Een niet zo LBVS

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Yvan

Re: welke condesatoren gebruiken

Bericht door Yvan »

Ik wil de filter intern maken maar zal hem op een plaats bevestigen zodat ik er nog steeds aankan mits verwijderen van een driver. Heb ook al modellen gezien waar de filter onderaan in de speaker zit zodat je de speaker alleen maar moet omdraaien en voila daar is de filter, misschien is dat een idee?

Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, is dat je met je kabels van je drivers via de baspoort naar buiten komt en zo een beetje experimenteerd tot je zeker bent van je filter en hem daarna dan inwendig bevestigd.

In ieder geval ben ik zo ver nog niet, heb nu juist de kast in elkaar geplakt en af geschuurd nu staat de frontplaat op het programma : de drivers uit vrezen ( heb er een mal voor gemaakt) want met de wipzaag trekt het op niet veel. maar ik heb nog niet veel ervaring met dat frezen, ik probeer best eerst op een stukje mdf of dat het lukt want met die rechte kantjes wordt het een beetje oppassen
Bijlagen
naamloos.png
naamloos.png (65.21 KiB) 591 keer bekeken
Yvan

Re: Een niet zo LBVS

Bericht door Yvan »

Ok vandaag zijn we weer een stapje verder gekomen en heb ik de hds 164 drivers uit gefreesd, had een beetje vrees voor de rechte kantjes maar ik vind dat het aardig gelukt is, eerst kartonnen malletje gemaakt en dan frezen maar en ziehier het resultaat.
Bijlagen
P310113_14.56_[01].jpg
P310113_14.41_[02].jpg
P310113_14.55.jpg
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Goed gedaan! Alleen deze specifieke drivers hoef je niet te verzinken. Ze zijn speciaal ontwikkeld om op de baffle te schroeven. Desalniettemin, klasse dat je het zo gedaan hebt. Ik had me er niet aan gewaagd als het niet een ronde unit is...
Yvan

Bericht door Yvan »

Ja eigenlijk is het niet echt nodig om ze te verzinken, maar persoonlijk vind ik het wel mooi ogen en het was een goeie oefening met de frees, ik had er trouwens ook een mal voor gemaakt die op de frees past om cirkels te frezen en die werkt dus ook prima. :D
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Gaat er erg mooi uitzien hoor, en met die HDS'en kun je mooie dingen doen ! (Ik geloof dat ik al drie jaar een HDS nomex 3weg voor iemand moet afmaken... :oops:, maar het tussentijds resultaat was erg mooi. )
Snap niet dat deze niet vaker gebruikt worden, te grote uitdaging met frezen misschien ?

Vinc, ik denk dat je in de war bent met de SDS serie. Die hebben inderdaad een dunne frontplaat, die netjes glooit naar de baffle. De HDS frontplaten zijn toch vrij dik, en je doet er goed aan om deze toch te verzinken. Zowel optisch als akoestisch.

Yvan, wat heb je nou precies met die kartonnen mal gedaan dan ? Een kopieerfrees zul je er niet langs kunnen halen. Slimme truukjes ben ik altijd benieuwd naar ;-) !
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Je hebt gelijk. Ik dacht aan de SDS. Excuus.
Yvan

Bericht door Yvan »

Ik heb ze 4 mm verzonken (de dikte gemeten aan de bevestigingsgaatjes) dus ze komen er nog een beetje bovenuit want ze hellen een beetje af.

Wel dat kartonnetje heb ik gebruikt om de drivers nauwkeuriger af te kunnen tekenen, want als je de driver omdraait en zo aftekend op je mdf plaat, dan heb je een hoogte verschil en kan je niet echt goed zien of je het potlood rechthoud. en je kan niet eerst je cutout uit frezen en dan het verzonken gedeelte want dan ben je het centergaatje al kwijt hé. Dus heb ik eerst in een kartonnetje een cutout opening gemaakt, driver erdoor gestoken en afgetekend en dan maar knippen , en met dit kartonnetje kan je dan al je drivertjes op de millimeter nauwkeurig aftekenen.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Bedoel je dat je dit afgetekend hebt met de mal, en verder zonder hulpmiddelen uit de losse pols gefreest hebt ?
In dat geval : dan heb je vaste handen, goede ogen een een goeie dosis geduld denk ik, netjes hoor!
Yvan

Bericht door Yvan »

Neenee, niet uit de losse hand , eerst de rechte delen met een geleider die de kant volgt van het hout en de ronde delen met een mal die op een centergaatje past. Als je zoiets uit de losse hand zou proberen ga je het duidelijk zien aan het resultaat want die frees wil alle kanten op hoor, je moet hulp middelen gebruiken. :) Maar het minstens even belangrijk dat je eerst alles nauwkeurig aftekend.
Yvan

Bericht door Yvan »

Wat er nu nog moet gebeuren is het uitfrezen van de tweeters, maar deze zijn nog maar net besteld, dus nog even wachten tot ze toekomen en dan kunnen we exact meten en uit frezen, ondertussen zal ik me wat bezighouden met de voet van de speaker en ook eens uitkijken naar welk materiaal ik wil gebruiken om de kast te fineren, heb onlangs iets gelezen over masterflex, een fineer dat je zelfs kan gebruiken om ronde hoeken te fineren(http://www.houtvercruysse.be/masterflex.htm) , ik ben benieuwd.
Yvan

Bericht door Yvan »

ik ben voorlopig even bezig met een lbvs( die van edo) en heb juist een filtertje gemaakt
Nu is de vraag of heel dat boeltje niet gaat beginnen trillen en ongewenste geluidjes maken? moet ik daar een stukje vilt op plakken en dan de componenten erop bevestigen of is dat helemaal niet nodig.

graag jullie mening hierover of als je een andere methode gebruikt hoor ik dat graag :D
Bijlagen
P040213_20.13_[01].jpg
P040213_20.16_[01].jpg
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Gewoon vastlijmen met een lijmpistool.
Yvan

Bericht door Yvan »

Ik heb geen lijmpistool, nu heb wel vernomen dat zo'n ding best handig is, ik zal me er maar eentje aanschaffen, maar voorlopig toch maar een stukje vilt erop en alles vastgebonden, old school hé, het is de eerste filter die ik zelf heb gebouwd dus niet te streng oordelen a u b , en ja de achterkant is nog een war boeltje, kan misschien nog wat beter.
Bijlagen
P050213_15.29_[01].jpg
P050213_15.29_[02].jpg
SARK

Bericht door SARK »

Yvan schreef:
en ja de achterkant is nog een war boeltje, kan misschien nog wat beter.
Niks warboel, het ziet er prima uit hoor :!: Ik zou alleen wel de kroonsteen-strip in de kast vastzetten zodat er geen kabels aan komen te 'hangen' :idea:
Yvan

Bericht door Yvan »

Ik dacht de filter te bevestigen met 4 vijsjes in de kast met een stuk dempingsmateriaal eronder zodat er geen ongeweste geluiden optreden en ja goed idee om de klemmenrij ook vast te maken, doe ik, thanx :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Yvan schreef:
4 vijsjes in de kast
Dat moet een Vlaming zijn ! :mrgreen:

(best netjes dat filtertje. :goedzo: )
Yvan

Bericht door Yvan »

juist! :D hoe zeggen jullie dat dan :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Schroeven, of schroefjes.
Wat mij dan weer op de vraag brengt : hoe noemen jullie dan een schroevendraaier ?
Yvan

Bericht door Yvan »

In het mooi nederlands natuurlijk ook schroevendraaier, maar we gebruiken ook tournevis, ik denk dat dit van het frans komt tourner vis ( draaien schroef). nu zolang we elkaar maar verstaan hé :D
Yvan

Bericht door Yvan »

Nu wat de filter betreft was ik van plan om een printplaatje te etsen wat de achterkant van de filter veel netter maakt, heb dit vroeger nog gedaan maar ik zag het deze keer niet goed zitten met dat etsen, ik werk niet graag met van die schadelijke produkten, en op deze mannier lukt het ook best. :)
Yvan

Bericht door Yvan »

heb zojuist de componenten voor de filter toe gestuurd gekregen en heb reeds een eerste opstelling van de componenten gemaakt, staan de spoelen niet te dicht bij elkaar? heb gelezen dat die elkaar kunnen tegenwerken, hoever moeten ze dan uit elkaar staan?
Bijlagen
P120213_22.20_[01].jpg
SARK

Bericht door SARK »

filter coil position.gif
filter coil position.gif (19.57 KiB) 419 keer bekeken
Ik gok dat je maar een spoel op z'n kantje hoeft te zetten:
Even spoelen.jpg
Ga je nu een print etsen of ga je het weer vrij bedraden :?: Ik zou voor het laatste kiezen.
A) Eenvoudiger
B) Kwalitatief gelijk of beter aan de ets-variant
C) Veel handiger als er een component moet worden vervangen of zelfs bijgeplaatst
D) Eenvoudiger

En het is nog eenvoudig ook :wink:

Bovenstaande geldt natuurlijk alleen als er netjes wordt gewerkt en goed gesoldeerd :idea:
Yvan

Bericht door Yvan »

Ja ik ga terug vrij bedraden, dat geëts is een echte vuiligheid vind ik persoonlijk.

Bedankt voor de info (heel duidelijk) , ik zal dit ontwerp van de filter onmiddellijk aanpassen.

thanks.
Yvan

Bericht door Yvan »

Gisteren heb ik de plankjes op maat gezaagd , de gaatjes erin gemaakt , stukje vilt erop en de componenten erop bevestigd, ik moet aan de achterzijde nog wel de verbindingen maken maar tot zover dus staan de werken.
Bijlagen
P130213_23.39.jpg
P140213_00.29.jpg
SARK

Bericht door SARK »

Als niemand anders het doet .... complimenten voor het nette filter :!: :idea:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”