Ontwerpen van Troels Gravesen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door Shadow »

Nou lees ik hier al een tijdje mee (log weinig in) en ik voel een enthousiasme voor de creaties van de heer Gravesen :D
Maar wat vinden jullie van de Jenzen Next?
Ik heb een zwak voor TL's en als ik naar het ontwerp en de grafieken kijk dan heeft ie z'n huiswerk toch wel redelijk gedaan lijkt me.
WAF is geen probleem want W is net terug ingeleverd bij d'r moeder :wink:
Lijkt me een uitdaging 8)
images-jenzen-next-1-large.jpg
images-jenzen-next-2-large.jpg
images-jenzen-next-3-large.jpg
jenzen-seas-1-rear-600pxh.jpg
terminals-1.jpg
jenzen-seas-mounting-5.jpg
jenzen-seas-mounting-6.jpg
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-NEXT.htm
Laatst gewijzigd door Shadow op za 24 sep 2016, 14:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door bas focal m180 »

Shadow schreef:

WAF is geen probleem want W is net terug ingeleverd bij d'r moeder :wink:
Oh wat een heerlijke zin , maakt mij dag helemaal goed .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
Shadow schreef:

WAF is geen probleem want W is net terug ingeleverd bij d'r moeder :wink:
Oh wat een heerlijke zin , maakt mij dag helemaal goed .
En is W terug bij AF! :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb hem nog nooit gehoord, maar ik kan me niet voorstellen dat daar een slecht geluid uitkomt.
John Eekels heeft ook zo'n model gemaakt met iets andere drivers
http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... 0SEAS.html
Misschien woont hij bij jouw in de buurt?

Of je kijkt bij deze lijst of er een Nederlander is die ze gemaakt heeft.
http://www.troelsgravesen.dk/Builder's_response.htm
deze ook gezien trouwens? :kwijl:
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Accu.htm

Maarem... Als je geen waf nodig hebt... Dan kun je ook voor een stel grote open baffles gaan.
zoiets: :kwijl: :kwijl: :kwijl:
http://www.ikeahackers.net/2012/02/nume ... akers.html
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door grimoire »

Die versie met seas is ook van troels:
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm

Dit is de 'budget' versie maar gebruikt volgens mij evengoed hele goede drivers. Lijkt mij een mooie speaker!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Shadow »

CoenvanDongen schreef:
Ik heb hem nog nooit gehoord, maar ik kan me niet voorstellen dat daar een slecht geluid uitkomt.
John Eekels heeft ook zo'n model gemaakt met iets andere drivers
http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... 0SEAS.html
Misschien woont hij bij jouw in de buurt?
Geen idee, maar da's wel ff the next step in houtbewerking :shock:
Prachtige speakers geworden, maar ik houd het bij gewoon multiplex en mdf denk ik 8)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Vinculum »

De kast op zich is niet complex. Alleen die baffle is een pittige of je nu mdf of massief hout gebruikt. Denk eerlijk dat mdf lastiger is omdat je lekker op die kopse kant zit te werken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Shadow »

Vinculum schreef:
De kast op zich is niet complex. Alleen die baffle is een pittige of je nu mdf of massief hout gebruikt. Denk eerlijk dat mdf lastiger is omdat je lekker op die kopse kant zit te werken.
Mee eens. die afgeronde rand onder de mid-driver lijkt me een lastige, voor de rest goed te bouwen kasten lijkt me 8)
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door grimoire »

Valt mee toch? Cirkelgeleider onder de bovengrens en fasefrees 45' er op...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Shadow »

grimoire schreef:
Valt mee toch? Cirkelgeleider onder de bovengrens en fasefrees 45' er op...
Radius van 330mm? Ik zie er misschien nu een probleem in, maar komt vanzelf allemaal wel O:)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Leeuwarden »

Die van John Eekels zijn te koop.
Ik heb de ER versie wel eens gehoord en qua geluidskwaliteit zit het wel goed.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Shadow »

ijscobar schreef:
Die van John Eekels zijn te koop.
Ik heb de ER versie wel eens gehoord en qua geluidskwaliteit zit het wel goed.
Hoe mooi de bouwkwaliteit van John's speakers ook is, mijn smaak is het niet (de afwerking) en bovendien heet het hier nog steeds ZelfBouwAudio-Forum en kopen kan iedereen 8)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door CoenvanDongen »

Shadow schreef:
Hoe mooi de bouwkwaliteit van John's speakers ook is, mijn smaak is het niet (de afwerking) en bovendien heet het hier nog steeds ZelfBouwAudio-Forum en kopen kan iedereen 8)
Idd! Op naar de bouwmarkt! :rock:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door RobertD »

John Eekels woont in Mierlo, dat is niet echt in de buurt. Het verbaast me trouwens dat hij niet op dit forum actief is.

Zijn afwerking is heel vakkundig, maar over zijn smaak kunnen lang wenkbrauwen fronzen.... Wanneer hij iets verkoopt dan vraagt hij enorme prijzen. Ik heb een beetje het gevoel dat hij zijn ego en zijn prijzen gelijkwaardig wil houden....
prison
Berichten: 150
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 8:30
Contacteer:

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door prison »

Ik ben een keer bij John geweest. Hij is echt een vakman. En als je ziet hoeveel tijd / uren in zijn projecten zit, dan snap ik zijn prijzen ook wel. En daarbij gebruikt hij altijd hele goede materialen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door bas focal m180 »

prison schreef:
Ik ben een keer bij John geweest. Hij is echt een vakman. En als je ziet hoeveel tijd / uren in zijn projecten zit, dan snap ik zijn prijzen ook wel. En daarbij gebruikt hij altijd hele goede materialen.
Dat zegt mij niet zo veel , tijd en uren .
Ik kon ook wel uren bezig zijn met het luisteren en het steeds vergelijken van een kleine aanpassing .
En dan tot de conclusie komen dat ik geen 100% winnaar heb omdat de ene keer de ene instelling beter klinkt dan de andere .

En dan doel ik op een klankregelaar op de versterker , voor mij moet het klinken zoals ik het mooi vindt ook al is dat niet zoals het oorspronkelijk hoort .

Zo kan een ander uren bezig zijn met het omwisselen van een enkele condensator in het filter .


Nu kan en wil ik echt niet zeggen dat John Eekels zomaar iets iets bouwd en dat er zeker wel heel wat uren in het project zullen zitten .
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Shadow »

Precies en waar de een van smelt krijgt de ander het koud van...
Heb nog een scheiding te regelen en een huis te verkopen, maar die Jenzen's komen er wel 8)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Shadow »

Shadow schreef:
Heb nog een scheiding te regelen en een huis te verkopen, maar die Jenzen's komen er wel 8)
Nou die scheiding komt er dus niet :lol:
Nou die Jenzen's nog es bouwen, hoewel ik eerst wat pico lino's wil gaan maken voor op het werk 8)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door CoenvanDongen »

Shadow schreef:
Shadow schreef:
Heb nog een scheiding te regelen en een huis te verkopen, maar die Jenzen's komen er wel 8)
Nou die scheiding komt er dus niet :lol:
Nou die Jenzen's nog es bouwen, hoewel ik eerst wat pico lino's wil gaan maken voor op het werk 8)
Als je dan toch ff door kan sparen... http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-D.htm
2 verdieners kunnen dat makkelijk betalen :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Shadow »

Heb er al naar gekeken, maar ik vind hem
A: niet mooi
B: te duur
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door markbakk »

Shadow schreef:
Nou die scheiding komt er dus niet
Dát intrigeert mij nou wel. Zou het trouwens knapper vinden wanneer je én de WAF hoog genoeg weet te krijgen én je eigen verlangens naar grote speakers weet bot te vieren. Ahum. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Shadow »

markbakk schreef:
Shadow schreef:
Nou die scheiding komt er dus niet
Dát intrigeert mij nou wel. Zou het trouwens knapper vinden wanneer je én de WAF hoog genoeg weet te krijgen én je eigen verlangens naar grote speakers weet bot te vieren. Ahum. :mrgreen:
Lang verhaal en behoorlijk gecompliceerd, van mij had het ook allemaal niet gehoeven en gelukkig kwam ze tot hetzelfde inzicht.
Over de WAF; Ik begin ook niet voor niks met een setje Picolino's :rofl:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef:
Maar wat vinden jullie van de Jenzen Next?
hele vette bak!!!!! :goeie: die Troels maakt mooi spul, zou ik durven nabouwen zonder ze gehoord te hebben.

ik had alleen tussen die topkast en die laagkast ff wat anders verzonnen :wink:

Ook fraai: http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm

Shadow schreef:

WAF is geen probleem want W is net terug ingeleverd bij d'r moeder :wink:
:rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door Shadow »

MechanicalAnimal schreef:

hele vette bak!!!!! :goeie: die Troels maakt mooi spul, zou ik durven nabouwen zonder ze gehoord te hebben.

ik had alleen tussen die topkast en die laagkast ff wat anders verzonnen :wink:
De terminals bedoel je? Ja ik snap wat je bedoeld,
maar "spend money where it counts the most" is niet voor niks m'n signature :lol:
Het is functioneel, maar mooi?, nee niet bepaald :rofl:

MechanicalAnimal schreef:
Hoe mooi ik het idee en de theorie achter de TQWT & DTQWT ook vind, qua plaatsing zijn ze heel kritisch en ze hebben behoorlijk de ruimte nodig om goed te presteren, da's niks in mijn huis :(
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?

Bericht door scanspeakman »

Shadow schreef:
Nou lees ik hier al een tijdje mee (log weinig in) en ik voel een enthousiasme voor de creaties van de heer Gravesen :D
Maar wat vinden jullie van de Jenzen Next?

WAF is geen probleem want W is net terug ingeleverd bij d'r moeder :wink:
Die laatste zin is inderdaad heerlijk. :lol:

Maar ook ik sluit mij er bij aan dat de ontwerpen van Troels top (lijken te) zijn. Ook ik zou ongehoord een dergelijk ontwerp durven na te bouwen. Zeer veel zorg aan besteed, goede kastconstructie, goede componentskeuze etc. Hier zit overduidelijk een enorme partij know-how in. Net als bij de ontwerpen van Tony Gee. Ik kijk geregeld graag op beide sites en volgende paar speakers wordt zeker een ontwerp van één van beide, al ligt mijn keuze al een beetje vast (*aangepaste Andromeda MK2*) waar ik al wat voor aan het sprokkelen ben geslagen.

Scanspeakman
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”