Concaeve Solide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
What about een side-woofer.. Ok, Ok je moet wat aan het interieur van de box veranderen..
Kees
Na een week zoeken naar excuses om niet met een zijwoofer te werken, moet ik wel toegeven dat ik geen reden heb gevonden om deze optie niet te overwegen :goedzo:
Concaeve SOLide 1.02 footprint bas in zijkant.JPG
De afwerking zal dan wel iets omslachtiger worden, maar ook daar zijn oplossingen voor.

Alternatief is voorlopig nog de downfire optie.
Concaeve SOLide 1.02 footprint bas in bodem.JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 30 nov 2012, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Concaeve Solide

Bericht door Pjotr »

asterduc schreef:
De afwerking zal dan wel iets omslachtiger worden, maar ook daar zijn oplossingen voor.
Een cursus pottenbakken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

asterduc schreef:
Na een week zoeken naar excuses om niet met een zijwoofer te werken, moet ik wel toegeven dat ik geen reden heb gevonden om deze optie niet te overwegen :goedzo:

Alternatief is voorlopig nog de downfire optie.
Heb je al de pro's & cons van side vs downfiring vergeleken?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Vinculum »

Mijn voorkeur zou ook downfire zijn. Ik hou van symmetrie en zijwoofers vind ik bijna nooit mooi.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

gewoon 2 woofers per kast. :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Concaeve Solide

Bericht door Pjotr »

Vinculum schreef:
Mijn voorkeur zou ook downfire zijn. Ik hou van symmetrie en zijwoofers vind ik bijna nooit mooi.
Jawel, maar de bedoeling is toch een 2-weg?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

volgens mij gaat ie weer voor een 3-weg.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Concaeve Solide

Bericht door rho »

Ben ik dan de enige die het weer absoluut niet zo heeft voor down-fire woofers?
Zo'n massa aan een spider en surround ophangen kan niet positief uitwerken op de plaats waar de spoel zich in rust in binnen het magneetveld bevindt. Hoe laag de Mms.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
Ben ik dan de enige die het weer absoluut niet zo heeft voor down-fire woofers?
nee, Berndt Timmermans (Hobby Hifi) heeft het er ook niet op, zijn probleem is dat je zo een soort ongecontroleerde bandpas creëert met allerlei resonanties
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Mijn voorkeur zou ook downfire zijn. Ik hou van symmetrie en zijwoofers vind ik bijna nooit mooi.
Dat vooropgestelt, ik vind sidefiring echt vreselijk onoverkomelijk lelijk, maar ik doelde natuurlijk óók op eventuele acoustische voordelen en nadelen van side-firing en downfiring. Ikzelf weet die helaas niet.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Concaeve Solide

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
rho schreef:
Ben ik dan de enige die het weer absoluut niet zo heeft voor down-fire woofers?
nee, Berndt Timmermans (Hobby Hifi) heeft het er ook niet op, zijn probleem is dat je zo een soort ongecontroleerde bandpas creëert met allerlei resonanties
Dat is nog een reden dat ik er niet zo fan van ben.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Concaeve Solide

Bericht door Arno »

Leon schreef:
Waarom kan de sub niet in de zijkant? Maak een vlak deel in de zijkant van de kast, en dan dek je dat af met doek op een frame in de vorm van de kast. Je behoud dan de slanke lijnen, maar kunt de unit wat makkelijker kwijt.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Concaeve Solide

Bericht door sietse »

Tja, Asterduc zou es een "moderne" LS kast moeten gaan bouwen. Zo'n Sietse TL side loaded, wat tot nu toe niemand heeft durven doen. :twisted: :twisted: :D :D
Tot nu toe wil ik nog steeds niet met niemand kastjes ruilen, ongeacht het uiterlijk, want dat is niet echt belangrijk voor de weergave. :!: :!:
8) :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

sietse schreef:
Zo'n Sietse TL side loaded
haha, vanaf ik zag dat jij een post had neergeschreven in dit topic wist ik dat je een TL zou voorstellen.
Terecht hoor Sieste, en met alle respect, ik ben zelf een TL lover van het eerste uur.
In die concept zie ik dat echter moeilijk te verwezenlijken.
541 cm² membraan, afstemfrekwentie euh een herz of 20, en een beschikbare kastinhoud van een liter of 30, een ietske meer kan nog net.
Juist, ook hier zal dan (fors) aan minstens één van de 3 parameters moeten worden toegeven, ... en dat komt niet ter sprake.

Maar niet getreurd hoor Sieste, er liggen hier nog plannen voor een ander projectje waarbij 3 transmissielijnen in 1 kast komen.
Meer ga ik er echt nog niet van vertellen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

ga je nog eens iets afmaken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

MechanicalAnimal schreef:
Heb je al de pro's & cons van side vs downfiring vergeleken?
nee, ik heb daar nix komma nix ervaring mee.
Misschien moet ik dat maar eerst eens uitproberen.
Gewoon vierkant kastje bouwen, telkens op een andere kant leggen en meten / luisteren.
dre schreef:
gewoon 2 woofers per kast. :sure:
dan is het terug symmetrisch ja :lol: maar het probleem van de te brede driver wordt dan een probleem van een te diepe driver.
Pjotr schreef:
maar de bedoeling is toch een 2-weg?
nee, 2 + een half
dre schreef:
volgens mij gaat ie weer voor een 3-weg.
nee, 3 - een half :roll:
rho schreef:
Ben ik dan de enige die het weer absoluut niet zo heeft voor down-fire woofers?
absoluut niet Rik, ik sluit mij hier bij aan, maar ik heb maar weinig opties meer en zal toch een concessie moeten doen.
Henkjan schreef:
Berndt Timmermans heeft het er ook niet op, zijn probleem is dat je zo een soort ongecontroleerde bandpas creëert met allerlei resonanties
HJ, weet je ook waar hij dat heeft geschreven, dan zoek ik dat artikel even op.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

dre schreef:
ga je nog eens iets afmaken? :mrgreen:
zal het gaan ja!? die opmerking hoor ik elke dag, al 50 jaar lang.
Dat is het nadeel van polyvalent te zijn (DIYer dus).
Vandaag nog alle leidingen van de verwarming opnieuw geïsoleerd.
Gisteren de auto gerepareerd.
Eergisteren de bureauverlichting hersteld
De dag daarvoor ...

... en nu eindelijk ter ontspanning (of is het ontsnapping) wat dromen van onuitvoerbare projecten :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

respect voor je doorzettingsvermogen! 8)

stap van scan-speak af,dan ben je met het volgende project gelijk klaar! :rofl:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

dre schreef:
stap van scan-speak af,dan ben je met het volgende project gelijk klaar! :rofl:
[-X ... :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

dre schreef:
ga je nog eens iets afmaken? :mrgreen:
Als een man zegt dat hij iets af maakt, dan doet hij dat....
Daar hoef je 'm niet ieder jaar aan te herinneren..

Kees
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Concaeve Solide

Bericht door AatV »

audiomanics schreef:
Als een man zegt dat hij iets af maakt, dan doet hij dat....
Daar hoef je 'm niet ieder jaar aan te herinneren..

Kees
Kan dit niet tot een tegeltjeswijsheid verheven worden?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
Henkjan schreef:
Berndt Timmermans heeft het er ook niet op, zijn probleem is dat je zo een soort ongecontroleerde bandpas creëert met allerlei resonanties
HJ, weet je ook waar hij dat heeft geschreven, dan zoek ik dat artikel even op.
was een reactie op een lezersbrief in de jongste HH (1/13)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

audiomanics schreef:
dre schreef:
ga je nog eens iets afmaken? :mrgreen:
Als een man zegt dat hij iets af maakt, dan doet hij dat....
Daar hoef je 'm niet ieder jaar aan te herinneren..

Kees
ook niet vanaf een bepaalde leeftijd? :mrgreen:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
asterduc schreef:
Henkjan schreef:
Berndt Timmermans heeft het er ook niet op, zijn probleem is dat je zo een soort ongecontroleerde bandpas creëert met allerlei resonanties
HJ, weet je ook waar hij dat heeft geschreven, dan zoek ik dat artikel even op.
was een reactie op een lezersbrief in de jongste HH (1/13)
ach zo. Ik heb mijn HH abo eerder dit jaar ingeruild tegen een K+T "all you can read" abo. Heb daar tot op heden nog geen spijt van.
Ik heb veel respect gead voor Bernd T, maar na 10 jaar is bij hem de drive eruit vind ik.
Toen hij bij K+T begon had hij toffe projecten en een goede dosis theorie. Tegen eind jaren 90 viel die volledig stil.
Bij de opstart van zijn eigen HH, zat ook die weer boordevol ontwikkelingen, maar ook daar vind ik de motivatie voor innovatie in het laatste jaar ver zoek.
Misschien moet hij maar eens terug een andere uitdaging gaan zoeken, want wijsheid en ervaring heeft de man zeker genoeg.

Jammer dat zijn 'downfire' bewering niet verder is uitgelegd en met voorbeelden is gestaafd.
Nu het thema daar is aangehaald, komt hij daar misschien nog wel mee op de proppen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Het ontwerp zat mij niet echt lekker. Er waren teveel zaken waar mijn eigenwijze kop geen genoegen mee wou nemen.

Daarop heb ik een aantal zaken op een rijtje geplaatst waarna volgende voetafdruk is ontstaan.

Een brede frontplaat:
- die geeft meer ruimte om grote drivers te plaatsen.
- hierdoor kan de midunit kast-in-kast opgebouwd worden (dat ging bij de vorige vorm niet wegens te weinig flow achter de driver)

De forse rondingen moeten zorgen voor een aanvaardbaar afstraalgedrag.

Een halfronde achterkant:
- geeft een variabele diepte ten bate van staande golven.
- geeft de kast een kompaktere en rondere indruk
- wint aan stevigheid

De ruimte wordt nog van bracings voorzien.

Ook wil ik testen doen met een soort absorber unit die in het midden van de kast wordt opgesteld. De wanden blijven daarbij vrij van demping.

Voor de subwoofer werk ik nog aan een soort bracing labyrinth, dus geen kamer in kamer en ook geen dubbele wand.
Maar testen zullen moeten uitmaken of dit de juiste keuze is.

Boven de oer-Concaeve vorm en onder de 'nieuwe' vorm.
Bijlagen
Concaeve Solide 1.04.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”