Project #5: Support Woofer (Was: MiniSub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets

Project #5: Support Woofer (Was: MiniSub)

Bericht door hsmeets »

Edit: Aangepaste titel, dekt de lading beter.

Na 2 dagen luisteren naar het 2weg systeem in de grotere woonkamer is een beetje ondersteuning aan de onderkant toch wel wenselijk denk ik. Ik ga nog even luisteren maar ik vrees dat.....

zodoende zondagavond al even liggen nadenken, weer de zoveelste XLS10 of Trio in gesloten kast met de nodige boost en watt's? of toch iets anders? Zo een beetje rond kijkende, misschien een wavecor 7" woofer + PR, tikt de 35hz aan in een klein kastje (12 a 14lr) en het hoeft voor mij niet loeihard en kelderdiep....en dan gelijk een wat eigenzinnige vormgeving ;-)
subwoofer.jpg
zucht, mijn handen jeuken.

SW182BD01 + PR : 190,--
Hout : 40,--
Hypex UCD180 ST + voeding ST : 160,--
Verf+sundries: 20,--

Dus dat moet te doen zijn voor een 400 a 420 euri......nog even over nadenken.....

oei, trafo vergeten a raison van 60 euro...mhmm dan kan ok ook net zo goed de DS2.0 plateamp kopen....
Laatst gewijzigd door hsmeets op vr 18 jan 2013, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinculum
Contacteer:

Re: Project #5: MiniSub

Bericht door Vinculum »

Wel iets groter maar ik heb de CSS SDX10 in 13 liter. Tikt met de LR de 25hz aan en gaat hard. Heel hard. Maar altijd strak en gedefinieerd.

En in 7" kun je eens kijken of je nog een setje SDX7 kan krijgen. Miss niet de meest perfecte subwoofer maar oh oh wat smoelt hij mooi met die Seasjes...
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Arno heeft toch een hele poos een sdx-7 te koop gehad??

en dat dan misschien samen met een verstopte pr.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb hem gesimuleerd in een heeeeel klein kastje en dat gaat best goed.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Wel iets groter maar ik heb de CSS SDX10 in 13 liter. Tikt met de LR de 25hz aan en gaat hard. Heel hard. Maar altijd strak en gedefinieerd.
Maak mij nou niet aan het twijfelen man :rofl: ik vind dit zo'n kekke kast.....met 'n 10" moet ik weer wat anders verzinnen O:) want, ja een vierkant kast is ook zo 2012.....

even te lui om jouw eigen draad hierover na te pluizen maar, in concreto, wat gooi je hier tegenaan inzake DSP, versterker/vermogen voor de boost?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

hsmeets schreef:
Maak mij nou niet aan het twijfelen man
Daar ben ik goed in, vooral bij mezelf.
hsmeets schreef:
ik vind dit zo'n kekke kast
Is het ook, daarom ook de tip van de SDX7.
hsmeets schreef:
wat gooi je hier tegenaan inzake DSP, versterker/vermogen voor de boost?
Per sub een 180W Hypex module met een LT op (meen ik) 25hz en een HP op 20hz om hem in toom te houden als het te laag gaat. Kan ook zijn dat het beide 5hz is opgeschoven maar dat weet ik niet meer uit mij hoofd.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Valt wel mee met dat twijfelen :-)

Die sdx 7 ziet er wel meer "des seas" uit, maar dat vind ik niet zo van belang, het zijn verschillende kasten, staan niet dicht bij elkaar, de sub staat op de vloer, etc. etc.

Ik ga er nog eens over nadenken, een 10" heeft natuurlijk meer conus oppervlak en dat heeft ook zo zijn voordelen, maar zoals gezegd, houseparty levels zijn niet nodig en absolute diepgang ook niet.

De vorige kasten van de 2weg waren een stuk groter met een lagere br afstemming (extended bass shelf) en de bas die daar uitkwam was wel voldoende, dus ik denk niet dat ik met dit conceptje rondom de 7" + PR in de knoei ga komen (woofer die in de x-max slaat).

De getekende MiniSub heeft dergelijke kast afmetingen dat ik in een identieke kast de twee AS2.100 modules + rest zou kunnen onderbrengen......
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

hsmeets schreef:
Zo een beetje rond kijkende, misschien een wavecor 7" woofer + PR, tikt de 35hz aan in een klein kastje (12 a 14lr) en het hoeft voor mij niet loeihard en kelderdiep....en dan gelijk een wat eigenzinnige vormgeving ;-)
Die wavesub 178 (van de Hobby hifi) met die 6,5" alu conussen kunnen volgens mij vrijwel niets dat met sub te maken heeft. Ja, 20Hz op 86dB, leuk maar het zijn kleine drivers met iets van 5 of 6 mm Xmax. Of doel je op die nieuwe wavecor drivers, die zwarte alu cones?

Een kleine gesloten sub zoals Pjotr en ik gemaakt heb kan ook in 12 liter tot 33 Hz. Mivoc AW2000 kan dat zelfs in 9 liter ghp. De 6,5" Peerless SLS kan ook mooi laag in een kleine kast, tal van andere voorbeelden. Passief membraan 2x zo veel oppervlakte als de subwoofer zou ik doen.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

"Houdt Uw Paarden" :-)

Ja, ik had het woord "Sub" niet in de mond moeten nemen, het dekt niet de lading van wat ik beoog.

Het is, zie eerdere postings, niet de bedoeling dat het heel diep moet gaan, f3 op 35hz is meer dan voldoende, snoeihard evenmin, het gaat hierbij vooral om wat extra invulling onder 55Hz waar de 2 weg langzaam afscheid neemt en net wat te kort komt om een grotere ruimte lekker (45m2) vol te spelen. In een kleinere ruimte (18m2) zoals mijn "buro" waar ik nu zit is de aanvulling dan ook overbodig.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Ik had zelf nog niet echt een onderzoek gedaan via simulatie maar kwam een K+T PDF tegen op de website van ari-acoustics.de waar dit al gedaan is.

De PDF bespreekt de beoogde SW182BD0x in gesloten, reflex of met passieve radiator. Grofweg komt het er op neer dat het met 1 PR niet gaat werken en er twee opties zijn: of een gesloten doos met 2 x SW182BD02 of 1 x SW182BD02 met 2 x PR's.

Ga je naar de kosten kant kijken, ja, dan dient de 10 incher in gesloten box zich weer aan als reeel alternatief.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

We weer vierkant, maar ook klein, en dus makkelijk ergens te verstoppen. Zeker onder de 55hz hoeft de sub echt niet in het midden te staan. Het is maar wat je zoekt he:)
hsmeets

Bericht door hsmeets »

whoahahahah :twisted:
subwoofer10.jpg
Bad Kharma!

eventueel met in de achterkant 2x AS2.100 en een UCD180 voeding....
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Dat is dan 10"?

Gaaf ding iig!
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Ja, 10"-er (de omtrek van SDX-10 als maat genomen).
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Toch iets meer aansluiting zoeken bij de vorm van de monitor kasten.
woofer 2 - 1.jpg
woofer 2 - 2.jpg
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nr 1 is naar mijn gevoel het meeste in balans als op zichzelf staande kast.
Nr 2 oogt uit verhouding. Weet niet goed maar die werkt niet voor mij.
Nr 3 past qua vorm beter bij de speakers dan nr 1 maar vind hem ietwat uit balans tov 1.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ben ik met je eens, 1/ oogt het meest in balans. Komt denk ik door de ronde vorm van de speaker, Met een frontdoek valt dat weer weg.

Zou trouwens in dit geval voor de CSS gaan. Die heeft toch meer "ballen" dan b.v. een Mivoc. Ga je hem nog boosten, wat heel goed kan, dan heb je wel een 400W nodig.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nee hoor. Ik heb de CSS SDX10 draaien met een UCD180. Werkt super en nog nooit te kort gekomen. Kijk je moet natuurlijk niet de grenzen gaan opzoeken door 120dB op 20 hz oid te willen hebben. Voor normaal gebruik is dat meer dan voldoende.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hangt er van af hoeveel je moet boosten (hoe laag wil je gaan). 6- 9 dB boost vreet best veel vermogen. Alhoewel niet eens vermogen maar wel spanningsheadroom.

I.i.g. was er met mijn 8" in 8L sub met een UcD180 weinig leven onder de 50 Hz met de CSS. Leek wel of ie verstopt zat. Met het dubbele vermogen werd dat ineens heel anders.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Vinc en Pjotr,

gaan jullie van links naar rechts of rechts naar links......

Even mijn 'visie':

De linker is niets anders dan de zijwanden van de 2weg kast maar dan met een bredere bodem en top om ruimte te maken voor de woofer.

De middelste is qua knik in de zijwand een iets getemperde vorm, de knik zit ook iets hoger.

De rechter is de extreme versie, scherpere knikken.

Mijn voorkeur gaat uit naar de middelste. De bredere vorm, vraagt IMHO om een iets minder scherpe knik, toch iets meer kubus. Om e.e.a. te beoordelen en het feit dat dit soort jongens op de vloer staan laat ik mij leiden door een blik van bovenaf, niet zo zeer de frontale aanblik.

Zonder rekening te houden met bracing en het volume dat de driver zelf opslokt hebben de kasten 20ltr inhoud.

Qua driver zal het hoogstvermoedelijk de SDX-10 worden. In een 17ltr kast zou de boost om de f3 op 35hz te leggen ongeveer 7dB moeten zijn, de rest laat ik over aan wat restant roomgain.

Ik zat even te dubben over de uiteindelijke aansturing, ik zag twee opties
1) of een ucd180ST + smps (of trafo en supply) € 250,--(220,--)
2) of een DS 2.0 subamp (175w) € 250,--

Tegen dezelfde prijs als een UCD180st + SMPS krijg ik een inbouw klaar apparaat dat zo in de achterwand kan (eigen compartiment natuurlijk). Plus de andere voordelen.

Qua design wil ik komend weekend eens met sketchup aan de slag of ik de speaker 'blind' kan monteren door een slimme constructie van het klankbord, zoiets ongeveer:
p5-3.jpg
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

En wat dacht je van een echte 6-hoek?
Sluit mooi aan bij de ondrkant van de monitoren...
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik lees van links naar rechts... ;)
De rand van de SDX10 is idd niet 1 van de mooiste. Wat je wel kan doen is de rand (die van rubber is) verwijderen. Dan kun je a) een invulrand maken zoals Henkjan gedaan heeft in zijn 3-weg of b) monteren op een 'binnen-baffle' en daar overheen de zichtbare baffle die over de rand valt zoals in je voorbeeld. Persoonlijk vind ik het laatste mooier maar het kost je wat extra cm's in de diepte.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Heb ik ook naar gekeken, een gelijkzijdige 6 of 8 hoek, maar dat is 'm ook niet.

Net zoals een rechtvoor de raap kubus of deze vorm:
subwoofer3.jpg
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nog even een tipje.
Toen ik met mijn project bezig was heb ik een sketchup tekening gemaakt van de SDX10. Deze kun je op de site van Henkjan downloaden:
http://juoiga.eu/index.php?p=1&merk=8&id=13
hsmeets

Bericht door hsmeets »

geweldig! Thanks!

edit: de vorm is te complex dat Sketchup het volume kan berekenen, durf je een schatting te doen? wat het volume beslag is door korf, magneet en de naar binnen buigende conus?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”