Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
de verschillen tussen goede luchtspoelen onderling is kleiner als tussen luchtspoelen en kernspoelen.
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Da's alvast een goed begin,
Ik heb ooit eens zelf luchtspoelen voor een tripath 2024 gewonden in plaats van (goedkope) smoorspoeltjes. Dat was echt goed te horen, alles kwam meteen losser (bij gebrek aan een beter begrip).
Maar waar kan je de verschillen verwachten tussen draad gewonden en "lint-gewonden"?
Ik heb ooit eens zelf luchtspoelen voor een tripath 2024 gewonden in plaats van (goedkope) smoorspoeltjes. Dat was echt goed te horen, alles kwam meteen losser (bij gebrek aan een beter begrip).
Maar waar kan je de verschillen verwachten tussen draad gewonden en "lint-gewonden"?
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Vermoed ik ook met oren die al een paar lentes achter de rug hebben
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
hmm. hier worden we niet wijzer van.
ik kijk over een weekje wel weer . Misschien staat er dan iets tussen wat hout snijdt
Los Ballos!
ik kijk over een weekje wel weer . Misschien staat er dan iets tussen wat hout snijdt
Los Ballos!
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
ze spelen !
complimenten aan de ontwerpers, hoor.
fraai detail, het laag is indrukwekkend.
Soms zijn ze ietsiepietsie schel.
Filter was nogal een klusje, zowat een pond (gewicht) aan onderdelen per kant.
eerst maar laten inspelen alhoewel ik de units gebruik had gekocht. Kijken hoe het na wat uurtjes spelen en wennen is.
complimenten aan de ontwerpers, hoor.
fraai detail, het laag is indrukwekkend.
Soms zijn ze ietsiepietsie schel.
Filter was nogal een klusje, zowat een pond (gewicht) aan onderdelen per kant.
eerst maar laten inspelen alhoewel ik de units gebruik had gekocht. Kijken hoe het na wat uurtjes spelen en wennen is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
je kan wat spelen met die 15ohm weerstand om t nivo van t hoog aan te passen:
wel t advies: neem kleine stapjes, begin met ½ of 1 dB
CODE: Selecteer alles
47 Ohm +1dB
15 Ohm 0dB (ref)
8,2 Ohm -1dB
5,6 Ohm -2dBRe: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Hoi.
Zeker. dat is een optie. Misschien is de kunst juist evt neigingen tot aanpassingen te onderdrukken en het even aan te zien (luisteren)
ze spelen net een paar uurtjes en de eerste indrukken zijn meer dan goed. Het is even wennen en veel verschillende muziek draaien.
vwb plaatsing, ik heb ze in de lengte richting van de kamer gezet, een cm of 30 van de wand erachter en ca 2,5 mtr uit elkaar en maar heel licht ingedraaid, 5 graden of zo. echt een tikkie maar. Verder naar binnen gedraaid werd niet mooier. Bijna recht naar voren wel.
Zeker. dat is een optie. Misschien is de kunst juist evt neigingen tot aanpassingen te onderdrukken en het even aan te zien (luisteren)
ze spelen net een paar uurtjes en de eerste indrukken zijn meer dan goed. Het is even wennen en veel verschillende muziek draaien.
vwb plaatsing, ik heb ze in de lengte richting van de kamer gezet, een cm of 30 van de wand erachter en ca 2,5 mtr uit elkaar en maar heel licht ingedraaid, 5 graden of zo. echt een tikkie maar. Verder naar binnen gedraaid werd niet mooier. Bijna recht naar voren wel.
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
het hoog iets terug draaien is wat mij betreft echt een aanrader als je een een "helder" klinkende versterker gebruikt. In mijn geval een Tripath.
Voor dat ik ze wat heb terug gezet waren ze indrukwekkend maar ook wat vermoeiend en "slisserig". Nu zijn ze ook lang achtereen goed te beluisteren.
Weerstandje heb je er zo tussen geprutst overigens
Voor dat ik ze wat heb terug gezet waren ze indrukwekkend maar ook wat vermoeiend en "slisserig". Nu zijn ze ook lang achtereen goed te beluisteren.
Weerstandje heb je er zo tussen geprutst overigens
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Buizenversterker, geen tripath of zo
Weerstandje ertussen gaat wel lukken hoor. Heb de complete filters ook in elkaar gezet , dus.......
Weerstandje ertussen gaat wel lukken hoor. Heb de complete filters ook in elkaar gezet , dus.......
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Kleinere weerstand voor minder hoog ?Henkjan schreef:je kan wat spelen met die 15ohm weerstand om t nivo van t hoog aan te passen:wel t advies: neem kleine stapjes, begin met ½ of 1 dBCODE: Selecteer alles
47 Ohm +1dB 15 Ohm 0dB (ref) 8,2 Ohm -1dB 5,6 Ohm -2dB
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
correct, deze weerstand zit parallel aan de tweeterff lunche schreef:Kleinere weerstand voor minder hoog ?Henkjan schreef:je kan wat spelen met die 15ohm weerstand om t nivo van t hoog aan te passen:wel t advies: neem kleine stapjes, begin met ½ of 1 dBCODE: Selecteer alles
47 Ohm +1dB 15 Ohm 0dB (ref) 8,2 Ohm -1dB 5,6 Ohm -2dB
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
ok. thanks,
ik zal een paar 12,2/10/8,2 ohms inslaan en aan de slag gaan binnenkort met wat experimenteren.
ik zal een paar 12,2/10/8,2 ohms inslaan en aan de slag gaan binnenkort met wat experimenteren.
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
ik zal ook eens wat plaatjes toevoegen.
filters in wording
en de
hansen.
filters in wording
en de
hansen.
