Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, maar hier was het niet direct nodig geweest. Nog meer aanpassingen? Dan wacht ik nog even met de Groupbuy.
Ik kijk vanmiddag even naar het schema, maar ik ga er vanuit dat dat 1:1 het schema is van de vorige run toch? En als je het toch over een Groupbuy hebt, misschien kun je dan ook ergens goedkoop 10 Alps 50k Logpots kopen; http://www.ebay.com/itm/Real-ALPS-Japan ... 4aaad27246
Waar is trouwens x3 voor? Veel stroomreserves kun je met een EI38 niet hebben om nog eens het een en ander aan te sturen. Als je die namelijk niet perse wilt hebben kun je de L_in en R_in aan de bovenkant van C7 en C8 verplaatsen zodat de GND aansluitingen dichter bij dat centrale nulpunt liggen. Dat is met het aansluiten van een potmeter natuurlijk ook handig, als de aansluitingen wat dichter bij elkaar zitten.
Verder een tip van praktische aard. Tegenwoordig plaats ik in mijn projecten zo her en der ledjes. Niet omdat ze er "vet" uit zien, maar omdat je in een oogopslag de status van de versterker kan zien. Dus, zeker als je dit door beginners in elkaar laat bakken, is het fijn om bijvoorbeeld eerst de voeding te maken en dmv een tweetal ledjes te kunnen zien dat ze het beide doen. Gewoon een klein 3mm ledje met een weerstand in serie. Eén links van D1 D2 R1 R2 en een rechts van D3 D4 R3 R4 bijvoorbeeld.
Het zijn enkel tips. Ik word per pcb een stukje handiger in het ontwerpen, al is de progressie traag.
mischa72 schreef:
Zijn we er al uit met betrekking tot de trafo? Is die kleine zwaar genoeg? Ik zie namelijk nog ruimte op de print.
X3 is om een ledje aan te kunnen sluiten voor in het frontpaneel (power). Ik zal er nog een weerstandje bij doen, dan hoeft deze niet meer aan de led.
Ledjes in de voeding is goed idee, 1 voor + en 1 voor -. Inputs kunnen inderdaad meer naar boven/midden.
X3 is om een ledje aan te kunnen sluiten voor in het frontpaneel (power). Ik zal er nog een weerstandje bij doen, dan hoeft deze niet meer aan de led.
Ledjes in de voeding is goed idee, 1 voor + en 1 voor -. Inputs kunnen inderdaad meer naar boven/midden.
Volgens mij gaat dat wel goed. De "zwaarste" belasting is zeg 32 ohm. Stel dat je per kanaal 40mA peak aan stroom beschikbaar hebt. Dat is 28mA rms. Dan levert hij maximaal 25mW. Als dat genoeg is (Voor een Grado SR 80i zou dat 112 db SPL opleveren!!!), zou je om hetzelfde vermogen in 600 ohm te verstoken zo'n spanning van 3.9Vrms nodig hebben, ongeveer 5.5V peak. Wat zouden de torren aan spanningsverlies veroozaken? (1.5-2.5V per kant?) Dan zou je aan een voedingspanning van +/- 8Vdc genoeg hebben. Spanningsval over een lm317 is 2 Vdc? Spanningsval over een gelijkrichter? 2 Vdc. Dan zou je (8+2+2)/1.41 = 8.5Vac nodig hebben uit je printtrafo.
Dus alle printtrafo's van 2*9Vac, 90mA en "dikker" zouden volgens mij geschikt moeten zijn.
Het probleem is meestal niet de spanning, maar de stroom die er geleverd moet worden, maar dat zal ik je niet hoeven te vertellen denk ik Ja, ik weet dat het niet goed is om een versterker te laten clippen.
Het probleem is meestal niet de spanning, maar de stroom die er geleverd moet worden, maar dat zal ik je niet hoeven te vertellen denk ik Ja, ik weet dat het niet goed is om een versterker te laten clippen.
Als je bang bent te weinig stroom of spanning te hebben zou je die trafo van Conrad die ik linkte kunnen kiezen. Dan heb je een BERG aan vermogen beschikbaar (voor hoofdtelefoonbegrippen) Kost je 3 euro meer. Dat is wel te overzien denk ik
Het probleem is meestal niet de spanning, maar de stroom die er geleverd moet worden, maar dat zal ik je niet hoeven te vertellen denk ik Ja, ik weet dat het niet goed is om een versterker te laten clippen.
Als je bang bent te weinig stroom of spanning te hebben zou je die trafo van Conrad die ik linkte kunnen kiezen. Dan heb je een BERG aan vermogen beschikbaar (voor hoofdtelefoonbegrippen) Kost je 3 euro meer. Dat is wel te overzien denk ik
Even geduld, ik krij de zwaardere EI48 transformator van dickbest er ook wel op Scheelt weer verzendkosten en is een paar euro goedkoper
Alles tussen of gelijk aan 15 en 18VAC is okey.
Alles boven 120mA per wikkeling is okey.
En niet overdrijven in buffer elco's. 2,2mF is een maximum, meer nekt kleine transfo's.
Alles tussen of gelijk aan 15 en 18VAC is okey.
Alles boven 120mA per wikkeling is okey.
En niet overdrijven in buffer elco's. 2,2mF is een maximum, meer nekt kleine transfo's.
mvg Rudy
Trafo bij dickbest is 2x18VAC / 222mA / 8W. Is al vaker gebruikt in combinatie met deze schakeling.
Bufferelco's zijn 16.2 mm op de print, dat is bedoelt voor 1000uF tot 2200uF
Got it, morgen maak ik even een Te Koop topic aan voor deze printen. Als ik weet hoeveel mensen hem willen hebben, ga ik in gesprek met DickBest om te kijken wat er te regelen valt.
Tessatronic is wel een stuk duurder en heeft minder assortiment.
Explorer in Almelo heeft een heel uitgebreid assortiment en over het algemeen goedkoper.
Ik zal straks als het bezoek de deur uit is eens een mailtje met de componentenlijst naar DickBest sturen. Misschien krijgen we kwantumkorting .
@sevenup: Zou jij mij even een mailtje of berichtje kunnen sturen met de juiste gegevens in de lijst (trafo en mogelijk andere zaken die aangepast zijn).