foto's van zelfbouw CD speler (van CDROM) en DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
cornelis

foto's van zelfbouw CD speler (van CDROM) en DAC

Bericht door cornelis »

Hier zijn wat foto's van de speler en de dac. Het CD-ROM-loopwerk en de kast heb ik beplakt met bitumen. Om trillingen zoveel mogelijk te elimineren, heb ik het loopwerk bevestigd met rubberen tules en hobby-rubber. Tussen de voorkant van de CD-ROM en frontplaat heb ik ook hobby-rubber gelijmd, zodat er geen direct contact met de kast is. Het printje op de achtergrond is een netfiltertje.
groeten kees Huizinga
Bijlagen
IMG_2296.JPG
IMG_2290.JPG
IMG_2308.JPG
IMG_2299.JPG
IMG_2301.JPG
IMG_2292.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jij stiekemerd! nou ben je als eerste klaar! en ik maar bouwen en berichtjes schrijven. ik vond het al zo vreemd, er zijn iets van 10 CD rom controllers besteld en vrijwel niemand schrijft erover.
Mooi stukje werk trouwens, mijn komplimenten.

Ik ga maar eens experimenteren met SP/DIF op 5 volt in de dac te sturen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mischien is het ook verstandig om de titel wat aan te passen, zo is het niet echt duidelijk waar het over gaat.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Mischien is het ook verstandig om de titel wat aan te passen, zo is het niet echt duidelijk waar het over gaat.
zo beter?
cornelis

foto's van zelfbouw CD speler (van CDROM

Bericht door cornelis »

Hier een berichtje voor al degenen die, zoals Ray merkte aan de weinige reacties, niet erg opschieten met de bouw van de Hongkong dac en CD-ROM speler . Mijn vorige speler was een Marantz CD63MKll KI. Een goede speler indertijd, vooral toen ik er het een en ander aan gemodificeerd had. Uitgangselco's verwijderd, mute-transistors eruit geknipt, HDAM-schakeling overbrugd, IC's vervangen door LM 4562.Direct uit de doos klonk de Hongkong dac ongeveer gelijkwaardig. De bas een beetje strakker misschien.Allereest heb ik het buizentrapje gemaakt met de 6H6P.Dit klonk echt vele klassen beter dan ik met de Marantz gewend was. Vooral de bas is veel gedetailleerder geworden .Ook het hoog is doorzichtiger dan daarvoor. Daarbij is het geheel dynamischer. Cd's die hiervoor niet echt aangenaam klonken, worden nu het beluisteren waard. Direct heb ik de modificaties, zoals voorgesteld door Lucasz Fikus, uitgevoerd.(Oscon elco's,polypropyleen c-tjes)Of dit veel verbeterd heeft, weet ik niet goed, omdat ik daarvoor te kort naar het origineel geluisterd heb. Korte tijd hierop begaf mijn Marantz het en had ik een nieuw loopwerk nodig. Het CD-Rom-speler-project lag toen voor de hand. Allereerst alles op een plank gebouwd. Dat viel behoorlijk tegen. Het loopwerk was best lawaaiig en trilde behoorlijk bij sommige cd's. Toch heb ik doorgezet en het geheel in een kastje van een oud cassettedeck gebouwd. Het geheel is nu vergelijkbaar met een "normale'speler. Vergelijken met de Marantz-speler is helaas onmogelijk. Wel valt me op dat de ruis toch wel wat sterker is, maar dan alleen als je de volumeknop geheel opendraait. Waarschijnlijk heeft dat met het ontbreken van bepaalde schakeingen op zo'n CD-Rom-speler te maken. Het gekke is wel dat als ik de speler loskoppel van de dac de ruis gelijk blijft. Dit zou dus wijzen op ruis uit de buizenuitgangstrap, maar zodra ik een goedkoop dvd-spelertje op de dac aansluit, is de ruis goeddeeels verdwenen. Wie kan dit verklaren? Al met al was het een leuk project met een voor mij spectaculaire verbetering. Misschien dat dit berichtje anderen stimuleert om ook hun dac's en cd-spelers af te maken.
Groeten kees Huizinga
ray5150

Bericht door ray5150 »

nou het ziet er keurig uit hoor, ik heb alleen een opmerking over die trafo van de DAC die op zijn kant staat. 's niet echt veilig niet zo. als je met service bezig bent en er staat spanning op, oei. dat doet au.
Hij kan toch gewoon op een stukje gaatjesprint? wel glasvezel versterkte nemen en geen pertinax want dat verkruimelt en verzwakt als je de sporen rondom de 230 volt geleiders wegfreest.

Ik heb ook het vermoeden dat de spoelen van de trafo nu staan in te stralen op de DAC voeding.

die schakelaars zijn zeker zelfterugverende? vraag me af waarom je geen drukknoppen hebt genomen. er is ontzettend veel te krijgen her en der.

Over de ruis kan ik niet zoveel zeggen, wel opvallend dat als je een externe speler aansluit dan de ruis weg is, dat is vreemd.
kan wel zeggen dat de algehele routing wel van invloed is op de ruis en brom.
Probeer om audiosignaal kabels zo kort mogelijk te houden en zo ver mogelijk van netspanningsleidingen.
Zie dat je wel een hoop kabels getwist hebt, dat is wel goed
Bedenk me net dat je ook nog eens kan experimenteren met de TTL naar S/P-DIF converter. is de ruis zowel met als zonder? de externe speler gooit er vermoedelijk maar 0.5 volt uit

Kom op jongens! geef eens wat (positief) commentaar op die man zijn werk. :wink:
cornelis

Bericht door cornelis »

De ruis is er ook met het S/PDIF printje. Zelf heb ik het vermoeden, dat het met het ontbreken van een mute-schakeling te maken heeft. Het trafootje zit inderdaad niet bepaald sevice-vriendelijk. Goed om daar wat aan te doen. De uitgang van de CD-Rom is erg kort en ver weg van spanningvoerende delen .De schakelaars zag ik bij Dick Best en zijn zeer solide.Nog even op de ruis terugkomend, daar moeten anderen, die met deze combinatie bezig zijn, waarschijnlijk toch ook tegen aan lopen. Van brom is geen sprake.
groeten Kees
BertDB

Re: foto's van zelfbouw CD speler (van CDROM) en DAC

Bericht door BertDB »

om even dit oude topic terug naar boven te halen.

Ik heb inderdaad ook last van de ruis met de HK dac.
Gelijk welke cdrom player ik eraan hang, ruis gegarandeerd.

Wél moet ik zeggen dat ik (nog) géén TTL -> spdif converter ingebouwd heb (kan het écht daaraan liggen ? :-# ), en dat ik rechtstreeks van de DAC het analoog signaal afneem ipv eerst door de opamp te laten versterken.

Bert
ray5150

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
om even dit oude topic terug naar boven te halen.

Ik heb inderdaad ook last van de ruis met de HK dac.
Gelijk welke cdrom player ik eraan hang, ruis gegarandeerd.

Wél moet ik zeggen dat ik (nog) géén TTL -> spdif converter ingebouwd heb (kan het écht daaraan liggen ? :-# ), en dat ik rechtstreeks van de DAC het analoog signaal afneem ipv eerst door de opamp te laten versterken.

Bert
Mischien toch maar eens proberen, kosten zijn minimaal.
Ik neem aan dat de DAC en het loopwerk gescheiden voedingen hebben? lijkt me stug dat het daaraan ligt...
Waar staat hij dan op aangesloten, mischien een impedantie probleem?
BertDB

Bericht door BertDB »

Een impedantieprobleem is inderdaad het mogelijke probleem.
Dan toch maar even een schakeling bouwen met wat exor poorten, pulstransfootje en wat weerstandjes.. :mrgreen:
Op hoop van zegen.
Uiteindelijk is de kans groot dat het daaraan ligt. De ruis is echt goed waarneembaar en ik kan me moeilijk voorstellen dat de ic's van de HK dac, waar ik in andere dac's ook al naar volle tevredenheid met gewerkt heb, plots zoveel ruisen .. ;)

Bert
ray5150

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
een schakeling bouwen met wat exor poorten, pulstransfootje en wat weerstandjes.. :mrgreen:
Ik heb deze gebruikt:
p85-f6.gif
hardy

Bericht door hardy »

Hallo !

De ruis komt inderdaad vanuit de dac, als er geen ingangssignaal aanwezig is bij het inschakelen.
Ik gebruik de dac stand-alone achter mijn hifidelio met coax en, omschakebaar, met de optische ingang aan mijn digitale kabelonvanger.
Het was mij al eens vaker opgevallen dat er een behoorlijke ruis te horen was zolang mijn speler nog geen geluid aan het afspelen was, de speler staat dan al wel aan.
Nadat ik de playtoets indruk, is en blijft de ruis weg, ook wanneer ik de speler daarna weer afkoppel.
Datzelfde gebeurt ook als ik de optische ingang gebruik, misschien kunnen jullie hier wat mee.

Groeten Hardy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je die ruis hinderlijk vindt, overweeg dan om het signaal dat voor de aansturing van de mute-transistor is bedoeld te gebruiken voor het aansturen van een klein reed-relaisje voor de muting.

Dat heb ik destijds ook zo gedaan bij het modificeren van een M-Audio Superdac. Die gaf weliswaar geen ruis in std-by maar wel klikken als ie daar uit kwam.
BertDB

Bericht door BertDB »

het probleem situeert zich wel enigzinds ergens anders bij mij. Zoals ray vermeldde wss een onaangepaste impedantie.
Ik heb altijd ruis, ook tijdens muziek.. :shock:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

xbake schreef:
Ik heb altijd ruis, ook tijdens muziek.. :shock:
Ok, dat duidt wel op een ernstige fout dan. Uit de cinch plugjes mag geen extra ruiskomen bij afspelen.

Als die ruis in het digitale gedeelte zit is dat een naar soort van gepruttel/geratel. Is het gewone ruis dan zit het toch in het analoge gedeelte: Koppeling naar de buistrap, voeding, referentie van DAC-chip of een lokaal aardprobleem.
BertDB

Bericht door BertDB »

het is gewoon witte ruis.
Geen tikjes als je dat bedoelt van het digitale deel.
Aardfout zou brom geven.
mss moet ik er de opamp maar weer even tussenzetten ook.

ik houd jullie op de hoogte
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kees,

Met alle respect, maar zou je niet alle aansluitingen die een DC spanning >80V en alle aansluitingen waar 220V AC op staat voorzien van krimpkous? Hou je daarnaast ook de minimale kruipafstanden in de gaten? Als ik dergelijke bouwprojecten zie dan krijg is spontaan kriebels omdat de veiligheidseisen mbt. electronische apparatuur vaak met voeten worden getreden.

Dit is overigens geheel in je eigen belang, één verkeerde aanraking in 't interieur kan verstrekkende gevolgen hebben, om over 't potentiële brandgevaar en dus 't risico voor je huisgenoten nog maar niet te spreken. Dat je knutselt met elektronica is prima, maar respecteer aub. wel de veiligheidseisen.

http://www.elektor.nl/service/zelfbouw- ... 5243.lynkx

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
hardy

Bericht door hardy »

Is ook op te lossen door het aanbrengen van 2 symetrisch aan te sluiten brandblussers :wink: :wink: !

Is natuurlijk wel een serieuse zaak om in de gaten te houden !!! :shock:

Hardy
Bijlagen
cd-speler.JPG
Plaats reactie