Is hier een soort van how-to topic voor? Over waar je op moet letten met de print, knoppen, koeling, alle componenten, eventueel display enz. Zo nee, misschien een idee om zoiets een keer te maken?
1e zelfbouw versterker
Moderator: Beheerdersteam
1e zelfbouw versterker
Ik ben nu al best een tijdje bezig met een bouwen van luidsprekers, maar binnenkort wil ik nog even een stapje verder gaan, namelijk zelf een versterker maken. Ik lees hier wel eens de topics door, maar begrijp er nog niet echt heel veel van..
Is hier een soort van how-to topic voor? Over waar je op moet letten met de print, knoppen, koeling, alle componenten, eventueel display enz. Zo nee, misschien een idee om zoiets een keer te maken?
Is hier een soort van how-to topic voor? Over waar je op moet letten met de print, knoppen, koeling, alle componenten, eventueel display enz. Zo nee, misschien een idee om zoiets een keer te maken?
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: 1e zelfbouw versterker
tsja.....hmmmm.....das een beetje lastig...... Elke versterker is weer anders. Qua hoeveel je zelf moet bouwen (losse printen en zoek het zelf maar uit of complete modules zoals hypex) en al helemaal qua behuizing e.d. Knoppen en displays......daar kan je helemaal eindeloos zoeken naar dat ene knopje wat je voor ogen hebt en displays mag je meestal zelf ontwerpen en dan mag er vaak ook nog zelf wat geprogrammeerd worden. Componenten? Er worden complete veldslagen op fora gevoerd of je nou een standaard elco, een panasonic fc of een blackgate moet gebruiken. Wat je zelf bereid bent er aan uit te geven.
Er is niet één recept en een standaard how-to is dus ook lastig. Maar dit forum is vrij overzichtelijk en in veel topics staat een bijna stap voor stap bouwverslag. En veel bouwers zijn meer dan bereid je te helpen als je vragen hebt. Ook ontwerpers zijn soms erg behulpzaam met een step-by-step bouwaanwijzing. Ongeveer 3 jaar geleden wist is ook nog niet veel van versterkers maar vorig jaar heb toch een ExtremA tot een goed einde weten te brengen ondanks dat dit ontwerp al meer van het niveau "een set printen, onderdelenlijst en succes verder" is.
Uiteindelijk moet je beginnen en zien waar het strand. En ik kan je nu al zeggen dat met elke versterker (of speaker, dac, pre-amp etc) die je bouwt na afloop denkt "de volgende doe ik dit en dat anders".
Scanspeakman
Er is niet één recept en een standaard how-to is dus ook lastig. Maar dit forum is vrij overzichtelijk en in veel topics staat een bijna stap voor stap bouwverslag. En veel bouwers zijn meer dan bereid je te helpen als je vragen hebt. Ook ontwerpers zijn soms erg behulpzaam met een step-by-step bouwaanwijzing. Ongeveer 3 jaar geleden wist is ook nog niet veel van versterkers maar vorig jaar heb toch een ExtremA tot een goed einde weten te brengen ondanks dat dit ontwerp al meer van het niveau "een set printen, onderdelenlijst en succes verder" is.
Uiteindelijk moet je beginnen en zien waar het strand. En ik kan je nu al zeggen dat met elke versterker (of speaker, dac, pre-amp etc) die je bouwt na afloop denkt "de volgende doe ik dit en dat anders".
Scanspeakman
Re: 1e zelfbouw versterker
Ja das waar, mijn eerste speaker leek ook nergens op
Ik zal vanavond eens even goed zoeken hier, ben nu op het werk namelijk
Het is wel de bedoeling dat ik met iets simpels ga beginnen om de basis een beetje onder de knie te hebben. Solderen is geen probleem, en printjes maken moet ook wel goed komen
Ik zal vanavond eens even goed zoeken hier, ben nu op het werk namelijk
Het is wel de bedoeling dat ik met iets simpels ga beginnen om de basis een beetje onder de knie te hebben. Solderen is geen probleem, en printjes maken moet ook wel goed komen
Re: 1e zelfbouw versterker
vraag 1 : wat voor versterker wil je maken ?(voor, eind, geintegreerd, hoofdtelefoon.)
er lopen een aantal groepsinkopen voor versterker printjes, als je daar aan meedoet kan je samen met andere bouwen.
Dat kan het een stuk makkelijker maken dan zelf in het diepe te springen.
er lopen een aantal groepsinkopen voor versterker printjes, als je daar aan meedoet kan je samen met andere bouwen.
Dat kan het een stuk makkelijker maken dan zelf in het diepe te springen.
Re: 1e zelfbouw versterker
Het word dan een eindversterker. En zowiezo eerst een bestaand ontwerp, anders kan ik nu al zeggen dat het fout gaat
Ik zal eens kijken of er wat tussen staat 
Re: 1e zelfbouw versterker
Wat is je budget? Heb je specifieke onderdelen reeds beschikbaar? (een bepaalde ringkern of een berg elco's met een bepaalde spanning) Er zijn heel wat versterkers gemaakt hier op het forum dus je hebt voorbeelden genoeg.
Wat inspiratie;
LM4780 (daar heeft Knuisje een mooie print voor gemaakt en is veelvuldig gebouwd)
FetZilla (een project waar Meanman64 mee bezig is en hij is er bijzonder tevreden over)
Symef (daar hebben wat mensen recent PCB's voor gekocht, maar misschien mag je een setje overnemen)
Wat inspiratie;
LM4780 (daar heeft Knuisje een mooie print voor gemaakt en is veelvuldig gebouwd)
FetZilla (een project waar Meanman64 mee bezig is en hij is er bijzonder tevreden over)
Symef (daar hebben wat mensen recent PCB's voor gekocht, maar misschien mag je een setje overnemen)
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: 1e zelfbouw versterker
Begin anders bijvoorbeeld met de relaixed2. Daarvan staat op de site van de ontwerper een ontzettend goede bouwhandleiding en onderdelenlijst met codes van farnell en mouser waardoor elke ullekiedullekie die kan bouwen.michelp schreef:Het word dan een eindversterker. En zowiezo eerst een bestaand ontwerp, anders kan ik nu al zeggen dat het fout gaatIk zal eens kijken of er wat tussen staat
Scanspeakman
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 1e zelfbouw versterker
De TS zegt:scanspeakman schreef:Begin anders bijvoorbeeld met de relaixed2
De Relaixed2 is niet alleen een voorversterker ipv een eindversterker maar ook best prijzig. Als dit de eerste poging is zou ik eerder kiezen voor de inmiddels beroemde LM4780 oid.michelp schreef:Het word dan een eindversterker.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: 1e zelfbouw versterker
Helemaal gelijk; was ik er vergeten bij te zetten. Is een pre-amp maar die heb je toch (meestal) nodig met een eindversterker. En is inderdaad niet heel goedkoop maar ook niet heel duur (of misschien is mijn referentie-kader niet helemaal correct). Zeker als je een beetje shopt voor bepaalde onderdelen, zoals de relais die via farnell meer dan 100,- kosten maar op internet voor 30,- te vinden zijn of de opamps.
Scanspeakman
Scanspeakman
Re: 1e zelfbouw versterker
Ik heb hier een geintegreerde versterker staan, maar deze kan als ik het goed heb ook gebruikt worden icm losse eindversterkers
En jullie zullen waarschijnlijk wel vragen: heb je dan echt een losse eindversterker nodig? nee eigenlijk niet
ben best tevreden met wat ik nu heb, maar vind het gewoon leuk om met zulke dingen bezig te zijn als experimentje 
Qua budget ben ik nog niet echt over uit, iig gewoon lekker low-budget, heb ook eigenlijk geen idee wat zoiets gaat kosten bij elkaar
En jullie zullen waarschijnlijk wel vragen: heb je dan echt een losse eindversterker nodig? nee eigenlijk niet
Qua budget ben ik nog niet echt over uit, iig gewoon lekker low-budget, heb ook eigenlijk geen idee wat zoiets gaat kosten bij elkaar
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 1e zelfbouw versterker
Dat zeg ik:michelp schreef:gewoon lekker low-budget
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 44&t=13375
en
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=13461
Re: 1e zelfbouw versterker
+1Vinculum schreef:Dat zeg ik:michelp schreef:gewoon lekker low-budget
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 44&t=13375
en
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=13461
Goed plan.
Re: 1e zelfbouw versterker
Een hypex hoeft niet heel duur te zijn, en makkelijk in elkaar zetten.
Re: 1e zelfbouw versterker
Klopt wat je zegt, maar een Hypex heeft een aparte voeding nodig. Op de LM4780-printjes van knuisje hoef je alleen maar een trafo aan te sluiten.
Mijns inziens ook de beste start !
Een andere goeie start zou eventueel een Gainclone zijn, maar die moet je dubbel opbouwen voor stereo.
Gr. Mischa
Mijns inziens ook de beste start !
Een andere goeie start zou eventueel een Gainclone zijn, maar die moet je dubbel opbouwen voor stereo.
Gr. Mischa
