hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door tbusquet »

Ik heb enige tijd geleden twee gesloten subs van ca 90 liter gebouwd met css sdx15 drivers. Later heb hier een 6.8 cm bass reflex pijp ingebouwd om wat meer output en dieper laag te krijgen. Omdat de kleine poort soms behoorlijk blaast heb ik vandaag twee br poorten van 11cm erbij gekocht. Helaas zijn deze maar 28cm diep en dus niet bruikbaar in de kast als ik hem rond de 20hz wil tunen. Is het mogelijk om de 6.8 en 11cm poorten beide te gebruiken en dan in winisd 2 poorten in te voeren met de gemmidelde opening van 8.9cm?

Is het trouwens erg om de poorten in de achterwand te plaatsen, dus recht tegenover de woofer?

De subs hebben nu trouwens geen demping, toen ze gesloten waren zaten ze vol met fiberfill. Kan ik met br ook de kasten weer vol stoppen met fiber om de kast inhoud te vergroten en zo weer wat lager te tunen?

Nog een vraag, de kast heeft binnen maten van 45.5 x 45.5 x 44 cm dus ca. 90 liter, de driver zelf heeft een inhoud van 5.9 liter, houdt winisd hier rekening mee ? Of moet ik het volume van de driver van de kast inhoud aftrekken ?

Een hoop vragen, ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door Ronkel »

Ik zou niet gaan aanklooien met zo'n goeie driver met rommelige BR-poorten. Die 6.8 cm poortjes er sowieso uit dus. Welk type poort heb je nu?

EDIT: ik kan me voorstellen dat het onderste octaaf net niet genoeg aanwezig is, maar te weinig output? Dan luister je wel erg hard (of je hebt een te lichte versterker). Als je een BR met deze driver wil maken en de 20 Hz wilt halen moet je al richting 150 liter. In deze kast moet je poort al ca. 65 cm lang worden bij een diameter van 10 cm (wat wel het minimum is). Equalizen lijkt me een betere optie als je tenminste genoeg spanning kunt leveren aan die drivers.
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door tbusquet »

Heb nu net 11cm poort met max lengte (28cm) in de kast gezet, zou een -3 punt van ca 27,5hz moeten opleveren. Als ik veel lager wil komen moet ik echt aan een grotere kast ben ik bang.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door Vuurkat »

tbusquet schreef:
Nog een vraag, de kast heeft binnen maten van 45.5 x 45.5 x 44 cm dus ca. 90 liter, de driver zelf heeft een inhoud van 5.9 liter, houdt winisd hier rekening mee ? Of moet ik het volume van de driver van de kast inhoud aftrekken ?
WinISD houdt er geen rekening mee, dus je moet die 5,9L er nog van af halen.
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door tbusquet »

Hmmm dan gaat de tuning freq. nog verder omhoog..

Grotere kasten gaat mijn vriendin niet trekken. Er staan al twee b&w 801`s...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door serum »

Winisd houdt eveneens geen rekening met het volumevergrotende effect van demping.

Als je bv. akotherm gebruikt wordt je effectieve kastvolume al gauw 1,3X zo groot, dan zit je op ~120 liter. Daar heb je die paar liter voor de reflexpoort makkelijk mee terug verdiend. Om poortruis bij 1 poort binnen de perken te houden kan ik je flared reflexpoorten adviseren.

Wat voor versterking gebruik je met deze driver? door zijn uitzonderlijke xmax zou je met een flinke versterker toch nog wel wat druk moeten kunnen leveren zonder reflexpoort. Bij een dergelijke unit denk ik al gauw aan een kw versterking. (je hebt dan met zijn 2en al gauw 108db spl op 20hz per sub, 1/2 space)
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door tbusquet »

serum schreef:
Winisd houdt eveneens geen rekening met het volumevergrotende effect van demping.

Als je bv. akotherm gebruikt wordt je effectieve kastvolume al gauw 1,3X zo groot, dan zit je op ~120 liter. Daar heb je die paar liter voor de reflexpoort makkelijk mee terug verdiend. Om poortruis bij 1 poort binnen de perken te houden kan ik je flared reflexpoorten adviseren.

Wat voor versterking gebruik je met deze driver? door zijn uitzonderlijke xmax zou je met een flinke versterker toch nog wel wat druk moeten kunnen leveren zonder reflexpoort. Bij een dergelijke unit denk ik al gauw aan een kw versterking. (je hebt dan met zijn 2en al gauw 108db spl op 20hz per sub, 1/2 space)
Ik gebruik een crown xls 602 met 2x 600watt @ 4 ohm.

Wat is akotherm? En kan dat icm br? Heb nu de de 11cm poorten van 28cm erin zitten en geen poortruis meer. Ze zijn nu alleen rond de 30hz getuned. Mjjn onkyo mt audassey eqed de speakers en subs. Zou een met Rew moeten kijken wat de respons nu is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door serum »

Akotherm is een polyesterwol. (google er eens naar) superieur aan baf. (bafplaten van 5cm zijn slechts 3cm en wegen ongeveer 8-10kg/m3. Waar baf alle kanten op staat, is akotherm perfect vlak en recht. Deze polyesterwol is verkrijgbaar in 20 en 40kg/m3 5cm is ook echt 5cm. De 20kg/m3 is zeer geschikt voor luidsdprekers. Ook zeer geschikt voor reflex!

ik heb het hier gekocht;


In mijn ervaring bevalt zilenz zeer goed. Gunstige verzendkosten (geen boven de 15e ex) en goede aftersales bij retourzendingen.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door JvS »

Heb je veel vermogen? Dan kan je ook gewoon met een linkwitz transform de zaak strak trekken en veel meer diepgang halen.
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door tbusquet »

serum schreef:
Akotherm is een polyesterwol. (google er eens naar) superieur aan baf. (bafplaten van 5cm zijn slechts 3cm en wegen ongeveer 8-10kg/m3. Waar baf alle kanten op staat, is akotherm perfect vlak en recht. Deze polyesterwol is verkrijgbaar in 20 en 40kg/m3 5cm is ook echt 5cm. De 20kg/m3 is zeer geschikt voor luidsdprekers. Ook zeer geschikt voor reflex!

ik heb het hier gekocht;


In mijn ervaring bevalt zilenz zeer goed. Gunstige verzendkosten (geen boven de 15e ex) en goede aftersales bij retourzendingen.
Bedankt voor de tip! Moet ik dan de kast vol proppen of alleen de wanden bedekken?
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door tbusquet »

JvS schreef:
Heb je veel vermogen? Dan kan je ook gewoon met een linkwitz transform de zaak strak trekken en veel meer diepgang halen.
Hey Joost, dat is lang geleden!

Ik heb genoeg vermogen met de Crown versterker. LT zie ik niet zo zitten, ik heb nog wel een werkeloze Ultracurve staan. Maar de filtering wordt nu gedaan door de Auddessey in mijn Onkyo versterker en ik heb liever geen extra apparaten erbij. Tevens hoeft het allemaal ook niet zo heel hard. Ik wil gewoon op een redelijk niveau de 20hz halen.

Vandaag maar even een REW meting opzetten.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door Ronkel »

tbusquet schreef:
JvS schreef:
Heb je veel vermogen? Dan kan je ook gewoon met een linkwitz transform de zaak strak trekken en veel meer diepgang halen.
Hey Joost, dat is lang geleden!

Ik heb genoeg vermogen met de Crown versterker. LT zie ik niet zo zitten, ik heb nog wel een werkeloze Ultracurve staan. Maar de filtering wordt nu gedaan door de Auddessey in mijn Onkyo versterker en ik heb liever geen extra apparaten erbij. Tevens hoeft het allemaal ook niet zo heel hard. Ik wil gewoon op een redelijk niveau de 20hz halen.

Vandaag maar even een REW meting opzetten.
Je kunt vrij gemakkelijk een LT-filtertje met opamps bouwen. Simpel symmetrisch voedinkje erbij en klaar :wink:
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door tbusquet »

Ronkel schreef:
tbusquet schreef:
JvS schreef:
Heb je veel vermogen? Dan kan je ook gewoon met een linkwitz transform de zaak strak trekken en veel meer diepgang halen.
Hey Joost, dat is lang geleden!

Ik heb genoeg vermogen met de Crown versterker. LT zie ik niet zo zitten, ik heb nog wel een werkeloze Ultracurve staan. Maar de filtering wordt nu gedaan door de Auddessey in mijn Onkyo versterker en ik heb liever geen extra apparaten erbij. Tevens hoeft het allemaal ook niet zo heel hard. Ik wil gewoon op een redelijk niveau de 20hz halen.

Vandaag maar even een REW meting opzetten.
Je kunt vrij gemakkelijk een LT-filtertje met opamps bouwen. Simpel symmetrisch voedinkje erbij en klaar :wink:
Kan ik dan niet beter zo'n mini dsp kopen? Die zijn toch gewoon via usb te programmeren?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door Ronkel »

Kan ook. Ligt eraan hoeveel zin je hebt in solderen en wat je uit wilt geven. :wink: Zo'n filtertje kost je een paar tientjes alles bij elkaar.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door serum »

Welke ultracurve heb je? 8024 of de 2496? Met beiden kan je leuke dingen doen, als je een deq2496 hebt heb je geen minidsp nodig. in WINISD kan je eenvoudig een peq toevoegen en de voorspelling van je uiteindelijke signaal zien. Ik zou het bij DSP houden, veel eenvoudiger om kamercorrecties uit te voeren. Zeker met de DEQ kan je enorm smalbandig probleemfrequenties aanpakken.

Akotherm; ik gebruik het 10cm dik en op de achterwand 15cm. Weet niet hoeveel ruimte je in je behuizing hebt? Zorg dat je reflexpoort en je driver elkaar kunnen 'zien' voor de rest kan je een aardige hoeveelheid demping gebruiken. (zeker gezien een hoge SPL niet je uitgangspunt is)
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door tbusquet »

serum schreef:
Welke ultracurve heb je? 8024 of de 2496? Met beiden kan je leuke dingen doen, als je een deq2496 hebt heb je geen minidsp nodig. in WINISD kan je eenvoudig een peq toevoegen en de voorspelling van je uiteindelijke signaal zien. Ik zou het bij DSP houden, veel eenvoudiger om kamercorrecties uit te voeren. Zeker met de DEQ kan je enorm smalbandig probleemfrequenties aanpakken.

Akotherm; ik gebruik het 10cm dik en op de achterwand 15cm. Weet niet hoeveel ruimte je in je behuizing hebt? Zorg dat je reflexpoort en je driver elkaar kunnen 'zien' voor de rest kan je een aardige hoeveelheid demping gebruiken. (zeker gezien een hoge SPL niet je uitgangspunt is)
Ik heb de 2496, ik heb hier in het verleden al vaker mee zitten spelen zonder een optimaal resultaat. Het blijft lastig omdat ik met 2 subs speel en de ruimte niet optimaal is. Ik heb vaker de luidsprekers door Audessey laten inregelen, dit klinkt over het algemeen goed, alleen voor de subs geeft het een gek resultaat. Audessy kan nl. maar 1 sub meten dus als je beide subs aan zet bij de meting klinkt het niet goed. Meestal laat ik 1 sub meten en zet ik de andere weer aan na calibratie. Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling, maar klinkt het beste.

Ik heb een aantal REW metingen gedaan vandaag met beide subs aan en 2x b&w 801 crossover op 50hz. Dat geeft het volgende. Gemeten op de luister positie trouwens, waar de Audessey microfoon ook gestaan heeft.
Bijlagen
spl001.jpg
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door serum »

Geen idee hoe je het nu aangesloten hebt; ik zou de DEQ alleen het sub-signaal laten zien. Dan kan je met de DEQ links en rechts gescheiden gebruiken. Ik ben geen voorstander van 2 verschillende DSP's op 2 subs, gebruik dit met mate, is mijn advies. Voor grote probleemgebieden kan je ze individueel inzetten. (dit meet je met een lage smoothing) dan laat je ze samen spelen en meet je met een grote smoothing om ze beiden gelijk te laten spelen.

Op zich ziet het er netjes uit, maar je laag lijkt ~10db harder te staan dan het mid? het piekje op 43hz, meet je die op iets andere plekken ook? Rond die frequentie geeft al gauw een te wollig/vet laag.
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door tbusquet »

serum schreef:
Geen idee hoe je het nu aangesloten hebt; ik zou de DEQ alleen het sub-signaal laten zien. Dan kan je met de DEQ links en rechts gescheiden gebruiken. Ik ben geen voorstander van 2 verschillende DSP's op 2 subs, gebruik dit met mate, is mijn advies. Voor grote probleemgebieden kan je ze individueel inzetten. (dit meet je met een lage smoothing) dan laat je ze samen spelen en meet je met een grote smoothing om ze beiden gelijk te laten spelen.

Op zich ziet het er netjes uit, maar je laag lijkt ~10db harder te staan dan het mid? het piekje op 43hz, meet je die op iets andere plekken ook? Rond die frequentie geeft al gauw een te wollig/vet laag.
Over de aansluiting:

Onkyo 807 met Audessey MultiEQ erin gebouwd. Hier zit een meet micro bij die je op de luisterplek zet deze meet dan zelf de afstanden van alle luidsprekers en stelt de gains in. Hij neemt daarna de 2 front speakers als referentie voor een freq. curve en eq-ed de rest van de speakers om deze zoveel mogelijk te matchen aan de fronts. Voor de subwoofer uitgang heeft hij extra fijne filters om deze zo recht mogelijk te krijgen. Het lastige is alleen dat hij maar 1 sub kan meten en als je beide subs aanzet tijdens de meting kan hij dus niet de looptijd goed instellen. Tevens past hij dynamic eq toe en gebruikt dus een filters afhankelijk van het volume omdat de calibratie op referentie level plaats vindt. Er wordt dus min of meer een loudness curve gebruikt omdat je nooit op referentie level luistert.

Bij de bovenstaande meting is puur stereo met subs gemeten de DEQ zit helemaal nog niet aangesloten ;)

Het gaat me trouwens maar om 1 plek in huis en dat is de sweetspot waar ik altijd zit.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door serum »

Werkt het calibratie systeem dan wel optimaal? (micprobleem oid?) ik zie een 10db te hard laag. Ik zou het liever in eigen regie willen hebben. Kan je de metingen uitlezen? (ken het principe, maar het specifieke apparaat verder niet)

Typische manier om de fronts als referentie te gebruiken? als deze dan een niet fijne eigenschap hebben in het laag wordt deze alleen maar verder uitvergroot. Weet je zeker dat hij niet probeert te middelen op 0db verschil in frequentie karakterstiek? Ik zou de delay van een sub eerder uitmeten met een centimeter en de simulatie(group-delay) in acht nemen op het kantelgebied, dan akoestisch bepalen met een mic. (je kan met meten eigenaardige verschillen krijgen)

Maar los van alles; wat is er mis met de meting op 20hz? is een andere poort nog wel zo nodig? heb je al eens nagerekend wat het kastvolume doet met de 120L effectieve kastinhoud tav de door jou gebruikte 90?

Wat gebruik je nu als demping? het gros van de demping werkt nl. volumevergrotend.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door Ronkel »

Ik zie ook een laag dat (door room gain?) recht doorloopt tot 20 Hz... hard genoeg gaat het ook. Zit je luisterplek niet per ongeluk precies op een knoop?
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door tbusquet »

serum schreef:
Werkt het calibratie systeem dan wel optimaal? (micprobleem oid?) ik zie een 10db te hard laag. Ik zou het liever in eigen regie willen hebben. Kan je de metingen uitlezen? (ken het principe, maar het specifieke apparaat verder niet)

Typische manier om de fronts als referentie te gebruiken? als deze dan een niet fijne eigenschap hebben in het laag wordt deze alleen maar verder uitvergroot. Weet je zeker dat hij niet probeert te middelen op 0db verschil in frequentie karakterstiek? Ik zou de delay van een sub eerder uitmeten met een centimeter en de simulatie(group-delay) in acht nemen op het kantelgebied, dan akoestisch bepalen met een mic. (je kan met meten eigenaardige verschillen krijgen)

Maar los van alles; wat is er mis met de meting op 20hz? is een andere poort nog wel zo nodig? heb je al eens nagerekend wat het kastvolume doet met de 120L effectieve kastinhoud tav de door jou gebruikte 90?

Wat gebruik je nu als demping? het gros van de demping werkt nl. volumevergrotend.
Misschien heb je wel gelijk wat Audessy betreft, helaas is het niet uit te lezen en gebeurd in de receiver, je krijgt ook nergens te zien wat hij precies gedaan heeft. Behalve de afstanden en gains. De Audessy microfoon zou zeker goed moeten zijn, deze wordt bij de receiver geleverd. Voor de REW meting gebruik ik een externe USB geluidskaart die ik door REW laat calibreren. De meet micro voor REW is een SPL meter van Radioshack, daar heb ik ook de juiste curves voor gedownload. Als ik nu zo naar de grafiek kijk is het -3db punt inderdaad heel netjes. Behalve die pieken, die zou ik er met de DEQ nog uit kunnen halen.

Die 10db verschil is waarschijnlijk omdat ik de gain van de eindversterker vol open heb staan en vooral de subs wilde meten.

Ik had na het plaatsten van de grotere poort geen demping in de kast zitten, omdat ik alleen fiberfill had liggen in losse wolken. Ik heb net de kast van de binnenkant bekleed met geluiddempend noppen schuim van de bouwmarkt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: hulp ombouwen sdx15 closed naar br

Bericht door serum »

Dat noppenschuim van de bouwmarkt doet niets in het laag, (de gemiddelde totale dikte is erg dun, effectief een paar cm). Eigenlijk bijzonder ongeschikt voor een sub. Koop eens een paar stukken van die polyesterwol, dat is veel beter in de onderste octaven en heeft een flinke volumevergrotende werking.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”