project Omnicron
Moderator: Beheerdersteam
Re: project [NAAMLOOS] - (teaser fase)
Ik heb hem even geroteerd met Photoshop en de belichting wat gewijzigd daarna opslaan
, hij is net bij de bovenzijde een beetje overbelicht, maar heb het verder origineel gelaten
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: project [NAAMLOOS] - (teaser fase)
Klassiek gevalletje van NOOIT TEGEN HET LICHT IN FOTO'S MAKEN!!
Tenzij dat specifiek de bedoeling is natuurlijk...
Wel stoer project! Leuke drivers en zo ver ik kan zien een spannende kast.
Tenzij dat specifiek de bedoeling is natuurlijk...
Wel stoer project! Leuke drivers en zo ver ik kan zien een spannende kast.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project [NAAMLOOS] - (teaser fase)
zolang je belichting maar op het in beeld te brengen onderwerp is ingesteld kan dat prima hoorVinculum schreef:NOOIT TEGEN HET LICHT IN FOTO'S MAKEN!!
Re: project [NAAMLOOS] - (teaser fase)
Aardig kanon is het geworden
Buiz
en nog even zwart maken ( of een toffe bijpassende kleur) en hij is af
Buiz
en nog even zwart maken ( of een toffe bijpassende kleur) en hij is af
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: project [NAAMLOOS] - (teaser fase)
Dat hebben jullie dan mooi gered voor de luisterdag mannen, gefeliciteerd!
Bekende achtergrond trouwens, dat moet campus UT zijn
Bekende achtergrond trouwens, dat moet campus UT zijn
Re: project [NAAMLOOS] - (teaser fase)
Zo snel is een luidspreker ook nog niet af.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: project [NAAMLOOS] - (teaser fase)
UT => slimme jongens, die rochelen dat welhannesie schreef:, er moeten ook wel wat draadjes op de juiste manier verbonden worden met wat andere elementen.
Zo snel is een luidspreker ook nog niet af.
Re: project [NAAMLOOS] - (teaser fase)
Dat slimme kunnen ze dus nu bewijzen.Barry2001 schreef:UT => slimme jongens, die rochelen dat wel
Re: project [NAAMLOOS] - (teaser fase)
Bedankt voor de bewerkinghannesie schreef:Ik heb hem even geroteerd met Photoshop en de belichting wat gewijzigd daarna opslaan, hij is net bij de bovenzijde een beetje overbelicht, maar heb het verder origineel gelaten
Tsja, je hebt helemaal gelijk. Normaal zou ik een foto niet gauw zo schieten. We hadden echter nogal haast en deze foto is tussendoor heel gauw geschoten vanaf de plek waar ik stond. Het afronden van de metingen binnen de beschikbare tijd had prioriteit, dus omlopen naar de andere kant van de speaker was even geen optieVinculum schreef:Klassiek gevalletje van NOOIT TEGEN HET LICHT IN FOTO'S MAKEN!!
Tenzij dat specifiek de bedoeling is natuurlijk...
Wel stoer project! Leuke drivers en zo ver ik kan zien een spannende kast.
Re: project [NAAMLOOS] - (teaser fase)
Wat ik las van je opmerking, in een nieuw venster deed hij het wel goed, en dat was bij mij niet zo.
Is dus afhankelijk van het programma wat je gebruikt.
Is dus afhankelijk van het programma wat je gebruikt.
Re: project Omnicron
Gisteren was het tijd om te meten. We hadden er betrekkelijk weinig tijd voor en er moest eerst nog wat constructiewerk gedaan worden. Uiteindelijk hebben we de belangrijkste metingen echter allemaal kunnen doen.
De woofer is beduidend gevoeliger dan de mid en tweeter. Dat baarde me nogal zorgen.
Dit verschil in gevoeligheid zou ondervangen kunnen worden middels een spanningsdeler op de woofer, maar dat is niet zo'n chique oplossing. Gelukkig bleek dat niet nodig. Door simpelweg een spoel met een wat hogere Rdc te kiezen, door niet te hoog te crossen en door te zorgen dat er bij het filter van de middentoner geen dB'tjes onnodig verloren gaan, bleek de response wel vlak te krijgen in de simulaties.
We hebben geen TS-parameters van de woofer en we hebben hem daarom op goed geluk in de voor handen zijnde kast van ongeveer 65 liter gestopt. De woofer doet het prima in de kast! De fc ligt op ongeveer 50 hertz en Q-factor lijkt rond 0,7 te liggen - ongeveer ideaal dus!
De middentoner laat een flinke piek zien, net boven 2 khz. Het lijkt erop dat dit door diffractie wordt veroorzaakt, maar gisteren was de tijd er niet voor om dat te verifiëren. De diffractiepiek zou volgens simpele simulaties iets hoger in frequentie moeten liggen en hij zou ook wat gelijkmatiger moeten zijn, maar. Hoe het ook zij, ook deze piek blijkt bij het filteren geen probleem. Het was sowieso al de bedoeling het kantelpunt naar de tweeter betrekkelijk laag te leggen, om zo een omnipool te benaderen, dus van die piek hebben we niet veel last.
Meer volgt!
De woofer is beduidend gevoeliger dan de mid en tweeter. Dat baarde me nogal zorgen.
Dit verschil in gevoeligheid zou ondervangen kunnen worden middels een spanningsdeler op de woofer, maar dat is niet zo'n chique oplossing. Gelukkig bleek dat niet nodig. Door simpelweg een spoel met een wat hogere Rdc te kiezen, door niet te hoog te crossen en door te zorgen dat er bij het filter van de middentoner geen dB'tjes onnodig verloren gaan, bleek de response wel vlak te krijgen in de simulaties.
We hebben geen TS-parameters van de woofer en we hebben hem daarom op goed geluk in de voor handen zijnde kast van ongeveer 65 liter gestopt. De woofer doet het prima in de kast! De fc ligt op ongeveer 50 hertz en Q-factor lijkt rond 0,7 te liggen - ongeveer ideaal dus!
De middentoner laat een flinke piek zien, net boven 2 khz. Het lijkt erop dat dit door diffractie wordt veroorzaakt, maar gisteren was de tijd er niet voor om dat te verifiëren. De diffractiepiek zou volgens simpele simulaties iets hoger in frequentie moeten liggen en hij zou ook wat gelijkmatiger moeten zijn, maar. Hoe het ook zij, ook deze piek blijkt bij het filteren geen probleem. Het was sowieso al de bedoeling het kantelpunt naar de tweeter betrekkelijk laag te leggen, om zo een omnipool te benaderen, dus van die piek hebben we niet veel last.
Meer volgt!
Re: project Omnicron
Is er uit alle simulaties nou een definitief filter gekozen? En heb je genoeg componenten? 
Re: project Omnicron
Morgen ga ik kijken of ik de juiste componenten heb liggen. Mocht ik niet alle componenten hebben die ik toepas in de meest recente simulatie, dan kan ik altijd nog wat waarden verschuiven; kwestie van puzzelen
Re: project Omnicron
Kevin en ik hebben vanmiddag vrij genomen om de speakers af te krijgen. Helaas, we zijn nog steeds niet klaar - maar we zijn er wel bijna! We hebben de filteronderdelen bij elkaar gesprokkeld en de filters zijn opgebouwd. We hebben aan het eind van de middag één speaker kunnen aansluiten en snel één testmeting kunnen doen, waarna we onze sessie moesten beëindigen omdat Kevin andere verplichtingen had. Het lijkt erop dat de luidspreker werkt zoals gesimuleerd. Kevin zal later vanavond nog een aantal metingen uitvoeren en vanavond of morgen zal hij ook de andere luidspreker aansluiten.
We hebben het volgende filter ontworpen: Dat levert de onderstaande filterfuncties op: De response op ongeveer 1,5 meter ziet er dan als volgt uit (simulatie op basis van gated metingen met een tijdvenster van net iets meer dan 10 milliseconden): De response is zo vlak mogelijk gemaakt. Het dipje bij 2,5 khz zien we alleen on-axis terug. Het oplopen van het hoog komt door de tweeter. Dit wordt enigszins gecompenseerd met de spoel en weerstand die voor de tweeter geplaatst zijn. Door die weerstand iets groter te maken, kan het oplopen verminderd worden. Echter, het oplopen zie je hoofdzakelijk on-axis. Op 15 graden loopt het hoog met het huidige filter nagenoeg vlak door tot in het tophoog.
Opvallend is dat de impedantie erg laag is. De drivers hebben elk een impedantie van 4 ohm. De dip net boven 1 khz komt doordat ik de response van de mid daar wat laat opslingeren. Dat doe ik om zo min mogelijk van de gevoeligheid weg te gooien (zie mijn eerdere post op deze pagina met een afbeelding waarin je het verschil in gevoeligheid tussen de woofer en de mid en tweeter ziet).
Ik heb er voor gezorgd dat ook de fases rond de wisselfrequenties netjes over elkaar lopen: Door de fases netjes te laten overlappen, zorg je ervoor dat de afstraallobbe recht naar voren wijst, waardoor de klank zo min mogelijk verandert als je je oren omhoog of omlaag brengt ten opzichte van de luisteras.
Om te zien hoe de woofer zich in het laag gedraagt, zie hieronder de simulatie waarbij we de frequentieresponse van de dichtbijmeting van de woofer hebben genomen (microfoon op ongeveer een centimeter van de stofkap, geen gating). Hierbij nemen we de minimum-fase response van de driver. Deze simulatie geeft geen goed beeld van wat er gebeurt bij het crossover tussen de woofer en mid, maar je kunt wel goed zien wat er onder ongeveer 200 hertz gebeurt. Het was even spannend (en dat blijft het vanavond nog even voor Kevin), maar we hebben het gered! Ik heb zin in morgen en ben benieuwd hoe de speakers zullen klinken
.
We hebben het volgende filter ontworpen: Dat levert de onderstaande filterfuncties op: De response op ongeveer 1,5 meter ziet er dan als volgt uit (simulatie op basis van gated metingen met een tijdvenster van net iets meer dan 10 milliseconden): De response is zo vlak mogelijk gemaakt. Het dipje bij 2,5 khz zien we alleen on-axis terug. Het oplopen van het hoog komt door de tweeter. Dit wordt enigszins gecompenseerd met de spoel en weerstand die voor de tweeter geplaatst zijn. Door die weerstand iets groter te maken, kan het oplopen verminderd worden. Echter, het oplopen zie je hoofdzakelijk on-axis. Op 15 graden loopt het hoog met het huidige filter nagenoeg vlak door tot in het tophoog.
Opvallend is dat de impedantie erg laag is. De drivers hebben elk een impedantie van 4 ohm. De dip net boven 1 khz komt doordat ik de response van de mid daar wat laat opslingeren. Dat doe ik om zo min mogelijk van de gevoeligheid weg te gooien (zie mijn eerdere post op deze pagina met een afbeelding waarin je het verschil in gevoeligheid tussen de woofer en de mid en tweeter ziet).
Ik heb er voor gezorgd dat ook de fases rond de wisselfrequenties netjes over elkaar lopen: Door de fases netjes te laten overlappen, zorg je ervoor dat de afstraallobbe recht naar voren wijst, waardoor de klank zo min mogelijk verandert als je je oren omhoog of omlaag brengt ten opzichte van de luisteras.
Om te zien hoe de woofer zich in het laag gedraagt, zie hieronder de simulatie waarbij we de frequentieresponse van de dichtbijmeting van de woofer hebben genomen (microfoon op ongeveer een centimeter van de stofkap, geen gating). Hierbij nemen we de minimum-fase response van de driver. Deze simulatie geeft geen goed beeld van wat er gebeurt bij het crossover tussen de woofer en mid, maar je kunt wel goed zien wat er onder ongeveer 200 hertz gebeurt. Het was even spannend (en dat blijft het vanavond nog even voor Kevin), maar we hebben het gered! Ik heb zin in morgen en ben benieuwd hoe de speakers zullen klinken
Re: project Omnicron
Netjes ingericht voor zo'n spoedgeval! Vooral de fase-overlap is goed gelukt. Die lage impedantie, alla. Succes morgen met de beproeving!
Re: project Omnicron
Bedankt Mark. Zeker gezien de tijdsdruk ben ik er zelf ook wel tevreden overmarkbakk schreef:Netjes ingericht voor zo'n spoedgeval! Vooral de fase-overlap is goed gelukt. Die lage impedantie, alla. Succes morgen met de beproeving!
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: project Omnicron
Ze hebben gespeeld, maar helaas met een fout in het filter (in beide filters was dezelfde weerstand defect). We hadden eigenlijk net een paar uur extra moeten hebben, dan hadden we de fout vóór de luisterdag kunnen vaststellen en eenvoudig kunnen verhelpen, maar helaas.
Hoe het ook zij, de fout veroorzaakte een piekje van ongeveer 2.5 dB bij 6 khz en zorgde voor een flinke afval in het topoctaaf. Om eerlijk te zijn klonken ze ondanks deze fout lang niet verkeerd in mijn oren. De imaging was heel scherp (mits je op de sweetspot zat, uiteraard
) en tonaal klonken ze ondanks die piek best vriendelijk in mijn beleving. Die piek bij 6k is me zaterdag dan ook niet opgevallen, al had ik wel het idee dat het tophoog wat terughoudend klonk. In het laag ging het echter duidelijk mis. Daar was het een rommeltje, maar waarschijnlijk lag dat primair aan de ruimte. De andere luidsprekers die er gedemonstreerd werden klonken in het laag m.i. niet veel beter.
Maar misschien ben ik de verkeerde persoon om je te vertellen hoe ze klonken. Wellicht kan iemand die wat minder persoonlijk betrokken is inspringen.
Hoe het ook zij, de fout veroorzaakte een piekje van ongeveer 2.5 dB bij 6 khz en zorgde voor een flinke afval in het topoctaaf. Om eerlijk te zijn klonken ze ondanks deze fout lang niet verkeerd in mijn oren. De imaging was heel scherp (mits je op de sweetspot zat, uiteraard
Maar misschien ben ik de verkeerde persoon om je te vertellen hoe ze klonken. Wellicht kan iemand die wat minder persoonlijk betrokken is inspringen.
Re: project Omnicron
Ik heb gisteravond de Omnicrons beluisterd bij Dioot thuis. Afgelopen zaterdag had ik ze al gehoord bij de luisterdag (en 's ochtends zelfs nog even geholpen met de laatste loodjes), maar toen zat er dus nog een defect in het filter. Dat was nu opgelost en de response was mooi vlak. Ook waren die vier 8" subjes van Dioot ingezet onder 100 Hz zodat het laag mooi strak was en de 10" Vifa's van de Omnicron uit hun neus stonden te vreten.
De speakers stonden symmetrisch opgesteld, op ca. 70 cm van de zijwanden en ca. 1 m van de achterwand. Vooraf was de verwachting dat zo'n breed afstralende speaker niet zo goed zou werken in zo'n opstelling, maar dat viel mee! Een symmetrische opstelling is bij de Omnicron wel een must.
Het stereobeeld was prima, niet zo scherp als bijv. bij de Olympus van Martijn M of El Cuerno van Bertor, maar ondanks de sterke zijwandreflecties werd het stereobeeld niet overmatig opgeblazen of versmeerd. Je luistert wel iets minder diep 'in de opname' dan bij zo'n bundelende speaker. Het geluid kwam wel prima los van de speakers en ik hoefde niet echt te wennen aan de klank. Je loopt binnen en het klinkt direct prima en in balans. De Qsound effecten op 'Amused to death' van Roger Waters werkten niet zo goed als op een meer bundelende speaker, de plaatsing van de piano rechts naast de speakers was een beetje ambigu en het onweer niet 'enveloping' zoals ik gewend ben, het bleef echt voor je rond de speakers hangen.
Dan de klank. Het hoog was een tikje te soft maar een stuk beter dan op de luisterdag. Het lage middengebied (100-300 Hz) was net iets teveel aanwezig. Het filter kan dus nog een klein beetje fine-tuning gebruiken. De speakers klonken aangenaam maar een tikje laid-back. In vergelijking met echte CD-speakers zoals een goede dipool of cardioide, was wel te merken dat het timbre een tikje doffer werd door de licht toenemende bundeling op hogere frequenties icm het brede afstraalgedrag en de nabije zijwanden. Op relatief korte signalen zoals percussie (bekkens e.d.) was het allemaal prima in balans, maar op sommige stemmen of bijv. de gitaar van Stevie Ray Vaughan was het toch een tikje te dof. Wat moeilijker werk, zoals de piano van Rick Wakeman, was prima aan te horen zonder dat het hard of vermoeiend werd. De Holberg suite van Grieg was erg aangenaam om aan te horen, klassiek klinkt toch erg prettig op deze speakers!
Aan het eind hebben we met behulp van EQ nog wat met de balans gespeeld (0,5 dB eraf tussen 100 en 300 Hz en 1 dB erbij boven 6 kHz) wat het allemaal wat sprankelender en luchtiger maakte. Wie weet komt er dus nog een laatste filter-tweak aan?
Al met al een interessante, allround 'easy listening' speaker en voor ons clubje doe-het-zelvers uit Enschede het laatste experiment in een reeks CD-speakers: van dipolen naar cardioides naar omnidirectioneel!
De speakers stonden symmetrisch opgesteld, op ca. 70 cm van de zijwanden en ca. 1 m van de achterwand. Vooraf was de verwachting dat zo'n breed afstralende speaker niet zo goed zou werken in zo'n opstelling, maar dat viel mee! Een symmetrische opstelling is bij de Omnicron wel een must.
Het stereobeeld was prima, niet zo scherp als bijv. bij de Olympus van Martijn M of El Cuerno van Bertor, maar ondanks de sterke zijwandreflecties werd het stereobeeld niet overmatig opgeblazen of versmeerd. Je luistert wel iets minder diep 'in de opname' dan bij zo'n bundelende speaker. Het geluid kwam wel prima los van de speakers en ik hoefde niet echt te wennen aan de klank. Je loopt binnen en het klinkt direct prima en in balans. De Qsound effecten op 'Amused to death' van Roger Waters werkten niet zo goed als op een meer bundelende speaker, de plaatsing van de piano rechts naast de speakers was een beetje ambigu en het onweer niet 'enveloping' zoals ik gewend ben, het bleef echt voor je rond de speakers hangen.
Dan de klank. Het hoog was een tikje te soft maar een stuk beter dan op de luisterdag. Het lage middengebied (100-300 Hz) was net iets teveel aanwezig. Het filter kan dus nog een klein beetje fine-tuning gebruiken. De speakers klonken aangenaam maar een tikje laid-back. In vergelijking met echte CD-speakers zoals een goede dipool of cardioide, was wel te merken dat het timbre een tikje doffer werd door de licht toenemende bundeling op hogere frequenties icm het brede afstraalgedrag en de nabije zijwanden. Op relatief korte signalen zoals percussie (bekkens e.d.) was het allemaal prima in balans, maar op sommige stemmen of bijv. de gitaar van Stevie Ray Vaughan was het toch een tikje te dof. Wat moeilijker werk, zoals de piano van Rick Wakeman, was prima aan te horen zonder dat het hard of vermoeiend werd. De Holberg suite van Grieg was erg aangenaam om aan te horen, klassiek klinkt toch erg prettig op deze speakers!
Aan het eind hebben we met behulp van EQ nog wat met de balans gespeeld (0,5 dB eraf tussen 100 en 300 Hz en 1 dB erbij boven 6 kHz) wat het allemaal wat sprankelender en luchtiger maakte. Wie weet komt er dus nog een laatste filter-tweak aan?
Al met al een interessante, allround 'easy listening' speaker en voor ons clubje doe-het-zelvers uit Enschede het laatste experiment in een reeks CD-speakers: van dipolen naar cardioides naar omnidirectioneel!
Re: project Omnicron
Interessant verhaal, Ronkel. En dan te bedenken dat ik de speakers zelf nog niet eens heb kunnen beluisteren met het correct functionerende filter; ik ben zeer benieuwd!
Re: project Omnicron
Mogelijk een optie om ze in Breda dan nog een keer te horen?
Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.
Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.
Re: project Omnicron
Take 2 zeg maar
. Indien vervoer geregeld kan worden, lijkt mij dat een prima idee. Henkjan, neem jij je NCore weer mee? 
Re: project Omnicron
Woensdag ben ik ook bij Dioot wezen luisteren naar Omnicron met een werkend filter. Dit klonk boven verwachting goed. Met nog wat fijnafstemming is dit echt helemaal af
. Geslaagd project
.
Re: project Omnicron
Take 2 staat in de planning; Dioot neemt de speakers mee naar de luisterdag in Breda van komende zaterdag! Na de luisterdag in Enschede heb ikzelf de speakers één keer kunnen beluisteren bij Dioot. Op basis van luisterervaringen is het filter in de simulaties nog een klein beetje aangepast. Zaterdag zullen de andere onderdelen ter plekke moeten worden ingesoldeerd
.
