Trigger
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Vinculum
- Contacteer:
Trigger
Mijn voorversterker heeft een mooie 5V trigger voor het schakelen van randapparatuur. Deze maakt gebruik van een BC547 en kan dus ongeveer 100mA schakelen. Het is geen puls signaal maar een continu signaal zolang de voorversterker aan staat.
Ik ben op zoek naar een simpele relaisschakeling zonder extra voeding die gebruik maakt van de 5V om te schakelen.
Daarom heb ik als relais gekozen voor de Sharp s116s02 (datasheet in bijlage). In overleg met Knuisje heb ik op gaatjesprint dit schema gemaakt: D1 en TR1 zitten al ingebouwd in de voorversterker. R1 is 200 ohm wat ongeveer 20mA aan de interne led aanbiedt. Dit betekend dat ik max 4 (met een beetje veilige marge) van deze prints zou kunnen schakelen met de trigger out.
De snubber is een 47ohm weerstand met een 0.1uF X2 cap in serie.
En dat ziet er dan zo uit: Ik heb het getest met een gloeilamp en dit ging goed. Er werd keurig geschakeld.
Daarna ingebouwd in de versterker op deze wijze: Vergeef de slechte paint skills... Stekker er in. Gebeurde zoals verwacht niets. Trigger spanning er op en PATS! Lichtflitsje en nog niets.
Dus alles maar weer uitgebouwd en bekeken. Optisch is er niets te zien maar als ik ga meten dan meet de 47 Ohm van de snubber iets rond de 36 MOhm.
Wie weet wat hier fout gaat?
Ik ben op zoek naar een simpele relaisschakeling zonder extra voeding die gebruik maakt van de 5V om te schakelen.
Daarom heb ik als relais gekozen voor de Sharp s116s02 (datasheet in bijlage). In overleg met Knuisje heb ik op gaatjesprint dit schema gemaakt: D1 en TR1 zitten al ingebouwd in de voorversterker. R1 is 200 ohm wat ongeveer 20mA aan de interne led aanbiedt. Dit betekend dat ik max 4 (met een beetje veilige marge) van deze prints zou kunnen schakelen met de trigger out.
De snubber is een 47ohm weerstand met een 0.1uF X2 cap in serie.
En dat ziet er dan zo uit: Ik heb het getest met een gloeilamp en dit ging goed. Er werd keurig geschakeld.
Daarna ingebouwd in de versterker op deze wijze: Vergeef de slechte paint skills... Stekker er in. Gebeurde zoals verwacht niets. Trigger spanning er op en PATS! Lichtflitsje en nog niets.
Dus alles maar weer uitgebouwd en bekeken. Optisch is er niets te zien maar als ik ga meten dan meet de 47 Ohm van de snubber iets rond de 36 MOhm.
Wie weet wat hier fout gaat?
- Bijlagen
-
- s116s02_e.pdf
- Datasheet SSR
- (781.15 KiB) 117 keer gedownload
Re: Trigger
Ik vermoed zo dat er bij het het inbouwen iets mis is gegaan, waardoor er kortsluiting is ontstaan.
Waarschijnlijk heb je metalen afstandsbusjes gebruikt ?
(ps. zo'n schakelingetje staat veel netter op een "echt" printje.
)
Waarschijnlijk heb je metalen afstandsbusjes gebruikt ?
(ps. zo'n schakelingetje staat veel netter op een "echt" printje.
- Vinculum
- Contacteer:
Jammer hoor Rar, dat je me zo laag inschat. Tuurlijk gebruik ik geen metalen afstandsbussen!!ray5150 schreef:Waarschijnlijk heb je metalen afstandsbusjes gebruikt?
Dit is ook stap 1. De volgende stap is dat ik iemand zo ver krijg om er een mooi (werkend en veilig) printje van te maken. Bij iTead kost een 5x5cm printje $15 voor 8 stuks!ray5150 schreef:zo'n schakelingetje staat veel netter op een "echt" printje.)
- RobertD
- Contacteer:
Ik denk dat de inschakelpiek van de voedingstrafo van de versterker iets teveel van het goede was.
Is je solid state relais nog wel heel?
Je zou verwachten dat zo'n snubber circuit de geest geeft bij het UITschakelen van de load.
Een inductieve load wil zijn stroom niet laten onderbreken, wanneer de solidstate schakelaar dan opent, gaat kortstondig alle stroom door je snubber.
Heeft het solid state relais een ingebouwde beveiliging?
Dan kan het dus zo zijn dat de schakelaar sloot, een te hoge inschakelstroom detecteerde en vervolgens direct weer opende. Daarna verbrandde de snubber door het bovengenoemde uitschakelverschijnsel.
Is je solid state relais nog wel heel?
Je zou verwachten dat zo'n snubber circuit de geest geeft bij het UITschakelen van de load.
Een inductieve load wil zijn stroom niet laten onderbreken, wanneer de solidstate schakelaar dan opent, gaat kortstondig alle stroom door je snubber.
Heeft het solid state relais een ingebouwde beveiliging?
Dan kan het dus zo zijn dat de schakelaar sloot, een te hoge inschakelstroom detecteerde en vervolgens direct weer opende. Daarna verbrandde de snubber door het bovengenoemde uitschakelverschijnsel.
Nee, beste jongen, dat heeft niks met laag inschatten te maken, sorry als dat misschien zo overkwam.Vinculum schreef:Jammer hoor Rar, dat je me zo laag inschat. Tuurlijk gebruik ik geen metalen afstandsbussen!!ray5150 schreef:Waarschijnlijk heb je metalen afstandsbusjes gebruikt?
Je gaf eerder al aan dat hij op de "testbank" goed werkte. dus kan het in principe niet aan het soldeerwerk of het printje liggen.
Dan is het logisch om te denken dat er tijdens het inbouwen "iets" sluiting heeft veroorzaakt.
Er is niet voor niks een weerstand opgeblazen...
Metalen afstandshouders die contact hebben gemaakt met een soldeerpunt zijn dan een voor de hand liggende gedachte.
Alhoewel het best wel mogelijk is dat het door vonkoverslag op de print kan komen.
Het is niet voor niks voorschrift/vuistregel om bij netspanning op PCB een afstand van minimaal 5 mm aan te houden tussen de sporen.
Juist om vonkoverslag te voorkomen. dat is hier dus niet geval geweest.
Ik heb verscheidene keren met netspanning op gaatjes print gewerkt,
Wat ik dan deed om dit te voorkomen was het wegfrezen/boren van soldeerpads tussen de netspannings voerende sporen in.
Nooit problemen mee gehad.
Ziet 'r naar uit dat dat relais de geest heeft gegeven en daarbij de snubber-C heeft laten doorslaan warop de serie-R in rook opgaat.Dat ding "zero-crossing switch" is ook niet geschikt om een trafo te schakelen.Lees waarschuwing (copy hieronderaan).
Wat betreft meerdere tegelijk schakelen,vanuit 5V kun je er twee in serie zetten en dan een weerstand van 100 ohm.
De ingang vraagt nml ong.1,5V bij 20mA,moet er 2V bij naar 5V en 2V bij 20mA is ...100 ohm.
Je zou zeggen drie kan ook,3x1,5=4,5V hou je nog 0,5V over voor een weerstand.Maar ja die 1,5 kon ook wel 's 1,7 zijn ,hou je niks over.
Anne
Wat betreft meerdere tegelijk schakelen,vanuit 5V kun je er twee in serie zetten en dan een weerstand van 100 ohm.
De ingang vraagt nml ong.1,5V bij 20mA,moet er 2V bij naar 5V en 2V bij 20mA is ...100 ohm.
Je zou zeggen drie kan ook,3x1,5=4,5V hou je nog 0,5V over voor een weerstand.Maar ja die 1,5 kon ook wel 's 1,7 zijn ,hou je niks over.
Anne
Oeps,dan is 't juist wel de goeieknuisje schreef:Vinculum gebruikt geen trafo maar een SMPS.
Zit er dan toch iets tegen elkaar,of pech met die snubber-C ?
Anne
- Vinculum
- Contacteer:
Ik vermoed ook dat de reden dat het fout ging met het vermogen te maken heeft. De test lamp was 15 watt en de versterker is 2x 500w smps. Ook omdat ik geen optische schade zie zet ik mijn geld op overslaande vonken. Er zijn ook geen stoppen of zekeringen geklapt.
Ik zit ook te denken om Superrr's SmartMains te gebruiken. Daar zit alles al ingebakken plus gelijk een relais voor mijn mute schakeling/inschakelvertraging. Moet alleen kijken of hij past en dan moet ik de netspanningsdraden anders gaan leggen.
Of er moet van deze setup een veilige print komen.
Ik zit ook te denken om Superrr's SmartMains te gebruiken. Daar zit alles al ingebakken plus gelijk een relais voor mijn mute schakeling/inschakelvertraging. Moet alleen kijken of hij past en dan moet ik de netspanningsdraden anders gaan leggen.
Of er moet van deze setup een veilige print komen.
- Vinculum
- Contacteer:
Ik zie net dit staan:
http://www.ebay.com/itm/110V-220V-Class ... 2a24b00afc
Is deze ook te triggeren met mijn 5v? Daar kan ik niet tegenop bouwen.
http://www.ebay.com/itm/110V-220V-Class ... 2a24b00afc
Is deze ook te triggeren met mijn 5v? Daar kan ik niet tegenop bouwen.
Ik betwijfel het. zie nergens een trigger ingang zitten, afgezien van de schakelaar.
Maar wel een leuk ding voor het geld.
Heb je trouwens nog meer van die Sharp relais in huis ?
Maar wel een leuk ding voor het geld.
Heb je trouwens nog meer van die Sharp relais in huis ?
werkt met een drukknopje, maar dat kan je mss vervangen door een klein relais ?
Anders direct een degelijke SSR ?
Schakelt 30A, stuurspanning van 3-32VDC..
http://www.samenkopen.net/action_product/909457/561739

Anders direct een degelijke SSR ?
Schakelt 30A, stuurspanning van 3-32VDC..
http://www.samenkopen.net/action_product/909457/561739

- Vinculum
- Contacteer:
Die heb ik dus liggen en wilde ik initieel gebruiken maar daar kreeg ik hele rare dingen mee. Deze kon ik 1x schakelen maar hij ging daarna nooit meer uit.
@Ray
Nee, ik heb niets meer liggen.
@Ray
Nee, ik heb niets meer liggen.
- Vinculum
- Contacteer:
Nee zijn 2x de SMPS500R van Connexelectronic.
Die link snap ik wel waarom je die plaatst maar dit schema met de snubber komt uit de datasheet van de SSR. Ik neem aan dat Sharp wel weer of het nog nuttig is of niet voor hun eigen product.
Die link snap ik wel waarom je die plaatst maar dit schema met de snubber komt uit de datasheet van de SSR. Ik neem aan dat Sharp wel weer of het nog nuttig is of niet voor hun eigen product.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Het gaat om de werking van het snubbernetwerkje, deze is vaak nodig om de triac weer uit te schakelen. Vooralsnog is bij jouw de C doorgeslagen en heeft de weerstand eruit gefikt. Zie in het schema van de smps een condensator van 0,22uF over de netingang zit, misschien dat dat de oorzaak is?
Je kan ook een standby voedinkje maken. Hiermee voorzie je de controller permanent van 5V. Via de trigger out van de controller stuur je het relais aan waarmee je de dac-trafo's en je eindversterker schakelt.
- Vinculum
- Contacteer:
Even dat ik het goed begrijp. Dit printje komt in de DAC behuizing en schakelt de DAC voeding uit tenzij de controller het aan-signaal geeft? Dat op zich vind ik al een zinnig iets (scheelt stroomverbruik en warmte ontwikkeling).
Alleen ik zie niet hoe dit mijn eindversterker gaat helpen. Hiermee schakel je een 2de 230V maar dat is in de DAC kast, niet in de eindversterker.
Ik denk dat er meerder mensen zijn die een dergelijk printje wel willen in hun DAC. Is het een idee om hier weer een kitje van te maken? Ik wil er wel 1! De kosten van deze print heb ik zo verdiend in stroomkosten (die voeding verstookt best wat warmte en dus energie).
Alleen ik zie niet hoe dit mijn eindversterker gaat helpen. Hiermee schakel je een 2de 230V maar dat is in de DAC kast, niet in de eindversterker.
Ik denk dat er meerder mensen zijn die een dergelijk printje wel willen in hun DAC. Is het een idee om hier weer een kitje van te maken? Ik wil er wel 1! De kosten van deze print heb ik zo verdiend in stroomkosten (die voeding verstookt best wat warmte en dus energie).
Dan moet je een IEC-out connector maken achterop je dac behuizing. Daar sluit je dan weer je versterker op aan.
- Vinculum
- Contacteer:
Ja dat gaat nu niet meer werken. De behuizing is gefreesd, gelasered en vol. Daar ga ik niet aan tornen. Ik heb 1 tulp uitgang voor de trigger en daar moeten we het mee doen.
Wat wel zou kunnen is dat je dit printje aanpast met een torretje in plaats van de 2de netuitgang. Dan plaats ik gewoon in elke kast zo'n print. In de DAC schakelt deze print de hoofdvoedingen in na een trigger van de controllerprint te krijgen. En op zijn beurt stuurt hij weer een trigger naar buiten. Die word in de versterkerkast opgepikt door nog een exemplaar van deze print en schakelt zijn hoofdvoedingen aan. En ook deze stuurt weer op zijn beurt een trigger door voor de volgende. Deze kun je zo (eindeloos?) aan elkaar knopen. Doe er nog een zekeringhoudertje tussen en dan is het nog beveiligd ook en kan de huidige zekeringprint vervallen voor deze.
Problem solved!
Wat wel zou kunnen is dat je dit printje aanpast met een torretje in plaats van de 2de netuitgang. Dan plaats ik gewoon in elke kast zo'n print. In de DAC schakelt deze print de hoofdvoedingen in na een trigger van de controllerprint te krijgen. En op zijn beurt stuurt hij weer een trigger naar buiten. Die word in de versterkerkast opgepikt door nog een exemplaar van deze print en schakelt zijn hoofdvoedingen aan. En ook deze stuurt weer op zijn beurt een trigger door voor de volgende. Deze kun je zo (eindeloos?) aan elkaar knopen. Doe er nog een zekeringhoudertje tussen en dan is het nog beveiligd ook en kan de huidige zekeringprint vervallen voor deze.
Problem solved!
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 11 jan 2013, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook wel interesse..
Is het mogelijk (en überhaubt nuttig) om een kleine vertraging voor de eindversterker in te bouwen?
Normaal zet je die laatst aan en eerst uit
Eventueel zou ik ook liever met een gewone trigger-out werken en deze print in de versterkerbehuizing plaatsen..
Is het mogelijk (en überhaubt nuttig) om een kleine vertraging voor de eindversterker in te bouwen?
Eventueel zou ik ook liever met een gewone trigger-out werken en deze print in de versterkerbehuizing plaatsen..
- Vinculum
- Contacteer:
Miss is het mogelijk om met een jumper te kiezen of je een paar seconden vertraging wil of niet. Geen idee of dat nog past op de print. Of je bouwt standaard een vertraging van bijv 2 a 3 seconden in. Dan schakelt de controller deze print, wacht 2 seconden en schakelt de voedingen en de externe trigger. In de volgende kast gebeurd hetzelde. Ontvangt trigger, wacht 2 seconden en schakelt uitgang en volgende trigger.
Zal een leuk klik-concert geven als je veel van deze achter elkaar zet.
Ik bedenk me net dat de 5V uitgang die in de DAC gebruikt word om de controller van sap te voorzien, in de eindversterker gebruikt kan worden om een extra relais te schakelen voor bijv een mute of een luidsprekerbeveiliging. Ideaal!
Zal een leuk klik-concert geven als je veel van deze achter elkaar zet.
Ik bedenk me net dat de 5V uitgang die in de DAC gebruikt word om de controller van sap te voorzien, in de eindversterker gebruikt kan worden om een extra relais te schakelen voor bijv een mute of een luidsprekerbeveiliging. Ideaal!
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 11 jan 2013, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar voorziet de controller al in.BertDB schreef:Is het mogelijk (en überhaubt nuttig) om een kleine vertraging voor de eindversterker in te bouwen?
Je kan dit schakelingetje ook parallel gebruiken aan een relais welke je in de eindversterker stopt en ook aanstuurt via de trigger out van de controller.
- Vinculum
- Contacteer:
Dan ga ik toch dik over de 100mA heen die de controller kan hebben? Je hangt nu rechtstreeks 2 relais aan die BC547. Dat gaat niet werken toch? En zeker niet als je er nog meer aan wil knopen.knuisje schreef:Je kan dit schakelingetje ook parallel gebruiken aan een relais welke je in de eindversterker stopt en ook aanstuurt via de trigger out van de controller.
Daarom als je er een torretje tussen zet dan ziet de controller alleen die ene tor (veel minder dan 100mA). Aangezien deze print de trigger weer opnieuw opzet en doorgeeft ziet deze ook alleen maar 1 tor aan de andere kant. Zo kun je ze eindeloos aan elkaar knopen en ben je van al het gezeik af. Of je nu 2 of 20 apparaten hebt maakt niet uit.