Accu schroefmachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Accu schroefmachine

Bericht door sevenup »

Ik heb laatst heel wat tuinhout (planken/balken) moeten schroeven en heb eens gek gedaan en deze schroeven gekocht.

http://apps.fischer.de/poc/default.aspx ... EKAT-HK-NL

Werkt super. Zelf voorborend, zelf ruimend, zelf verzinkend en gaat heel soepeltjes het hout in. Nergens gespleten hout meer en in 1 keer klaar. Is wel een stukje duurder, maar het gemak maakt het dubbel en dwars waard.
Bijlagen
schroef.jpg
schroef.jpg (17.53 KiB) 1780 keer bekeken
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

sevenup schreef:
tuinhout (planken/balken)
Tuinhout? dus geen hardhout?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Accu schroefmachine

Bericht door sevenup »

MechanicalAnimal schreef:
sevenup schreef:
tuinhout (planken/balken)
Tuinhout? dus geen hardhout?
idd
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Accu schroefmachine

Bericht door ray5150 »

Dan zal dat dus geïmpregneerd (groen) vuren zijn ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Accu schroefmachine

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
Dan zal dat dus geïmpregneerd (groen) vuren zijn ?
Vuren en douglas
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Accu schroefmachine

Bericht door EppeRRR »

sevenup schreef:
Ik heb laatst heel wat tuinhout (planken/balken) moeten schroeven en heb eens gek gedaan en deze schroeven gekocht.

http://apps.fischer.de/poc/default.aspx ... EKAT-HK-NL

Werkt super. Zelf voorborend, zelf ruimend, zelf verzinkend en gaat heel soepeltjes het hout in. Nergens gespleten hout meer en in 1 keer klaar. Is wel een stukje duurder, maar het gemak maakt het dubbel en dwars waard.

Heb met verschillende merken gewerkt, maar die 'luxe' schroeven werken super inderdaad :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Shadow »

Even on topic;
hd18-dd.jpg
Absolute beulen, gebruikten we in de vliegtuigbouw ook, je hebt gewoon geen boormachine met snoer meer nodig :rock:
Let wel op dat de HD versies nog een beetje gepeperder zijn, niet alleen qua prijs :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

Milwaukee.....

tegenwoordig ook wel Milkyway genoemd...... :-# schijnt dat de kwaliteit drastisch naar beneden is gegaan sinds dat spul niet meer in USA maar in één of ander rijstland gefabriceert wordt. Let wel: zoals ik dat lees op de diverse houtbewerkingsfora waar ik nog wel eens rondneus :wink:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Shadow »

MechanicalAnimal schreef:
Milwaukee.....

tegenwoordig ook wel Milkyway genoemd...... :-# schijnt dat de kwaliteit drastisch naar beneden is gegaan sinds dat spul niet meer in USA maar in één of ander rijstland gefabriceert wordt. Let wel: zoals ik dat lees op de diverse houtbewerkingsfora waar ik nog wel eens rondneus :wink:
Heb het ook gelezen, maar als ik m'n accutol openschroef en er ergens "China" op staat, flip ik niet, de gemiddelde Amerikaan wel blijkbaar...
Wel een slechte zaak om je productiekosten te halveren en tegelijk je prijzen boven het gemiddelde van een prof-tol te houden...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Pjotr »

Wat maakt het nu uit of dat door Amerikaanse, Engelse of Aziatische slaven in elkaar gezet wordt? Juist de Amerikaanse en Engelse zijn notoir berucht om hun half werk! :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

In dit geval blijkbaar niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Pjotr »

Krijg sterk de indruk dat veel van de van oudsher profi merken die zich op de hobbymarkt storten niet meer zijn wat ze waren. Festo en DeWalt b.v. zijn ook lang niet meer de kwaliteit als die van 20 jaar terug.

Profi merken als Fein en Mafell b.v. lijden daar gelukkig nog niet onder maar die vind je dan ook niet in de hobbyhandel. En daar betaal je ook behoorlijk voor.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

Zekers waar!

ik heb sinds kort een Mafell MT55cc cirkelzaag, maar ook een Festool Domino XL. Binnenkort maar eens mee aan de slag, Elk weekend komt er wel weer wat tussen :(

Vooral de accutollen van festool die schijnen een stuk minder te zijn, wel jammer, want Festool kon/kan leunen op een onderscheidende bouwkwaliteit en het werken in systeem, gaan ze daaraan morrelen dan ben ik bang dat ze flink van de troon gestoten gaan worden/zijn
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Accu schroefmachine

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Krijg sterk de indruk dat veel van de van oudsher profi merken die zich op de hobbymarkt storten niet meer zijn wat ze waren. Festo en DeWalt b.v. zijn ook lang niet meer de kwaliteit als die van 20 jaar terug.
In het verleden veel gereedschap van Metabo gekocht, dat was destijds ook wat degelijker dan het gemiddelde huis-, tuin- en keukengereedschap. Maar dat is ook verleden tijd.

Ik denk dat dergelijke merken ooit trotse familiebedrijven waren maar inmiddels zijn opgegaan in grote concerns voor wie maximale winst de enige drijfveer is. Eigenlijk weinig verschil met roemruchte hifi-merken die worden opgekocht door concerns als de Harman-groep en dergelijke. Alhoewel je het misschien slechter kan treffen dan met een product uit de Harman stal.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Leon »

Vergeet niet dat de prijzen van elektrisch gereedschap (met name in de hobby markt) in de laatste 20 jaar ook dramatisch gedaald zijn. Combineer dat met in veel gevallen zwaarder gebruik en je snapt waarschijnlijk dat ergens een probleem moet gaan opduiken. Als je kijkt naar professioneel gereedschap is de daling veel kleiner, en liggen de prijzen veel meer in lijn met wat 20 jaar geleden ook betaald werd voor goed gereedschap. Alleen vinden veel mensen het belachelijk meer dan 300 euro uit te moeten geven voor een boormachine, als er voor 30 euro ook een bij de bouwmarkt ligt die min of meer werkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Pjotr »

Lang geleden was er eigenlijk weinig elektrisch gereedschap specifiek voor de hobbymarkt en was er een veel striktere scheiding. Alleen B&D, Skill, en Bosch een beetje, richtten zich specifiek op de d.h.z.-er.

Wat Richard aangeeft is denk ik ook een belangrijke factor, ook in de profi hoek. Dat zag je b.v. aan Weller nadat dat door de Cooper Group werd overgenomen. Het ijzer op de stiften kon wel met de helft minder en het begon klachten te regenen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

Leon schreef:
Vergeet niet dat de prijzen van elektrisch gereedschap (met name in de hobby markt) in de laatste 20 jaar ook dramatisch gedaald zijn. Combineer dat met in veel gevallen zwaarder gebruik en je snapt waarschijnlijk dat ergens een probleem moet gaan opduiken. Als je kijkt naar professioneel gereedschap is de daling veel kleiner, en liggen de prijzen veel meer in lijn met wat 20 jaar geleden ook betaald werd voor goed gereedschap. Alleen vinden veel mensen het belachelijk meer dan 300 euro uit te moeten geven voor een boormachine, als er voor 30 euro ook een bij de bouwmarkt ligt die min of meer werkt.
probleem is meer dat zelfs bij de tools waar je dus nu nog steeds dik de hoofdprijs voor betaald een kwaliteitsdaling ziet :(
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
Vooral de accutollen van festool die schijnen een stuk minder te zijn
Wie zegt dat?
Ik ben absoluut geen Festool fanboy, maar ik kan een goed stukje gereedschap wel waarderen/herkennen. Die accutollen zijn gewoon hartstikke goed, zeker als je set hebt met de haakse en de excentrische kop. Duur zijn ze wel ja, maar een aparte haakse tol is ook niet bepaald gratis.
Wat ik oa fijn vind aan de Festool tollen, is dat ze op de een of andere manier minder koppel overbrengen op je pols dan veel andere tollen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Pjotr »

Denk dat ie gewoon goed in de hand ligt. Niemand beweert dat Festool niet goed zou zijn maar m.i. rechtvaardigt de tegenwoordige kwaliteit niet meer het prijskaartje. Zeker niet als je vergelijkt met de duurdere versies van Makita, Metabo etc. Maar goed je schaft aan waar je lekker mee werkt.

Tijdje terug was hier de huisschilder bezig. Festool kar vol met Festool spullen. Toen ik hem belangstellend vroeg wat ie van Festool vond klaagde hij ook al dat het niet meer was wat het ooit was en wat hem betrof lang niet zo degelijk meer. Volgende keer ging ie naar wat anders op zoek.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Vooral de accutollen van festool die schijnen een stuk minder te zijn
Wie zegt dat?
dont shoot the messenger!

ik heb me suf gelezen mbt gereedschapsreviews en las op diverse fora en in testen (US, UK AUS, EU) dat de festoolkwaliteit van vroegah bij steeds meer producten achterwege blijft. Neemt niet weg dat ik inmiddels een Festool Domino XL (ipv een mafell Duo of Lamello classic) heb maar voor de handcirkelzaag toch echt gekozen heb voor Mafell.
Zelfs van de klassiekers, bijv de OF1010, lees ik dat nieuwe modellen kwaliteit minder zijn dan de eerdere versies.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Accu schroefmachine

Bericht door ray5150 »

Mag ik vragen waar die verminderde kwaliteit zich dan in uit ?
(gewoon nieuwsgierig, heb zelf niks van Festo, alleen Bosch en Metabo.)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Accu schroefmachine

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Mag ik vragen waar die verminderde kwaliteit zich dan in uit ?
(gewoon nieuwsgierig, heb zelf niks van Festo, alleen Bosch en Metabo.)
Een gammel gevoel in de hand, standaard geleverd met slechte of te lichte oplaadbare batterijen, veel plastic in plaats van metaal en het daardoor snel afbreken van kleine onderdelen. Bijvoorbeeld een boormachine met een metalen 'versnellingsbak' kan langduriger en zwaarder belast worden dan zijn plastic opvolger die maar moeilijk zijn warmte kwijt kan.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MarcoSQ »

Ik kan niet beoordelen of er een kwaliteitsvermindering is geweest bij Festo(ol), aangezien ik de machines voor zeg 2009 niet ken. Ik kan het me wel voorstellen.
Na die tijd heb ik een aardige verzameling opgebouwd en behoorlijk gebruikt/mishandeld.
Bij genoemde OF1010 bovenfrees zit 'gammel gevoel' en 'plastic' wel érg ver van de waarheid iig. IK vind het de fijnste lichte frees die ik ooit in handen heb gehad. Problemen of klachten met de andere Festo machines heb ik nooit gehad (OK, tot hetbot versleten koolborstels van mn stofzuiger. Eigen schuld, had ik er maar een stofzak in moeten doen na de vorige weg te gooien :oops: :oops: :oops: :oops: :lol:. Heeft het toch een hele dag gedaan op die manier...en de nieuwe koolborstels kon ik netjes binnen drie dagen ophalen )

Maar Festo is zeker niet heilig. Ontopic, ik zou zelf ook geen Festo accutol kopen. Voornamelijk vanwege de verhouding prijs/kwaliteit, maar ook omdat ik denk dat er beteren zijn. Hitachi's of panasonics vind ik erg fijn, Makita voor de prijs/kwaliteit.Hangt er waarschijnlijk ook sterk vanaf wát je er precies mee wilt doen...
En een tijd geleden een Mafell cirkelzaag in handen gehad; ik moet eerlijk zeggen dat mijn zaag het daar tegen aflegt.

Voor de rest zeer tevreden met Festo, ik ben echt heel blij dat ik die investering ooit heb durven maken. De kwaliteit en doordachtheid,maar vooral de beschikbaarheid van écht handige accessoires maakt voor mij het verschil. En natuurlijk de superhandige koffertjes ;-)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Accu schroefmachine

Bericht door richard »

Mijn opmerking was over de teruggang in kwaliteit algemeen en met name Metabo en Makita. Niet specifiek Festool, daar heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

MechanicalAnimal schreef:
kl*te NiCd bosch-dingen....laad me de rambam en na een halve dag op de werkbank zijn ze leeg, ik heb een 12volt en 14.4volt Bosch accuboormachine, 2 accu's per boor, 2 laders en grijp constant een boor zonder prik. De standaard bouwmarkt-boormachinesetjes van rond de 100 euro zijn dit.

Ik wil dus eens een Li-Ion aacuboormachine proberen.


Wie heeft er ervaring met het segment rond de 200 euro, graag een set met 2de accu. Ik hoef geen bitjes/boortjes en andere inferieure rotzooi er gratis bij :mrgreen:

Is zo'n metabo een goed keus?

€160
http://www.boormachinestore.nl/product/ ... -accu.html

€219
http://www.boormachinestore.nl/product/ ... s-pro.html
10.8V en zit wel een haaks voorzetding op en weer die vermaledijde bitjes, doe mij maar korting :rofl:

en we hebben een hitachi met 14volt:

€189
http://www.boormachinestore.nl/product/ ... 4dsfl.html

en voor 199 euro doet Makita ook nog ff mee..

http://www.boormachinestore.nl/product/ ... 43she.html

iemand ervaring met deze, of verglijkbare types?
zo.......en nu was ik het lege-accu-debacle dus echt zat :mrgreen:

Het is een Panasonic EY7441LE2S geworden......met 2 LiIon accus een schroefbitsetje derbie.

208 euro bij Toolnation.

Ben benieuwd :rock:
Panasonic EY7441LE2S.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”