Concaeve Solide
Moderator: Beheerdersteam
Re: Concaeve Solide
Vind ik al een stuk eleganter Kees. En als je het "dubbelwandige" achterwege laat kan de zijkant ook en tikkeltje bol worden.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
De sub wordt niet dubbelwandig, de mid/laag kast wel.Pjotr schreef:Ik kan nog steeds niet volgen waarom daarbij de vorm van de Concave niet zou kunnen. Zo'n sub is alleen een drukdoos, die hoef je echt niet dubbelwandig te maken, alleen stijf genoeg.asterduc schreef:Hoedanook, de brede frontplaat is een resultaat van de functie en niet uit design oogpunt.
De woofer moet erin kunnen, weet je nog?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Dat is inderdaad een optie, je gooit wel wat volume weg maar krijgt er slankheid voor terug.audiomanics schreef:Ja, dat weet ik, daarom ook een tussenvorm... met het slanke van de oude concave, het brede van de nieuwe en toch een ronde achterkant...asterduc schreef:De woofer moet erin kunnen, weet je nog?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Scherp!asterduc schreef:je gooit wel wat volume weg maar krijgt er slankheid voor terug.
Daar zijn in januari heel wat mensen mee bezig.. bij de meesten mislukt 't ook nog..
Maar ik betwijfel dat het hier veel uitmaakt:
Ik heb de twee vormen over elkaar heen gelegd en dan zie je dat je achterin ruimte bij krijgt.. Wellicht iets minder maar er kan nog getweakt worden... Kees
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Ja joh, jij hebt ook altijd wel een antwoord klaar,
maar het klopt wel wat je zegt.
Alleen, ...
- is er meer materiaal nodig
- kan hij niet met een halve buis en recht plaatwerk worden gebouwd
- wordt het moeilijker om de eindlaag te kleven (door de inverse bolling)
Daarnaast valt hij buiten de golden ratio en euh, ... is hij door zijn toegenomen lengte moeilijker te parkeren
Nee, ik blijf voorlopig even bij de halve cirkel achterkant. Hij heeft mijn inziens potentieel om eenvoudig en goedkoop een niet-rechthoekige kast op te bouwen die ook zonder specialecapparatuur kan nagebouwd worden.
Trouwens, je moet eens rondkijken hoeveel van die concave-achtige ontwerpen erbij zijn gekomen. Daar is niets origineels meer aan!
Alleen, ...
- is er meer materiaal nodig
- kan hij niet met een halve buis en recht plaatwerk worden gebouwd
- wordt het moeilijker om de eindlaag te kleven (door de inverse bolling)
Daarnaast valt hij buiten de golden ratio en euh, ... is hij door zijn toegenomen lengte moeilijker te parkeren
Nee, ik blijf voorlopig even bij de halve cirkel achterkant. Hij heeft mijn inziens potentieel om eenvoudig en goedkoop een niet-rechthoekige kast op te bouwen die ook zonder specialecapparatuur kan nagebouwd worden.
Trouwens, je moet eens rondkijken hoeveel van die concave-achtige ontwerpen erbij zijn gekomen. Daar is niets origineels meer aan!
Re: Concaeve Solide
Ed, zou je niet gewoon een simpele kubus timmeren?
Heeft toch de beste volume - grootte/oppervlak verhouding. 'Tis maar een relatief klein subje 
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Maar beste Peter, dat doe ik ik nu toch!?Pjotr schreef:Ed, zou je niet gewoon een simpele kubus timmeren?![]()
Heeft toch de beste volume - grootte/oppervlak verhouding. 'Tis maar een relatief klein subje
Alleen heb je dat nog niet gemerkt omdat de toleranties wat aan de grote kant zijn en er een paar radiuskes zijn aangebracht.
Re: Concaeve Solide
Ach op die manier...................
Maar ff serieus, met een sub moet je toch aan de wandel voor de juiste plaatsing en ik vraag mij af of het vast houden aan het vormidee van de Concaeves dan nog zo belangrijk is. Beter simpel strak dan gekunsteld denk ik dan.
Maar ff serieus, met een sub moet je toch aan de wandel voor de juiste plaatsing en ik vraag mij af of het vast houden aan het vormidee van de Concaeves dan nog zo belangrijk is. Beter simpel strak dan gekunsteld denk ik dan.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Liever niet. Er is teveel voorbereiding voor slechts 2 kasten.audiomanics schreef:Koolstofvezel!![]()
Als er met een polymeer gewerkt wordt dan kan best heel de kast gelijk gemaakt worden (zoals bij de Pacific). Eerst moet dan een model worden gemaakt (dat is eigenlijk al 1 kast).
Die moet feilloos worden afgewerkt.
Van dievkast moet dan een mal worden gemaakt, welk evenveel werk is als een 2de kast maken.
Dan moet het werk nog beginnen, maar het is vanaf dan wel eenvoudig reproduceerbaar.
Wat mij bij polymeer ook tegenzit is dat ik er niet graag mee werk. Vuil, vies en stinken.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Dat is een geweldige tip Dre.dre schreef:http://www.g-desmet.be
eigen land eerst.
Het opent nieuwe perpectieven.
Alleen al in hun standaardgamma hebben ze verschillende bruikbare modellen.
Er zit zelfs een halve Concaeve tussen
Tevens werken zij ook met aangeleverd massiefhout.
De prijs zal ook wel navenant zijn.
Ik ga eens wat tekeningen en prijzen opvragen.
Re: Concaeve Solide
Dat van het model herken ik tot op zekere hoogte. Als je het model van PU schuim maakt ben je ontzettend vrij in het kiezen van een vorm. En dat is een stuk gemakkelijker bewerken dan hout/multiplex/MDF etc.
Re: Concaeve Solide
Doe jezelf een plezier en koop een vacuumpomp met vijverfolie (verkrijgbaar met 4-500% rek). Zoek maar eens op vacuum bag press. Ik heb een 2e hands Edwards RV8 gekocht voor onder andere deze doeleinden, (je bent dan een heel stuk vrijer qua vorm-keuzes). 1kg/cm aan klemkracht staat tot je beschikking. MDF is in 3mm dikte te krijgen, of je gebruikt vele laagjes fineer/triplex. Verlijmen met een 2k-lijm en je hebt een enorm stijve constructie als resultaat.
Re: Concaeve Solide
Tja, dan kan Ed net zo goed naar een pottenbakker stappen voor die 2 subs
Die linkjes van Dre zijn wel goed gevonden, moet Ed wel wat mee kunnen.
Die linkjes van Dre zijn wel goed gevonden, moet Ed wel wat mee kunnen.
Re: Concaeve Solide
Lijkt mij handiger om een ontwerp te maken op eigen inzicht, dan met afhankelijkheid van voorhanden zijnde vormen. Je moet dan je ontwerp aanpassen op iets wat 'best goed uit komt'.
Ben benieuwd wat voor bedrag op de offerte staat!
Ben benieuwd wat voor bedrag op de offerte staat!
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
voorbeeld van een gebogen plaat bij een bestelling van 2 stuks:dre schreef:
Lengte 1228mm, dikte 26mm, prijs 150 euro per stuk.
Zij hebben geen voorraad, dus alles moet op bestelling gemaakt worden.
Ze zouden voor deze toepassing een combinatie gebruiken van Okume multiplex en MDF.
Op zich toch geen verkeerd idee en die prijs valt, als je het per speaker bekijkt, nog erg mee.
Re: Concaeve Solide
Die prijs is ZEKER niet verkeerd.
Als je nagaat dat je bij die maat ook 2 behoorlijke speakers of 3 monitors kan maken uit 1 bestelling.
Laat ze in stukken zagen door een bedrijf met een lintzaag en voila.
Reken maar eens uit hoeveel tijd en geld het je kost om dit met de hand te doen.
Uiteraard het leermoment en de "lol" daargelaten.
Als je nagaat dat je bij die maat ook 2 behoorlijke speakers of 3 monitors kan maken uit 1 bestelling.
Laat ze in stukken zagen door een bedrijf met een lintzaag en voila.
Reken maar eens uit hoeveel tijd en geld het je kost om dit met de hand te doen.
Uiteraard het leermoment en de "lol" daargelaten.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Concaeve Solide
en dat is wat mij betreft nou, ZEKER als we het hier over Asterduc hebben, een hele grote aderlatingMichaelB schreef:Uiteraard het leermoment en de "lol" daargelaten.
Ed, wat jij daar aan gebogen profiel kun je toch zeker zelf ook wel bewerkstellingen? Dat je niet meet poly en epoxy aan de slag wilt gaan daar heb ik all ebegrip voor....vies spul en nog arbiedsintenstiever.
Of ontbreekt het je gewoonweg aan tijd om zelf weer veel (alles?) te gaan maken?
Re: Concaeve Solide
waarom moeilijk als het makkeijk kan?
ik zou er ook voor tekenen als ik het zo kon oplossen.
ik zou er ook voor tekenen als ik het zo kon oplossen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Concaeve Solide
het is toch niet http://www.hetdooreenanderlatendoenaudioforum.nl?
maar goed.....IK had graag gezien dat juist zo'n vrij complexe constructie door een kerel als Asterduc, met een niet aflatende passie, doorzettingsvermogen, oog voor detail en kennis en zijn twee rechterhandjes (zoals we kennen uit de eerdere Concave-topics), zelf door hem was aangepakt
maar goed.....IK had graag gezien dat juist zo'n vrij complexe constructie door een kerel als Asterduc, met een niet aflatende passie, doorzettingsvermogen, oog voor detail en kennis en zijn twee rechterhandjes (zoals we kennen uit de eerdere Concave-topics), zelf door hem was aangepakt
