkel fazig gelijk richtig .
Ik hoop dat jullie berijpen wat ik bedoel
Han
Maar wel een hele grote.
Dus ik ga maar voor een externe voeding.
Omdat dit een leer project is wil ik er niet te veel geld aan uit geven.
In het schema gaat het over twee maal 280 Volt.
Dus totaal 560 Volt.
Op deze trafo kan ik de 460 volt nemen of de 600 Volt.
Maar hoe sluit ik dat aan op de EZ80.
Want ik heb nu geen twee maal 280 maar een maal b.v. 460 volt en een nul draad.
Dus dan heb ik maar een enkel fazig gelijk richtig .
Ik hoop dat jullie berijpen wat ik bedoel
Han
Re: ecl82 waar te koop
Dat ziet er niet erg hoopvol uit.Voor zowel de AZ1 als de EZ80 heb je twee gelijke spanningen nodig.Met een handigheidje,twee diodes kan het ook wel met een wikkeling.Die moet dan wel een bruikbare spanning geven.Iets geschikts zie ik er niet bij.Daarbij komt nog dat helemaal niet vermeld is hoeveel stroom eruit mag komen.Is best mogelijk dat sommige wikkelingen voor hulpspanningen hebben gediend met weinig stroom.
De 6,3V zit tegenover elkaar aan de kant.Daar is er een van vlak naast een rode aansluitdraad die aan het net komt,link !
Als je de trafo ooit ergens voor wil gebruiken,wel dat witte draadje anders aansluiten.
Zit nu zwart (110)-(0)-wit-(110)-(0)-rood geeft 110+110=220V net,is tegenwoordig 230V daarom
anders zwart(110)-(0)-wit(117)-(0)-rood voor 110+117=227V ,lijkt er meer op.
Anne
De 6,3V zit tegenover elkaar aan de kant.Daar is er een van vlak naast een rode aansluitdraad die aan het net komt,link !
Als je de trafo ooit ergens voor wil gebruiken,wel dat witte draadje anders aansluiten.
Zit nu zwart (110)-(0)-wit-(110)-(0)-rood geeft 110+110=220V net,is tegenwoordig 230V daarom
anders zwart(110)-(0)-wit(117)-(0)-rood voor 110+117=227V ,lijkt er meer op.
Anne
Re: ecl82 waar te koop
Hi Anne
Ik ga dan maar gewoon eerst met 4 diodes een brugcel maken.( dus even geen ez80 )
Misschien kom ik later nog wel een andere trafo tegen.
Ik ga de witte draad veranderen .
Bedankt.
Han
Ik ga dan maar gewoon eerst met 4 diodes een brugcel maken.( dus even geen ez80 )
Misschien kom ik later nog wel een andere trafo tegen.
Ik ga de witte draad veranderen .
Bedankt.
Han
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: ecl82 waar te koop
Die brugcel kun je het beste even toepassen op de twee 135V aansluitingen. Daartussen staat als het goed is 270V.
Check wel even of die wikkelingen voldoende stroom kunnen leveren (wellicht kun je zien hoe dik de draden zijn.)
Waar komt deze transformator vandaan?
Bij Ask-Jan first koop je voor 20-25 euro een geschikte transformator.
Check wel even of die wikkelingen voldoende stroom kunnen leveren (wellicht kun je zien hoe dik de draden zijn.)
Waar komt deze transformator vandaan?
Bij Ask-Jan first koop je voor 20-25 euro een geschikte transformator.
Re: ecl82 waar te koop
Deze trafo komt uit een zender iets meer dan 200 Watt AM
De link van ASK Jan heb ik opgeslagen ( bedankt )
Met het verhaal van Anne over de witte draad op de trafo ging
bij mij een klein lampje branden
.
Ik snap nu dat de wikkelingen in serie worden gezet.
Laat ik nu net gisteren een leuke kleine trafo in de afval bak hebben gegooid.
Hier de wikkeling in serie gezet.
Alleen heb ik nu een dikke 200 Volt en geen 280 Volt
Maar als deze wel goed is ,dan kan ik hem op de kast zetten en een ez80 gebruiken.
Ik weet dat met minder spanning de output minder zal zijn.
maar dat vind ik niet zo erg.
De link van ASK Jan heb ik opgeslagen ( bedankt )
Met het verhaal van Anne over de witte draad op de trafo ging
bij mij een klein lampje branden
Ik snap nu dat de wikkelingen in serie worden gezet.
Laat ik nu net gisteren een leuke kleine trafo in de afval bak hebben gegooid.
Hier de wikkeling in serie gezet.
Alleen heb ik nu een dikke 200 Volt en geen 280 Volt
Maar als deze wel goed is ,dan kan ik hem op de kast zetten en een ez80 gebruiken.
Ik weet dat met minder spanning de output minder zal zijn.
maar dat vind ik niet zo erg.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: ecl82 waar te koop
Tussen de twee 200V aansluitingen heb je 400VAC. Daar kun je een flinke DC spanning mee maken.
Met weerstanden terug te brengen tot 270V DC.
Met weerstanden terug te brengen tot 270V DC.
Re: ecl82 waar te koop
Ja Robert dat kan ik ook doen ..
Maar deze trafo kan ik gebruiken !!
Dus ik kan deze week gaten gaan boren.
Maar als ik het gewoon de nul draad en twee maal 200 Volt doe.
En dan leuk met de EZ80.
Zal dat ook goed gaan,ondanks de te lage spanning ??
Han
Maar deze trafo kan ik gebruiken !!
Dus ik kan deze week gaten gaan boren.
Maar als ik het gewoon de nul draad en twee maal 200 Volt doe.
En dan leuk met de EZ80.
Zal dat ook goed gaan,ondanks de te lage spanning ??
Han
Re: ecl82 waar te koop
Dat worden dan wel flinke weerstanden met gevolg dat je dan eerst een overspanning kan krijgen omdat je pentodes nog niet opgewarmt zijn.RobertD schreef:Tussen de twee 200V aansluitingen heb je 400VAC. Daar kun je een flinke DC spanning mee maken.
Met weerstanden terug te brengen tot 270V DC.
Ik zou eerder van die 200 uitgaan dan heb je wel wat minder voltage maar hoef je niet te klooien met weerstanden.
- Bijlagen
-
- vrectifier7.zip
- (1.45 KiB) 57 keer gedownload
Re: ecl82 waar te koop
Die trafo ziet 'r wat hoopvoller uit
.
Jammer dat er geen max stroom vermeld is,valt hopelijk wel mee.
Hiermee kan 't met de AZ1
,wel met een extra weerstand.Winding 5V en AZ1 is voor 4V bij 1,1A dus (5-4)/1,1=0,9ohm erbij.Eén ohm is gangbaar en gaat best.
Anne
Jammer dat er geen max stroom vermeld is,valt hopelijk wel mee.
Hiermee kan 't met de AZ1
Anne
Re: ecl82 waar te koop
Ik ga eerst met de 200 Volt aan de gang.
Kan het later altijd nog veranderen.
Ben blij dat ik de trafo nog uit de afval bak heb kunnen halen
morgen was te laat geweest.
Ik vind de AZ1 erg mooi ,ik heb een goede buis.even kijken of ik een buisvoet heb.
Ga nu tekenen waar de trafo buizen enz. komen.
Bedankt
Han
Kan het later altijd nog veranderen.
Ben blij dat ik de trafo nog uit de afval bak heb kunnen halen
Ik vind de AZ1 erg mooi ,ik heb een goede buis.even kijken of ik een buisvoet heb.
Ga nu tekenen waar de trafo buizen enz. komen.
Bedankt
Han
