HK DAC vragentopic

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Bericht door hardy »

hardy schreef:
ray5150 schreef:
Om nog even op die LM4562 opamp terug te komen, Er is in Almelo toch wel een elektronica winkel te vinden die dat IC verkoopt?

Of is dat ding zo zeldzaam?
Dit ga ik uiteraard proberen, wij hebben hier een winkel die er altijd alle moeite voor doet om ook exotische onderdelen, die hij niet in huis heeft, te bestellen.
Het is mij helaas niet gelukt om een lm4562 te krijgen.
Mijn leverancier kon hem event. wel bestellen maar er was geen levertijd bekend, en per stuk, hangt er een erg hoog prijskaartje aan.
Wel is het nu zeker dat ik een defecte LM heb gekregen, ik heb hem kunnen proberen in een cd speler met een pin compatible lm833 als opamp, hierin was dezelfde vervorming zelfs heel sterk aanwezig.
Ik zal wel zien hoe ik dit oplos.
Mischa zou hem willen omruilen, maar dit moet natuurlijk voor hem geen extra kosten met zich meebrengen, hij heeft al zoveel zijn best gedaan.

Hardy
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen :wink:

Als de verkoper mij schadeloos wil stellen, kun je er een van mij krijgen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Bericht door hardy »

Laat mij maar even weten waneer het gelukt is en wat de eventuele voorwaarden zijn (terugsturen van de defecte).

Hardy
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Misschien ben ik wat laat, maar sinds ik mijn DAC heb ingebouwd in een behuizing heb ik last van dezelfde vervorming als Hardy omschrijft. Ik hoor de vervorming in de tweeter aan beide kanten; een koptelefoon aansluiten op de versterker geeft ook vervorming in het hoog.

Deze vervorming is waarneembaar bij gedetaileerde opnames met bv een gitaar oid.

Ik heb 2 LM's besteld en bij het wisselen tussen deze 2 is de vervorming nog steeds aanwezig. De DAC maakt verder geen contact met de behuizing, dat heb ik nagemeten.

Het vreemde is dat dit probleem eerst niet was en nu wel. De originele opamp erin zetten geeft geen vervorming.

Ik speel nu met de LM erin, en vanaf de PC het volume op 50%. Dit geeft geen vervorming.

Bij het lezen van hardy's probleem dacht ik aan het feit dat ik juist 2 LM's heb en dat je bij beide LM's vervorming hebt die inderdaad klinkt als een overstuurde voorversterker. Een van die LM's was nooit eerder gebruikt en 2 defecte LM's lijkt mij teveel toeval.

Ik ben benieuwd naar een oplossing (anders dan 50% volume), en hardy is dus niet de enige met dit probleem.

Groeten, Olav
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wat is de ingangsimpedantie van de dac? Welke geluidskaart gebruik je? Hang de dac eens aan een normale cd-speler en kijk eens of je de vervorming dan ook hoort.

Groeten,
Mischa
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik heb het gedaan met een Creatvie Audigy op vol volume. Ik regel mijn volume nooit op de pc, altijd net voor de eindversterker. Zo ook met het testen van de DAC: pc op volle sterkte en na de DAC een potmeter.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Ik zal eens met een potmeter ertussen wat gaan proberen.
De gemeten ingangsimpedantie is 75.2 Ohm, en m'n geluidskaart is de onboard kaart op een ASUS P5P800. Daar zit een "SoundMax kaart" met de AD1985 chip van Analog Devices op.

Ff de DAC aangesloten op mn DVD speler, en ik heb nog geen oversturing kunnen ontdekken. Ik zal even kijken of er niet iets is veranderd op de PC.

Verder werkt de DAC als een zonnetje.

Groeten,

Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

De DAC even direct op m'n versterker aangesloten. Normaal heb ik een Studiomixer ervoor hangen om ook piano te kunnen spelen. Maar de DAC direct op de versterker geeft ook de vervormingen.

Dus maar een koptelefoon direct op de PC aangesloten, en wat blijkt, dan hoor ik dezelfde vervormingen.

Dus ik hoor dus iets van interne vervorming van de PC door m'n speakers, aangezien de vervorming zowel door de koptelefoon als door de speakers weg is wanneer de "wave" op 50% wordt gezet.

Dat wordt denk ik dus ook kijken naar een andere geluidskaart denk ik? Iemand een betaalbare suggestie met een S/PDIF out met RCA aansluiting? :wink:

Groeten,


Olav
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Leen mijn AudioWerk geluidskaart maar tot die tijd.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Bericht door hardy »

Dus toch een andere oorzaak i.v.m. vervorming, dan bij mij.
Jammer, ik dacht, nu heeft er toch iemand hetzelfde probleem en kan er misschien toch nog naar een definitieve oorzaak gezocht worden.
De mijne, is volgens mij, dan toch echt wel stuk, want met de 5532 is er geen vervorming en en met de LM wel en bij plaatsing achter een andere dac (cd speler) ook vervorming met de LM.

Hardy
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Dan kom ik de AudioWerk binnenkort wel ophalen mocht ik dan nog niks anders hebben.

Ben blij dat ik de oorzaak heb gevonden, jammer dat hardy's probleem er niet mee wordt opgelost. Gezien de klachten zal het aan de LM liggen.

Succes er verder mee.

Groeten,


Olav
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hardy´s probleem is binnenkort ook opgelost :wink: .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

Olaffel schreef:
De gemeten ingangsimpedantie is 75.2 Ohm, en m'n geluidskaart is de onboard kaart op een ASUS P5P800. Daar zit een "SoundMax kaart" met de AD1985 chip van Analog Devices op.
Ik had op mijn ASUS bordje met dezelfde chip iets soortgelijks. Bij mij was het duidelijker als je vensters maximaliseerde of wisselde tussen iets wits en zwarts, dus ik neem aan dat het bij mij in de voedingslijnen zit. Dat kun je natuurlijk meten - en wellicht verhelpen met wat lokale ontkoppeling - maar kan me ook voorstellen dat dat op je mobo niet de meest ideale situatie is.

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey,

om in te haken op mijn vorige posts. Ik heb nu de DAC getest met een andere geluidskaart. Gewoon de SPDIF out van een SB live.

Echter heb ik dan op vrijwel elk volume die de PC geeft een gekke oscillatie in het geluid. Bij het plaatsen van de NE5532 is het gehele probleem weg, dus ik luister daar nu naar.

M'n broer heeft zijn Dac ook net klaar. Hij heeft exact hetelfde probleem als hij hem op mijn set aansluit.

Ik heb de DAC al aangesloten op verschillende versterkers, het probleem blijft dan. Ook heb ik 2 LM's zoals eerder vermeld en ik heb dus ook al met beide getest.

Kan er niet iets zijn dat de LM niet helemaal lekker werkt in het originele cirquit van de DAC? Dat er bijvoorbeeld andere condensatoren geplaatst moeten worden om die oscillatie te filteren?

En zijn er inmiddels meer mensen met dit probleem?

Groeten Olav
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Olaffel schreef:
Kan er niet iets zijn dat de LM niet helemaal lekker werkt in het originele cirquit van de DAC? Dat er bijvoorbeeld andere condensatoren geplaatst moeten worden om die oscillatie te filteren?
Het is bekend dat de LM4562 gevoelig is voor oscillatie en daarom het type ontkoppeling en de pcb layout heel belangrijk zijn. Daarom kan deze opamp niet zomaar in elk bestaand circuit worden ingeplugd.

Je kan het ook eens proberen met een andere opamp. De OPA2134 bijvoorbeeld heeft hier veel minder last van.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Dat roept dan toch de vraag waarom dit wel bij ene DAC wel is en de andere niet.
Alle DAC's van de groepsaankoop hebben dezelfde PCB layout toch?
En ik neem aan dat alle geleverde LM4562 IC's uit dezelfde produktierun komen?

Zou het dan kunnen zijn dat die IC's een bepaalde "tolerantie" hebben waardoor sommige net niet goed in de DAC werken?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb twee versies van de DAC (als je leest in mijn topics), maar bij allebeide werten de Lm's voorbeeldig!
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Bericht door hardy »

Zou de vervorming dan bij mij ook oscillatie zijn ?
Dat geeft wel weer wat hoop.
Heeft iemand suggesties om te proberen, die dit probleem misschien kan oplossen?

Hardy
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Ik ben zelf ook op zoek naar een oplossing om wel de LM te kunnen gebruiken, omdat deze gewoon een mooiere sound geeft dan de NE5532.

Staat alleen stil vanwege een ander project. Wel raar dat niet iedereen dit probleem heeft.

Is de OPA2134 kwalitatief vergelijkbaar met de LM, anders wil ik dat nog wel proberen.

Edit: De OPA2134 kost maar EUR 2.41 bij Bmm dus ik ga het tzt maar gewoon uittesten. :wink:

Groeten,

Olav
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Mag ik vragen wat een compleet werkende dac ongeveer zal gaan kosten? Ik vraag dit ivm met de vraag hoe ik mijn geluid van mijn pc naar mijn versterker moet krijgen. B_force adviseerde me om een asus xonar te nemen, maar als ik via de digital out naar deze dac zou gaan, heb ik dan beter/vergelijkbaar geluid? Ik vraag me ook nog ff wat de windows mixer doet en op welke kanalen (analoog, maar ook digitaal?) deze effect heeft en hoe je die eventueel zou kunnen omzeilen. Ik meende namelijk dat windows nog iets met je geluid deed??
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

k.p. kijk ook eens naar de:
http://cgi.ebay.com/NEW-HA-INFO-NG-COAX ... 911.c0.m14

als toevoeging voor je dac. Heb je geen dure geluidskaart meer nodig.
Wil je toch 192 khz @ 24 bit:
http://cgi.ebay.com/MUSILAND-Sound-Card ... 911.c0.m14
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Dat is wel een leuk ding :) . Het is wel goedkoper dan een xonar, maar er is dan wel een losse dac voor nodig. Levert dit apparaat ook een beter digitaal signaal dan een standaard mobo geluidskaart?
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey k.p.

Wat je zegt over Windows klopt, Windows doet iets met de audio om ervoor te zorgen dat ie meerdere streams tegelijk kan verwerken. Hoe het precies zat ben ik even kwijt. Met een USB to SPdif ben je dit als het goed te kwijt.
Ik heb mijn DAC gewoon aan de SPdif uitgang van het MB hangen en dat werkt prima.

De kosten die aan een compleet werkende dac zijn verbonden zijn:

- de Dac
- Trafo
- Behuizing (maak t zo duur of goedkoop als je wil)
- SPdif kabel, 75Ohm coax voldoet prima
- Upgrade van de Opamp, voor de LM zo'n 5 euro als ik het goed heb.

Bij behuizing zit dan de behuizing, eurostekker om in te bouwen, eurostekkerkabel (als dat een woord is :P ) Cinch stekkers mocht je de bijgeleverde niet gebruiken.

Als je kabel, stekkers etc bij de Stores haalt dan komen deze kosten neer op 4,5 euro met erg veel kabel. Dan ben ik uitgegaan van deze connectoren:
Afbeelding
Afbeelding
Ik gebruik een 8m lange SPdif-kabel van pc naar dac zodat de analoge signaalkabel zo kort mogelijk is.

Een mooie behuizing kan je bij conrad vinden. Een idee is zoiets: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=523232

Afbeelding

Dat kost je 13 euro. Je moet even kijken hoe hoog je elco's op de voeding zijn voordat je een behuizing koopt en rekening houden met de bevestiging.

Succes,

Olav
cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

Bericht door cornelis »

Er zijn meerdere topics gaande over de HK-Dac, maar misschien dat iemand hier mij kan helpen. Het gaat om het volgende: de afstandbediening bij de CD-ROM controler functioneert niet meer. Bestaat er een universele bediening die deze functie kan overnemen?Ik heb thuis wel zo'n apparaatje dat als vervanger van een kapotte bediening dient, maar hier reageert de controller niet op. Graag een tip.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

kees huizinga schreef:
Er zijn meerdere topics gaande over de HK-Dac, maar misschien dat iemand hier mij kan helpen. Het gaat om het volgende: de afstandbediening bij de CD-ROM controler functioneert niet meer. Bestaat er een universele bediening die deze functie kan overnemen?Ik heb thuis wel zo'n apparaatje dat als vervanger van een kapotte bediening dient, maar hier reageert de controller niet op. Graag een tip.
Heb je al eens geprobeerd om dmv de scan-mode van de universele afstandsbediening de code van de cdrom-control-AB te achterhalen?

Groeten,
Mischa
Plaats reactie