6 kanaals Low-Mid-Budget Class D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Elmopol

Re: 6 kanaals Low-Mid-Budget Class D

Bericht door Elmopol »

koifarm schreef:
Ik heb ook de active home jaren gebruikt en deze daarna vervangen voor 2 x 3 ucd180st. Ik had ook de dcx2496 voor de filtering. Het verschil is zeer groot ten gunste van de UCD's. En een 2 x 3 ucd180 in een mooie modushop behuizing hoeft niet duur te zijn.
Verbaasd me dat die UcD's nog zoveel beter zijn dan de active home, dat stemt in ieder geval hoopvol voor mijn eindresultaat.

Mooie budget implementatie van de UcD's laat je zien, ik hoop met de aangeschafte bordjes nog iets voordeliger uit te zijn.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Tegenwoordig zou ik de zelfde setup bouwen met 2 x Smps400/180 en 6 x ucd180lp oem in kast met connectoren voor +/- €400,- materiaal excl. arbeid.
Elmopol

Bericht door Elmopol »

koifarm schreef:
Tegenwoordig zou ik de zelfde setup bouwen met 2 x Smps400/180 en 6 x ucd180lp oem in kast met connectoren voor +/- €400,- materiaal excl. arbeid.
Dat is inderdaad niet duur, ik ben al voorzien, maar uit nieuwsgierigheid, waar koop ik als particulier die onderdelen zo voordelig?
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Antwoord nergens, dit materiaal is spijtig alleen te leveren in kant en klare apparatuur. De ucd180lp oem heeft geen voorversterker/buffer en is daardoor uitstekend geschikt om achter de dcx2496 te gebruiken. Deze heeft genoeg uitgangspanning om de ucd180lp oem aan te sturen. En dat voor een prijs van € 25,-.
Elmopol

Bericht door Elmopol »

koifarm schreef:
Antwoord nergens, dit materiaal is spijtig alleen te leveren in kant en klare apparatuur. De ucd180lp oem heeft geen voorversterker/buffer en is daardoor uitstekend geschikt om achter de dcx2496 te gebruiken. Deze heeft genoeg uitgangspanning om de ucd180lp oem aan te sturen. En dat voor een prijs van € 25,-.
Klinkt goed, maar ik was er al bang voor, niet zomaar te koop. Ach ik denk dat ik prima tevreden ga zijn met mijn Chinese modules.
Elmopol

Bericht door Elmopol »

koifarm schreef:
Ik heb ook de active home jaren gebruikt en deze daarna vervangen voor 2 x 3 ucd180st. Ik had ook de dcx2496 voor de filtering. Het verschil is zeer groot ten gunste van de UCD's. En een 2 x 3 ucd180 in een mooie modushop behuizing hoeft niet duur te zijn.
Koifarm, je hebt je voeding zo ver ik kan zien vrij simpel van opzet gehouden. Een gelijkrichter en daarachter de zes elko's. Een beetje zoals bijgevoegd schema, maar dan zonder de filtering aan de linkerkant. Dit ziet er uit als ik iets dat ik nog wel zelf in elkaar kan zetten, en waar ik bovendien geen printje voor nodig heb.

Zou je aanraden een soortgelijke opzet te maken of om een wat 'ingewikkelder' variant te maken met dubbele gelijkrichting en een extra filtering aan de uitgang, meer zoals het 2e schema dat ik heb bijgevoegd?

Beide schema's komen van http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html
Bijlagen
psu1schema.jpg
psu4schema.jpg
Elmopol

Bericht door Elmopol »

In afwachting van de modules die onderweg zijn bereid ik mezelf voor met plaatjes zoals bijgevoegd. Dat wordt wat met bedraden!

Iemand nog voorbeelden die mij wat meer inzicht geven in de voedingen van Koifarm of SuperR, een simpel tekeningetje bijvoorbeeld?

Momenteel neig ik er naar een SMPS te gaan gebruiken, zoals deze http://connexelectronic.com/product_inf ... cts_id/110. De voordelen lijken mij de eenvoud, het formaat, de prijs. Nadelen zijn?
Bijlagen
img9063pl.jpg
SuperR

Bericht door SuperR »

Elmopol schreef:
In afwachting van de modules die onderweg zijn bereid ik mezelf voor met plaatjes zoals bijgevoegd. Dat wordt wat met bedraden!
Neem dan dit als voorbeeld. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Van de wetenschap dat er zo'n kluwe draden/bende in mijn kast zou liggen zou ik gek worden. De man/vrouw? die de versterker heeft gemaakt uit de link hierboven knutselt veel meer in het straatje waar ik me prettig bij zou voelen.
Elmopol schreef:
Iemand nog voorbeelden die mij wat meer inzicht geven in de voedingen van Koifarm of SuperR, een simpel tekeningetje bijvoorbeeld?
Geen tekening, maar wel een foto; http://jimmyauw.com/wp-content/uploads/ ... su_all.jpg
Hier zie je goed wat er nodig is;
Een 220Vac ingang, een ringkern met de fase en nul van je 220Vac ingang
Dan de uitgang van je trafo (2 keer een paartje X Vac met voor ieder 2 draden)
Die stuur je door een gelijkrichter in de vorm van losse diodes of een all-in-one component, een brugcel.
Dat kun je op twee manier doen;
Je kan ieder AC-paartje gelijkrichten OF je doet alsof het 1 AC-combinatie is. Voor het gemak van uitleggen gaan we ieder AC-paartje gelijkrichten.
Wat je dan hebt is een 2-tal "bulten" spanning.
http://www.aaroncake.net/forum/uploaded ... d%20AC.PNG
Wat je dan wilt doen is die bulten wegpoetsen naar een spanning die meer constant is. Wat je dan doet is een soort emmer vullen met vermogen. Als de spanning van de bulten groot genoeg is komt er wat extra vermogen in de emmer en neemt de spanning van de emmer toe. Op een geven moment is de emmer dermate gevuld dat de spanning van de emmer overeenkomt met die van de bulten. Voila, we hebben nu een emmer met energie die we kunnen gebruiken en de bulten zijn weg. We noemen de spanning van de emmers nu de gelijkgerichte spanning ( in dc, direct current) en de emmers noemen we elco's. Hoe hoger de waarde (in F) van de elco, hoe "groter" de emmer is. (naja, zo ongeveer....)
Beschouw nu de twee gelijkrichte AC-paartjes als 2 batterijen van X Vdc. Net zoals bij een batterij kun je er twee achter elkaar zetten om de spanning te verdubbelen. Dus, als je de plus van de ene batterij op de min van de andere zet is de totale spanning van plus naar min gelijk aan de som van de spanningen van de batterij.
Nu komt het leuke; aangezien de batterijen bij benadering dezelfde spanning hebben, weten we dat het punt waarom de plus en min in het "midden" zijn verbonden de helft van de spanning zou moeten hebben van de totale spanning.
Dus stel we nemen 2 batterijen van 50Vdc, dan kunnen we die in serie (achter elkaar) plaatsen en kunnen we 1 batterij maken van 100Vdc. De plek waar de batterijen met elkaar zijn verbonden zou nog gewoon 50Vdc moeten zijn ten opzichte van onze referentie.
Nu gaan we dat punt hernoemen naar; "0/power-aarde/power-ground)". Als we dat punt 0 noemen, dan hebben we dus een batterij aan de ene kant die positiever is dan dat (+50Vdc) en een die precies het tegenovergestelde doet (-50Vdc).
Deze twee spanningslijnen kunnen we een symmetrisch paar noemen omdat ze ten opzichte van de 0 gespiegeld zijn.
Dat is in Jip en Janneke hoe 95% van alle symmetrische voedingen wordt gemaakt.
Bij een SMPS werkt het net anders. Daarbij maken ze gebruik van het feit dat een spoel (zoals de ringkern die we hierboven gebruikten) efficiënter is op hoge frequenties. Dat betekent dus dat als we de frequentie van de AC-spanning zouden kunnen verhogen, we ene kleinere ringkern kunnen gebruiken. Juist vanwege het feit dat er bij SMPS's vrij hoogfrequent wordt geschakeld en daarbij het een en ander om de hoek komt kijken wat betreft PCB-ontwerp, wordt dat door de doorsnee hobbyist aan mensen overgelaten die er meer ervaring mee hebben.
Elmopol schreef:
Momenteel neig ik er naar een SMPS te gaan gebruiken, zoals deze http://connexelectronic.com/product_inf ... cts_id/110. De voordelen lijken mij de eenvoud, het formaat, de prijs. Nadelen zijn?
Ik heb geen ervaring met het gebruik van SMPS's voor audioversterkers. Ik lees verhalen van mensen die het super vinden, anderen hebben er problemen mee gekregen. Als ik het verhaal goed begrijp zou het, mits het niet de allergoedkoopste zijn, wel goed moeten gaan.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Ik zou voor schema 1 gaan, maar dan de grote uitgangscapaciteit verhogen naar 20.000uf per rail ipv 10000uf. Want ik heb begrepen dat het gaat om 360Watt totaal uitgangsvermogen.

Als je voor twee voedingen gaat( links en rechts apart) dan is schema 1 voldoende.
Elmopol

Bericht door Elmopol »

Dus stel we nemen 2 batterijen van 50Vdc, dan kunnen we die in serie (achter elkaar) plaatsen en kunnen we 1 batterij maken van 100Vdc. De plek waar de batterijen met elkaar zijn verbonden zou nog gewoon 50Vdc moeten zijn ten opzichte van onze referentie.
Nu gaan we dat punt hernoemen naar; "0/power-aarde/power-ground)". Als we dat punt 0 noemen, dan hebben we dus een batterij aan de ene kant die positiever is dan dat (+50Vdc) en een die precies het tegenovergestelde doet (-50Vdc).
Deze twee spanningslijnen kunnen we een symmetrisch paar noemen omdat ze ten opzichte van de 0 gespiegeld zijn.
Dat is in Jip en Janneke hoe 95% van alle symmetrische voedingen wordt gemaakt.
Bedankt voor je duidelijke uitleg, dit is het stukje dat ik nóg niet begreep.
Elmopol

Bericht door Elmopol »

Vandaag de verstekermodules binnen gehad, zien er goed uit, op 2 beschadigde componenten na. Er is een pootje van een weerstand afgebroken en er is een zenerdiode in tweeën gebroken, ik zal dus toch met de soldeerbout aan de slag moeten! Al doende leert men zullen we maar zeggen ;)
Bijlagen
IMG_20130116_131227.jpg
IMG_20130116_125019.jpg
IMG_20130116_133338.jpg
SuperR

Bericht door SuperR »

Elmopol schreef:
Al doende leert men zullen we maar zeggen ;)
Mooi dat ze er zijn. Wel raar dat ze beschadigd zijn. Was dit een particuliere verkoper of een of ander ebay winkel? Naja, voor een dubbeltje heb je die zener vervangen en die weerstand kun je in drie tellen weer "maken".
Had je al nagedacht over de voeding? Momenteel ben je beperkt tot het staren naar de PCB's ipv ze gebruiken :) Misschien is het ivm de eenvoud te adviseren om een SMPS te kiezen zoals je zelf al aangaf. Er staat een review vol lof op die website;
I bought this PSU to power my home theatre Amp with 5 class D L15D’s from LJM_LJM
The sound is very clean and powerful .
The quality of the Power supply is very good !
I use 50 Volt rail voltage and the power of the PSU is adequate for normal Home theatre use, even at very high volume. I tested the power supply on a 220 V 1500 watt heater and the claimed currents and voltages are within specs .
The over current and other protections work very well , I triggered them numerous times during testing , This is a very reliable PSU I will buy more of them !

Very happy customer
Elmopol

Bericht door Elmopol »

SuperR schreef:
Mooi dat ze er zijn. Wel raar dat ze beschadigd zijn. Was dit een particuliere verkoper of een of ander ebay winkel? Naja, voor een dubbeltje heb je die zener vervangen en die weerstand kun je in drie tellen weer "maken".
Had je al nagedacht over de voeding? Momenteel ben je beperkt tot het staren naar de PCB's ipv ze gebruiken :) Misschien is het ivm de eenvoud te adviseren om een SMPS te kiezen zoals je zelf al aangaf. Er staat een review vol lof op die website;
Ik heb ze overgenomen van een particulier, ik heb er wel vertrouwen in dat hij niet bewust beschadigde modules heeft verkocht. Ik denk dat ik die weerstand ook maar vervang, het pootje dat nog over is, is wel erg kort.

Het plan was wat spul bij dickbest te bestellen, zoals een voordelige soldeerbout, multimeter etc. Maar daar hebben ze die weerstand natuurlijk weer niet, zal je altijd zien. Het is een 5.1K 1W weerstand, bij conrad kan ik hem trouwens ook niet vinden? Misschien tips waar 'men' dit soort componentjes normaal gesproken koopt?

Verder vind ik het voorlopig erg interessant wat te lezen over het ontwerp van een voeding, maar een smps ziet er nog steeds uit als de makkelijkste en meest voordelige keus. Als ik zo de verhalen op DIYaudio lees, misschien zelfs ook wel de beste keus.

Voordat ik een voeding bestel wil ik echter op mn gemak uitvogelen in wat voor kast alles komt, ik twijfel nog tussen 1 kast met 6 kanalen of 2 kastjes met 3 kanalen. Ik vind het design van Densen echt geweldig, daar wil ik naar toe kwa kastontwerp.
Bijlagen
densen.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Elmopol schreef:
Het plan was wat spul bij dickbest te bestellen, zoals een voordelige soldeerbout, multimeter etc. Maar daar hebben ze die weerstand natuurlijk weer niet, zal je altijd zien. Het is een 5.1K 1W weerstand, bij conrad kan ik hem trouwens ook niet vinden? Misschien tips waar 'men' dit soort componentjes normaal gesproken koopt?
Met twee weerstanden,in elk gaatje één draadje en dan vanboven aaneen solderen,gaat 't wel
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=8784
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=8786
2k4 + 2k7= 5k1 :D .
Anne
blueznl

Bericht door blueznl »

Elmopol schreef:
DIL? Hoewel... alleen standaard spul daar...
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

blueznl schreef:

DIL? Hoewel... alleen standaard spul daar...
Het is wel dat ze daar altijd wel geneigd zijn je te helpen om het probleem te tackelen, en dan ook nog met humor. :D

Hun Website is wel prut. :oops:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Elmopol schreef:
Ik vind het design van Densen echt geweldig, daar wil ik naar toe kwa kastontwerp.
[sarcasme]Een vierkante doos. Design is een groot woord.[/sarcasme] :mrgreen:

Alle gekheid op een stokje, het is wel mooi. Niet veel design idd maar duidelijk een voorbeeld van less is more. Wel is het cruciaal dat het dan perfect word uitgevoerd. Zo te zien is het uit een massief stuk gehaals anders krijg je niet die strakke randen. Hoe wil je dit gaan doen? Ook massief blok alu of andere materialen?
Elmopol

Bericht door Elmopol »

Ah!buis schreef:
Met twee weerstanden,in elk gaatje één draadje en dan vanboven aaneen solderen,gaat 't wel
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=8784
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=8786
2k4 + 2k7= 5k1 :D .
Anne
Ondertussen een mailtje dat ze ook gewoon 5K1 kunnen leveren, dus vanmiddag eens een knutselpakket bestellen.
Vinculum schreef:
[sarcasme]Een vierkante doos. Design is een groot woord.[/sarcasme] :mrgreen:

Alle gekheid op een stokje, het is wel mooi. Niet veel design idd maar duidelijk een voorbeeld van less is more. Wel is het cruciaal dat het dan perfect word uitgevoerd. Zo te zien is het uit een massief stuk gehaals anders krijg je niet die strakke randen. Hoe wil je dit gaan doen? Ook massief blok alu of andere materialen?
Ik zal design deze keer vertalen als 'ontwerp' ;) Ik vraag me af of het mooi wordt een alu plaat in verstek te laten zagen, om de randen zo strak mogelijk te krijgen. Een metaalwinkel hier in de buurt zaagt alu en rvs in verstek, ik wil daar eens gaan informeren. Massief wordt helaas te duur/onmogelijk.

Als alternatief denk ik er aan 2 kleinere kastjes te maken van een groot stuk alu koker, en dan voor de frontplaat een dikker stuk alu te gebruiken, dan krijg je een design (ontwerp ;)) als die hypex versterkers van hexateq.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Elmopol schreef:
als die hypex versterkers van hexateq.
Deze dus:
open0.jpg
Mag ik nog een alternatief aandragen:
Vind zelf deze erg mooi:
IMG_3459_by_cris_dahm.jpg
Het voordeel is dat je deze op een vrij traditionele manier kan maken. Zoals je ziet bestaat de kast gewoon uit losse panelen. De bovenplaat kun je doen wat je wil (carbon(folie)).
Elmopol

Bericht door Elmopol »

Ah, die Luscendo kende ik nog niet, ook mooi!

Nu je toch op dit topic bent ingehaakt; Jij gebruikt toch smps' van connexelectronic in je eindversterker, hoe bevallen die je?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Prima! Doen precies wat ze moeten doen. Heb 2x de SMPS500R en werkt perfect. Je kunt bij hem ook de secundaire spanning aan laten passen. Kost je wel wat emails maar hij doet het wel.
Elmopol

Bericht door Elmopol »

Vinculum schreef:
Prima! Doen precies wat ze moeten doen. Heb 2x de SMPS500R en werkt perfect. Je kunt bij hem ook de secundaire spanning aan laten passen. Kost je wel wat emails maar hij doet het wel.
Klinkt goed, ik denk dat ik er ook voor ga! Nu nog bedenken of ik er 1 of 2 wil...

Ik heb nog een plaatje van Densen gevonden, en na wat rondzoeken op google lijkt de voorkant één geheel met de bovenkant te zijn. De rest is gewoon een 'normale' behuizing. Moet na te maken zijn zou je denken.

Krijg hem niet geupload, forum werkt niet mee, dus even via link: http://i49.tinypic.com/es4804.jpg Whatever
Bijlagen
densen2.jpg
Elmopol

Bericht door Elmopol »

Daar zijn we weer, ondertussen precies een maand verder is er nog weinig gebouwd, maar wel een hoop gekocht.

Uit budgettair oogpunt ben ik toch voor een 2e hands ringkern gegaan, ik heb een 850VA exemplaar gescoord met 60-0-60V. Dit voltage is net wat aan de hoge kant. De modules slikken 60-80V. Ik ben van plan de voeding op te gaan bouwen en vervolgens te meten hoeveel volt er na gelijkrichting etc overblijft. Mocht het voltage nog te hoog zijn zal ik de proberen de ringkern een stukje af te wikkelen. 8-[

Ik heb 4 elco's, 10.000uf 90V, voldoende capaciteit? Geen idee, we gaan het zien.

Er moet een softstart komen bij de voeding, Henkjan had nog een simpel printje liggen die ik overneem, dan kan ik meteen wat oefenen met solderen. Als ik wat beter weet wat ik wil komt er wellicht een 'smartmains' van SuperR.

Er moet luidsprekerbeveiliging komen, dit is vervelend duur voor zes kanalen, totdat je op ebay gaat rondstruinen. Ik heb deze http://www.ebay.nl/itm/2-channel-Stereo ... 678wt_1103 aangeschaft, x3. Dit printje wordt aanbevolen door de bouwer van mijn versterkerprintjes.

Ten slotte heb ik een doosje mooie speakerterminals gekocht, zie plaatje in de bijlage.
Bijlagen
IMG_20130224_151337.jpg
IMG_20130224_152055.jpg
Plaats reactie