Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door dre »

de verschillen tussen goede luchtspoelen onderling is kleiner als tussen luchtspoelen en kernspoelen.
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door peterhenk »

Da's alvast een goed begin,

Ik heb ooit eens zelf luchtspoelen voor een tripath 2024 gewonden in plaats van (goedkope) smoorspoeltjes. Dat was echt goed te horen, alles kwam meteen losser (bij gebrek aan een beter begrip).

Maar waar kan je de verschillen verwachten tussen draad gewonden en "lint-gewonden"?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ray5150 »

In je portomonee ? :lol:
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door peterhenk »

:lol: :lol: :lol:

Vermoed ik ook met oren die al een paar lentes achter de rug hebben :-#
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

hmm. hier worden we niet wijzer van. :?
ik kijk over een weekje wel weer . Misschien staat er dan iets tussen wat hout snijdt
Los Ballos!
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

ze spelen !
complimenten aan de ontwerpers, hoor.
fraai detail, het laag is indrukwekkend.
Soms zijn ze ietsiepietsie schel.
Filter was nogal een klusje, zowat een pond (gewicht) aan onderdelen per kant.
eerst maar laten inspelen alhoewel ik de units gebruik had gekocht. Kijken hoe het na wat uurtjes spelen en wennen is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

je kan wat spelen met die 15ohm weerstand om t nivo van t hoog aan te passen:

CODE: Selecteer alles

47 Ohm    +1dB
15 Ohm    0dB (ref)
8,2 Ohm   -1dB
5,6 Ohm   -2dB
wel t advies: neem kleine stapjes, begin met ½ of 1 dB
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

Hoi.
Zeker. dat is een optie. Misschien is de kunst juist evt neigingen tot aanpassingen te onderdrukken en het even aan te zien (luisteren)
ze spelen net een paar uurtjes en de eerste indrukken zijn meer dan goed. Het is even wennen en veel verschillende muziek draaien.
vwb plaatsing, ik heb ze in de lengte richting van de kamer gezet, een cm of 30 van de wand erachter en ca 2,5 mtr uit elkaar en maar heel licht ingedraaid, 5 graden of zo. echt een tikkie maar. Verder naar binnen gedraaid werd niet mooier. Bijna recht naar voren wel.
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door peterhenk »

het hoog iets terug draaien is wat mij betreft echt een aanrader als je een een "helder" klinkende versterker gebruikt. In mijn geval een Tripath.

Voor dat ik ze wat heb terug gezet waren ze indrukwekkend maar ook wat vermoeiend en "slisserig". Nu zijn ze ook lang achtereen goed te beluisteren.

Weerstandje heb je er zo tussen geprutst overigens
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

Buizenversterker, geen tripath of zo
Weerstandje ertussen gaat wel lukken hoor. Heb de complete filters ook in elkaar gezet , dus.......
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

Henkjan schreef:
je kan wat spelen met die 15ohm weerstand om t nivo van t hoog aan te passen:

CODE: Selecteer alles

47 Ohm    +1dB
15 Ohm    0dB (ref)
8,2 Ohm   -1dB
5,6 Ohm   -2dB
wel t advies: neem kleine stapjes, begin met ½ of 1 dB
Kleinere weerstand voor minder hoog ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

ff lunche schreef:
Henkjan schreef:
je kan wat spelen met die 15ohm weerstand om t nivo van t hoog aan te passen:

CODE: Selecteer alles

47 Ohm    +1dB
15 Ohm    0dB (ref)
8,2 Ohm   -1dB
5,6 Ohm   -2dB
wel t advies: neem kleine stapjes, begin met ½ of 1 dB
Kleinere weerstand voor minder hoog ?
correct, deze weerstand zit parallel aan de tweeter
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

ok. thanks,
ik zal een paar 12,2/10/8,2 ohms inslaan en aan de slag gaan binnenkort met wat experimenteren.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door ff lunche »

ik zal ook eens wat plaatjes toevoegen.
filters in wording
en de
hansen.
Bijlagen
IMG_1688.JPG
IMG_1690.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”