Tweeter B&W DM6 vervanger?
Moderator: Beheerdersteam
Tweeter B&W DM6 vervanger?
Tijdens de jaarwisseling zijn beide tweeters van m'n B&W DM6 speakers gesneuveld, waardoor is me nog niet helemaal duidelijk maar mogelijk is m'n versterker de oorzaak.
Na lang zoeken heb ik eigenlijk nog niks concreets gevonden, op dit forum werd een Vifa HT-275/2 geopperd door Soundexcel.
Verder ben ik de Vifa DX19TD05-04 en een ring radiator tegengekomen (Geen type).
Nu dacht ik zelf aan de HT-275D2, deze heeft een iets mooier impedantie verloop, lagere Qts en fs en een iets groter bereik dan de HT-275/2, voor het prijsverschil hoef ik ze niet te laten liggen (~€10 totaal).
Iemand die suggesties heeft?
Nu vraag ik me ook af of het zinnig is om een aantal filter onderdelen te vervangen, het zijn volgens mij standaard onderdelen (Draadgewonden weerstanden en geen MKT of MKP) die 35+ jaar oud zijn.
Is het zinvol om de draadgewonden weerstanden te vervangen door MOX weerstanden, en de condensatoren door MKP?
Ik wil eerst het hoog aanpakken, en er zitten wat vreemde waardes bij, heeft het nut om een goedkope MKP te gebruiken en een duurdere MKP parallel te zetten om aan die waarde te komen? (Meen dat Tony Gee er ooit iets over geschreven heeft).
Alvast bedankt!
Na lang zoeken heb ik eigenlijk nog niks concreets gevonden, op dit forum werd een Vifa HT-275/2 geopperd door Soundexcel.
Verder ben ik de Vifa DX19TD05-04 en een ring radiator tegengekomen (Geen type).
Nu dacht ik zelf aan de HT-275D2, deze heeft een iets mooier impedantie verloop, lagere Qts en fs en een iets groter bereik dan de HT-275/2, voor het prijsverschil hoef ik ze niet te laten liggen (~€10 totaal).
Iemand die suggesties heeft?
Nu vraag ik me ook af of het zinnig is om een aantal filter onderdelen te vervangen, het zijn volgens mij standaard onderdelen (Draadgewonden weerstanden en geen MKT of MKP) die 35+ jaar oud zijn.
Is het zinvol om de draadgewonden weerstanden te vervangen door MOX weerstanden, en de condensatoren door MKP?
Ik wil eerst het hoog aanpakken, en er zitten wat vreemde waardes bij, heeft het nut om een goedkope MKP te gebruiken en een duurdere MKP parallel te zetten om aan die waarde te komen? (Meen dat Tony Gee er ooit iets over geschreven heeft).
Alvast bedankt!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tweeter B&W DM6 vervanger?
op internet adverteren op MP handige figuren die heel veel nog gerepareerd krijgen 
- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
Re: Tweeter B&W DM6 vervanger?
Zonde!
Ik heb hier nog twee Monacor DT-252 tweeters liggen, Ik heb ze zelf nooit naast elkaar zien liggen maar die schijnen te passen.
Ik heb hier nog twee Monacor DT-252 tweeters liggen, Ik heb ze zelf nooit naast elkaar zien liggen maar die schijnen te passen.
Re: Tweeter B&W DM6 vervanger?
Daar heb ik ook aan gedacht, en het is misschien niet eens zo'n gek idee, maar ik heb ook gelezen dat de tweeters niet veel kunnen hebben. Ik deel die mening niet echt, ze hebben bij mij aardig wat te verduren gekregen en jaren zonder problemen muziek/films op oorlogssterkte doorstaan (heb 2x(?) een zekering moeten vervangen).wouter schreef:op internet adverteren op MP handige figuren die heel veel nog gerepareerd krijgen
Maar ik ben ook van plan (Al jaren, maar nu is het natuurlijk een goede tijd om te beginnen) om andere kasten te bouwen en alle overbodige dingen eruit te halen (HF/LF en Contour schakelaars, zekeringen...).
Ook wil ik met de nieuwe kasten experimenteren met 2 tweeters per speaker (1 aan de voor en achterkant), en dan is de enigste optie een vervanger zoeken.
Ja het is zeker zonde, maar die dingen gebeuren nu eenmaal, het is de eerste keer dat ik het meemaak.Lostinmusic schreef:Zonde!
Ik heb hier nog twee Monacor DT-252 tweeters liggen, Ik heb ze zelf nooit naast elkaar zien liggen maar die schijnen te passen.
De DT-252 is helaas een stuk kleiner.
Re: Tweeter B&W DM6 vervanger?
Zag je topic toevallig staan en dacht laat ik even reageren!
Het topic waar je naar verwijst is destijds door mij gestart toen ik de DM6 speakers nog niet zo heel lang had.
Ik heb het plan om de tweeter te vervangen nooit doorgezet mede omdat ik er zo weinig informatie over kon vinden.
Ook wist/weet ik niet of het filter dan moet worden aangepast.
Overigens zonde van de tweeters, het zijn mooie luidsprekers, ik heb ze nog steeds en beluister ze iedere dag!
De laag-units heb ik destijds laten opknappen door total speaker repair. Deze man vertelde destijds bij B&W Nederland gewerkt te hebben, wellicht is hij een goed adres omje tweeters te laten fixen.
Succes!
Het topic waar je naar verwijst is destijds door mij gestart toen ik de DM6 speakers nog niet zo heel lang had.
Ik heb het plan om de tweeter te vervangen nooit doorgezet mede omdat ik er zo weinig informatie over kon vinden.
Ook wist/weet ik niet of het filter dan moet worden aangepast.
Overigens zonde van de tweeters, het zijn mooie luidsprekers, ik heb ze nog steeds en beluister ze iedere dag!
De laag-units heb ik destijds laten opknappen door total speaker repair. Deze man vertelde destijds bij B&W Nederland gewerkt te hebben, wellicht is hij een goed adres omje tweeters te laten fixen.
Succes!
Re: Tweeter B&W DM6 vervanger?
Van die Vifa's was ook een versie met afgeknotte faceplate beschikbaar en anders kun je er altijd de zaag inzetten. De gewone versie (zonder luchtkamer achter de magneet) zou het in een DM6 prima moeten kunnen doen. Maar of je je filter ongewijzigd kunt toepassen weet ik niet.
Re: Tweeter B&W DM6 vervanger?
Bedankt voor de reacties!
De tweeters laat ik hoogstwaarschijnlijk wel repareren of ik ga uitzoeken of dat zelf te doen is, ik heb sowieso nog wel wat tweeters om te oefenen.
De tweeters moeten even wachten aangezien m'n versterker zo goed als zeker de oorzaak is, ik heb namelijk alweer een tweeter opgeblazen (Tijdelijke vervanger) zonder dat ik echt luid heb gespeeld (Rechts was zo kapot, links blijft het doen, ook als ik redelijk luid speel).
Binnenkort eerst eens uitzoeken wat nou echt de oorzaak is, m'n PC en versterker doen raar, of misschien is het m'n sub versterker
@ markbakk: Het filter ga ik toch opnieuw opbouwen met betere componenten, dus dan bestel ik wel wat extra onderdelen en ga ik een dagje (of 2, 3....) meten en tweaken.
Nu eerst aan de grote voorjaarsopruiming beginnen en een hoop verkopen om een versterker te bekostigen (Ik heb nog wel een paar (4 of 5) stereo versterkers, dus ik kan nog even vooruit
).
Bedankt voor de tip!Matthias schreef:Overigens zonde van de tweeters, het zijn mooie luidsprekers, ik heb ze nog steeds en beluister ze iedere dag!
De laag-units heb ik destijds laten opknappen door total speaker repair. Deze man vertelde destijds bij B&W Nederland gewerkt te hebben, wellicht is hij een goed adres omje tweeters te laten fixen.
Succes!
De tweeters laat ik hoogstwaarschijnlijk wel repareren of ik ga uitzoeken of dat zelf te doen is, ik heb sowieso nog wel wat tweeters om te oefenen.
De tweeters moeten even wachten aangezien m'n versterker zo goed als zeker de oorzaak is, ik heb namelijk alweer een tweeter opgeblazen (Tijdelijke vervanger) zonder dat ik echt luid heb gespeeld (Rechts was zo kapot, links blijft het doen, ook als ik redelijk luid speel).
Binnenkort eerst eens uitzoeken wat nou echt de oorzaak is, m'n PC en versterker doen raar, of misschien is het m'n sub versterker
@ markbakk: Het filter ga ik toch opnieuw opbouwen met betere componenten, dus dan bestel ik wel wat extra onderdelen en ga ik een dagje (of 2, 3....) meten en tweaken.
Nu eerst aan de grote voorjaarsopruiming beginnen en een hoop verkopen om een versterker te bekostigen (Ik heb nog wel een paar (4 of 5) stereo versterkers, dus ik kan nog even vooruit
Re: Tweeter B&W DM6 vervanger?
Dacht er vandaag aan om de oude tweeters te laten repareren, maar nu zag ik dat 1 tweeter een andere dome heeft (zo lijkt het in ieder geval, de draadjes naar de dome zijn in ieder geval wel anders, en het plastic kapje achterop de tweeter mist), nu vraag ik me af wat te doen...
Andere tweeters kopen of de oude laten repareren?
Zelf heb ik de neiging om andere tweeters te kopen, en dan maar een beetje tweaken en zo.
Andere tweeters kopen of de oude laten repareren?
Zelf heb ik de neiging om andere tweeters te kopen, en dan maar een beetje tweaken en zo.
Re: Tweeter B&W DM6 vervanger?
Moet je ook niet doen, het zijn geen PA kasten... had je beter voor een paar tientjes een paar Skypech dingen kunnen halen.KILLorBE schreef:Tijdens de jaarwisseling zijn beide tweeters van m'n B&W DM6 speakers gesneuveld.
Die branden ook beter in het nieuwjaars vuur...
Re: Tweeter B&W DM6 vervanger?
Lol
Ik had een paar Jamo D365 waar ik niks mee deed, dus die heb ik aan een kennis verkocht voor een paar tientjes (heeft me afgescheurde bicep pezen gekost, operatie, 7 weken gips en maanden revalidatie
), die had ik beter op het nieuwjaarsvuur kunnen gooien
Maar goed, het lag aan de versterker, heb ondertussen een andere gekocht.
Waarschijnlijk heb ik binnenkort een paar originele tweeters, dan kan ik mooi met de oude tweeters experimenteren en kijken of ik een passend diafragma kan vinden die het goed doet.
Even afwachten of ik komende week een pakket ontvang.
Ik had een paar Jamo D365 waar ik niks mee deed, dus die heb ik aan een kennis verkocht voor een paar tientjes (heeft me afgescheurde bicep pezen gekost, operatie, 7 weken gips en maanden revalidatie
Maar goed, het lag aan de versterker, heb ondertussen een andere gekocht.
Waarschijnlijk heb ik binnenkort een paar originele tweeters, dan kan ik mooi met de oude tweeters experimenteren en kijken of ik een passend diafragma kan vinden die het goed doet.
Even afwachten of ik komende week een pakket ontvang.

