Onderhoud plexi copie en uitvallen op hoger volume

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Daevid

Onderhoud plexi copie en uitvallen op hoger volume

Bericht door Daevid »

Een half jaar geleden had ik al enkele vragen gesteld omtrent mijn plexi copie.
Het ging hier over een Power city super amplifier (by london city) fabricatie 70'-80'.

Zover ben ik al gekomen :
- eindtrap buizen zowizo vervangen (JJ E34L) gepaard quartetje , zo kan tenminste een correcte bias uitvoeren aangezien er maar een trimpot aanwezig is voor het hele zootje (ook vervang ik meteen de 3 ecc83 door V1 : JJecc83 v1 / V2 : JJecc83 Hi gain / V3 : JJ ecc83 ballanced) .

- buisvoeten allemaal vervangen (originele , van die goedkope bruine ) om problemen van eventuele kortsluiting / overslag te vermijden. (dit is tot nu toe nog niet gebeurt).

-Kan ik best zo'n verloopvoetje voor de bias aanschaffen en de trimpot los solderen en ergens aan de buitenkant bevestigen op die manier hoef ik niet alles open te maken als ik nieuwe buizen bevestig . Of laat ik alles zo en maak ik hem best iedere keer open en meet ik gewoon de ruststroom uit op pin 5 (grid 1) en pin 8 (cathode)?
Wat meten die verloop voetjes dus juist uit?

- Is het een goed idee om alle condensators even los te solderen en uit te meten aangezien dit bakje al meer dan 30 jaar oud is.

- Mijn origineel probleem was eigenlijk dat ie uitviel toen ik loudness 2 te luid zette. Volgens mij komt dit door dat de bias een compleet fiasco is door de oude en verschillende buizen dat er in zitten. Toen ik hem heb laten afkoelen (want hij stond warmer dan een lampenbak hoeft te staan) ging ie weer aan maar enkele minuten later viel ie weer uit... Sindsdien niet meer aangezet (ong. 6 maand geleden). Kan deze ook nog een andere oorzaak hebben? (de grote elco's ...?)
Zekering van 2.5 A is niet gesprongen.
Ook link ik input 1a naar 2b en plug ik in op de 1b.
Laatst gewijzigd door Daevid op za 26 jan 2013, 3:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Daevid

Re: Onderhoud plexi copie en uitvallen op hoger volume

Bericht door Daevid »

Foto's :
Bijlagen
super amplifier open back.JPG
super amplifier top.JPG
super amplifier guts.JPG
super amplifier guts.a.JPG
super amplifier guts.b.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

sja, niet zo makkelijk te zeggen, maar laten we een paar punten doorlopen.

- Buisvoeten alsnog vervangen, best wel kans dat er eentje niet goed meer is.

- condensatoren, van wat ik uit de (eigenlijk te kleine) foto's opmaak lijkt me het redelijke kwaliteit.
Ik zou eerder kritisch naar de voedings elco kijken. aan de andere kant, vervanging van de condensatoren kost geen vermogen...

- Trimpot vervangen zou ik wel doen, dit is een open model en grote kans dat de contactvlakken vervuild en gecorrodeerd zijn.

- ALLE soldeer punten nalopen, Het beste is met een tinzuiger verwijderen en met vers (loodhoudend) soldeer opnieuw solderen.

- De potmeters en jack-chassisdelen, demonteren, schoonwassen met klein beetje wasbenzine en smeren met contact 61. http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=9638
KontaktChemie.pdf
(1.73 MiB) 173 keer gedownload
Daevid

Bericht door Daevid »

Alles overlopen op slecht contacten of andere minderheden heb ik al gedaan maar zal het proces nog eens grondig overlopen.
Die head is al meer dan 30 jaar oud en er zitten miss maar 15 condensators in of zo , niet zo'n hele taak om alles even los te maken en te chekken , even het schema erbij voegen en die voeding elco's waar je het over hebt even localiseren.
Weerstanden checken heeft waarschijnlijk niet veel nut

http://www.drtube.com/schematics/londoncity/dea130.gif

Groeten , Daevid

Sorry van de niet zo grote foto's , de grotere versie's kan ik niet uploaden
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Wat ik zie is dat deze dus gemaakt is voor 220V niet voor 230 dus ja nou kan het zijn dat er in je voedings trafo een termische beveiligging zit die inslaat omdat er tegenwoordig 230 op het net staat kan het zijn dat je trafo te warm wordt.
Je moet dus wat minder bias geven zodat de boel niet zo warm wordt.
Dus moet je meer negatieve spanning op je stuurroosters ( G1 pin 5 op alle EL34 buizen ) zetten om dit op te lossen.

Wat het ook kan zijn is dat die koppel condensators lek zijn en zich als weerstanden gaan gedragen zodat je de bias niet goed meer kan instellen met gevolg dat de EL34 buizen meer gaan trekken dan moet of mag.
Als je dan nog een keer gaat versterken slaat natuurlijk het aantal ma's in het rood wat over de anodes van die EL34 buizen gaat.

als de buizen gaan blozen dus donkerood gaan gloeien is het zeker niet goed.

Wat je even kan doen is even meten door de zekering ( HT FUSE ) er even uit te halen en daar even een ampere meter voor in de plaats zetten.
Je zou dan op die meter iets van 100 ma moet meten 25 ma Per buis. ( minder is ook goed maar meer zeker niet )
Daevid

Bericht door Daevid »

Dus bias een beetje 'koeler' zetten , maar voor ik daar aan begin die koppels dus vervangen ,
ik zie dat JJ er verkoopt van 50 + 50 uF maar der zit 47 + 47 uF in , beide zijn 500v
Kan ik hier losjes in varieren dan of zo?
Ook , als ik ouwe condensators ga vervangen door nieuwe kan mijn geluid waarschijnlijk drastisch veranderen , en dus het zelfde voor de kleinere condensators op de ptp plaat en op de lampen enz..

groeten, Daevid
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik zou die elco's met rust laten waar ik eerder naar zou kijken zijn die twee van 100nF die naar je el34 buizen gaan
ray5150

Bericht door ray5150 »

Voor om en nabij de 2 tientjes heb je alle condensators en elco's vervangen... 8)
Wat boeit het dan welke wel en welke niet ?
Daevid

Bericht door Daevid »

Het kan toch geen kwaad om even de rest uit te meten ook , maar jij bedoelt die caps die over de pins van de eindtrap buizen zitten dan ?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik bedoel je coppel c's zie rood omcirkeld.
Maar heb je al gemeten zoals ik had voorgesteld?
Bijlagen
dea130-001.GIF
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik maak even een vergelijking met een auto van een jaar of 30,40 oud.
Daar red je het ook niet mee met alleen een paar nieuwe ruitewissers erop en olie verversen.
Als je wilt dat hij goed rijd en nog wat jaartjes meegaat moet je ook kritsch naar de motor,carroserie, remmen,stuurinricthing, enz. enz. kijken.

Anders komt er volgende week weer een andere storing bovendrijven, en daarna weer iets anders.
Daevid

Bericht door Daevid »

Daarom dat ik dus ook alles even wil uitmeten , wat zit er nu in godsnaam maar in die bakjes een tiental condensators ...
Welke wat veel van zen originele waarde afwijkt vervang ik wil door een andere , als ik ze vind van de zelfde klasse.
Buisvoetjes ga ik ook meteen vervangen om problemen te vermijden dus. En een stel nieuwe lampe derop.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een condensator die goed meet kan heel goed volgende week overleden zijn !
Vergeet niet dat ze minimaal 30 jaar oud zijn.
Daevid

Bericht door Daevid »

Die zal ik even moeten gaan opzoeken dan , ik dacht dat je het had over de caps die over elk een van elk paar rechtstreeks over de pins gesoldeerd zijn , jij bedoeld zo'n grote elco die niet zichtbaar is op de foto omdat ie onderaan die ptp plaat zit (op de plaats waar nix lijkt gesoldeerd zijn), Heb al eens leuke plaatjes gezien van zo'n ontplofte bekerelco's zou ik bij voorbaat niet best alle grotere condensators vervangen ? Zal eens zien of ik een foto van die elco's kan maken.
Daevid

Bericht door Daevid »

Ok , dus Ray zegt alle condensators vervangen inclusief die beker elco's dan ? Die kosten wel iets meer dan 25 cent per stuk ...
Daevid

Bericht door Daevid »

Wetende dat er gasten zijn die een ouwe gibson amp hebben staan van 50 jaar oud , compleet stock op de buizen na ...
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

post shoke
ray5150

Bericht door ray5150 »

De post heeft een smoorspoel afgeleverd, Ed ?
Of bedoel je iets anders... :roll:
maikbike

Bericht door maikbike »

valt de gloei(spanning) ook weg ? :roll:
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Hoi Ray
Nee dat bedoelde ik niet daevid had het er over dat hij niks meer kon posten.
Hij had een paar vragen per email gestuurd.
Aangezien ik de laatste week meer met het packet gebeuren bezig was wou ik even weten of de site het nog wel deed
En dat doet tie fout zal daarom wel bij hem liggen.

vandaar de Choke ik had het mischien beter een bumpje kunnen noemen :rofl:
Plaats reactie