peerless tangband bidget monitor (filter/simulatie oefening)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
grimoire
Contacteer:

peerless tangband bidget monitor (filter/simulatie oefening)

Bericht door grimoire »

Peerless sds 134
tangband 28-847se

in een 10 liter monitor. baffle is 24x50 omdat de tweeter op zon baffle gemeten is (dank aan Henkjan!).
Nu dus een fictieve oefensessie omdat ik me nooit eerder met filteren bezig heb gehouden.

Later zal een echte monitor met normale maten en een echt filter hopelijk volgen.

vond zelf het frequentieverloop niet gek eigenlijk
of het filter ergens op lijkt of logisch is weet ik niet. heb er dingen over gelezen, en ook gewoon dingen uitgeprobeerd.
poging was om te crossen op 2500 hz maar dat is mogelijk verschoven bij het prutsen :roll:
Bijlagen
peerlesstangbandsimulatie.jpg
SARK

Re: peerless tangband bidget monitor (filter/simulatie oefen

Bericht door SARK »

Even een vraagje over BoxSim, hoe heb je de gegevens van de 'niet Visaton' drivers ingevoerd in BoxSim en kun je deze ook opslaan zodat je ze niet steeds opnieuw hoeft in te voeren :?:
markbakk

Bericht door markbakk »

Let op je impedantiecurve :-$ en kijk ook eens naar het faseverloop op het tweede tabblad.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

De impenantiecurve zat eerst een enorme piek in, en dat leek me ook niet handig, dus dit leek me beter ( edit, denk dat ik m al zie, soms maar 2 ohm en dat is wel heel laag, zal je versterker iet blij mmee zijn...)
ik pak je hints op en ga ff lezen wat de bedoeling is. Idem voor de fase grafieken ( een ding tegelijk :wink: )
Ga eens een poging wagen en zal dat hier ook posten

Ik heb ze met de hand ingevoerd, de woofr met data van het datablad en bij de tweeter liep ik vast, je bleek metingen nodig te hebben, van frequentie en impendantie. Daar heb je weer vrchillende bestandstypen voor die je kan importeren. Drivers opslaan... Nog geen idee, heb ze alleen in dit project staan. Misschien heeft iemand anders er een antwoord op.
En alsmje geen metingen hebt kan je mer een ander programma de curve overtrekken SPLtrace ( zie de antwoorden op mijn post in het driversforum )
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Heb je van de woofer ook de amplituderespons ingevoerd?
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Gewoon waarden van datablad overgenomen, geen metingen ofzo
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

volgens mij was de crossover te laag en heb die hoger gemaakt, met stijlere curves, maar die fase... die krijg ik niet voor elkaar.
meiborg

Bericht door meiborg »

Dat vind ik ook lastig, normaliter leg ik de impuls vd woofer gelijk met die van de tweeter en schuif net zolang met de xo tot de fase mooi aansluit. Soms moet je de tweeter ompolen om het goed te krijgen.

Kan vast makkelijker maar ben zelf ook een filter noob ;).

Mvg Reinder
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Tweeter andersom aansluiten had ik geprobeerd, maar dan was de fase volledig verkeerd. Nu valt het volgens mij mee, liggen 2 pieken iig grotendeels,over elkaar. Iig goeie tip om dan de crossover wat te verschuiven.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

grimoire schreef:
Gewoon waarden van datablad overgenomen, geen metingen ofzo
Je kan met SPLtrace de grafiek van de amplituderespons (frequentierespons) overtrekken en daarna het frd-bestand in Boxsim invoeren. Hetzelfde met de grafiek van de impedantie (zma-bestand). Uit de grafiek van de impedantie kan Boxsim Re2 en Le2 enz. berekenen (knopje "Re.. und Le.. aus Impedanzgang errechnen" nadat je het zma-bestand hebt geïmporteerd). Dan wordt de simulatie wat nauwkeuriger. Alsnog zal Boxsim de fase van de woofer t.o.v. de tweeter niet correct simuleren, want hij die heb je dan nog niet ingevoerd. Hier zal je nog iets op moeten bedenken.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Ik zal dat gaan doen als ik daadwerkelijk aan het bouwen ga.
Voor nu waren deze waren voldoende om even wat mee te prutsen

Ik zal dan ook de tweeter in juiste baffle moeten meten om uiteindelijk tot een goed filter t kunnen komen
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”