Gelukkig heb je nog genoeg ander werk (connectortjes knijpen)
TPA Buffalo III DAC
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: TPA Buffalo III DAC
Wat een pech man.
Gelukkig heb je nog genoeg ander werk (connectortjes knijpen)
Gelukkig heb je nog genoeg ander werk (connectortjes knijpen)
Re: TPA Buffalo III DAC
Het zijn er inderdaad een hoopknuisje schreef:connectortjes knijpen
Ben er behoorlijk druk mee.
Waar koop je handig draad om te connecten? Ik las bij die tang (elpro) dat ie 0.2 tot 1mm2 draad kon knijpen, dus ik kocht in mijn enthousiasme 0,75mm2 soepel rubber. Maar is toch wel beetje veel van het goede. Ik dacht nu om 0,35mm2 te nemen, maar waar bestel je zoiets?
Re: TPA Buffalo III DAC
Ik ben even met Eagle aan het stoeien geweest.
Met deze twee filmpjes bij de hand:
Tutorial 1 for Eagle: Schematic Design
Tutorial 2 for Eagle: Printed Circuit Board Layout
Dit schema:

met hieronder het resultaat, heb ik toch even wat vraagjes. Het relais schakelt 230V (2x R-core trafo 30VA; resp. 9V en 15V). Zijn de banen hiervoor dik en geïsoleerd genoeg? Of moet dit zwaarder? Heb je verder nog opmerkingen over de mijn eerste kennismaking met Eagle, schroom niet
Met deze twee filmpjes bij de hand:
Tutorial 1 for Eagle: Schematic Design
Tutorial 2 for Eagle: Printed Circuit Board Layout
Dit schema:
met hieronder het resultaat, heb ik toch even wat vraagjes. Het relais schakelt 230V (2x R-core trafo 30VA; resp. 9V en 15V). Zijn de banen hiervoor dik en geïsoleerd genoeg? Of moet dit zwaarder? Heb je verder nog opmerkingen over de mijn eerste kennismaking met Eagle, schroom niet
Re: TPA Buffalo III DAC
Wat een mooie avond moest worden is toch geëindigd in een redelijk teleurstellende avond.
Vanavond namelijk de laatste vervangende onderdeeltjes ontvangen om de extra voeding (Placid HD) en Sidecar te kunenn bestukken.
Voedingen opnieuw afgesteld. Extra voeding zo laag mogelijk (4,75Vdc) en voor de Buffalo op de gewenste 5,25Vdc. Ook de shunt even nagelopen. Voor de BIII staat ie op ca 50mA en voor de 4:1 S/PDIF op zo'n 20 a 30 mA (verbruikt ook ca 20 a 30mA).
Als ik m'n computertje via Toslink aansluit en m'n CD-speler uit staat dan knippert de LOCK-LED willekeurig. Als de CD aan staat dan is hij redelijk stabiel. terwijl ik natuurlijk had gehoopt dat de boel stabiel zou worden. De andere CD-speler via AES/EBU is solo redelijk stabiel, maar negatief van invloed op andere inputs.
Ik heb de Sidecar er al wel tussen hangen, maar dat mag volgens mij het verschil niet uitmaken. ook heb ik even de toslink op de 4,75V voeding erbij gehad dan lijkt de boel iets stabieler. Maar het wegvallen van de lock blijft niet uitgesloten. Ook als bijv. koelkast aanslaat (wel andere groep).
Ik zal nog eens gaan testen met de DIP-switches of dat nog iets uithaalt.
Vanavond namelijk de laatste vervangende onderdeeltjes ontvangen om de extra voeding (Placid HD) en Sidecar te kunenn bestukken.
Voedingen opnieuw afgesteld. Extra voeding zo laag mogelijk (4,75Vdc) en voor de Buffalo op de gewenste 5,25Vdc. Ook de shunt even nagelopen. Voor de BIII staat ie op ca 50mA en voor de 4:1 S/PDIF op zo'n 20 a 30 mA (verbruikt ook ca 20 a 30mA).
Als ik m'n computertje via Toslink aansluit en m'n CD-speler uit staat dan knippert de LOCK-LED willekeurig. Als de CD aan staat dan is hij redelijk stabiel. terwijl ik natuurlijk had gehoopt dat de boel stabiel zou worden. De andere CD-speler via AES/EBU is solo redelijk stabiel, maar negatief van invloed op andere inputs.
Ik heb de Sidecar er al wel tussen hangen, maar dat mag volgens mij het verschil niet uitmaken. ook heb ik even de toslink op de 4,75V voeding erbij gehad dan lijkt de boel iets stabieler. Maar het wegvallen van de lock blijft niet uitgesloten. Ook als bijv. koelkast aanslaat (wel andere groep).
Ik zal nog eens gaan testen met de DIP-switches of dat nog iets uithaalt.
Re: TPA Buffalo III DAC
Kleine opmerking bij je printje.
Ik zou voor printbanen het gebruik van hoeken kleiner of gelijk aan 90° vermijden (altijd stompe hoeken proberen te verkrijgen dus)
Zo is het mij althans geleerd.
Vroeger kon je nog wel eens hebben dat er wat etsmiddel bleef zitten in de hoekjes waardoor je kans had dat je baantje volledig wegetste..
Ik merk echter wel dat dit risico bij modernere etstechnieken minder relevant is..
Het is dus eerder een richtlijn
Verder liggen sommige 230V banen iets te dicht bij de eilandjes voor de transfo (secundaire bv). Het ene baantje van de primaire ligt ook rond het andere eilandje van de transfo z'n primaire. Ook daar zou ik iets meer afstand houden.
Prima opzet verder, zeker omdat het je eerste keer is
Ik zou voor printbanen het gebruik van hoeken kleiner of gelijk aan 90° vermijden (altijd stompe hoeken proberen te verkrijgen dus)
Zo is het mij althans geleerd.
Vroeger kon je nog wel eens hebben dat er wat etsmiddel bleef zitten in de hoekjes waardoor je kans had dat je baantje volledig wegetste..
Ik merk echter wel dat dit risico bij modernere etstechnieken minder relevant is..
Het is dus eerder een richtlijn
Verder liggen sommige 230V banen iets te dicht bij de eilandjes voor de transfo (secundaire bv). Het ene baantje van de primaire ligt ook rond het andere eilandje van de transfo z'n primaire. Ook daar zou ik iets meer afstand houden.
Prima opzet verder, zeker omdat het je eerste keer is
Re: TPA Buffalo III DAC
Dank voor je feedback!
Eagle heeft de banen getrokken, dat heb ik net zo vaak herhaald en tussentijds elementen verschoven totdat ik dacht dat het wel aardig werd. Kun je in Eagle instellen welke hoeken hij moet kiezen/maken? Of moet ik die zelf aanpassen/herstellen?BertDB schreef:Ik zou voor printbanen het gebruik van hoeken kleiner of gelijk aan 90° vermijden (altijd stompe hoeken proberen te verkrijgen dus)
Zo is het mij althans geleerd.
Re: TPA Buffalo III DAC
De eerste 5 minuten, in de opwarmfase, kun je random een paar unlocks hebben maar dat is normaal. Daarna zou het niet meer mogen voorkomen als je de DPLL Bandwidth op Best zet.Macsel schreef:Als ik m'n computertje via Toslink aansluit en m'n CD-speler uit staat dan knippert de LOCK-LED willekeurig. Als de CD aan staat dan is hij redelijk stabiel. terwijl ik natuurlijk had gehoopt dat de boel stabiel zou worden. De andere CD-speler via AES/EBU is solo redelijk stabiel, maar negatief van invloed op andere inputs.
Re: TPA Buffalo III DAC
Vrijdagavond de Amanero aangesloten via de Sidecar. Even met een gewone switch gedaan. Die werkt stabiel tot 352K; 384K geeft op een kanaal troep in het signaal. Maar goed, meer als 192K gaat ie voorlopig toch niet verwerken.
SideCar gevoed met de flatcable vanaf de B3. Gaat goed.
Een CD afspelen lijkt nu redelijk goed te gaan, maar in bepaalde situaties komt ie niet in lock, oid.
Heb de DPLL op auto staan. Zal eens gaan proberen wat de max fixed stand doet.
Ik ben nog een tijd in Eagle aan het stoeien geweest. Omdat ik het programma nog niet helemaal doorgrond en veel aan het schuiven ben geweest, op een gegeven moment besloten om de print opnieuw op te bouwen. Ik heb nu wat meer banen over top en bottom verdeeld. Volgens mij is het een stuk netter en overzichtelijker geworden. Heb het grondvlak nu op bottom staan. Heb geprobeerd banen top/bottom alleen te laten kruisen en niet met elkaar mee te laten lopen. Bij het controleren van het schema nog een verwisselde C (3 & 4) gevonden, dus die ook meteen gecorrigeerd.
Alle banen met uitzondering van 230AC zijn 0.03 en 230AC zijn 0.04; drill en clearance zijn beide 0.02
SideCar gevoed met de flatcable vanaf de B3. Gaat goed.
Een CD afspelen lijkt nu redelijk goed te gaan, maar in bepaalde situaties komt ie niet in lock, oid.
Heb de DPLL op auto staan. Zal eens gaan proberen wat de max fixed stand doet.
Ik ben nog een tijd in Eagle aan het stoeien geweest. Omdat ik het programma nog niet helemaal doorgrond en veel aan het schuiven ben geweest, op een gegeven moment besloten om de print opnieuw op te bouwen. Ik heb nu wat meer banen over top en bottom verdeeld. Volgens mij is het een stuk netter en overzichtelijker geworden. Heb het grondvlak nu op bottom staan. Heb geprobeerd banen top/bottom alleen te laten kruisen en niet met elkaar mee te laten lopen. Bij het controleren van het schema nog een verwisselde C (3 & 4) gevonden, dus die ook meteen gecorrigeerd.
Alle banen met uitzondering van 230AC zijn 0.03 en 230AC zijn 0.04; drill en clearance zijn beide 0.02
Re: TPA Buffalo III DAC
Een pak beter dan je eerste poging
Ik heb met geel/oranje nog een kleine wijziging aangebracht zodat je die scherpe hoek kwijt bent.
Verder lijkt het me prima gedaan !
Ik heb met geel/oranje nog een kleine wijziging aangebracht zodat je die scherpe hoek kwijt bent.
Verder lijkt het me prima gedaan !
Re: TPA Buffalo III DAC
route aangepast, nu nog uitzoeken hoe ik gerber files maak vanuit Eagle.
kwam dit al wel tegen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &p=1597878
kwam dit al wel tegen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &p=1597878
Re: TPA Buffalo III DAC
Als je deze bitrates wilt gebruiken, ook wel DXD genoemd, dan moet je het oversampling filter op bypass instellen.Macsel schreef:Die werkt stabiel tot 352K; 384K geeft op een kanaal troep in het signaal. Maar goed, meer als 192K gaat ie voorlopig toch niet verwerken.
Re: TPA Buffalo III DAC
Hier heb ik me aan gehouden, punt één doet volgens mij wat jij aangeeft.• Connect pole 1 to GND and pin 14 (see Appendix: Pin lay-out of the external I/O
connector) on the external I/O connector (EXT_IO, 12).
• Connect pole 2 to 5V and “B” on the Sidecar module. You can use the VD pin on the
Sidecar as a source for 5V, or run a wire directly to your power supply.
If you use this method, the switch will set the S/PDIF autodetect feature to disabled/bypass
when the Sidecar is triggered to select the PCM/DSD input.
Re: TPA Buffalo III DAC
Het is alweer even geleden, maar het project is nu echt in de afrondende fase.
De eerste Placid HD die ik in elkaar heb gezet is ter ziele. Mijn soldeer foutje en het herstellen daarvan is fataal geworden. Ik heb nu dus een Placid HD op 5,25V voor de DAC print en één afgesteld op 4,85V voor de Sidecar en 4:1. Voeding lijkt nu helemaal stabiel te werken.
Als ik m'n TPA DAC en UcD koud aanzet heb ik op een gegeven moment wel wat brom in het signaal. Het komt en gaat vanzelf. Als de boel warm is en ik zet het uit en aan, dan lijkt het vooralsnog stabiel. Geen idee waar dit aan ligt. Misschien gewoon een beroerde voeding van mac mini of IPTV tuner.
Ik zal nog wel even wat plaatjes gaan maken en toevoegen.
De eerste Placid HD die ik in elkaar heb gezet is ter ziele. Mijn soldeer foutje en het herstellen daarvan is fataal geworden. Ik heb nu dus een Placid HD op 5,25V voor de DAC print en één afgesteld op 4,85V voor de Sidecar en 4:1. Voeding lijkt nu helemaal stabiel te werken.
Als ik m'n TPA DAC en UcD koud aanzet heb ik op een gegeven moment wel wat brom in het signaal. Het komt en gaat vanzelf. Als de boel warm is en ik zet het uit en aan, dan lijkt het vooralsnog stabiel. Geen idee waar dit aan ligt. Misschien gewoon een beroerde voeding van mac mini of IPTV tuner.
Ik zal nog wel even wat plaatjes gaan maken en toevoegen.
Re: TPA Buffalo III DAC
Aarde? Signaal aarde is bij de I/V stage "by design" niet gelijk aan de chassis aarde, als je deze met elkaar verbind en een UCD gebruikt kun je problemen verwachten.
Re: TPA Buffalo III DAC
Signaal aarde heb ik niet aan het chassis liggen. Of maken de door mij toegepaste neutrik chassis delen verbinding tussen chassis en signaal aarde.
Het is toch wel verstandig om het chassis aan de voedings aarde (230VAC) te hangen?
Ik kwam er vandaag achter dat m'n SPDIF helemaal niet werkt. De AES/EBU en Toslink die ik op de 4:1 heb zitten werken wel. Hoe kan ik dit testen/doormeten: komen ze alleen niet in lock of heb ik wat gesloopt? Zou het kunnen door een te hoge spanning? Met afstellen was ik iets te vroeg met aansluiten van de Sidecar en de 4:1
Het is toch wel verstandig om het chassis aan de voedings aarde (230VAC) te hangen?
Ik kwam er vandaag achter dat m'n SPDIF helemaal niet werkt. De AES/EBU en Toslink die ik op de 4:1 heb zitten werken wel. Hoe kan ik dit testen/doormeten: komen ze alleen niet in lock of heb ik wat gesloopt? Zou het kunnen door een te hoge spanning? Met afstellen was ik iets te vroeg met aansluiten van de Sidecar en de 4:1
Re: TPA Buffalo III DAC
Ik weet natuurlijk niet wat je chassisdelen doen, maar dat kun je vast wel nameten.
Chassis aan de voedingsaarde leggen is verstandig.
SPDIF niet en AES/EBU wel? Dan zou ik denken dat de SPDIF signalen niet genoeg gedempt worden. AES wordt alleen wat gedempt door de voltage divider, verder is het gelijk aan het SPDIF signaal. SPDIF kun je tijdelijk dempen door het voedingsvoltage naar de 4:1 module verder te verlagen.
Chassis aan de voedingsaarde leggen is verstandig.
SPDIF niet en AES/EBU wel? Dan zou ik denken dat de SPDIF signalen niet genoeg gedempt worden. AES wordt alleen wat gedempt door de voltage divider, verder is het gelijk aan het SPDIF signaal. SPDIF kun je tijdelijk dempen door het voedingsvoltage naar de 4:1 module verder te verlagen.
Re: TPA Buffalo III DAC
Alweer even geleden, tijd voor een update.
In m'n UcD viel het linker kanaal af en toe naar een lager niveau, het signaal viel niet helemaal weg, maar het ging niet helemaal goed. Na een tijdje zoeken bleek het de kabel te zijn die bij de UcD wordt geleverd voor het ingangsignaal naar de UcD module te leiden. Deze heb ik vervangen en in plaats van een witte molex stekker zit er nu een zwarte op, die ik ook in m'n DAC gebruik. Deze klemmen rondom het contact-pennetje en maken (blijkbaar) beter contact. Ook de brom lijkt nu helemaal verbannen, de boel is en blijft muisstil (als de bron stil is). Vandaag het andere kanaal ook vervangen (just-in-case).
Ik heb de voeding op de Mux 4:1 verlaagd zover dat lukt met de standaard shunt, ik kwam niet veel verder dan 4,89; maar er gebeurt (helemaal) niets op de SPDIF ingangen. Kan het zijn dat ik door een te hoge voedingswaarde, bij het afstellen, deze om zeep heb geholpen?!
Aarde gecheckt: chassis ligt aan aarde, signaal aarde niet aan chassis.
In m'n UcD viel het linker kanaal af en toe naar een lager niveau, het signaal viel niet helemaal weg, maar het ging niet helemaal goed. Na een tijdje zoeken bleek het de kabel te zijn die bij de UcD wordt geleverd voor het ingangsignaal naar de UcD module te leiden. Deze heb ik vervangen en in plaats van een witte molex stekker zit er nu een zwarte op, die ik ook in m'n DAC gebruik. Deze klemmen rondom het contact-pennetje en maken (blijkbaar) beter contact. Ook de brom lijkt nu helemaal verbannen, de boel is en blijft muisstil (als de bron stil is). Vandaag het andere kanaal ook vervangen (just-in-case).
Ik heb de voeding op de Mux 4:1 verlaagd zover dat lukt met de standaard shunt, ik kwam niet veel verder dan 4,89; maar er gebeurt (helemaal) niets op de SPDIF ingangen. Kan het zijn dat ik door een te hoge voedingswaarde, bij het afstellen, deze om zeep heb geholpen?!
Aarde gecheckt: chassis ligt aan aarde, signaal aarde niet aan chassis.
Re: TPA Buffalo III DAC
Hierbij zoals eerder beloofd enkele foto's.
De Amino USB-converter staat er nog los in. Ik weet nog niet of ik die handhaaf in deze setup.
De Amino USB-converter staat er nog los in. Ik weet nog niet of ik die handhaaf in deze setup.
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Macsel op ma 11 nov 2013, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: TPA Buffalo III DAC
Dat met die Amanero moet toch netter en beter kunnen, digitale signaal weg vlak boven voedingsdraadjes.
Dat denk ik dat een plateautje van metaal over de bedrading en boven om de Amanero een betere afscherming bied, en dan de USB kabel goed afschermen, coaxiaal TV kabeltje kanibaliseren, en de afscherming gebruiken voor de USB als extra-tje.
Dat denk ik dat een plateautje van metaal over de bedrading en boven om de Amanero een betere afscherming bied, en dan de USB kabel goed afschermen, coaxiaal TV kabeltje kanibaliseren, en de afscherming gebruiken voor de USB als extra-tje.
Re: TPA Buffalo III DAC
Eens, kan stuk netter.
Wat je niet zo goed op de foto ziet: de voedingskabels lopen strak over de bodem en de Amanero staat op 40mm hoge pootjes. Bovendien is het stroompje wat loopt door die draadjes, minimaal. Ik zou het liefst het USB kabeltje direct aan de Amanero solderen (en dus stuk korter maken), maar het verwijderen van het USB-B chassisdeel zie ik een beetje tegenop.
Wat je niet zo goed op de foto ziet: de voedingskabels lopen strak over de bodem en de Amanero staat op 40mm hoge pootjes. Bovendien is het stroompje wat loopt door die draadjes, minimaal. Ik zou het liefst het USB kabeltje direct aan de Amanero solderen (en dus stuk korter maken), maar het verwijderen van het USB-B chassisdeel zie ik een beetje tegenop.
Re: TPA Buffalo III DAC
Ziet er goed uit allemaal, maar kon je het chassisdeel van de amanero print niet door de achterplaat heen laten steken?
Had je dat usb kabeltje niet nodig.
Flinke draai knoppen trouwens, mooi hoor!
Had je dat usb kabeltje niet nodig.
Flinke draai knoppen trouwens, mooi hoor!
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: TPA Buffalo III DAC
Tip voor de volgende keer (en voor iedereen die hifi2000/modushop kasten gebruikt); standaard krijg je een onder- en bovenplaat met één rij koelsleuven. Voor je bodemplaat komt dat vaak erg slecht uit omdat daar net je printje of je trafo zit. Je kan gewoon bij de opmerkingen aangegeven dat je bv één van de twee platen zonder koelopeningen wil hebben. En daarnaast kan je de platen ook krijgen met koelsleuven over het hele oppervlak ("full vented", iets van 8 rijen koelsleuven afhankelijk van diepte van de kast).
Scanspeakman
Scanspeakman
Re: TPA Buffalo III DAC
@Scanspeakman. Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik wel voor meer sleuven zou gaan. Er komt ook alleen maar stof door naar binnen.
Alu geleid heel goed de warmte, en warme lucht stijgt vanzelf op en vind zich een weg naar buiten. Ik heb geen moment dat ik bang ben dat er binnen de kast teveel warmte wordt ontwikkeld. Ik zal dus ook de volgende keer voor dezelfde platen gaan.
Voor de bodemplaat zonder sleuven is het zeker een goede tip.
Alu geleid heel goed de warmte, en warme lucht stijgt vanzelf op en vind zich een weg naar buiten. Ik heb geen moment dat ik bang ben dat er binnen de kast teveel warmte wordt ontwikkeld. Ik zal dus ook de volgende keer voor dezelfde platen gaan.
Voor de bodemplaat zonder sleuven is het zeker een goede tip.
Laatst gewijzigd door Macsel op zo 17 nov 2013, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
