PC + versterker - 5 kanaals versterker (UcD400HG HxR)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

PC + versterker - 5 kanaals versterker (UcD400HG HxR)

Bericht door JefoonDesign »

Hallo,

Ik ben van mijn vorige idee even teruggekomen. Ik ga GEEN PC en versterker bij elkaar intergreren. Niet omdat het niet kan, maar ik vind het gewoon niet praktisch genoeg en niet zo mooi.

DUS:

Een losse versterker met 5 kanalen.

Een losse PC.

Een PC is aanwezig, met alles erin wat ik zou willen, maar mijn analoge signaal dat wordt gefabriekt door de geluidskaart moet in deze versterkt worden. Mijn geluidskaart is de volgende. Een ASUS Xonar HDAV1.3 deluxe, hierbij zit al opamps en eigenlijk zou ik dit signaal dus willen versterken.

Afbeelding
Afbeelding

Maar eerst de versterker bouwen!

De versterker zit als volgt in elkaar. Zie plaatjes. Ik wil graag gebruiken

- 5x UcD400HxR - veel positieve berichten hierover gezien!
- 5x voeding mono HG
- 5x trafo TR400
- 1 x Softstart
- 1 x POT-meter? http://www.potentiometers.com/series70. ... 2504354236- Modulaire POT-meters van 1 t/m 8 kanalen!

Ik zit nu eigenlijk met 2 vragen..

1 : Hoe zit dat met die pot-meters? Welke is het meest geschikt om alle 5-kanalen te sturen? Is mijn voorbeeld geschikt?

2: Heeft iemand een idee hoe je de softstart optimaal voor de 5 kanalen gebruikt?

Alle opmerkingen zijn welkom!

Groeten,

Jeroen
Bijlagen
Heeft de voeding nog effect op het kanaal? omdat deze er zo dicht langs loopt?
Heeft de voeding nog effect op het kanaal? omdat deze er zo dicht langs loopt?
de afmeting van het geheel is LxBxH = 450 x 460 X 160 (mm)
de afmeting van het geheel is LxBxH = 450 x 460 X 160 (mm)
5 kanalen
5 kanalen
Achterkant
Achterkant
Voorkant
Voorkant
Laatst gewijzigd door JefoonDesign op vr 24 apr 2009, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Bericht door JefoonDesign »

Dus heeft iemand een idee? Het volume regelen voor 5 kanalen?

Is het misschien ook handig om te kunnen schakelen tussen 2 en 5 kanelen. Wanneer je stereo luistert, gebruik je er 3 niet en zouden deze kunnen worden uitgezet i.v.m. verbruik? :roll:

Groeten,

Jeroen
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tja, vijf keer UCD400? Ik denk dat de anderen net als ik, zich ff zitten af te vragen wat je er eigenlijk mee wilt. Heb zelf geen ervaringen met UCD, maar vertel es wat meer en zo. Misschien is één voeding ook wel mogelijk.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

5 keer ucd das voor een HT opstelling denk ik?

volume; je zou voor een www.twistedpearaudio.com kitje kunnen gaan met 3 relaisboards, niet goedkoop, maar dat is de versterker toch al niet
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Thel heeft ook meerkanaals potmeters (onderaan staan goedkopere).

Voor hometheatre is 1 trafo wel genoeg. De HXR versie is misschien ook wel wat overkill.
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Bericht door JefoonDesign »

Wat betreft mijn motivatie om de versterker dusdanig op te zetten.. Ik had gelezen op een ander forum http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.1425 waar Sander Sassen adviseerde elk kanaal als monoblok te zien zegmaar. Dit was wel de dure oplossing.

Ik kan me in die mening wel vinden. Inprincipe wil ik, net als de meeste hier, een slecht klinkende versterker bouwen en van de muziek (stereo)genieten. Echter een film moet met dezelfde kwaliteit ook op zijn tijd kunnen. Al denk ik dat het wellicht wat overkill is dan een dergelijke setup. Dus misschien is HXR dan wat overdreven op de 3 overige kanalen... Maar aan de andere kant, waarom niet meteen goed?


Wat betreft de POT-meter, bedankt! Ik weet niet precies wat het verschil in hoorbaar geluidskwaliteit opleverd tussen beide types. En wat belangrijk is om op te letten?? :roll:

Daarnaast: en misschien is dit een domme vraag. Wat als je geen volumeknop inbouwd? Dan versterkt hij het signaal altijd voluit lijkt me?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

JefoonDesign schreef:
Inprincipe wil ik, net als de meeste hier, een slecht klinkende versterker bouwen en van de muziek (stereo)genieten.
Ik niet in ieder geval. :wink:

Verschillen tussen beide typen potmeters ga je echt niet horen, zeker niet met een geluidskaart als bron. In de meeste gevallen is een waarde van 10K/log prima. Zonder potmeter in je versterker moet je het volume regelen bij de bron, in jouw geval dus op de PC.
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Bericht door JefoonDesign »

Ha bedankt! Slecht klinkende versterker - Ach ja.. probeerde wat termenlogie over te nemen ;)


Ik proef een kleine weerhoudendheid in het gebruik van een PC als bron... De DAC's bepalen indeze het klankbord. Ik zou graag meer van willen weten waarom bij een PC het verschil niet te horen zou zijn.. ??
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zou voor de main speakers de Ucd400 (heb je zoveel vermogen nodig????) nemen, evt met HXR, en voor de centre en backs gewone UcD180 nemen.

Maar vraag je af of je wel die 400 nodig hebt. Scheelt je een hoop centjes, die je behuizing wel kan gebruiken, want het is een fraaie versterker!!

Ik zou daarentegen niet bezuinigen op de bediening. Het idee om een schakelaar te hebben die hem van 2 naar 5 kanaals zet is een sterk idee! Goede volumeregelingen kosten best veel geld, dus oriènteer je er goed op.

Jan
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

JefoonDesign schreef:
Ha bedankt! Slecht klinkende versterker - Ach ja.. probeerde wat termenlogie over te nemen ;)


Ik proef een kleine weerhoudendheid in het gebruik van een PC als bron... De DAC's bepalen indeze het klankbord. Ik zou graag meer van willen weten waarom bij een PC het verschil niet te horen zou zijn.. ??
eem Emu USB0202 klinkt bij mij in stereo beter dan een NAD T163 surround processor dus maak je niet teveel zorgen...

Ga je eigenlijk 5.0 spelen of komt er ook nog een sub? (das relevant voor het vermogen dat de fronts kunnen gebruiken en voor je volumeregeling)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

JefoonDesign schreef:
Ik proef een kleine weerhoudendheid in het gebruik van een PC als bron... De DAC's bepalen indeze het klankbord. Ik zou graag meer van willen weten waarom bij een PC het verschil niet te horen zou zijn.. ??
Een geluidskaart kan zeer zeker een goede bron zijn, maar als die 6 elcootjes links op je geluidskaart in de signaalweg zitten kan dat meer invloed op het geluid hebben dan een bepaald type potmeter.
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Bericht door JefoonDesign »

Pvieww :lol: Daar kan een mens toch wel eens onzeker over zijn, of hij het wel juist doet. Vooral omdat ik een beginner ben, qua electronica bouwen. Dus, eelco's? :oops: Wiki en vriend google zeggen hier niet zoveel over..

De behuizing zal ik helemaal zelf bouwen, uit een stuk ruw hout en wat RVS en ALU. Dat is eigenlijk mijn ding, daar maak ik me dan geen zorgen over.

Inpricipe speel ik 5.1 af, althans de films. Ik maak gebruik van een actieve subwoofer. Maar die kan verdwijnen naderhand als ik er niet tevreden over ben. De rest stereo.

Het volume dacht ik nu dus eigenlijk geheel via de PC te regelen. Omdat ik het gehele signaal onder controle heb zegmaar. Zitten hier nadelen aan of zijn er zulke grote voordelen aan het actief regelen van je volume op de versterker?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Niet te veel zorgen over maken. :wink:
Ik wil alleen maar aangeven dat het echt niet nodig is om een potmeter van 300 euro te kopen.

Het nadeel van geen volumeregeling op de versterker is dat soms per ongeluk systeemgeluiden (nieuwe mail of zo) op vol volume worden afgespeeld. Dan zit je wel tegen het plafond zeg maar. 8-[
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Een computer kan zeer zeker als hoogwaardig afspeelplatform fungeren. Zie ook het forum op www.computeraudiophile.com

Of je voor de ucd180 moet gaan of de 400 hangt ook af van de speakers natuurlijk. Ga je met 5 dezelfde speakers spelen bijvoorbeeld? Veel movies of eerder multichannel audio. Bij movies eerder ervoor zorgen dat juist de centre veel vermogen heeft alsook de mains. Dat de centre met minder vermogen genoegen neemt is nonsens. De centre is wellicht het belangrijkste kanaal. Voor de rears/effects kan je dan volstaan met 180's.

Speel je voornamelijk met de gedachte voor multichannel audio ga dan juist voor 5 identieke kanalen en 5 identieke speakers. 5x de 180 is al heel mooi. Neem liever de potted trafo in plaats van de TR500 in het geval van de 400. Qua VA is die voor een mono groot zat.

De HXR spanningsregelaars zijn altijd nog later toe te voegen mocht je twijfels hebben.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

knuisje schreef:
Een geluidskaart kan zeer zeker een goede bron zijn, maar als die 6 elcootjes links op je geluidskaart in de signaalweg zitten kan dat meer invloed op het geluid hebben dan een bepaald type potmeter.
Die geluidskaart lijkt me dan wel weer makkelijk te pimpen met de juiste opamps en condensatoren....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik zou zeker niet gaan voor 5* mono. Als je de versterkers dezelfde voeding geeft klinkt het echt niet slechter of anders en bespaar je veel geld.

Wat nog zou kunnen is 2 kanalen op 1 voeding en de 3 andere kanalen op 1 voeding.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Montana schreef:
Wat nog zou kunnen is 2 kanalen op 1 voeding en de 3 andere kanalen op 1 voeding.
Om separate kanalen zomaar over boord te gooien als onnodig gaat me te ver. De twee rears op een enkele voeding vind ik een mooi compromis. Als de topicstarter reeds aangeeft budget te hebben voor 5x mono 400 full option dan zou ik het zeker niet nalaten (voor een movie setup) om de drie voorste kanalen gescheiden uit te voeren.

Als multichannel audio een must is dan zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar 5x mono ucd180 met 5 identieke speakers dan een mix en match van voedingen en speakers. Als het budget toereikend is en de speakers wat minder gevoelig dan zou 5x mono 400 uiteraard ook uitkomst kunnen bieden.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Bukem schreef:
Die geluidskaart lijkt me dan wel weer makkelijk te pimpen met de juiste opamps en condensatoren....
Zelfs een buizentrapje is mogelijk....
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bukem schreef:
Montana schreef:
Wat nog zou kunnen is 2 kanalen op 1 voeding en de 3 andere kanalen op 1 voeding.
Als de topicstarter reeds aangeeft budget te hebben voor 5x mono 400 full option dan zou ik het zeker niet nalaten (voor een movie setup) om de drie voorste kanalen gescheiden uit te voeren.

Bukem
Waarom? Met drie amps op 1 voeding kan je toch hetzelfde eindresultaat behalen? Als je de voeding niet wil/kan bouwen zou je 2 amps per voeding kunnen gebruiken en kan je zelfs naar 6 kanaals gaan, zonder duurder uit te komen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

JefoonDesign schreef:
Het volume dacht ik nu dus eigenlijk geheel via de PC te regelen. Omdat ik het gehele signaal onder controle heb zegmaar. Zitten hier nadelen aan of zijn er zulke grote voordelen aan het actief regelen van je volume op de versterker?
Volume regelen via PC gaat prima. Wat je kan doen is per kanaal van de UcD een potmeter opnemen, het zaakje eenmalig afregelen om alle speakers in balans te brengen en er dan verder niet meer aanzitten. Je kunt zelfs een afstandsbediening gebruiken dan.

Als je toch een PC gaat gebruiken, doe dan gelijk roomcorrectie om je basweergave op orde te brengen. In mijn draadje kun je lezen hoe je de correctiefilters maakt: viewtopic.php?p=157064#157064
en hoe je de metingen moet doen: viewtopic.php?p=155041#155041

Op DIYaudio is een draadje over filtering met de PC met Windows: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=63078

Misschien een beetje veel informatie in 1 keer, maar de basweergave op orde brengen met roomcorrectie is naar mijn idee belangrijker dan de exacte opbouw van de eindversterker.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Wat nog zou kunnen is 2 kanalen op 1 voeding en de 3 andere kanalen op 1 voeding.
dit zou ook mijn voorkeur zijn.
misschien 400 voor de fronts en 180`s voor de rest,maar mijn voorkeur zou uit gaan naar 400`s.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Topicstarter heeft de gedachte om 5x mono full option gaan en heeft daar kennelijk budget voor. Hij wil gelet op de schetsen een redelijk no-compromise apparaat bouwen.

Wat is het antwoord hier? Flikker alles maar op een/twee voedingen, maakt toch niks uit. Bespaar je centen. Kom op zeg...

Het is aan de topicstarter ZELF om een overweging te maken tussen uitgaven en performance. Krijg niet de indruk dat het allemaal voor een honderdje of 5 gebouwd moet gaan worden. Als dat het idee is dan zou ik ook zeggen neem een lekkere Amplimo trafo, een paar brugcellen en een berg condensatoren. Wil je met 5 kanalen absolute top performance dan is een shared power supply niet de weg.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

uiteraard is alles apart mooier 8)
maar dan is 5 monoblokken helemaal..............
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind het advies om voor gedeelde voedingen te gaan helemaal niet slecht.
Naast dat het een hoop centen bespaart, bespaart het voornamelijk ook kast ruimte en gewicht. Performance merk je geen verschil in, ook met gedeelde voedingen kun je prima top performance leveren.

Sja wat de TS met dat advies wil doen, moet hij zelf weten.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

dre schreef:
uiteraard is alles apart mooier 8)
maar dan is 5 monoblokken helemaal..............
En dat is wat hij in gedachten heeft notabene...
b_force schreef:
Ik vind het advies om voor gedeelde voedingen te gaan helemaal niet slecht. Naast dat het een hoop centen bespaart, bespaart het voornamelijk ook kast ruimte en gewicht.
Sinds wanneer is het criterium kast ruimte en gewicht een beperkende factor? Zijn schets laat zien dat het prima past, en de fundering zal waarschijnlijk niet aangepast hoeven worden.
b_force schreef:
Performance merk je geen verschil in, ook met gedeelde voedingen kun je prima top performance leveren.
...
Plaats reactie