afkapfrequentie
Moderator: Beheerdersteam
afkapfrequentie
Even voor mijn duidelijkheid...
Ik heb nu een trafokern spoel van 8,2mh op een 8 ohm woofer. Filterfrequentie is 275hz
Wat gebeurd er met frequentie als ik daar 2 x 8 ohm aan hang?
Ik heb nu een trafokern spoel van 8,2mh op een 8 ohm woofer. Filterfrequentie is 275hz
Wat gebeurd er met frequentie als ik daar 2 x 8 ohm aan hang?
Re: afkapfrequentie
dus zal ik naar 3,90mh moeten gaan voor hetzelfde resultaat ongeveer.....
Ja dat klopt als het maar wel om precies dezelfde luidsprekers gaat. 8ohm is slechts een indicatie, dus twee andere speakers met nominale impedantie van 8 ohm zullen een ander resultaat geven. Met de beperkte informatie die je nu geeft klopt mijn antwoord en jouw conclusie alleen in theorie.
Er zat in 1 x Scanspeak 21w8555-01 RE=5,5
Er komt in 2 x Usher 8948A RE=5,6
Welke specs zijn nog meer van belang want dan zal ik dat aanvullen........
Er komt in 2 x Usher 8948A RE=5,6
Welke specs zijn nog meer van belang want dan zal ik dat aanvullen........
Dat gaat waarschijnlijk wel goed qua afkapfrequentie. Niet qua rendement, met 2 woofers erin gaat je bas veel luider. Wat je verder met je kast aan het doen bent weet ik niet, maar je kunt niet zomaar 2 woofers in een kast stoppen waar er eerst eentje in zat.
Ik heb via winisd een simulatie gedaan in ongeveer 30 à 35 liter met een porttuning van 45hz heeft die een hele mooie vlakke curve.
Mijn kast is bruto zo ongeveer 30 liter, met redelijk wat dempingsmateriaal mag daar wel wat bij opgeteld worden. (50% vullen = + 25% liters volume toch?)
Volgt daarna aftrek van de liters van de conus met magneetjes maar dat is ook beperkt. Ik denk daarom dat dit wel safe zit. Of heb ik het mis??
Het rendement is inderdaad iets hoger, maar dat mag wel. Hoewel qua gevoeligheid nu naar 91db gegaan wordt zal het met veel luider wel meevallen denk ik.
Het oppervlak van een 22cm is natuurlijk veel meer dan een van 18 cm, maar omdat het er 2 worden wordt het gezamenlijk oppervlak wel iets groter.
Mijn wens is een iets luidere, strakkere bas met meer detail. Hoeft niet extreem diep te gaan. De scanspeak was een echte duwer in het laagste gebied...
De Usher lijkt verdacht veel op Scanspeak Classic woofertjes.....
Elk advies is welkom, ik ben natuurlijk maar een beginner en zeker geen expert......
Mijn kast is bruto zo ongeveer 30 liter, met redelijk wat dempingsmateriaal mag daar wel wat bij opgeteld worden. (50% vullen = + 25% liters volume toch?)
Volgt daarna aftrek van de liters van de conus met magneetjes maar dat is ook beperkt. Ik denk daarom dat dit wel safe zit. Of heb ik het mis??
Het rendement is inderdaad iets hoger, maar dat mag wel. Hoewel qua gevoeligheid nu naar 91db gegaan wordt zal het met veel luider wel meevallen denk ik.
Het oppervlak van een 22cm is natuurlijk veel meer dan een van 18 cm, maar omdat het er 2 worden wordt het gezamenlijk oppervlak wel iets groter.
Mijn wens is een iets luidere, strakkere bas met meer detail. Hoeft niet extreem diep te gaan. De scanspeak was een echte duwer in het laagste gebied...
De Usher lijkt verdacht veel op Scanspeak Classic woofertjes.....
Elk advies is welkom, ik ben natuurlijk maar een beginner en zeker geen expert......
Er komt 3dB meer bij dan je denkt. Twee woofers die je vlak bij elkaar netjes in fase laat spelen levert een totaal speaker met een rendement dat 3dB hoger is. Ook stop je er 3dB meer vermogen in want er loopt 2x zoveel stroom bij parallel zetten. Dat geeft 6dB meer geluidsdruk. Als je in serie zet loopt er twee keer zo weinig stroom. Dan wordt het hogere rendement teniet gedaan: +3dB en -3dB dus bij in serie zetten blijft de druk gelijk. Beide is niet direct wat je wil denk ik. Je wilt wel meer bas maar niet veel meer bas.
Je kunt wel proberen wat je van plan bent, maar het zou teveel bas kunnen geven en dan moet je ook een manier vinden om je middentoner en tweeter harder te laten spelen.
Je kunt wel proberen wat je van plan bent, maar het zou teveel bas kunnen geven en dan moet je ook een manier vinden om je middentoner en tweeter harder te laten spelen.
Gewoon de conussen van je nieuwe Ushers een beetje (5g of zo?) verzwaren, nieuwe TSP en nieuwe kast berekenen. Zo! 
De manier om de tweeter wat harder te laten spelen is denk ik snel gevonden, er zit nu een 3,3ohm MOX weerstand tussen welke kan vervallen.
Het mid is op zich sterk aanwezig dus zal er meer balans te halen zijn.
Tuurlijk als alles er in gemonteerd is, gaan we eens een meting door een expert voor de finetuning van het geheel....
Ik ben erg benieuwd....
Het mid is op zich sterk aanwezig dus zal er meer balans te halen zijn.
Tuurlijk als alles er in gemonteerd is, gaan we eens een meting door een expert voor de finetuning van het geheel....
Ik ben erg benieuwd....
Zou een 4,7mh ook nog kunnen?? kom ik dan als ik 6 db filter ongeveer hetzelfde uit??
Ja. Maar realiseer je dat je aan het koken bent zonder te proeven. En zonder een idee te hebben van hoeveel zout erbij moet.adonis65 schreef:Zou een 4,7mh ook nog kunnen??
Inderdaad. Er kan van alles zolang je niet de roos hoeft te raken of die ambitie niet hebt.
Ik heb ook begrepen dat als de impedantie halveert je dit met de spoelen ook moet doen, maar met de condensator juist weer moet verdubbelen. (theoretisch)
Als je dit niet doet wat heeft dit voor invloed, of wat heeft een condensator sowieso voor invloed??
Uiteindelijk wil ik wel de roos gaan raken maar het gaat nu eerst om de proef te gaan doen....
Als je dit niet doet wat heeft dit voor invloed, of wat heeft een condensator sowieso voor invloed??
Uiteindelijk wil ik wel de roos gaan raken maar het gaat nu eerst om de proef te gaan doen....
Zonder daadwerkelijk te meten is dit, zoals al aangegeven is, allemaal erg ruw. Rekenen aan praktische filters gaat eigenlijk niet, tenzij je eerst de impedantie van je driver gecorrigeerd hebt. De woofers die je er nu in gaat zetten zullen o.a. een andere Fc en andere spreekspoelinductie hebben. Daarnaast is de frequentiekarakteristiek natuurlijk anders dan wat je in WinISD berekent.
Het is eigenlijk zonde om met zulke dure drivers niet netjes te meten als je een filter maakt. En met goedkope drivers eigenlijk ook.
Het is eigenlijk zonde om met zulke dure drivers niet netjes te meten als je een filter maakt. En met goedkope drivers eigenlijk ook.