(10x10) headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

cool schreef:
Nog wel, Harry heeft aangekondigd er mee te stoppen toen ik er laatst was, nog geen datum bekend.....
Ik had het idee dat hij er nog wel even zou blijven. Maarja, hij wil natuurlijk ook niet tot zijn 80e werken.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door rjmulder »

sevenup schreef:
rjmulder schreef:
Rudolf schreef:
Wie heeft er nog een plaatselijke elektronicaboer?
Die zijn uitgestorven dacht ik?
2 in de buurt :D in Hengelo en Almelo
Hengelo: http://www.tessatronic.nl/
Almelo: http://www.explorer-elektronica.nl/

Tessatronic is wel een stuk duurder en heeft minder assortiment.
Explorer in Almelo heeft een heel uitgebreid assortiment en over het algemeen goedkoper.
Klopt helemaal, toch ga ik meestal naar Tessa of ik moet voor het werk in Almelo zijn dan steek ik de straat even over :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Nog wat kleine updates gedaan, oa is silkscreen.
Bijlagen
headphone_V2.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Damn, that looks nice!! Nee eerlijk, hij wordt steeds mooier.

Groeten,
Mischa
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door jaapschreuder »

hij wordt steeds mooier inderdaad

ben nog met versie 1 bezig, maar deze is zo mooi, deze wil ik ook :shock: :oops: :sure:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Wat spreken we af? We wachten tot 1 februari en noemen het dan definitief? Dan is er nog tij om aanpassingen te doen, maar staat er ook een deadline waarna we kunnen gaan rochelen zonder bang te zijn dat er weer geniale wijzigingen doorgevoerd gaan worden. :rofl:

Gr. Mischa
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door hanselchen »

Bescheiden suggestie:
Een extra terminal voor de aan-uit schakelaar, naast X1. Kun je makkelijk de schakelaar aansluiten via de print.
Extra steekmaten voor C10 en C12, zodat ook de iets grotere exemplaren mooi passen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

hanselchen schreef:
Bescheiden suggestie:
Een extra terminal voor de aan-uit schakelaar, naast X1. Kun je makkelijk de schakelaar aansluiten via de print.
Extra steekmaten voor C10 en C12, zodat ook de iets grotere exemplaren mooi passen.
Zoiets?
Bijlagen
headphone_V2.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Ik had hanselchen gevraagd naar zijn ervaringen met deze headphone amp omdat hij deze in de vorige serie printen heeft meebesteld. Hij kwam met het volgende rijtje suggesties:

- Vwb de feedback voor de opamp, de weerstandswaarden zijn veel te hoog gekozen, zo help je de signaal/ruis verhouding onnodig aan gort. Tevens vind ik de gehele versterking van 7x aan de hoge kant.
- Aan de hand van de impedantie van de koptelefoon heb je een uitgangsspanning van 1V-4V RMS nodig om loeihard te gaan, ik bedoel ECHT hard. Dus een versterking van 4 a 5x is meer als voldoende; suggestie 330K en 56K vervangen door resp. 22K en 5k6/6K8 oid.
- De C in de terugkoppeling kun je vervangen door 47pF of zo, of gewon weglaten.
- Elco's horen niet in de signaal leiding, dus de 10uF vervangen door een MKT (RM5) van 3.3uF of 4.7uF. Door de kleinere waarde heb je tevens een mooi rumble filter (kantelpunt ca. 10Hz).
- De uitsturing hoeft dus niet groot te zijn, dus de voedingsspanning kan een stuk lager, 2x 15V of zo is veel te hoog de eindtorren staan onnodig op te warmen. Uitgangsspanning van 2x8V to 2x 10V is ruim voldoende.
- Dan kun je eventueel de bias nog wat opdraaien (+50% of zo) voor een echte klasse A over het hele bereik.
- Btw- De opamp kan beter, suggestie: een OPA2134 of een dubbele OP27. Voor die 2 euro meer klnkt die 10x beter.

Vooral de laatste 2 kunnen persoonlijke smaak zijn, maar in elk geval genoeg ruimte voor personalisering zou ik zeggen.

Ik heb te weinig kijk op de schakeling om hierop in te haken, maar wellicht dat anderen hier iets op kunnen zeggen cq iets mee kunnen doen.
Dus niet zonder meer alles doorvoeren wat hierboven staat (je bent zo snel met je aanpassingen :lol: ).

Groeten,
Mischa
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door hanselchen »

sevenup schreef:
hanselchen schreef:
Bescheiden suggestie:
Een extra terminal voor de aan-uit schakelaar, naast X1. Kun je makkelijk de schakelaar aansluiten via de print.
Extra steekmaten voor C10 en C12, zodat ook de iets grotere exemplaren mooi passen.
Zoiets?
De extra terminal: PrimaGoed.
Steekmaten: Ik doelde eigenlijk meer op C10 en C12, die in de feedback lus zitten, naar massa, zodat hier ook grotere/hoogwaardigere exemplaren passen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Ik had hanselchen gevraagd naar zijn ervaringen met deze headphone amp omdat hij deze in de vorige serie printen heeft meebesteld. Hij kwam met het volgende rijtje suggesties:

- Vwb de feedback voor de opamp, de weerstandswaarden zijn veel te hoog gekozen, zo help je de signaal/ruis verhouding onnodig aan gort. Tevens vind ik de gehele versterking van 7x aan de hoge kant.
- Aan de hand van de impedantie van de koptelefoon heb je een uitgangsspanning van 1V-4V RMS nodig om loeihard te gaan, ik bedoel ECHT hard. Dus een versterking van 4 a 5x is meer als voldoende; suggestie 330K en 56K vervangen door resp. 22K en 5k6/6K8 oid.
- De C in de terugkoppeling kun je vervangen door 47pF of zo, of gewon weglaten.
- Elco's horen niet in de signaal leiding, dus de 10uF vervangen door een MKT (RM5) van 3.3uF of 4.7uF. Door de kleinere waarde heb je tevens een mooi rumble filter (kantelpunt ca. 10Hz).
- De uitsturing hoeft dus niet groot te zijn, dus de voedingsspanning kan een stuk lager, 2x 15V of zo is veel te hoog de eindtorren staan onnodig op te warmen. Uitgangsspanning van 2x8V to 2x 10V is ruim voldoende.
- Dan kun je eventueel de bias nog wat opdraaien (+50% of zo) voor een echte klasse A over het hele bereik.
- Btw- De opamp kan beter, suggestie: een OPA2134 of een dubbele OP27. Voor die 2 euro meer klnkt die 10x beter.

Vooral de laatste 2 kunnen persoonlijke smaak zijn, maar in elk geval genoeg ruimte voor personalisering zou ik zeggen.

Ik heb te weinig kijk op de schakeling om hierop in te haken, maar wellicht dat anderen hier iets op kunnen zeggen cq iets mee kunnen doen.
Dus niet zonder meer alles doorvoeren wat hierboven staat (je bent zo snel met je aanpassingen :lol: ).

Groeten,
Mischa
Feedback weerstanden en de feedback condensator kunnen natuurlijk vrij gekozen worden. Kan ik zo aanpassen in het document.
Opamp heb ik geen type bij gezet in het document, is aan de bouwer zelf :)
Dickbest heeft dezelfde trafo ook in 2x9V/8W. Die zouden we ook kunnen gebruiken en de weerstanden rond de spanningsregelaars aanpassen voor lagere uitgansspanning.

Bias gewoon hoger zetten door meer diodes in serie te zetten, of kunnen we beter iets met een tor doen?
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door hanselchen »

I agree, veel componenten zijn vrij te kiezen door de potentiele bouwers, eenieder kan zijn favoriete smaak toepassen.
Vwb. de opamp, ik refereerde naar de 5534 in een van de eerste posts voor de Versie1.0. Er zijn tegenwoordig veel mooie(re) modellen op de DIY markt.
Mocht je de bias iets hoger willen maken, meer diode's is niet persé nodig, de emitterweerstaden kunnen ook een fractie verlaagd worden naar bijv. 22Ohm.
Het zijn maar wat suggesties voor het opstellen van een "default" BOM.

Idd heel goed bezig, de V2.0 wordt een heel mooi exemplaar, die een hoogwaardige hoofdtelefoon verdient. :wink:
Doet niks onder voor een fabrieksmachine.

Ik heb mijn V1.0 exemplaar "misbruikt" als dubbele Send-uitgang (overdone DI-output) in een gitaar stack.
Is íe ook perfect voor, doet zijn werk met bravour.
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Kaplaars »

mischa72 schreef:
Kaplaars schreef:
Afbeelding
Wat een verschrikkelijk mooi kastje zo. Heb je geen last van storing met je signaalkabels zo dicht bij de netspanning?

Ik krijg zin om ook zo'n amp te bouwen, dus bij de volgende serie doe ik mee.

Gr. Mischa
Hi Micha! Dank voor 't compliment. Sorry voor mijn late reactie. Maar ik heb absoluut geen last van brom of enige andere storingsvorm. Scheelt denk ik ook een beetje dat de signaalkabels afgeschermd zijn. Het beestje draait inmiddels al een paar weekjes en ik moet zeggen, het werkt echt fantastisch. Absoluut een aanrader!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Ik heb wat simulaties gedaan in LTSpice. Eigenlijk nog nooit eerder gedaan, maar krijg het volgens mij wel onder de knie.

Helaas stonden de BD139/140 er niet in, maar ik heb de BC327/337 genomen.

In 32 Ohm belasting:

Versterking 9dB
Uitgangspanning 2.9V
Ruststroom 20mA per tor
-1dB bij 12Hz
Bijlagen
spice.jpg
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

Kun je een fft laten zien op 1khz bij zeg 0.5Vac en een belasting van 32 ohm? Of je ltspice bestand delen in een zipje?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

SuperR schreef:
Kun je een fft laten zien op 1khz bij zeg 0.5Vac en een belasting van 32 ohm? Of je ltspice bestand delen in een zipje?
Bijlagen
headphone_amp_2.zip
(1016 Bytes) 58 keer gedownload
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Rudy »

Voorstelleke,

Geen grote condensators, doet het ook op lagere spanningen dan 15V.
Iets meer onderdelen, maar op zich kosten die geen €€€
Bijlagen
Hoofdtelefoon.jpg
Hoofdtelefoon.zip
(2.36 KiB) 59 keer gedownload
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

sevenup schreef:
Ik heb wat simulaties gedaan in LTSpice. Eigenlijk nog nooit eerder gedaan, maar krijg het volgens mij wel onder de knie.

Helaas stonden de BD139/140 er niet in, maar ik heb de BC327/337 genomen.

In 32 Ohm belasting:

Versterking 9dB
Uitgangspanning 2.9V
Ruststroom 20mA per tor
-1dB bij 12Hz
Ik zou beginnen met die PNP tor omdraaien :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

SuperR schreef:
sevenup schreef:
Ik heb wat simulaties gedaan in LTSpice. Eigenlijk nog nooit eerder gedaan, maar krijg het volgens mij wel onder de knie.

Helaas stonden de BD139/140 er niet in, maar ik heb de BC327/337 genomen.

In 32 Ohm belasting:

Versterking 9dB
Uitgangspanning 2.9V
Ruststroom 20mA per tor
-1dB bij 12Hz
Ik zou beginnen met die PNP tor omdraaien :)
oeps, idd
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

Rudy schreef:
Iets meer onderdelen, maar op zich kosten die geen €€€
Wat doen die 4 extra torren? Is dat een "echte" bias regeling?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Rudy »

Q1, Q2 stroombronnen, die weerstanden die in het origineel staan zorgen ervoor dat de spanningn niet lager kan dan 15V, met deze heb je dat probleem niet.
Q3 en Q4 is een bias temperatuurscompensatie, werken gewoon als diode maar zijn mechanisch aan de eindtrap gekoppeld.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Rudy schreef:
Q1, Q2 stroombronnen, die weerstanden die in het origineel staan zorgen ervoor dat de spanningn niet lager kan dan 15V, met deze heb je dat probleem niet.
Q3 en Q4 is een bias temperatuurscompensatie, werken gewoon als diode maar zijn mechanisch aan de eindtrap gekoppeld.

mvg Rudy
Zo een schema vergt nogal wat aanpassingen in de layout, en ik weet niet of ik het kan passen op dit formaat print.

Wat kunnen we doen in het huidige schema om lager te kunnen in voedingsspanning? De 6K8 weerstanden verlagen?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door SuperR »

sevenup schreef:
Wat kunnen we doen in het huidige schema om lager te kunnen in voedingsspanning? De 6K8 weerstanden verlagen?
100uf's over de diodes, R6,R7 kleiner? R8 weg, of zit die er met een reden?
http://sound.westhost.com/project113.htm
Pas maar op met aanpassen. Voor je het weet ben je geobsedeerd door specs en ben je een LME49600 versterker aan het maken :)
Bijlagen
lme49600_headphone.png
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Rudy »

Als je het laat zoals het is en je wil op 9V werken, dan kan het volgende: ( referenties in jou 1 ste spice schema op deze pagina )
- Zeker zijn dat je BD139/BD140 -16 hebt, de variant met de hoogste Hfe, zie datasheet, of andere transistor zoeken met dezelfde specs en hogere Hfe
- R2 en R5 worden 1K2 ipv 6k8
- De opamp wijzigen naar een model dat behoorlijk wat stroom kan geven, ala LM49720 en consoorten. ( NE5532 nog net )

Dit maakt ~4V piek max uitgangsspanning bij 32e belasting, wat meer dan voldoende is.

mvg Rudy
Bijlagen
Hoofdtelefoon.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Zou het helpen om een opamp te kiezen die volledig tot aan de voedingsspanning kan uitsturen?

De meesten kunnen dit namelijk niet, al weet ik niet wat de audiospecs zijn van degenen die het wel kunnen. Ik zal zometeen op de zaak eens kijken welke wij toepassen. Mogelijk wordt een en ander wel wat duurder.

Wat is trouwens de reden dat je op een lagere voedingsspanning wil spelen? Wat is er mis met 2x18V?

Groeten,
Mischa
Plaats reactie