Concaeve Solide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Concaeve Solide

Bericht door Pjotr »

Vind ik al een stuk eleganter Kees. En als je het "dubbelwandige" achterwege laat kan de zijkant ook en tikkeltje bol worden.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
asterduc schreef:
Hoedanook, de brede frontplaat is een resultaat van de functie en niet uit design oogpunt.
De woofer moet erin kunnen, weet je nog?
Ik kan nog steeds niet volgen waarom daarbij de vorm van de Concave niet zou kunnen. Zo'n sub is alleen een drukdoos, die hoef je echt niet dubbelwandig te maken, alleen stijf genoeg.
De sub wordt niet dubbelwandig, de mid/laag kast wel.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
asterduc schreef:
De woofer moet erin kunnen, weet je nog?
Ja, dat weet ik, daarom ook een tussenvorm... met het slanke van de oude concave, het brede van de nieuwe en toch een ronde achterkant...
Dat is inderdaad een optie, je gooit wel wat volume weg maar krijgt er slankheid voor terug.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
je gooit wel wat volume weg maar krijgt er slankheid voor terug.
Scherp!
Daar zijn in januari heel wat mensen mee bezig.. bij de meesten mislukt 't ook nog.. :lol:
Maar ik betwijfel dat het hier veel uitmaakt:
Ik heb de twee vormen over elkaar heen gelegd en dan zie je dat je achterin ruimte bij krijgt.. Wellicht iets minder maar er kan nog getweakt worden...
Tussenvorm.jpg
Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Ja joh, jij hebt ook altijd wel een antwoord klaar, :lol: maar het klopt wel wat je zegt.

Alleen, ...
- is er meer materiaal nodig
- kan hij niet met een halve buis en recht plaatwerk worden gebouwd
- wordt het moeilijker om de eindlaag te kleven (door de inverse bolling)

Daarnaast valt hij buiten de golden ratio en euh, ... is hij door zijn toegenomen lengte moeilijker te parkeren :lol:

Nee, ik blijf voorlopig even bij de halve cirkel achterkant. Hij heeft mijn inziens potentieel om eenvoudig en goedkoop een niet-rechthoekige kast op te bouwen die ook zonder specialecapparatuur kan nagebouwd worden.

Trouwens, je moet eens rondkijken hoeveel van die concave-achtige ontwerpen erbij zijn gekomen. Daar is niets origineels meer aan! :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Concaeve Solide

Bericht door Pjotr »

Ed, zou je niet gewoon een simpele kubus timmeren? :hide: :mrgreen: Heeft toch de beste volume - grootte/oppervlak verhouding. 'Tis maar een relatief klein subje :D
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Ed, zou je niet gewoon een simpele kubus timmeren? :hide: :mrgreen: Heeft toch de beste volume - grootte/oppervlak verhouding. 'Tis maar een relatief klein subje :D
Maar beste Peter, dat doe ik ik nu toch!?
Alleen heb je dat nog niet gemerkt omdat de toleranties wat aan de grote kant zijn en er een paar radiuskes zijn aangebracht.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Concaeve Solide

Bericht door Pjotr »

Ach op die manier................... :lol:

Maar ff serieus, met een sub moet je toch aan de wandel voor de juiste plaatsing en ik vraag mij af of het vast houden aan het vormidee van de Concaeves dan nog zo belangrijk is. Beter simpel strak dan gekunsteld denk ik dan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

http://www.g-desmet.be

eigen land eerst. :rofl:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

Koolstofvezel! :mrgreen:

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Koolstofvezel! :mrgreen:
Liever niet. Er is teveel voorbereiding voor slechts 2 kasten.
Als er met een polymeer gewerkt wordt dan kan best heel de kast gelijk gemaakt worden (zoals bij de Pacific). Eerst moet dan een model worden gemaakt (dat is eigenlijk al 1 kast).
Die moet feilloos worden afgewerkt.
Van dievkast moet dan een mal worden gemaakt, welk evenveel werk is als een 2de kast maken.
Dan moet het werk nog beginnen, maar het is vanaf dan wel eenvoudig reproduceerbaar.

Wat mij bij polymeer ook tegenzit is dat ik er niet graag mee werk. Vuil, vies en stinken.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

dre schreef:
http://www.g-desmet.be
eigen land eerst.
Dat is een geweldige tip Dre.
Het opent nieuwe perpectieven.
Alleen al in hun standaardgamma hebben ze verschillende bruikbare modellen.
Er zit zelfs een halve Concaeve tussen :-)
Tevens werken zij ook met aangeleverd massiefhout.
De prijs zal ook wel navenant zijn.

Ik ga eens wat tekeningen en prijzen opvragen.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Concaeve Solide

Bericht door Dan »

Dat van het model herken ik tot op zekere hoogte. Als je het model van PU schuim maakt ben je ontzettend vrij in het kiezen van een vorm. En dat is een stuk gemakkelijker bewerken dan hout/multiplex/MDF etc.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Concaeve Solide

Bericht door serum »

Doe jezelf een plezier en koop een vacuumpomp met vijverfolie (verkrijgbaar met 4-500% rek). Zoek maar eens op vacuum bag press. Ik heb een 2e hands Edwards RV8 gekocht voor onder andere deze doeleinden, (je bent dan een heel stuk vrijer qua vorm-keuzes). 1kg/cm aan klemkracht staat tot je beschikking. MDF is in 3mm dikte te krijgen, of je gebruikt vele laagjes fineer/triplex. Verlijmen met een 2k-lijm en je hebt een enorm stijve constructie als resultaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Concaeve Solide

Bericht door Pjotr »

Tja, dan kan Ed net zo goed naar een pottenbakker stappen voor die 2 subs :mrgreen:

Die linkjes van Dre zijn wel goed gevonden, moet Ed wel wat mee kunnen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Concaeve Solide

Bericht door serum »

Lijkt mij handiger om een ontwerp te maken op eigen inzicht, dan met afhankelijkheid van voorhanden zijnde vormen. Je moet dan je ontwerp aanpassen op iets wat 'best goed uit komt'.

Ben benieuwd wat voor bedrag op de offerte staat!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

voorbeeld van een gebogen plaat bij een bestelling van 2 stuks:
Lengte 1228mm, dikte 26mm, prijs 150 euro per stuk.
Zij hebben geen voorraad, dus alles moet op bestelling gemaakt worden.
Ze zouden voor deze toepassing een combinatie gebruiken van Okume multiplex en MDF.

Op zich toch geen verkeerd idee en die prijs valt, als je het per speaker bekijkt, nog erg mee.
Bijlagen
Profiel 07.306.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door hannesie »

Dat is niet verkeerd. 8)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Concaeve Solide

Bericht door MichaelB »

Die prijs is ZEKER niet verkeerd.

Als je nagaat dat je bij die maat ook 2 behoorlijke speakers of 3 monitors kan maken uit 1 bestelling.
Laat ze in stukken zagen door een bedrijf met een lintzaag en voila.
Reken maar eens uit hoeveel tijd en geld het je kost om dit met de hand te doen.

Uiteraard het leermoment en de "lol" daargelaten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

m`n fantasie slaat al op hol!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

MichaelB schreef:
Uiteraard het leermoment en de "lol" daargelaten.
en dat is wat mij betreft nou, ZEKER als we het hier over Asterduc hebben, een hele grote aderlating :(

Ed, wat jij daar aan gebogen profiel kun je toch zeker zelf ook wel bewerkstellingen? Dat je niet meet poly en epoxy aan de slag wilt gaan daar heb ik all ebegrip voor....vies spul en nog arbiedsintenstiever.

Of ontbreekt het je gewoonweg aan tijd om zelf weer veel (alles?) te gaan maken?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

waarom moeilijk als het makkeijk kan?

ik zou er ook voor tekenen als ik het zo kon oplossen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

het is toch niet http://www.hetdooreenanderlatendoenaudioforum.nl? :lol:


maar goed.....IK had graag gezien dat juist zo'n vrij complexe constructie door een kerel als Asterduc, met een niet aflatende passie, doorzettingsvermogen, oog voor detail en kennis en zijn twee rechterhandjes (zoals we kennen uit de eerdere Concave-topics), zelf door hem was aangepakt :goeie:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

tja,moeilijk doen omdat het kan......... :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”