Ik vind onze magnetostaten mooier klinken trouwens. Hehe...
Verschil tussen Electrostaten en Magnetostaten
Moderator: Beheerdersteam
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Verschil tussen Electrostaten en Magnetostaten
Wij hebben thuis twee prachtige Magnetostaten, maar vrienden van ons hebben Electrostaten. Wat nou precies het verschil is heeft niemand me ooit precies uit kunnen leggen, dus vandaar dat ik het hier vraag.
Ik vind onze magnetostaten mooier klinken trouwens. Hehe...
Ik vind onze magnetostaten mooier klinken trouwens. Hehe...
Een magnetostaat werkt eigenlijk hetzelfde als een conventionele luidspreker; met een elektrische geleider (aluminium strippen) in een magnetisch veld (magneten op een metalen plaat). Laat je een stroom door die geleider lopen ontstaat er een kracht ten opzichte van dat magneetveld en gaat de geleider bewegen. De geleider is op een dunne folie gelijmd die meebeweegt. Als je een muzieksignaal op de geleider zet (een wisselstroom) zal de geleider met de folie met het ritme meebewegen en zet de lucht in beweging wat je weer hoort als muziek.
Een elektrostaat werkt als een grote condensator. Tussen twee platen is een elektrisch geleidende folie gespannen waarop een hoge elektrische spanning staat. In de ruststand is er een evenwicht tussen de spanning op de folie en de spanning op de platen. Nu zet je op de platen een elektrische spanning, op de voorste plaat een spanning die negatief is ten opzichte van de spanning op de folie, op de achterste plaat een spanning die positief is. Nu zal de folie richting de voorste plaat bewegen; gelijk geladen delen stoten elkaar af en ongelijk geladen delen trekken elkaar aan. Als je de spanning op de platen omwisselt zal de folie naar achteren bewegen. Doe je dit op de maat van de muziek dan zal de folie ook op de maat van de muziek bewegen.
Een elektrostaat werkt als een grote condensator. Tussen twee platen is een elektrisch geleidende folie gespannen waarop een hoge elektrische spanning staat. In de ruststand is er een evenwicht tussen de spanning op de folie en de spanning op de platen. Nu zet je op de platen een elektrische spanning, op de voorste plaat een spanning die negatief is ten opzichte van de spanning op de folie, op de achterste plaat een spanning die positief is. Nu zal de folie richting de voorste plaat bewegen; gelijk geladen delen stoten elkaar af en ongelijk geladen delen trekken elkaar aan. Als je de spanning op de platen omwisselt zal de folie naar achteren bewegen. Doe je dit op de maat van de muziek dan zal de folie ook op de maat van de muziek bewegen.
als oude quad fanaat kan ik natuurlijk niet anders zeggen dan dat een esl het beste is,doch om eerlijk te zijn moet ik ook toegeven dat b.v.een magnepan een overheerlijke speaker is.het punt zit hem hier dat een electrostaat en een magnetostaat ongeveer het zelfde karakter hebben n.L.prachtige hoog-mid weergave(stemmen-snelheid)doch daar staat tegenover dat de dynamiek kleiner is(hangt dus van uw muziekkeuze af)
en een esl is een capacitieve belasting dus geen single-ended amp
voor noch meer vragen-just ask
audioot

en een esl is een capacitieve belasting dus geen single-ended amp
voor noch meer vragen-just ask
audioot
- Apparition
- Berichten: 287
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
- Locatie: Oudemolen
