Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

Donker plexiglas van bouwplastics.nl
Maar alle eer gaat naar Kees. Zijn cnc werk is zo gruwelijk strak dat ik geen verschil voel in hoogte tussen het alu en plastic. Ik krijg er zelfs niet een velletje papier tussen! Absoluut vakwerk!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

hm, mss moet ik Kees maar even mailen. :kwijl:
Ik ben echter geen tekenwonder in tegenstelling tot jouw .. hoe lever je de tekeningen aan bij Kees ?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

BertDB schreef:
hoe lever je de tekeningen aan bij Kees ?
Haha dat is nog een discussiepuntje. Ik doe het in Sketchup maar hij heeft liever DWG of DXF dacht ik. Dus een echt CAD programma. Alleen de bekende pakketten werken niet op een mac. En ik teken nu eenmaal graag in Sketchup... :oops:
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

qcad is ook een handig programma om dxf tekeningen te maken, voor windows/mac/linux en voor maar een paar tientjes.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

hmz, dat is minder.
Ik heb momenteel m'n front en rear getekend in het tekenprogramma van Schaeffer..
Hoe is dat glas bevestigd en hoe zit je display vast aan de achterkant ? :arrow: fotootje ? :mrgreen:
.. Ik heb namelijk een grondige hekel aan lijm =; , dus als ik dat zou kunnen vermijden..
Moet sowieso eerst m'n nCore versterker maken zodat ik m'n powerknoppen mooi kan uitlijnen van de 2 behuizingen (het zal krap worden in de nCore behuizing, vandaar)
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Schitterende frontplaat zeg! Echt heel mooi. Lijkt wel een Primare versterker, eigenlijk als 2 druppels water. De knoppen vind ik persoonlijk iets minder. Van die bolhoedjes, als bij Primare, lijken mij beter te passen. Maar alle respect voor ontwerp en uitvoering!

Ik zou dit t.z.t. zelf ook wel willen een dergelijke frontplaat. Heb alleen geen idee wie deze Kees-master is dit dit gefreesd heeft.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiomanics »

Even inspringen.... Al zou je je tekening met potlood op toiletpapier aanleveren.. Als het maar wel klopt... Als je een gat van 12 rond bedoeld, maak ik het 12,0mm... als er achteraf een ledje in hoort te zitten valt ie er doorheen.. capito?
Ik moet de zaak toch meestal overtekenen... maar als je in een goede DXF kan aanleveren (en ook rekening gehouden hebt met passingen etc) dan heb ik qua ontwerpen niet heel veel te doen..
Het glaasje van dit frontje kan er gewoon ingeperst worden zonder lijm.. maar dat is geen garantie. een-honderdste kleiner en je moet 't lijmen. Schroeven? alleen met sierschroeven aan de voorzijde, anders niet..
En ja, er gaat wat mail heen en weer voor ik ga frezen.. ik kijk er toch anders tegenaan, zeg maar..ik zie dingen waar iemand anders niet aan denkt, maar het blijft: jij bedenkt 't ik maak 't.. (http://www.techgraphix.nl)
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op do 31 jan 2013, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Macsel »

Wow, mooi eindresultaat hoor!

Autocad is er sinds enkele jaren ook voor de mac hoor! Sinds 2013 ook voor het eerst stabiel en werkzaam (naam mijn idee). Kan volgens mij ook vanuit illustrator (althans ik heb eens tekst geïmporteerd in autocad). Als je precies aangeeft wat je wilt,... Misschien kan ik kijken of ik het even kan nateken in autocad..
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

bert003 schreef:
Schitterende frontplaat zeg! Echt heel mooi. Lijkt wel een Primare versterker, eigenlijk als 2 druppels water. De knoppen vind ik persoonlijk iets minder. Van die bolhoedjes, als bij Primare, lijken mij beter te passen.
Deze lijkt er inderdaad wel op.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

BertDB schreef:
Hoe is dat glas bevestigd en hoe zit je display vast aan de achterkant ?

Dankzij het strakke freeswerk kan ik het er gewoon inklemmen. Geen lijm dus. Zit er zo strak in dat het er bijna niet uit kan.
BertDB schreef:
Ik heb namelijk een grondige hekel aan lijm
Same here.
bert003 schreef:
Lijkt wel een Primare versterker
[/quote]
:oops:
1.jpg
bert003 schreef:
De knoppen vind ik persoonlijk iets minder.
Dat mag. Dit was weer eens wat anders en zo word het toch een echte Vinculum! Ik heb deze knoppen eigenlijk niet gezien in een commercieel ontwerp. Misschien met een reden...

edit: Knuisje, je was me net voor!
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 01 feb 2013, 6:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

audiomanics schreef:
Even inspringen.... Al zou je je tekening met potlood op toiletpapier aanleveren.. Als het maar wel klopt... Als je een gat van 12 rond bedoeld, maak ik het 12,0mm... als er achteraf een ledje in hoort te zitten valt ie er doorheen.. capito?
Ik moet de zaak toch meestal overtekenen... maar als je in een goede DXF kan aanleveren (en ook rekening gehouden hebt met passingen etc) dan heb ik qua ontwerpen niet heel veel te doen..
Het glaasje van dit frontje kan er gewoon ingeperst worden zonder lijm.. maar dat is geen garantie. een-honderdste kleiner en je moet 't lijmen. Schroeven? alleen met sierschroeven aan de voorzijde, anders niet..
En ja, er gaat wat mail heen en weer voor ik ga frezen.. ik kijk er toch anders tegenaan, zeg maar..ik zie dingen waar iemand anders niet aan denkt, maar het blijft: jij bedenkt 't ik maak 't.. (http://www.techgraphix.nl)
Kees
I get it ! :sure:

Ik heb geen fundamenteel probleem met lijmen. Wel met een display tegen een metalen front lijmen met een lijmpistool en lijm die (te) snel lost .. :wink:
Zal het eens bekijken Kees. Ik heb m'n fronttekening ready. Maar zo'n glaasje heb ik niet. Kan dat bij jou bekomen worden met inpersen erbij (heb er gewoon de tools niet voor..).

Hoe bevestig je dan het display zelf aan het glaasje/front eigenlijk ?

Anyway, zal nog wel even duren.. eerst de nCore :rock:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiomanics »

BertDB schreef:
Maar zo'n glaasje heb ik niet. Kan dat bij jou bekomen worden met inpersen erbij (heb er gewoon de tools niet voor..)
Nee, misschien heeft Ardon nog een stukje over want ik heb de hele zaak teruggestuurd.. (ik heb heel wat materiaal maar kan niet alles op mijn hobbykamertje opslaan... er staan ook nog wat apparaten namelijk)
Voor het inpersen heb je geen gereedschap nodig: een tafel en twee duimen is voldoende..eventueel een plankje hout en een hamertje..(te strak en het barst.. )

@Macsel.. dat frontje van jou:
Afbeelding
3D-printen ziet er niet heel geweldig uit. en dat materiaal kun je ook niet goed gladschuren/polijsten.. Afhankelijk van hoe dik het is(max 25mm) durf ik de uitdaging wel aan in corian voor 98 ex. (knop apart)
Kun je spiegelglad polijsten en ook makkelijk kleuren.

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op vr 01 feb 2013, 0:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door rjmulder »

Kan zo de winkel in bij het allerhoogste segment :D
Zier er echt wel mooi uit zo :goeie:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

Ik heb nog wel wat over maar de kosten van opsturen zijn bijna hoger dan nieuw bestellen bij bouwplastics.nl
Voor 1 euro zagen ze precies dat stukje op maat wat jij nodig hebt. Je betaald dus niet voor een grote plaat waar je maar 1% van gebruikt.
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Macsel »

Dit weekend eindelijk tijd gehad om alle resterende kabels vast te zetten nadat alle aansluitmaterialen eindelijk in huis waren.
En er komt geluid uit :rock: :goeie:
Bijlagen
AF-DAC21.jpg
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hans_b »

Vinculum schreef:
Ik heb nog wel wat over maar de kosten van opsturen zijn bijna hoger dan nieuw bestellen bij bouwplastics.nl
Voor 1 euro zagen ze precies dat stukje op maat wat jij nodig hebt. Je betaald dus niet voor een grote plaat waar je maar 1% van gebruikt.
Ik heb even op http://www.bouwplastics.nl gekeken, kan je aangeven welk materiaal jij hebt gebruikt. Is het plexiglas 3mm donkerblauw transparant? Of iets anders?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Macsel »

audiomanics schreef:
@Macsel.. dat frontje van jou:
Afbeelding
3D-printen ziet er niet heel geweldig uit. en dat materiaal kun je ook niet goed gladschuren/polijsten.. Afhankelijk van hoe dik het is(max 25mm) durf ik de uitdaging wel aan in corian voor 98 ex. (knop apart) Kun je spiegelglad polijsten en ook makkelijk kleuren.

Kees
Dank voor het aanbod! Ik ben nog niet uit het ontwerp. Ik weet nog niet goed wat ik wil...
Ik ga van de week een standaard kast bestellen bij modushop met een gefreesde achterplaat. Frontplaat laat ik standaard en daar improviseer ik dan wel even wat gaten in totdat ik weet wat ik echt wil met het front.
Ik heb een 3D geprint monster gezien bij een kennis van me, dat zag er heel netjes uit.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hans_b »

Vinculum schreef:


Bedankt! Ga ik ook eens proberen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

Hans B schreef:
Vinculum schreef:


Bedankt! Ga ik ook eens proberen.
Nog wel even opletten, ik heb ook stukjes gebruikt van die jongens(restmateriaal) maar als je schuin op de display kijkt, reflecteert dat(afhankelijk van de lichtval), ik ga er nog een matte folie voor plakken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Macsel schreef:
Dit weekend eindelijk tijd gehad om alle resterende kabels vast te zetten nadat alle aansluitmaterialen eindelijk in huis waren.
En er komt geluid uit :rock: :goeie:
Goed gedaan! Dat witte oled display ziet er goed uit. De IDE kabel kun je altijd inkorten bij de middelste connector.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Vandaag eindelijk maar eens de knoop doorgehakt.
Omdat in een ander topic al duidelijk werd verwezen naar de 'kroonsteen' verbinden in m'n DAC (is tijdelijk, op die plaats komt de schakelaar namelijk), vond ik het welletjes.
Ik ging normaal wachten voor een front/back te laten maken totdat ik m'n Hypex nCore afhad en de powerknoppen kon uitlijnen, maar daarvan maak ik 2 monoblokken en dan is dat probleem ook opgelost (met 2xnCore + voeding in één zo'n kleine behuizing is dat toch iets anders ..).
Front en Back zonet besteld bij Schaeffer, verwachte levertijd tussen 4 en 8 maart !

Ik heb ervoor gekozen geen eigen materiaal aan te leveren, aangezien dat 1. trager is, en 2. er een kleurverschil zit tussen m'n volumeknop en de front van de galaxi behuizing.
Als Schaeffer de frontplaat anodiseert is dat dezelfde kleur als m'n knop :)
Frontplaat is 1mm dikker (4mm dus) zodat ik het display kan bevestigen met 4 blind holes in de achterkant van 2mm diep met nylon boutjes.. géén lijm =; :twisted:

Binnenkort updates + foto's dus !
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

Goed bezig! Schaeffer levert mooi werk. Heb het in het verleden veel gebruikt. Nu heb ik freeskees! :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

Ik heb dus nu de AFDAC 2 met een wat groter regelbereik weer op zijn plaats staan.

Dat speelt net even lekkerder. :mrgreen: :rock: :rock:

Knuisje had ook nog wat HR muziek bij zich, speelt nu dus hier errug lekkur. :lol:

De RelaiXed er tussen uit en toch ruim in geluidsniveau, die volume regeling is echt goed, het enige wat ik nu mis is het klapperen van de relais. :kwijl:

Nu bleek alleen de rotary encoder toch nog niet lekker, maar met de afstandsbediening heb je daar gen last van.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

dus de relaixed gaat vertrekken?
Plaats reactie