VFD klokje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
VFD klokje
Ik zocht een klokje voor in de kampeer auto, en wel 1 die ook in het donker zichtbaar is. Wilde eens wat anders dan de standaard displaytjes, en kwam deze VFD klok tegen: http://www.kosbo.com/index.php?option=c ... &Itemid=79
Gekocht, in elkaar gebakken, mooi display en goed in the dark zichtbaar. Zit een backup cel op zodat de tijd niet steeds opnieuw hoeft te worden ingesteld.
Kanttekening, kwaliteit van de kit is zozo, bij mij ontbraken er enkele componentjes (wat standaard spul dat ik wel had liggen) en de layout is ook wat dubieus, maar het werkt wel dus. Als het weer wat kampeertrekjes krijgt wil ik 'm gaan inbouwen.
Gekocht, in elkaar gebakken, mooi display en goed in the dark zichtbaar. Zit een backup cel op zodat de tijd niet steeds opnieuw hoeft te worden ingesteld.
Kanttekening, kwaliteit van de kit is zozo, bij mij ontbraken er enkele componentjes (wat standaard spul dat ik wel had liggen) en de layout is ook wat dubieus, maar het werkt wel dus. Als het weer wat kampeertrekjes krijgt wil ik 'm gaan inbouwen.
Re: VFD klokje
Leuk! En de prijs is ook redelijk voor zoiets. Vind hem alleen wat klein voor een wekker.......
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Hij is kleiner dan je zou verwachten als je de plaatjes zo van de website ziet vind ik ook wel, maar hij komt in een afdekplaatje net schuin boven het bed. Op deze afstand kan ik 'm zelfs zonder bril aflezen
De wekker, vakantie, gaat principieel NIET gebruikt worden
Het is ook een leuk ding, zekers. Heb deze display's lang geleden ook in 60 mm uitvoering gezien maar daar zat dan weer geen elektronica bij om aan te sturen en de multiplexing was vrij complex. Dit soort klokjes is ook een oude hobby voor mijBarry2001 schreef:Hij is kleiner dan je zou verwachten als je de plaatjes zo van de website ziet vind ik ook wel, maar hij komt in een afdekplaatje net schuin boven het bed. Op deze afstand kan ik 'm zelfs zonder bril aflezen![]()
Ik zie hem wel als nieuwe wekker zitten. Maar die staat hier dan weer te ver weg: Naast mijn bed overleven ze niet
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb ook wel iets met klokjes, inmiddels ook wel een aardige verzameling. Maar heb ff een picje gemaakt met de maat erbij, heb je een idee.Pjotr schreef:Het is ook een leuk ding, zekers. Heb deze display's lang geleden ook in 60 mm uitvoering gezien maar daar zat dan weer geen elektronica bij om aan te sturen en de multiplexing was vrij complex. Dit soort klokjes is ook een oude hobby voor mijBarry2001 schreef:Hij is kleiner dan je zou verwachten als je de plaatjes zo van de website ziet vind ik ook wel, maar hij komt in een afdekplaatje net schuin boven het bed. Op deze afstand kan ik 'm zelfs zonder bril aflezen![]()
De wekker, vakantie, gaat principieel NIET gebruikt worden![]()
Ik zie hem wel als nieuwe wekker zitten. Maar die staat hier dan weer te ver weg: Naast mijn bed overleven ze niet
Dat geeft een beter beeld. Met die 60 mm bedoelde ik de diameter van de wijzers zelf. Het display zelf was meer dan 100 mm.
Misschien bestel ik hem wel gewoon
Misschien bestel ik hem wel gewoon
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik moet (volgens de handleiding) de klok nog op precies 200kHz afregelen, heb ik nog niet gedaan, zo even doen. Zal 'm daarna eens precies op tijd zetten, om te zien of íe een beetje op tijd blijft lopen.
Heb er zelf 2 gekocht, die andere vindt z'n toepassing hier in huis nog wel ergens. Voordeel is dat je 'm goed ergens in kunt bouwen, keuken oid.
Edit: ik hoop dat je van het buzzertje wakker wordt, dit is niet zo luid namelijk
Heb er zelf 2 gekocht, die andere vindt z'n toepassing hier in huis nog wel ergens. Voordeel is dat je 'm goed ergens in kunt bouwen, keuken oid.
Edit: ik hoop dat je van het buzzertje wakker wordt, dit is niet zo luid namelijk
Daar heb je dan toch een Sub met 2x180 UCD voor om die er achter te hangen, of een trilplaat onder je bed, word je wel wakker van.Barry2001 schreef:Edit: ik hoop dat je van het buzzertje wakker wordt, dit is niet zo luid namelijk
Is dat wat er van jouw Blanda's geworden is?hannesie schreef:Daar heb je dan toch een Sub met 2x180 UCD voor om die er achter te hangen, of een trilplaat onder je bed, word je wel wakker van.Barry2001 schreef:Edit: ik hoop dat je van het buzzertje wakker wordt, dit is niet zo luid namelijk![]()
![]()
Gaat hier niet passen Hans en die subjes hebben al een andere bestemming
@Barry
Er zitten aparte trigger uitgangen op voor het alarm zie ik. Daar is wel wat stevigers aan te hangen.
W.b.t. die 200 KHz. Hij loopt op de X-tal van het Pic-controllertje zie ik. Zoiets zou wel leuk zijn om hem te synchroniseren met een DCF module. Afijn voor je het weet ben je er weer zelf een aan het ontwikkelen en daar ontbreekt me de tijd weer voor. Ooit als ik met pensioen ga.... Mahja dan heb je geen wekker meer nodig
En dat bedoelde ik juist, via een versterking of met behulp van trigger een wat "zwaardere uitvoering" maken.Pjotr schreef:Er zitten aparte trigger uitgangen op voor het alarm zie ik. Daar is wel wat stevigers aan te hangen.
Mahja dan heb je geen wekker meer nodig
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik weet niet hoe vast je slaapt, maar moest hieraan denken:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=icnRMW6P9nc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=icnRMW6P9nc[/youtube]
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb de 200kHz precies afgeregeld (viel niet zo heel veel aan te regelen trouwens) en de klok gelijk gezet met http://www.exactetijd.com/. Zal de komende weken eens checken af en toe, wordt vervolgd.
Nee, zo'n kristal is niet veel aan te "verbuigen"
In de praktijk valt het reuze mee.
Zelf heb ik een DCF77 ontvangertje. Denk dat ik deze VFD toch maar niet ga gebruiken, hoe fraai ook Het multiplexen daarvan stoort veel te veel op het DXF signaal, dat gaat niet goed.
Zelf heb ik een DCF77 ontvangertje. Denk dat ik deze VFD toch maar niet ga gebruiken, hoe fraai ook Het multiplexen daarvan stoort veel te veel op het DXF signaal, dat gaat niet goed.
Grappig ! Had laats een housewarming van een vriendin. Die had een oven aan geschaft met het precies het zelfde klokje !
Was erg gefascineerd door dit mooie klok werk
Was erg gefascineerd door dit mooie klok werk
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Loopt nu 10 sec achter. Dit is 40 sec/maand, 480/jaar, 8 minuten p/jaar. We zullen het er maar op houden dat de tijd wat minder telt op vakantie 
Hij loopt dus achter? Dat betekent dat de MCU clock wat te langzaam loopt. Dat kun je prima weg werken. Je moet dan het C'tje wat op de ingang zit van de oscillator van de MCU, wat kleiner maken.
Een digitale klok hoort nauwkeurig te zijn. Of ie nou op vakantie is of niet
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Eigenlijk stoor ik me ook aan een klokje dat niet gelijk loopt... heb m'n Seiko Kinetic (horloge) nu 13 jaar, vorig jaar is er zo'n nieuwe energie unit ingekomen na 12 jaar of hoe noem je zo'n ding, en dat klokje hoef ik nu nog steeds alleen gelijk te zetten met de zomer- wintertijd overgang. En zo hoort datPjotr schreef:Hij loopt dus achter? Dat betekent dat de MCU clock wat te langzaam loopt. Dat kun je prima weg werken. Je moet dan het C'tje wat op de ingang zit van de oscillator van de MCU, wat kleiner maken.
Goede suggestie, ik ga het proberen, er zit een 4 MHz kristal in met een 33pF C. Op de klok ingang (pin 16) zit de trimmer over de 33pF, die maakt de capaciteit ook groter. Ik zou kunnen proberen die naar een kleinere waarde te regelen, of misschien er wel uit kunnen halen. Op de 200kHz waarop je meet zie je het niet terug, tenminste niet met de meetspullen die ik hier heb.
Wordt vervolgd.
33pF is erg veel en dan zit er ook nog een trimmer over? De meeste CPU kristalletjes zij nominaal met in totaal 15pF - 22pF belasting, dus inclusief een paar pF van de oscillator zelf. Maar pas op dat je het C'tje niet te klein maakt, dan stopt de oscillator. Op deze manier kun je een kristal wel 10 - 30 ppm verstemmen.