zo ongeveer twee decennia lang heb ik geluisterd naar de KEF Concerto's van mijn pa, jawel die prachtige kabinetten van de jaren '70. (gosh, spijtig dat ik hier geen url naar een foto mag plaatsen, beetje onhandig toch). Maar ja, de rok van moeder wordt op een gegeven moment dan toch onaantrekkelijk en dan ga je andere rokjes najagen totdat je er eentje te pakken hebt die je bevalt. En die Concerto's, oh ja...
Nu wil het lot dat die beestjes een paar jaar geleden bij mij geland zijn en dat vind ik best tof want wat die woofer produceert is GE-WEL-DIG! Mijn pa is ondertussen overgeschakeld op een zielloos klinkende installatie van B&O, waarbij de speakers ergens in het plafond zitten.
Soit, ondertussen heb ik wel al wat gespeeld met die beestjes : andere luidsprekerterminals, crossover-filters van Falcon Acoustics in the UK en nieuwe bedrading binnenin. Allemaal goed en wel, maar wat blijkt nu (afin, 7 jaar geleden al) : die tweeters zijn hun houdbaarheidsdatum allang gepasseerd. Toen ik even Stabat Mater oplegde klonken de zangstemmen behoorlijk zweverig ! Andere tweeters zoeken is nogal hopeloos, die dingen zijn sowieso erg oud en niet meer in optima forma. Ik zou er liever hedendaagse tweeters in meppen, en liefst wel met behoud van die Falcon crossoverfilters.
Maar hebben jullie een idee dewelke?
Trouwens : wie graag enkele fotootjes ziet van die schatjes : in deze topic van dit forum (vroeger was ik Motorcycle Boy) vind je er enkele : http://www.hifiloudspeakers.info/speake ... highlight=