Eerste opzet vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Eerste opzet vloerstaander

Bericht door jaspervdakker »

Na wat wikken en wegen, zoeken, kijken en nog veel meer ben ik zelf maar eens aan het tekenen geslagen. Ik was wel gecharmeerd van de Audio Physic Virgo 25. Maar helaas houd mijn budget te wensen over. Dus maar eens kijken of we er zelf (met hulp van het forum uiteraard) uit kunnen komen.

Het moet dus een 3-weg vloerstaander worden met, jawel, 2 side woofers.
Het model, getekend in Solidworks, heb ik maar bijgevoegd want ik zit even met de indeling.

Wat ik in gedachten had, (en dit kan met behulp van jullie, met goede tips wijzigen)
Tweeter : Seas 27TDF
Mid : Seas W15LY001 of M15CH002
Woofers: CA18RNX

Tweeter en mid in een gesloten kast, de woofers in een BR kast.
Ik heb al wat simulaties in WinISD gedaan, maar ik kan niet alle drivers toevoegen want hij crashed bij mij. (ik draai op windows 8 in een Virtual Box op een MacBook :shock: )

Ik hoop op een laag van rond de 32Hz, en dit moet haalbaar zijn wat ik zo op het eerste oog zag in WinISD.

De inhoud op dit moment is 60 liter, maar dit is nog de eerste opzet, dus alles kan nog veranderen.
Wat zijn de ideale volumes. (5liter voor mid, en rond de 36 voor de woofers?)

Commentaar is welkom. Dus als jullie tips hebben, hoor ik dat graag.
Bijlagen
Schermafbeelding 2013-01-18 om 17.42.56.png
Schermafbeelding 2013-01-18 om 17.44.27.png
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door CoenvanDongen »

Deze al gezien?
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=202
Dat scheelt een hoop filterwerk ;)

edit: of deze:
http://www.troelsgravesen.dk/CA18RNX.htm
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door jaspervdakker »

CoenvanDongen schreef:
Deze al gezien?
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=202
Dat scheelt een hoop filterwerk ;)

edit: of deze:
http://www.troelsgravesen.dk/CA18RNX.htm

Ja, die heb ik gezien. Maar dat is niet wat ik zoek/wil...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door markbakk »

Heb je al een idee voor het wisselfilter dat je moet toepassen?
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door jaspervdakker »

markbakk schreef:
Heb je al een idee voor het wisselfilter dat je moet toepassen?
Nope. Maar wil eerst weten welke definitieve drivers er in komen.
Ben ook nog met een ander (2weg) ontwerp bezig. Voor het geval dit te moeilijk wordt. :shock:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hoi Jasper,

Naar mijn zeeeeeeeer bescheiden mening: met je driver keuze denk ik dat het weinig nut heeft om een 3-weg te doen omdat een fatsoenlijke 6.5 ook makkelijk het midden doet. Zelfs die CA18RNX. Een 3weg zou ik pas doen als je een 20cm of grotere woofer gebruikt.

Ik zou het geld dat de 5" excel mid en de 6.5" prestige woofer kosten bij elkaar leggen en daar de 6,5" excel voor kopen en het bij een tweeweg houden.

Wil je meer efficiency dan een pure tweeweg maar niet meer geld uitgeven, koop dan 4 CA18RNX en maak er een 2,5 weg systeem van, ik verwijs ook even naar de 2,5 weg van Troels die al aangedragen is.

Of ga voor een 20cm prestige woofer en koop om binnen het budget te blijven ipv van de excel middentoner er een uit de prestige reeks, daar zitten ook goede exemplaren tussen.

Apropos, bedenk dat je met een woofer aan de zijkant de crossover wat lager moet leggen dan doorgaans, dat betekend dat je ook wat duurder uit bent met spoelen in het filter omdat die hogere waardes moeten hebben, meer koper dus, maar meer koper is meer weerstand dus ook qua doorsnede wil je meer koper, maakt de spoelen nog eens extra duurder.....voor de demping (EMK) wil je niet veel weerstand tussen spreekspoel en versterker.....
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door Ronkel »

Ik zou die twee kleine 6,5" midbasjes vervangen door één fatsoenlijke (sub)woofer van 10" of zo. Die heeft waarschijnlijk een veel lagere F3.

Daarbij, heb je ervaring met het zelf ontwikkelen van een filter? Dat is, zeker voor zo'n 3-weg met side-firing woofer, niet eenvoudig... zoals hsmeets opmerkt moet de crossover naar de mid dan vrij laag liggen en daarvoor zul je o.a. uitgebreide impedantiecorrecties moeten doen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door hsmeets »

ah!, daar had ik over heen gelezen, twee 6.5" woofers per kast...dan zou ik daar ook 1 grotere voor nemen zoals ronkel schrijft.
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door jaspervdakker »

hsmeets schreef:
ah!, daar had ik over heen gelezen, twee 6.5" woofers per kast...dan zou ik daar ook 1 grotere voor nemen zoals ronkel schrijft.
Ja, dat kan natuurlijk wel. Maar heb liever een design met 2 woofers aan de zijkant. dus 2x 20 cm is ook nog een optie.
@Ronkel
Filter moet ik wel uitkomen. Heb veel filter technieken op de HTS gehad. Maar moet wel de boeken er weer bij pakken want ik werk bijna alleen maar digitaal. soms nog met FIR filters in een FPGA maar daar heb ik dan weer weinig aan.
Alleen ontbreekt een meet setje :cry:

Maar wanneer dit design toch wat te complex is, ga ik toch een 2 weg tekenen. Heb wouter gesproken over zijn Visaton TL's en zoiets is ook nog een optie.

Dus hopelijk nog wat goede ideeën om dit design een leven in te blazen, anders ga ik wat nieuws tekenen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door wouter »

filteren is net als koken, het gaat niet om theorie maar om het op smaak brengen van de boel. Daarvoor moet je goed weten wat je doet en waar je naar toe wil. Dat laatste is vaak het lastigste, alsof je een topgerecht wil maken met ingredienten waarvan je de smaak niet kent.

En ook dan zit het hem in subtiele verhoudingen, dus het is een beetje een heel grote uitdaging :wink:

Maar als je wel kunt meten is advies op afstand mogelijk.
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door jaspervdakker »

wouter schreef:
filteren is net als koken, het gaat niet om theorie maar om het op smaak brengen van de boel. Daarvoor moet je goed weten wat je doet en waar je naar toe wil. Dat laatste is vaak het lastigste, alsof je een topgerecht wil maken met ingredienten waarvan je de smaak niet kent.

En ook dan zit het hem in subtiele verhoudingen, dus het is een beetje een heel grote uitdaging :wink:

Maar als je wel kunt meten is advies op afstand mogelijk.

Maar als je de gehele theorie niet kent, dan kom je er ook niet..... Zonder de theorie kun je ook niet koken. Je moet tenslotte wel weten wat diverse producten met je smaak doen :D

Meten kan ik niet thuis, heb (nog) geen meet setje, en weet ook niet of dit bestaat voor een Mac? En of dit dan in een Virtual Box met windows werk is nog de vraag.

Meten kan ik wel op t werk. Daar hebben we ook nog een hele akoestische kamer met meetset. dus wellicht liggen daar mogelijkheden. Maar wordt al lang niets meer mee gedaan.

Maar het meten e.d. even buiten beschouwing gelaten.
Kan ik met 2x 18cm side woofer genoeg laag creëren? Of is 2x 20 beter?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door Ronkel »

Dat biedt al wel perspectief, enige wat je dan nog ff moet doen is een impedantiemetertje in elkaar solderen. Vervolgens kun je dan met Boxsim oid mooi een filtersimulatie maken op basis van je metingen.

Wat betreft de woofers: ik zou voor 2x20 gaan, maar dan moet je wel een driver uitzoeken die zich lekker voelt in het volume wat je ter beschikking hebt. Onder de Seas Prestige drivers zijn deze en deze het meest geschikt. De andere modellen zijn meer geschikt als midbass en hebben een veel lagere bewegende massa en dus hogere Fc. Gooi ze nog wel even in WinISD om te zien of je genoeg volume hebt.
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door jaspervdakker »

Ronkel schreef:
Dat biedt al wel perspectief, enige wat je dan nog ff moet doen is een impedantiemetertje in elkaar solderen. Vervolgens kun je dan met Boxsim oid mooi een filtersimulatie maken op basis van je metingen.

Wat betreft de woofers: ik zou voor 2x20 gaan, maar dan moet je wel een driver uitzoeken die zich lekker voelt in het volume wat je ter beschikking hebt. Onder de Seas Prestige drivers zijn deze en deze het meest geschikt. De andere modellen zijn meer geschikt als midbass en hebben een veel lagere bewegende massa en dus hogere Fc. Gooi ze nog wel even in WinISD om te zien of je genoeg volume hebt.
Dank voor je antwoord.
Ik zal eens kijken of me dit gaat lukken in WinISD. Moet even de juiste versie zien te vinden. Die van mij crashed steeds als ik een nieuwe driver aan de database wil toevoegen.

Maar ik moet de drivers niet te ver naar beneden plaatsen tov de mid en tweeter?
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door CoenvanDongen »

jaspervdakker schreef:
Maar ik moet de drivers niet te ver naar beneden plaatsen tov de mid en tweeter?
Bij een site woofer maakt dat niet zo veel uit. Die cross je heel laag en bij die frequenties heb je meestal sowieso geen idee waar ze vandaan komen. :wink:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door Ronkel »

CoenvanDongen schreef:
jaspervdakker schreef:
Maar ik moet de drivers niet te ver naar beneden plaatsen tov de mid en tweeter?
Bij een site woofer maakt dat niet zo veel uit. Die cross je heel laag en bij die frequenties heb je meestal sowieso geen idee waar ze vandaan komen. :wink:
Qua localisatie maakt het geen drol uit inderdaad, maar als je op zeg 150-200 Hz crosst dan is het misschien goed om de side woofers niet te laag te plaatsen om faseproblemen rond de crossover te voorkomen. Daarnaast zal een woofer op de vloer staande golven in de verticale richting altijd maximaal aanslaan, voor een woofer op 1 m hoogte is dat alweer wat minder.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door markbakk »

jaspervdakker schreef:
Meten kan ik niet thuis, heb (nog) geen meet setje, en weet ook niet of dit bestaat voor een Mac? En of dit dan in een Virtual Box met windows werk is nog de vraag.
Je kunt in elk geval beginnen met REW. Fuzzmeasure (betaald) is ook mooi. ARTA voor Windows (ook met licentie) is hier het meest in gebruik, zou met Bootcamp in elk geval wel moeten draaien (je wil ook met Boxsim of een ander simulatieprogramma aan het werk).
jaspervdakker schreef:
Meten kan ik wel op t werk. Daar hebben we ook nog een hele akoestische kamer met meetset. dus wellicht liggen daar mogelijkheden. Maar wordt al lang niets meer mee gedaan.
Duhhh! Zullen wij eens zorgen dat die weer gaat worden gebruikt? :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door Henkjan »

jaspervdakker schreef:
.. Meten kan ik wel op t werk. Daar hebben we ook nog een hele akoestische kamer met meetset.....
dat zijn de betere secundaire arbeidsvoorwaarden :goeie:
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door jaspervdakker »

Henkjan schreef:
jaspervdakker schreef:
.. Meten kan ik wel op t werk. Daar hebben we ook nog een hele akoestische kamer met meetset.....
dat zijn de betere secundaire arbeidsvoorwaarden :goeie:
Ja, dat dan weer wel. Ook PCB frees hebben we daar, dus een proto PCB is ook zo gemaakt.
Alleen jammer dat het in Amersfoort is, als je in Nijmegen woont en op t moment in Dordrecht werkt :shock:
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Eerste opzet vloerstaander (Ander ontwerp)

Bericht door jaspervdakker »

Nu toch even gekozen voor een wat simpeler ontwerp. De voorgestelde 3-weg komt er wel, maar voorlopig even niet. Na telefonisch contact gehad te hebben met Wouter, toch besloten om zelf eens een TL te ontwerpen.

De Drivers zijn de Seas W15LY001 en de 22TAF/G
De Fs van de driver is 49Hz, en met de berekening 0,25 x 300/49 = 153cm
en met een tapse line van 2sd naar 1sd uitgekomen op 150 naar 75. (driver heeft een sd van 75)

Ik denk dat dit wat makkelijker te realiseren is. Ook minder gecompliceerde kast. Al wordt alles toch wel CNC gefreesd.
En omdat dit mijn eerste set word, toch maar niet te moeilijk. Zeker het filter wordt hiermee wat makkelijker.

Foto's volgen zo. Vanuit VB gaat dat weer niet.... :x
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Eerste opzet vloerstaander (Ander ontwerp)

Bericht door jaspervdakker »

jaspervdakker schreef:
Nu toch even gekozen voor een wat simpeler ontwerp. De voorgestelde 3-weg komt er wel, maar voorlopig even niet. Na telefonisch contact gehad te hebben met Wouter, toch besloten om zelf eens een TL te ontwerpen.

De Drivers zijn de Seas W15LY001 en de 22TAF/G
De Fs van de driver is 49Hz, en met de berekening 0,25 x 300/49 = 153cm
en met een tapse line van 2sd naar 1sd uitgekomen op 150 naar 75. (driver heeft een sd van 75)

Ik denk dat dit wat makkelijker te realiseren is. Ook minder gecompliceerde kast. Al wordt alles toch wel CNC gefreesd.
En omdat dit mijn eerste set word, toch maar niet te moeilijk. Zeker het filter wordt hiermee wat makkelijker.

Foto's volgen zo. Vanuit VB gaat dat weer niet.... :x
De Screenshots:
Bijlagen
Schermafbeelding 2013-01-21 om 14.39.24.png
Schermafbeelding 2013-01-21 om 14.41.36.png
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door Ronkel »

Dit is inderdaad een heel stuk eenvoudiger. Je pakt meteen wel wat moois als basmid :shock:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Eerste opzet vloerstaander (Ander ontwerp)

Bericht door sietse »

jaspervdakker schreef:
Nu toch even gekozen voor een wat simpeler ontwerp. De voorgestelde 3-weg komt er wel, maar voorlopig even niet. Na telefonisch contact gehad te hebben met Wouter, toch besloten om zelf eens een TL te ontwerpen
Dit toch wel gelezen hoop ik???? :D :D
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Eerste opzet vloerstaander (Ander ontwerp)

Bericht door jaspervdakker »

sietse schreef:
jaspervdakker schreef:
Nu toch even gekozen voor een wat simpeler ontwerp. De voorgestelde 3-weg komt er wel, maar voorlopig even niet. Na telefonisch contact gehad te hebben met Wouter, toch besloten om zelf eens een TL te ontwerpen
Dit toch wel gelezen hoop ik???? :D :D
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
Natuurlijk Sietse,
Ik heb dit meerdere malen gelezen. Maar met tips van Wouter gekomen tot deze TL.
Hoogte is 85cm. De hellingshoek is 7 graden.

Waarmee kan ik t beste de TL dempen en op welke plaatsen?
Loodbitumen gebruiken in de gehele kast?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door wouter »

Ik zal proberen deze week een Ajhorn simulatie te posten voor je.

Lees ook eens het verhaal van de Crafty Azumi TL - daar zitten wel wat techniekjes in die handig kunnen zijn bij een 5,25" laagmiddentoner.

Ook heb ik de hypergraph TL aangeraden, die opent voor. Wat PMC ontwerpjes bekijken is ook handig.

Het geschetste ontwerp zou ik vanaf een 6,5" aanraden. Kleinere woofers zul je wat moeten helpen. Poortopening onder geeft bijvoorbeeld een boost rondom die lage frequenties.

De VIB130TL van Visaton is origineel een ander ontwerp, namelijk met de opening onder en aan de voorzijde. Door Bernt Timmermans van hobby hifi: CC 100: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... /cc100.htm

En trouwens, mijn tip blijft altijd om een ontwerp te kiezen met mooie drivers. Kijk zelf dan niet naar het filter als je het perse graag zelf wilt ontwerpen. Wordt het niet helemaal wat je gehoopt had, dan heb je mooi het ontworpen filter nog achter de hand -als je de opzet van de baffle niet heel erg anders maakt qua breedte en positie van de drivers.

http://www.troelsgravesen.dk/W15.htm
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Eerste opzet vloerstaander

Bericht door jaspervdakker »

@ Wouter,

Zou fijn zijn als je AJHorn simulaties wil posten. Alvast bedankt.

Zojuist het e.e.a over de Crafty Azumi gelezen. Ronald verteld wel dat de TL's het beste tot hun recht komen in ruimtes tot 20m2. Aangezien mijn woonkamer tegen de 40m2 aanzit, lijkt me dit ontwerp niet heel geschikt. En wellicht ook mijn ontwerp niet? (Gebaseerd op de Ses-Audio Arte, zie foto)

Wat PMC doet met de opening aan de voorzijde, vind ik ook erg mooi. Heb 2 verschillende modellen aan de binnenkant gezien(zie foto), maar de lines zijn erg lang, bij de FB1 is die 3m. Maar dat past bij lange na niet in die kast. Ook is de Fs 28Hz, maar kan me niet voorstellen dan (voor de FB1) de 6.5"driver een Fs heeft van 28Hz.

Zijn de lengtes afgestemd op een lagere frequentie dan de Fs van de driver??

Ik ga mijn eigen ontwerp herzien. wellicht met de Seas W18NX001 en een mooie tweeter. Dan kan ik uiteindelijk in het slechtste geval overstappen op het filter van de Bifrost.

mijn wens is wel om (het klinkt raar) geheel zwarte drivers te gebruiken. ik vind de lichte kleur met koperen plug van seas niet mooi.

Dus in huidige design : Seas W15LY001
eventueel de : Seas W18NX001

Hoe moet ik de line berekenen bij het vouwen naar de voorkant? is de lengte dan hoogte+diepte+hoogte+diepte
met drivers op 1/3 van de lijn?
Nu heb ik gewoon de hoogte x2 gedaan ongeveer(rekening gehouden met de 7 graden).
Bijlagen
Design waar mijn huidige op gebaseerd is
Design waar mijn huidige op gebaseerd is
De line lengtes van PMC?<br />Hoe komen ze er aan?
De line lengtes van PMC?
Hoe komen ze er aan?
FB1 open
FB1 open
pmc_peter.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”