Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Raspberry Pi

Bericht door bartve »

Waarschijnlijk een Burr Brown DAC (PCM2706 van Texas Instruments) ...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Vinculum »

Vandaag heb ik mijn RasPi ontvangen!
Photo 16-10-12 18 38 58.jpg
Meteen Rasbmc er op gezet en dat ging heel soepel. Werkte direct! Ook de IR remote werd out-of-the-box herkent.
Alleen dit is voor mij nog geen volwaardige vervanger voor mijn normale XBMC.
Het menu werkt veel te traag voor mij. Het is echt knop indrukken, seconde wachten en de volgende knop. Ook het wisselen van schermen is toch echt wat traag. Op zich is dit nog wel mee te leven maar wat echt niet kan was dat hij sommige films niet goed kon afspelen. Bijv Aliens van 35Gb hokte en stootte en steeds meldingen dat hij moest bufferen. Leuk speelgoed maar nog geen echte XBMC.
Daarnaast zijn er wat kleine eye-candy dingen die er niet op zitten zoals fanart achtergronden en verschillende achtergronden bij de verschillende functies (films, weer, systeem, etc). Waarschijnlijk omdat de Raspi dus niet lekker hiermee werkt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik zie nu dat je hem hier ook vermeld. :oops:

Hoeveel geheugen heeft het ding? 512? of 256.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Vinculum »

Ik zal vanavond eens kijken, je schijnt het ook zonder het ding aan te zetten te kunnen zien.
Nu snap ik je vraag ook want 512Mb is pas recent aangepast. Er zou dus ook een firmware upgrade gedaan moeten worden om deze actief te maken:
http://www.raspberrypi.org/archives/2180

Dat zou de performance wat kunnen verbeteren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Hoeveel geheugen heeft het ding? 512? of 256.
wat zit in dat ding van jou (en dus in die van mij ook)?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Vinculum »

@HenkJan:
Vinculum schreef:
Ik zal vanavond eens kijken.
Je kunt zien hoeveel geheugen je hebt zonder hem aan te hoeven sluiten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
hannesie schreef:
Hoeveel geheugen heeft het ding? 512? of 256.
wat zit in dat ding van jou (en dus in die van mij ook)?
256 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Vinculum »

Damn, ik dus ook 256...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mischa72 »

Nog nieuws hiero??"

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Bij het Raspberry forum en andere nog niet veel informatie verkregen waar we wat aan hebben.
Ik zie wel dat er een mogelijk andere aansluiting op de mijne zit met mogelijk een optie voor I2S. :oops:
Het kan zijn dat de USBstreamer met de Xmos nog wat gaat opleveren.
Ik heb al wel de ECHTE Squeezebox met een aanpassing op de Ministreamer gekregen met de Tenor 7022 chip, die ziet de Squeezebox wel zitten.

Mogelijk gaan we aanstaande zaterdag met knuisje eens kijken wat het doet aan de Sabre DAC, hij heeft er ook een Ministreamer in zitten. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 21 nov 2012, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door guido »

RiscOS draait erop :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Ik heb xbmc onder Openelec op de Pi gezet en ben aangenaam verrast. Het draait heel soepel en ziet er erg fraai uit. Alles werkt goed zonder iets te hoeven instellen. En alles is te bedienen met de remote van de tv. Na aanpassing van de beeld instellingen naar 24 frames draaien films vloeiend en zonder haperingen.

Ik vind het, zeker voor het geld, een prima film streamertje.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Vinculum »

Hoe ervaar je het menu? Bij mij met RaspBMC vind het het menu sloom en soms slecht reageren. Ook fanart e.d. was traag.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Het menu is vlot vind ik. Ik gebruik deze versie.
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Raspberry Pi

Bericht door de_smit »

ter info:
Ik gebruik de RPI mod 2B (512mb) met een classe 10 SD kaart. De release haal ik op bij http://openelec.thestateofme.com/
Werkt super. Mijn voorkeur is Transparency als skin, omdat ik met een crt tv werk. Hier zijn de fonts goed groot te maken zonder aan xml files te sleutelen.
Overclock op medium en advanged settings om o.a. fanart resolutie te beperken. Al met al een acceptabele snelheid en een zelf door de kinderen te bedienen systeem.

Nu nog spdif via USB en de boel is compleet. (ja ik weet dat het ook via HDMI kan, maar dat wil ik niet)

Wisten jullie al dat Farnell ook prima behuizingen verkoopt?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Raspberry Pi

Bericht door Zweitse »

de_smit schreef:
Wisten jullie al dat Farnell ook prima behuizingen verkoopt?
Nee, maar geef eens een linkje.
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Raspberry Pi

Bericht door de_smit »

Ik heb deze usb-spdif kaart gekocht en moet hem nog testen. http://www.ebay.com/itm/USB-to-SPDIF-co ... OC:NL:3160
(USB to SPDIF coaxial I2S processor TE7022 24bit 96K board sc)

Natuurlijk gekocht zonder eerst te informeren. De berichten op internet zijn niet erg positief in samenwerking met Openelec, wat tot op heden mijn voorkeur is.

Wordt het toch tijd om mijn DAC met buizentrapje af te bouwen, zodat ik kan gaan testen. Project loopt pas een jaar, dus....

Mocht iemand meer informatie hebben of tips....zeer welkom!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Zweitse schreef:
Nee, maar geef eens een linkje.
Of deze, de verzending is gratis.
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Raspberry Pi

Bericht door de_smit »

ds23man schreef:
tsja....Dat belooft niet veel goeds.

Toch zijn er ook nog wat positievere berichten te vinden, maar tot op heden vind ik ze alleen maar Raspbmc gerelateerd en niet Openelec. Raspbmc heb ik nog niet zo stabiel als Openelec kunnen draaien. Na een standby tijd reageert de streamer niet meer op mijn draadloze moederbord en is een reset nodig. Ik heb het nog niet met een kabel geprobeerd.
Voorbeelden mbt USB sound support:
http://forum.stmlabs.com/showthread.php ... 52&page=34
en quote http://www.raspbmc.com/
XBMC Beta 2
XBMC 12.0 has hit Beta 2 and Raspbmc is ready to bring that to you as an update today. We’ve also made a couple of changes:

libCEC is upgraded to 2.0.4 – it turns out that with the last update I only pushed version 2.0.3. This update should yield some improvements to LG based sets.
PulseAudio support is now natively integrated (allowing USB sound card support). Further improvements to this will come in the form of a root filesystem update.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

de_smit schreef:
ds23man schreef:
tsja....Dat belooft niet veel goeds.

Toch zijn er ook nog wat positievere berichten te vinden, maar tot op heden vind ik ze alleen maar Raspbmc gerelateerd en niet Openelec. Raspbmc heb ik nog niet zo stabiel als Openelec kunnen draaien. Na een standby tijd reageert de streamer niet meer op mijn draadloze moederbord en is een reset nodig. Ik heb het nog niet met een kabel geprobeerd.
Voorbeelden mbt USB sound support:
http://forum.stmlabs.com/showthread.php ... 52&page=34
en quote http://www.raspbmc.com/
XBMC Beta 2
XBMC 12.0 has hit Beta 2 and Raspbmc is ready to bring that to you as an update today. We’ve also made a couple of changes:

libCEC is upgraded to 2.0.4 – it turns out that with the last update I only pushed version 2.0.3. This update should yield some improvements to LG based sets.
PulseAudio support is now natively integrated (allowing USB sound card support). Further improvements to this will come in the form of a root filesystem update.
Natuurlijk zijn er mensen die de zaak aan de gang hebben, alleen moet je je afvragen hoe betrouwbaar het is met een rammelende usb driver waar alles door heen moet ( incl de ethernetverbinding).

Zolang Broadcom niets aan die driver doet, is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de Pi als audiostreamer te gebruiken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

ook niet als je de audio van de HDMI aftapt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ook niet als je de audio van de HDMI aftapt?
Zou beter moeten werken, maar dan zit je nog steeds met het feit dat je ethernet nog steeds via de usb driver loopt.

En als ik allemaal eens ga optellen, Pi + hdmi naar spdif, kom je als snel op het bedrag uit wat een mini ITX bordje kost met een atom processortje...........
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Raspberry Pi

Bericht door de_smit »

Dit weekend mijn TE7022 kaartje getest met Windows 8 en Ubuntu Linux. In beide gevallen direct herkend en werkend. Ik heb niets hoeven instellen of installeren. Op mijn DAC zonder problemen spdif signaal en muziek!
Ik ga mijn DAC dus lekker afbouwen met naast de SPDIF ingangen een usb ingang via dit kaartje. Of het de Rpi wordt of een klein itx-board zie ik nog wel. Op dit moment 1-0 in het nadeel voor Rpi.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”