Passief filter conversie naar actief (opamps)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hrscharft

Passief filter conversie naar actief (opamps)

Bericht door hrscharft »

Beste iedereen,

is er misschien iemand hier die me kan vertellen hoe ik het filter in de bijlage kan ombouwen naar een actieve variant?

Heb ik alleen de kantelpunten nodig en kan ik dan bijvoorbeeld met het 3-weg schema op de linkwitz site een actieve variant bouwen of komt er meer bij kijken?

Afbeelding

Gr,

Harm.
Bijlagen
Eton 11-581.jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Re: Passief filter conversie naar actief (opamps)

Bericht door ds23man »

Dat gaat je niet lukken, een passief filter is specifiek op de electrische parameters van de driver aangepast. Als je actief gaat werken kun je alleen de kantelpunten bepalen. Die kantelpunten zal je uit de gegevens van het ontwerp moeten halen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je de complexe impedantie van de drivers in de kast hebt, dan kun je daarmee bepalen wat het passieve filter exact doet, in samenwerking met deze impedanties. Vervolgens kun je deze curves proberen te benaderen met een actief filter. Zo te zien aan het passieve filter gaat het om 2de orde filtering (behalve het laagdoorlaatfilter voor de middentoner, dat is 3de orde). Akoestisch gezien, samen met de respons van de drivers, zal het voor de midhoog overgang meer richting 4de orde gaan, immers de middentoner en tweeter zijn met dezelfde fase aangesloten. Deze akoestische effecten van de drivers heb je met het actieve filter ook, bij het actieve filter werken alleen de impedanties niet meer op het filter in. Dus ook in de actieve filtervariant komt je waarschijnlijk op 2de orde filtering uit. Daar waar je in een passieve variant bafflestep compensatie doet door een extra grote spoel voor de woofer te zetten, zul je dat in de actieve variant met een op maat getuned eerste orde shelving lowpass filter doen.

Het kan dus wel, maar niet met standaard filtering. Dat zie je bv ook aan het filter dat Ray voor Walt aan het bouwen is, dat is een actief filter van mijn hand. Optimaal ontworpen voor de drivers en het gedrag op de baffle, heeft niets meer te maken met standaard textbook filters.

Ik zie ook nogal wat draadjes verschijnen over actieve filtering, bv bij de orgue. Dan wordt telkens weer gedacht, o met wat standaard filtering en het juiste kantelpunt komen we er wel. Ja, voor een suboptimaal ontwerp zeker. Maar niet voor het serieuze werk wanneer het echt goed moet worden en een speaker op moet leveren die alle muzieksoorten aan kan.
meiborg

Bericht door meiborg »

Bedoel je met de verwijzing naar het actieve filter bij de Grand Orgue, het filter wat Nanko al had en wilde hergebruiken? Dat is inderdaad te eenvoudig bedacht natuurlijk.

Wel denk ik dat filteren met behulp van bijvoorbeeld een mini-dsp bijvoorbeeld voor beginners als ik de boel vereenvoudigd. Natuurlijk blijft een goed filter ontwerpen afhankelijk van een goede voorbereiding zodat men weet waar men mee bezig is. Maar het voordeel is natuurlijk dat men direct ziet wat een verandering in het filter doet zodat alles en stuk inzichtelijker wordt.

mvg Reinder
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, klopt, een miniDSP is handig. Maar, het maakt de materie niet eenvoudiger. Het enige verschil is dat je niet hoeft te weten hoe je een op maat gesneden actief filter bouwt of ontwerpt. De rest blijft even moeilijk. Wat je dan ziet is dat mensen op de luisterplek gaan meten en de speaker 'recht' trekken. Juist aan dat soort praktijken heeft in het verleden equalizing zijn slechte naam te danken. Corrigeren op de luisterplek dient alleen te gebeuren voor het laag en dan nog met mate. De speaker dient akoestisch in orde te zijn waarbij de drivers zodanig gefilterd zijn dat ze akoestisch netjes samenwerken.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Precies, free-field first dus :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”